Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Pedagogia | OB | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
El Treball Fi de Grau, com el seu nom indica, és la última de les assignatures que es cursen en relació al grau. Per aquesta raó, es recomana que es matriculi el curs que es cregui que s'acabarà el grau.
Per poder matricular el Treball de Fi de Grau, cal haver superat com a mínim dos terços del total de crèdits del pla d'estudis
El Treball de Fi de Grau (TFG) és un projecte orientat al desenvolupament d'una recerca de nivell bàsic o una innovació que es desenvolupi en el camp professional de l'àmbit de la titulació. En qualsevol dels casos, el TFG haurà de tenir tots els apartats propis d'un treball acadèmic i haurà de servir perquè puguin emergir les competències i coneixements associats al Grau en Pedagogia.
El TFG es realitza mitjançant una activitat majoritàriament autònoma, a partir d'una temàtica pactada amb el professorat que s'encarregarà de supervisar-ne la seva realització.
El document final TFG ha de ser diferent i individualitzat per a cada estudiant, per tant no es podran acceptar treballs que presentin cap apartat que sigui igual a la d'un altre treball presentat. Això, però, no impedeixi que els i les estudiants puguin compartir coneixements i fer part de la recerca conjuntament.
El TFG ofereix un ampli ventall de temàtiques vinculades a les diferents àrees de coneixement de la titulació. Es pot optar per una opció profesionalizadora, que inclou TFG de tipus intervenció, creació i innovació, emprenedoria i ApS. També es pot optar per una opció de recerca, que inclou TFG de tipus recerca empírica i de revisió sistemàtica de la literatura.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Curs “Eines i recursos per realitzar el teu treball acadèmic” | 2 | 0,08 | 11, 15, 19, 20 |
Sessió plenària | 2 | 0,08 | 7, 8, 9, 16, 17 |
Tipus: Supervisades | |||
Seminaris | 14 | 0,56 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 20, 21 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball autònom | 282 | 11,28 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21 |
1. Elecció de la temàtica: L’alumnat pot seleccionar la temàtica del TFG d'entre les disponibles per rigorós ordre d'expedient acadèmic, durant el període que s'estableix a l'inici de curs. Per fer-ho, haurà de seguir el calendari i les indicacions que s’especifiquen al web de la Facultat: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/treball-de-final-de-grau-1345727222087.html
2. Sessió plenària: El procés del TFG s'iniciarà amb una sessió plenària on s'explicaran els aspectes generals de l'elaboració del TFG.
3. Espai de treball virtual: L’aula virtual habilitada és la Plataforma del TFE (https://tfe.uab.cat), l'espai d'intercanvi d'informació entre l'equip de coordinació, la figura tutora i l'alumnat, a més de l'espai on cal lliurar les diferents evidències que es demanen al llarg del curs. És imprescindible, doncs, que l'alumnat consulti l'aula virtual periòdicament, així com l'adreça de correu electrònic associada a la mateixa, per garantir que rep totes les informacions necessàries per fer-ne un bon seguiment.
4. Activitat supervisada: Els seminaris. L'activitat supervisada conté dos formats diferents de seminaris que tant poden ser en grup com individuals: els seminaris obligatoris i els seminaris d’ampliació. S’estableixen 4 seminaris obligatoris repartits en les diferents fases del procés. El 1r seminari obligatori es recomana que sigui grupal, i haurà d’abordar el tema i la tipologia del treball, el procés i seguiment que acordarà la figura tutora i l’alumne/a. Aquest seminari serà convocat per la figura tutora unavegada s'hagin publicat definitivament les assignacions de temàtiques. Durant aquest seminari es recomana programar conjuntament la resta de seminaris obligatoris- que no haurien de superar les 8h de dedicació- i els seminaris d’ampliació –que no haurien de superar les 4h. A partir d’aquí, el 2n seminari obligatori ha d’abordar els primers apartats del guió, el 3r seminari ha de permetre abordar els avenços del treball projecte, i en el 4t i darrer seminari obligatori s’ha de poder discutir tots els apartats del treball abans de l’entrega final. Els seminaris obligatoris són presencials. Només l’alumnat que estigui en programes de mobilitat pot realitzar tots els seminaris online. L’alumnat podrà sol·licitar també fins a 4 hores més de seminaris d’ampliació, que es pactaran entre l'alumnat i la figura tutora. Considerant el caràcter autònom del treball, no es podran realitzar més de 4 hores de seminaris d’ampliació sense una justificació d’atenció a la diversitat.
