Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Estudis d'Àsia Oriental | OT | 4 |
Estudis d'Espanyol i Xinès: Llengua, Literatura i Cultura | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Per cursar aquesta assignatura s'aconsella haver superat tots els crèdits del primer, segon i tercer curs del grau.
És necessari tenir la capacitat de llegir en anglès textos acadèmics i i d’altra índole per poder superar l’assignatura.
L'objectiu d'aquesta assignatura és estudiar la literatura moderna i contemporània de la Xina, el món sinòfon i el Japó des d'una perspectiva de gènere. Les classes teòriques desenvolupen aquests continguts a partir de presentacions del professor i sessions pràctiques, mitjançant la lectura i discussió d'articles i treballs narratius, així com treballant amb altres materials complementaris durant el curs.
Al llarg de l'assignatura s'estudiarà la producció literària moderna i contemporània de la Xina, el món sinòfon, Corea i el Japó des d'una perspectiva de gènere. Estudiarem autors rellevants i gèneres de diferents èpoques literàries en aquestes regions des de la perspectiva de gènere. S'utilitzaran teories literàries sobre el gènere en la literatura per a analitzar obres representatives de les literatures esmentades, amb les eines conceptuals i analítiques pertinents per a aprofundir la representació cultural de gènere.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classe magistral (Corea) | 3 | 0,12 | 3, 5, 7, 17 |
Classe magistral (Japó) | 23,5 | 0,94 | 3, 5, 7, 17 |
Classe magistral (Xina) | 23,5 | 0,94 | 1, 3, 5, 7, 10, 11, 13, 17, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 28 |
Tipus: Supervisades | |||
Activitats de classe (Corea) | 1,1 | 0,04 | 3, 10, 11, 16, 17, 18, 21, 28 |
Activitats de classe (Japó) | 9,5 | 0,38 | 1, 3, 10, 11, 13, 17, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 28 |
Activitats de classe (Xina) | 9,5 | 0,38 | 1, 3, 5, 7, 10, 11, 13, 17, 20, 21, 28 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball individual (Corea) | 1 | 0,04 | 3, 4, 7, 10, 17, 20, 28 |
Treball individual (Japó) | 37 | 1,48 | 1, 3, 5, 7, 10, 11, 17, 28 |
Treball individual (Xina) | 37 | 1,48 | 1, 3, 5, 7, 10, 11, 13, 17, 20, 21, 28 |
L'assignatura compta amb classes teòriques i pràctiques. L'ús del Campus Virtual de l'assignatura és imprescindible ja que en ell es troben els materials que s'han d'utilitzar per poder seguir el curs i superar l'assignatura; és a dir, les lectures obligatòries, així com tot tipus d'informació necessària per al desenvolupament de la mateixa. Es valorarà la discussió dels textos de la bibliografia i dels materials utilitzats en les classes pràctiques: documentals, pel·lícules, classes impartides per especialistes convidats, etc. La metodologia potencia el treball amb TIC, eines d'autoaprenentatge, l'elaboració d'un discurs propi i el desenvolupament de pràctiques, al costat de les classes teòriques.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Literatura coreana: intervenció al fòrum virtual | 10% | 1 | 0,04 | 3, 5, 6, 7, 9, 11, 18, 20, 21, 27 |
Literatura japonesa: presentació oral | 20% | 1 | 0,04 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 28 |
Literatura japonesa: prova escrita | 25% | 1,45 | 0,06 | 3, 5, 7, 8, 9, 10, 17, 18, 21, 27 |
Literatura xinesa: prova escrita sobre continguts LGTBIQ+ | 15% | 0,45 | 0,02 | 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 17, 18, 20, 21, 26, 27, 28 |
Literatura xinesa: prova escrita sobre identitats feminines i masculines | 30% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 20, 21, 26, 28 |
Avaluació continuada
L’alumnat ha de demostrar el seu progrés fent diverses activitats d’avaluació.
Gènere i literatura a la societat moderna i contemporània de la Xina i el món sinòfon
Prova sobre continguts i sobre lectures de classe: 30%
Gènere, Literatura i societat LGBTQIA+ a Taiwan i a la Xina
Prova escrita sobre continguts i sobre lectures de classe: 15%
Gènere i literatura a la societat moderna i contemporània del Japó:
1) Presentació oral: 20%
2) Prova escrita (inclou una part sobre una lectura escollida lliurement per l'estudiant): 25%
Gènere i literatura a la societat moderna i contemporània de Corea:
1) Prova escrita mitjançant participació al fòrum: 10%
Revisió
En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta, el/la docent comunicarà per escrit una data i hora de revisió. La revisió de les diverses activitats d’avaluació s’acordarà entre la professora o el professor i l’alumnat.
Recuperació
Podrà accedir a la recuperació qui s’hagi presentat a activitats el pes de les quals equivalgui a un 66,6% (dos terços) o més de la qualificació final i que hagi tret una qualificació mitjana ponderada de 3,5 o més.
En cas de recuperació, la nota màxima que pot obtenir l’estudiant és un 5.
Consideració de “no avaluable”
S’assignarà un “no avaluable” quan les evidències d’avaluació que hagi aportat l’alumne/a equivalguin a un màxim d’una quarta part de la qualificació total de l’assignatura.
Irregularitats en les activitats d’avaluació
En cas d’irregularitat (plagi, còpia, suplantació d’identitat, etc.) en una activitat d’avaluació, la qualificació d’aquesta activitat d’avaluació serà 0. En cas que es produeixin irregularitats en diverses activitats d’avaluació, la qualificació final de l’assignatura serà 0. S’exclouen de la recuperació les activitats d’avaluació en què s’hagin produït irregularitats (com ara plagi, còpia, suplantació d’identitat).
Avaluació única
Aquesta assignatura preveu l’avaluació única en els termes establerts per la normativa acadèmica de la UAB i els criteris d’avaluació de la FTI.
L’estudiant ha de presentar la sol·licitud electrònica dins el calendari establert per la Facultat i enviar-ne una còpia a la persona responsable de l’assignatura perquè en tingui constància.
L’avaluació única es farà en un sol dia de la setmana 16 o 17 del semestre. La Gestió Acadèmica publicarà la data i hora a la web de la Facultat.
El dia de l’avaluació única el professorat sol·licitarà la identificació de l’alumnat, que haurà de presentar un document d’identitat vàlid amb fotografia recent (carnet d’estudiant, DNI o passaport).
Activitats d’avaluació única
La qualificació final de l’assignatura s’establirà d’acord amb els següents percentatges:
1) Treball individual (contingut del global de l’assignatura): 40%
2) Prova oral o escrita presencial (contingut de la part corresponent al Japó i Corea): 30%
3) Prova oral o escrita presencial (contingut de la part corresponent a la Xina i Taiwan) :30%
Els processos de revisió de les qualificacions i de recuperació de l’assignatura són els mateixos que s’apliquen a l’avaluació continuada. Vegeu-los més amunt en aquesta guia docent.
Bibliografia (mòdul Xina i món sinòfon)*
Obres de ficció:
Ding Ling. «Cuando estuve en el pueblo de Xia». Trad. Liljana Arsovska. Estudios de Asia y África, 21 (3): 491-510 (año 1986).
Li Ang. Matar el marit. Trad. Mireia Vargas Urpí. Barcelona: Males Herbes, 2021.
Sheng Keyi. «El pescador dice». Trad. Miguel Á. Petrecca. En Después de Mao: narrativa china actual. Buenos Aires: Adriana Hidalgo, 2015.
Su Tong. «Las tres lámparas». In Otra vida para las mujeres / Las tres lámparas. Trad. Rodolfo Lastra. Madrid: Popular, 2018.
Tie Ning. La blusa roja sin botones. Trad. Taciana Fisac. Barcelona: SM, 1989.
VV.AA. Escritoras chinas. Trad. Zhao Shiyu, Liu Xiaomei, Liu Xiaopei, Wilfredo Carrizales, Li Tuo, Liu Yongxin, Dong Yansheng y Mao Chinli. Barcelona: Icaria, 1990.
Xiao Hong. «El puente». Trad. Teresa I. Tejeda Martín. En Campos de vida y muerte, y otros relatos. Barcelona: Bellaterra, 2018.
Obres de consulta:
Barlow, Tani. E. (Ed.) (1993) Gender Politics in Modern China: Writing and Feminism. Durham: Duke University Press, 1993.
Dooling, Amy. (2005). Women’s literary feminism in twentieth-century China. Springer.
Schaffer, Kai, & Song, Xialin. (2013). Women writers in postsocialist China. Routledge.
Yan, Haiping (2006) Chinese Women Writers and the Feminist Imagination, 1905-1948. London & New York: Routledge
Bibliografía (sessions LGBTQIA+ Taiwan i Xina)*
Obres de ficció
Chi Ta-wei. Membranas. Trad. Alberto Poza. Madrid: Egales, 2024.
Cui Zi'en. Platinum Bible of the Public Toilet. TenShort Stories. Duke University Press, 2024 (Només un relat que estarà disponible al campus virtual.)
Li Kotomi. Bailando en solitario. Trad. VanesaRobles Gallardo. Granada: Kotoba Ediciones, 2025.
Qiu Miaojin. Cartas póstumas desde Montmartre. Trad. Belén Cuadra Mora. Madrid: Gallo Nero Ediciones, 2018
Obres de consulta
Bao Hongwei. Queer China : Lesbian and Gay Literature and Visual Culture under Postsocialism / Hongwei Bao. London ; Routledge, 2020.
Chiang Howard. Queer Taiwanese Literature: A Reader. Amherst, NY: Cambria Press, 2021 (només la introducció)
Poza Poyatos, Alberto. «El Destiempo De La traducción: Circuitos De Reconocimiento En La Obra De Qiu Miaojin». Theory Now. Journal of Literature, Critique, and Thought 8.1 (2025):237-55. https://doi.org/10.30827/tn.v8i1.31156
Specchio, Anna. "The Island where Future Possibilities Bloom. Language, gender, and identity issues in Li Kotomi’s Higanbana ga saku shima." Bunron–Zeitschrift für literaturwissenschaftliche Japanforschung 11 (2024). https://hasp.ub.uni-heidelberg.de/journals/bunron/article/view/27204
Bibliografia (sessions Corea)
Obres de ficció
Cho Namjoo (2019). Kim Jiyoung, nacida en1982. Madrid: Alfaguara.
Kim Hyejin (2022). Sobre mi hija. Barcelona: Las Afueras.
Obres de consulta:
Fulton, B. (1996). Seeing the Invisible: Women's Fiction in South Korea Today. Manoa, 8(2), 64-68. https://www.jstor.org/stable/4229390
Koh, H. (2002). Women and Korean Literature. Getting to Know Korea: Resource Book for K-12 Educators, 35-41. https://www.koreasociety.org/images/pdf/KoreanStudies/Monographs_GeneralReading/GettingtoKnowKorea/GTKK%205%20Helen%20Koh%20Women%20and%20Korean%20Literature.pdf
Bibliografia (mòdul Japó)*
Obres de ficció
Enchi, Fumiko. Máscaras femeninas. Madrid: Alianza editorial, 2012.
Enchi, Fumiko. Los años de espera. Madrid: Alianza editorial, 2011.
Higuchi, Ichiyô. Cerezos en La oscuridad. Gijón: Satori, 2017.
Kanehara, Hitomi. Serps i piercings. 2003. Barcelona: Columna, 2005.
Kawakami, Mieko. Pechos y huevos. Barcelona: Seix Barral, 2021.
Murata, Sayaka. La dependienta 2016. Barcelona: Duomo ediciones, 2019.
Ogawa, Yoko. El embarazo de mi hermana. Madrid: Funambulista, 2019.
Yosano, Akiko. Cabells enredats. Lleida: Pagès, 2014.
Yoshimoto; Banana, Kitchen. Barcelona: Tusquets, 2013.
Obres de consulta
Heisig, James W. (ed.): La Filosofía japonesa en sus textos, Barcelona: Herder, 2016.
Keene, Donald. A History of Japanese Literature. Vol. III. Dawn to the West. Japanese Literature of modern Era. Fiction. New York: Columbia University, 1984.
Keene, Donald. A History of Japanese Literature. Vol. IV. Dawn to the West. Japanese Literature of modern Era. Poetry,drama, criticism. New York: Columbia University, 1984.
Rubio, Carlos. Mil años de literatura femenina en Japón. Gijón: Satori, 2021.
Saito, Akemi. Mujeres japonesas entre el liberalismo y el totalitarismo (1868-1945). Málaga: Universidad de Málaga, 2006.
Hendry, Joy. Para entender la Sociedad japonesa. Trad. Francisco j. Ramos Mena. Barcelona: Edicions Bellaterra, 2018.
Sugimoto, Yoshio (2014). Una introducción a la sociedad japonesa. Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona, 2016.
Saito, Akemi. Mujeres japonesasentre el liberalismo y el totalitarismo (1868-1945). Málaga: Universidad de Málaga, 2006.
Cameron, Deborah.Feminismo. Madrid: Alianza, 2019.
Lipovetsky, Gilles (1983). La era del vacío. Madrid: Anagrama, 2003.
*Al programa de l’assignatura a l’inici del semestre, s’especificaran altres obres de bibliografia obligatòria i complementària.
En aquesta assignatura no es fa servir cap programari.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |