Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.
Treball de Final de Grau
Codi: 101239
Crèdits: 12
2025/2026
Titulació |
Tipus |
Curs |
Turisme |
OB |
4 |
Equip docent
- Anna Zinenko
- Inmaculada Diaz Soria
- (Extern) Anna Zinenko (Anna.Zinenko@uab.cat)
- (Extern) Inmaculada Diaz Soria (Inmaculada.Diaz@uab.cat)
Idiomes dels grups
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Prerequisits
Per a cursar aquesta matèria s’han d’haver superat totes les matèries bàsiques i obligatòries del 1er curs i és IMPRESCINDIBLE haver superat com a mínim dos terceres parts dels crèdits ECTS (és a dir 160 crèdits).
Objectius
El TFG (Treball Final de Grau) es la culminació d’un aprenentatge de quatre cursos on es veuen reflectides les competències adquirides, així com la seva aplicació i desenvolupament i esta orientat a avaluar l’assoliment i la consolidació integrada de les competències específiques i transversals associades al programa formatiu d’aquest títol de Grau.
Consistirà en la realització d’un treball de recerca i/o pràctic relacionat amb la creació o millora d`un projecte, producte o empresa turística o el desenvolupament de tasques de recerca relacionades amb algun aspecte de la industria turística, supervisat per part d'un/a director/a o tutor/a.
El TFG es realitzarà per parelles (2 persones). L’avaluació però serà individualitzada.
Aplicar de forma integrada els coneixements i competències adquirits al llarg del estudis de grau, mitjançant un treball original i inèdit.
Competències
- Adaptar-se als canvis tecnològics que vagin sorgint.
- Demostrar un comportament ètic i d'adaptació a diferents contextos interculturals.
- Demostrar un comportament responsable amb el medi ambient.
- Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
- Integrar coneixements i habilitats per elaborar un treball acadèmic o professional en l'àmbit del sector turístic.
- Manejar les tècniques de comunicació a tots els nivells.
- Planificar i gestionar activitats partint de la qualitat i la sostenibilitat.
- Prendre decisions en contextos d'incertesa i ser capaç d'avaluar i preveure les conseqüències d'aquestes decisions a curt, mitjà i llarg terminis.
- Tenir orientació de servei al client.
- Tenir visió de negoci, captar les necessitats del client i avançar-se als possibles canvis de l'entorn.
Resultats d'aprenentatge
- Adaptar-se als canvis tecnològics que vagin sorgint.
- Demostrar un comportament ètic i d'adaptació a diferents contextos interculturals.
- Demostrar un comportament responsable amb el medi ambient.
- Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
- Integrar coneixements i habilitats per elaborar un treball acadèmic o professional en l'àmbit del sector turístic.
- Manejar les tècniques de comunicació a tots els nivells.
- Planificar i gestionar activitats partint de la qualitat i la sostenibilitat.
- Prendre decisions en contextos d'incertesa i ser capaç d'avaluar i preveure les conseqüències d'aquestes decisions a curt, mitjà i llarg terminis.
- Tenir orientació de servei al client.
- Tenir visió de negoci, captar les necessitats del client i avançar-se als possibles canvis de l'entorn.
Continguts
Consistirà en la realització d’un Pla d’Empresa i/o Treball de Recerca relacionat amb la creació o millora d’un projecte, producte o empresa turística o el desenvolupament de tasques de recerca relacionades amb algun aspecte de la industria turística.
Es recomana que tots els TFG tinguin un element integrat de sostenibilitat i els seus tres pilars (econòmic, social i ambiental) en realitzar projectes de recerca o en desenvolupar plans de negocis. Cal tenir en compte l'Agenda 2030 dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS). S'encoratja els estudiants a investigar o desenvolupar solucions per contribuir als objectius i indicadors específics dels 17 objectius integrats i indivisibles de l'ONU.
Dedicar atenció addicional a la igualtat de gènere depenent del tipus de TFG:
- Investigació: com un tema de recerca independent (p. ex., Diferències de gènere: barreres i oportunitats al sector del turisme) o com una reflexió sobre diferents aspectes de la perspectiva de gènere evidenciada a la temática escollida.
- Pla de negoci: la perspectiva de gènere ha d'estar present en la ideació i la creació de productes o serveis turístics, l'estratègia general, la cultura corporativa i el pla organitzacional, entre d'altres.
A) Treball de recerca
Tema 1: Introducció. Elaboració de la Proposta de Recerca
- L’objectiu d’aquesta part és que l’estudiant mitjançant la seva immersió en el mètode científic, planifiqui i dissenyi una proposta de recerca com a base per a l’elaboració del Treball Final de Grau. Això implicarà: la identificació de l’àrea i preguntes de recerca econòmiques, una primera revisió dels mètodes i enfocaments existents i l’elaboració d’un pla de treball. Al final d’aquesta part, l’estudiant haurà de presentar una proposta provisional de recerca.
Tema 2: Anàlisi de la Proposta
- En la segona part, l’objectiu és que l’estudiant aprengui i posi en pràctica tècniques de cerca de informació acadèmica i empírica a través de la web però també en biblioteques i altres punts de referència físic. Per aquest motiu, al final del mòdul l’estudiant presentarà un llistat de referències acadèmiques sobre l’àmbit de tema de recerca triat per l’estudiant i de les referències sobre el cas d’estudi si s’escau, que haurà de constar d’una fitxa per a cada referència
Tema 3: Proposta de recerca II
- Un cop superades les fites dels temes anteriors, l’estudiant realitzarà una proposta molt més concreta i extensa derecerca. Aquesta constarà de una revisió del tema triat, la redefinició de les preguntes de recerca, teoria i mètodes i la planificació per a l’elaboració del treball.
Tema 4: Elaboració del treball final de grau
- Finalment, i en base a la proposta entregada en el tema anterior, l’estudiant començarà a elaborar el treball final de grau pròpiament dit. Entre les tasques que haurà de realitzar, haurà de acabar de localitzar les dades per a l’anàlisi, tractament i anàlisi de dades, elaborar conclusions, comparar conclusions, aplicar coneixement adquirit al problema, escriure el Treball Final de Grau i lliurar-lo.
Tema 5: Conclusions, propostes i alternatives futures
- Aquest apartat ha d’incorporar conclusions personals i no un recull d’opinions d'altres autors i autores.
B) Treball pràctic o Pla d’empresa
Tema 1: Introducció. Elaboració de la Proposta
- L’estudiant ha de sintetitzar la seva idea de negoci i el seu model. Principalment ha de donar resposta a què farà (necessitat que satisfà) ?, a qui es dirigirà (segment de mercat) ? i com el realitzarà (solució) ?. En general, per a arribar a aquest punt i si no es té una idea prèvia, es desenvoluparan tècniques de creativitat perquè l’estudiant pugui tenir una idea pel seu pla d’empresa .
Tema 2: Anàlisi de l’entorn general i específic
- on operarà la nova empresa o projecte emprenedor, en què s’utilitzaran diverses eines d’anàlisi que s’han treballat durant el transcurs del Grau.
Tema 3: . Anàlisi del mercat i pla de màrqueting
- En què l’estudiant haurà de descriure i quantificar el segment o segments de mercat als que es dirigeix així com comentar l’estratègia de posicionament i establir un pla de màrqueting coherent amb les necessitats del segment i l’anàlisi de l’entorn realitzada.
Tema 4: Pla d’operacions
- El pla d’operacions recull totes aquelles decisions relacionades amb la producció i distribució del producte o servei.
Tema 5: Organització i Recursos Humans
- En aquesta fase es treballen tots aquells aspectes relacionats amb l’organització (estructura organitzativa) i els recursos humans necessaris per poder tirar endavant la idea de negoci proposada (nombre de persones que treballaran en la nova empresa, la seva posició i funcions, remuneració i perfil).
Tema 6: Viabilitat econòmica:
- Totes les decisions preses anteriorment s’han de reflectir en un pla econòmic i financer que justifiqui quantitativament la idea proposada.
- Pla econòmic financer constarà dels Estats Financers inicials (Balanç i Compte de Resultats), que recullen totes les accions que s’hagin fet per a començar l’activitat, el Pressupost de Tresoreria (mensual), amortitzacions, etc i els Estats Financers a la fi del primer exercici econòmic
Tema 7: Conclusions, propostes i alternatives futures
- Aquest apartat ha d’incorporar conclusions personals i no un recull d’opinions d'altres autors i autores.
Activitats formatives i Metodologia
Títol |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus: Dirigides |
|
|
|
Classes teòriques |
24
|
0,96 |
1, 5, 6, 7, 9
|
Tipus: Supervisades |
|
|
|
Reunions de seguiment |
45
|
1,8 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
|
Tipus: Autònomes |
|
|
|
Treball Personal |
211
|
8,44 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
|
Idiomes
Grau de Turisme: Català/Castellà
Grau de Turisme en Anglès: Anglès
- Exposicions del/la professor/a a classe (classes magistrals)
- Seguiment del treball realitzat, presentació i discussió.
- Tutories supervisades
- Realització del Pla d’Empresa o Treball de Recerca
El tema del Treball Final de Grau serà establert pel Coordinador/a de Treball de Final de Grau entre els temes que proposi l’alumne o alumna.
A cada estudiant se li assignarà un tutor/a de Treball de Final de Grau.
Seran funcions del/a tutor/a:
- Ajudar a definir les característiques del TFG i el pla de treball del TFG.
- Orientar a l’alumne o alumna en desenvolupament del TFG.
- Vetllar pel compliment dels objectius formatius i fixar els mínims a realitzar i complimentar del TFG.
- Seguiment del TFG amb reunions i entrevistes periòdiques amb l’alumne o alumna.
- Seguir la normativa del TFG i del programa.
- Realitzar l’informe de valoració i autoritzar si s’escau, la defensa.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Avaluació
Activitats d'avaluació continuada
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Lliurament del projecte escrit al tutor |
80% |
0,5
|
0,02 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
|
Presentació oral |
15% |
4,5
|
0,18 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
|
Sessions presencials |
5% |
15
|
0,6 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
|
L’avaluació d’aquesta assignatura s’organitza en dos mòduls principals:
1. Mòdul de Formació (5%)
Aquest mòdul avalua l’assistència i la participació a:
- Sessions d’orientació i classes programades
- Xerrades i conferències
2. Mòdul d’Execució (95%)
Aquest mòdul inclou tant el lliurament com la defensa oral del Treball de Fi de Grau (TFG). El desglossament és el següent:
- 80% – Avaluació del Projecte Escrit (per part del tutor/a)
Basada en la qualitat del TFG presentat i en la implicació de l’estudiant al llarg del procés.
Els criteris d’avaluació inclouen:
- Originalitat i rellevància del tema
- Estructura i coherència del treball
- Metodologia i sistematització de la informació
- Resums i conclusions
- Propostes de futur i alternatives
- Qualitat de la bibliografia i de les citacions
- 15% – Avaluació de la Defensa Oral (per part del Tribunal Avaluador)
Tot l’alumnat ha de defensar el seu TFG davant del Tribunal Avaluador, independentment de la valoració o nota prèvia del tutor/a.
Temps de presentació:
- 5 minuts (projectes individuals)/ 7 minuts (projectes en parella)
El suport visual és opcional (es poden utilitzar diapositives o altres suports, però no són obligatoris).
Després de la presentació, el tribunal farà preguntes per valorar l’autoria i la comprensió del treball per part de l’estudiant.
Pautes de Defensa i Lliurament
- Hi haurà una única convocatòria oficial per al lliurament i la defensa del TFG (la data exacta es comunicarà al calendari acadèmic).
- La versió final del TFG s’ha de lliurar tant al tutor/a com al/la coordinador/a en format electrònic a través de Moodle abans del termini establert.
- El Tribunal Avaluador serà designat per la Direcció d’Estudis del Centre i serà l’únic responsable d’assignar la nota final.
- Si l’estudiant no segueix les pautes o si el/la tutor/a no té prou evidència per verificar-ne l’autoria, pot decidir no avaluar el treball.
L’avaluació del TFG és individual, fins i tot quan el projecte s’ha realitzat en parella.
Aquesta assignatura no permet l’avaluació única.
Bibliografia
Es detallarà per cada TFG segons la seva temàtica. Igualment, però, es recomana l'ús d'aquests llibres per a preparar la part metodològica del treball:
Durbarry, R. (2017). Research Methods for Tourism Students. Routledge.
Veal, A.J. (2018). Research Methods for Leisure and Tourism. Pearson.
Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2010). Business model generation. John Wiley & Sons.
Grups i idiomes de l'assignatura
Nom |
Grup |
Idioma |
Semestre |
Torn |
(TE) Teoria |
1 |
Català |
anual |
matí-mixt |
(TE) Teoria |
2 |
Anglès |
segon quadrimestre |
matí-mixt |