5. Els seguiments (veure dates a l’apartat Avaluació): Al llarg del curs s’estableixen dos seguiments, un d’inicial i un d’intermedi. El seguiment inicial ha de permetre comprendre el plantejament general del treball, assumint que aquest pot ser dinàmic i canviable. En el seguiment intermedi l’estudiant ha de demostrar haver desenvolupat avenços significatius en el treball corresponent als apartats del guió acordats amb la figura tutora.
6. El curs “Eines i recursos per realitzar el treball acadèmic”: És necessari que l’estudiant realitzi cursos sobre eines i recursos pel els treballs acadèmics, per a una millor gestió de la bibliografia i elaboració del marc teòric del seu Treball Final deGrau (la Biblioteca d’Humanitats ofereix un ventall de cursos virtuals https://www.uab.cat/web/que-oferim/cursos-de-formacio-1345708785493.html). Com a mínim, l’estudiant ha de cursar l’activitat “Eines i recursos per realitzar el teu treball acadèmic”, ofert per la Biblioteca d’Humanitats. Caldrà fer el lliurament del certificat del curs amb el lliurament final del TFG.
7. L’entrega de la memòria final (veure dates a l’apartat Avaluació): L’estudiant pot consensuar amb la figura tutora entre presentar-lo en forma de memòria o en format d'article científic. Les especificacions de la informació i els apartats que ha d’incloure el treball es troben al document “Orientacions bàsiques TFG 2025-26”, penjat a la plataforma TFE i al web de la Facultat. Tant si es fa en format memòria com en format article, ha de ser escrit en català.
a. En el cas que la figura tutora ho veiés factible, es pot animar a l'alumnat a publicar l'article en una revista. La figura tutora hauria, doncs, d'ajudar a l'estudiant en l'adaptació de l'article als criteris de rigor i presentació de la revista escollida. La propietat intel·lectual del TFG serà de la persona autora del treball. En el cas que es procedeixi a la seva divulgació es requerirà el consentiment tant de la persona autora com de la figura tutora, que haurà de constar com a coautor/a en segon terme.
b. En el cas de projectes de TFG que es contextualitzin en el mateix centre o institució on realitzin les pràctiques, podran beneficiar-se de l'anàlisi de context, i altres dades; però en CAP CAS es poden escriure ambdós informes amb el mateix contingut (ni parcial ni total). És a dir, la memòria de pràctiques i el TFG no pot ser igual en cap dels seus apartats. Això es considerarà auto plagi i, per tant, un suspès al TFG.
8. La defensa oral davant de tribunal: Un cop lliurat, l’alumnat haurà de preparar la defensa oral del TFG davant d’un tribunal compost per dues persones diferents de la de la figura tutora. Els calendaris, localització i altres aspectes pràctics referents als tribunals es publicaran a la plataforma TFE amb temps d’antelació.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Defensa del treball | 40% | 0 | 0 | 2, 7, 10, 11, 14, 16, 17, 21 |
Informe del treball | 60% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 |
Aquesta assignatura no preveu el sistema d'avaluació única
L'avaluació del TFG del Grau en Pedagogia sorgeix de dues activitats diferenciades: El lliurament final i la defensa oral del treball davant d’un tribunal.
Això no obstant, existeixen dues activitats d’avaluació formativa, que no obtenen una qualificació numèrica, però que són obligatòries i imprescindibles pel correcte desenvolupament del treball: el seguiment inicial i intermedi. Les dates per entregar els seguiments i el lliurament final són:
*L’estudiant i la figura tutora poden pactar avançar la data límit del seguiment intermedi des de 16/02/2026 i fins al 20/04/2026.
Si l’alumne/a no entrega algun dels seguiments o la qualitat d’aquests és molt pobre, això tindrà una repercussió a la nota del lliurament final, en el criteri sobre seguiment del TFG. A més a més, si l’alumne/a no entrega alguna de les evidències en la data establerta no ho podrà fer més endavant, i no podrà rebre la retroalimentació del tutor/a.
Aquests documents s'han de lliurar obligatòriament a través de l’espai virtual habilitat per la coordinació en els terminis establerts entre tutor/a i alumne/a.
Les retroaccions de la figura tutora, també s’han d’enviar a través d’aquest espai no més tard de 15 dies després de la data de tancament del lliurament en la convocatòria ordinària. Pels dos primers lliuraments es disposarà d’una rúbrica d’avaluació qualitativa amb els criteris definits. Per l’avaluació final es disposarà d’una rúbrica per cada tipologia de TFG, d’on resultarà una nota numèrica de 0 a 10. La figura tutora haurà d’incloure comentaris de feedback a tots 3 lliuraments. Tant les característiques dels documents com les rúbriques d'avaluació dels mateixos es publicaran a l'espai virtual.
Pel que fa a la defensa oral davant del tribunal, aquest tribunal estarà compost per dues/tres figures docents del Grau en Pedagogia. Les dates pel curs 2025-26 són:
Un cop es concreti l'alumnat que es presenten a cadascuna de les convocatòries (febrer, juny, setembre), la coordinació farà pública als espais de comunicació (web de la Facultat i espai virtual) la relació de tribunals amb l'assignació de l'alumnat a cadascun d'aquests.
La presentació del TFG davant del tribunal inclourà una presentació inicial de màxim de 8 minuts. Seguidament, el tribunal farà les preguntes o consideracions que cregui convenients en el qual l’estudiant haurà de demostrar el seu domini en profunditat de les idees que constitueixen el TFG. Per tal d'avaluar el TFG el tribunal disposa d'una rúbrica que es farà pública a l'espai virtual habilitat. Els i les estudiants estan obligats i obligades a assistir a tot l'acte de presentació de TFG del tribunal que tinguin assignat.
Atès que les defenses són públiques,a més a més del tribunal i de l'alumnat convocat, hi podran assistir com a públic altres persones que ho desitgin, sempre que respectin els horaris i procediments de la defensa del TFG. La qualificació final del TFG és la resultant de l'avaluació de la figura tutora i del tribunal en els percentatges assignats a cada activitat. Per tal de superar l'assignatura cal tenir aprovades cadascuna de les dues activitats (lliurament final i defensa del treball) amb una qualificació mínima de 5. Si una de les activitats està suspesa, aquesta serà la qualificació que constarà a l'acta.
En cas que es detecti un % de plagi superior al 20% la nota del TFG serà 0. Encara que l’alumnat pugui treballar una mateixa temàtica el document d’informe final ha de ser inèdit i completament individual. D’acord amb la normativa de la UAB es valorarà l'execució d’altres mesures com l’obertura d’un expedient acadèmic.
Per poder presentar el treball en la convocatòria de setembre cal que l'alumnat sol·liciti el canvi de convocatòria a Gestió Acadèmica en el període establert. En cas contrari, la nota que apareixerà a la convocatòria de juny serà un NO Avaluable i no hi haurà convocatòria de setembre.
La bibliografia dependrà del tema que es vulgui desenvolupar, la figura tutora orientarà amb bibliografia més específica. A nivell general es recomana:
Blanch, S., Pérez, E., i Silvente, J. (2018). Com citar i referenciar en els textos acadèmics. Compilació basada en la normativa APA. Recuperat de https://ddd.uab.cat/pub/recdoc/2016/145881/citrefapa_a2016.pdf
Caro, M.T. (2015). Guía de trabajos fin de grado en educación. Madrid: Pirámide.
Ferrer, V., Carmona, M., i Soria, V. (Eds.) (2012). El trabajo de fin de grado. Guía para estudiantes, docentes y agentes colaboradores. Madrid: McGraw-Hill.
Quivy, R., i Van Carnpenhoudt, L. (2005). Manual de investigación en ciencias sociales. Mexico DF: Limusa.
Mercader Rubio, I., Gutiérrez Ángel, N., & Pérez Esteban, M.D. (2023). Guía práctica para la elaboración de un trabajo fin de estudios (TFG y TFM) en el ámbito de la educación y la psicología. Edual.
Sánchez, A., Olmos Rueda, P., Torrado Fonseca, M., i García López, J. (2016). Trabajos de fin de Grado y Postgrado. Madrid: ALJIBE
Sancho, J. (2014). Com escriure i presentar el millor treball acadèmic: guia pràctica per a estudiants i professors. Vic: Eumo.
Villar, J.J. (2010). Cómo hacer un trabajo final de carrera para los estudios de grado: notas para estructurar de manera práctica el trabajo final de carrera y plan de marketing para los estudios de grado. Barcelona: Astro Uno.
Es pot consultat també el DDD on es publiquen els TFG de MH del grau.
No s'utilitza programari específic pel desenvolupament d'aquesta assignatura.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura