Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Ciència política i gestió pública | OT | 3 |
Ciència política i gestió pública | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Per a l’estudi de l’assignatura de Dret Constitucional no es requereixen prerrequisits, però és recomanable haver superat l’assignatura de Fons de Dret Públic que es cursa en els estudis de grau.
|
El contingut d'aquesta assignatura s'aborda al voltant de dos eixos temàtics: d'una banda, l'estructura i organització de les institucions constitucionals des de l'òptica de la distribució multinivell del poder (tant a nivell horitzontal com territorial). D'altra banda, els drets fonamentals en tant que elements objectius i subjectius del sistema constitucional.
PROGRAMA DE DRET CONSTITUCIONAL
Part I. L'organització dels poders públics
Tema 1. Introducció.
1.1.- La Constitució com a norma jurídica suprema
1.2.- Estructura i funció de la Constitució
1.3.- La configuració del sistema constitucional multinivell
Tema 2. L'organització horitzontal del poder públic
2.1.- L'estructura orgànica de l'Estat
2.2.- Òrgans constitucionals i òrgans de rellevància constitucional
2.3.- El conflicte d'atribucions entre òrgans constitucionals de l'Estat
Tema 3. Òrgans constitucionals I
3.1.- El Cap de l'Estat: la Corona
3.2.- El sistema parlamentari espanyol: les Corts Generals.
3.3.- El Govern i l'Administració
3.4.- Les relacions Govern-Corts Generals
Tema 4. Òrgans constitucionals II
4.1.- El poder judicial. El Consell General de l'Poder Judicial
4.2.- El Tribunal Constitucional
4.3.- Altres òrgans: el Defensor del Poble, el Tribunal de Comptes
Tema 5. L'organització territorial de l'Estat
5.2.- El model de la Constitució de 1978: l'Estat de les autonomies
5.3.- Els principis constitucionals de l'Estat de les autonomies.
5.4.- L'autonomia local
5.5.- La Unió Europea
Tema 6. L'organització institucional i competencial de les comunitats autònomes
6.1.- L'estructura institucional de les comunitats autònomes
6.2.- L'organització interna de les comunitats autònomes: òrgans legislatius, executius i altres òrgans autonòmics
6.3.- El marc competencial de l'Estat i les comunitats autònomes.
Tema 7. Les relacions entre l'Estat i les entitats d’àmbit territorial
7.1.- Els mitjans de resolució de conflictes entre l’Estat i les comunitats autònomes. Conflicte de competències.
7.2.- Conflictes en defensa de la autonomia local
7.3.- Conflictes amb la Unió europea
Part II El reconeixement de drets en la Constitució
Tema 8.- La dignitat humana com a fonament dels drets fonamentals.
8.1.- Els drets com a fonament del sistema democràtic
8.2.- La doble dimensió, subjectiva i objectiva, dels drets fonamentals
8.3.- Els drets fonamentals en la Constitució, en el Conveni Europeu de Drets Humans, en el Dret de la Unió Europea i en altres sistemes de protecció de drets.
Tema 9.- Casos actuals en matèria de drets i llibertats fonamentals
9.1.- Casos en matèria de llibertat personal
9.2- Casos en matèria de participació
9.3.- Casos en matèria de drets econòmics, socials i culturals
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 30 | 1,2 | 1, 3, 4, 5 |
Seminaris de discussió de textos | 20 | 0,8 | 2, 4, 5, 7, 9, 11 |
Tipus: Supervisades | |||
Preparació de les pràctiques | 4,5 | 0,18 | 1, 8, 9, 11, 12 |
Preparació del treball | 10 | 0,4 | 1, 3, 4, 10, 11, 12 |
Tutoria | 1 | 0,04 | 8 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi temari assignatura | 51 | 2,04 | 1, 8, 9, 10, 11, 12 |
Lectura textos | 26 | 1,04 | 1, 8, 9, 11, 12 |
|
1. Activitats dirigides: Magistrals i de seminari
1.1. Classes magistrals: on els estudiants adquireix a través de la transmissió de coneixements del professor / professora les bases conceptuals de la matèria i senta el marc jurídic normatiu i jurisprudencial.
1.2. Classes de seminari: com a espai d'aprenentatge on els estudiants assumeixen un rol preferentment actiu per a, juntament amb el professor /professora, analitzar i interpretar preguntes, qüestions o casos prèviament elaborats a fi de desenvolupar i consolidar el contingut essencial explicat en les classes teòriques.
2. Activitats supervisades: Es tracta d'activitats que els estudiants desenvoluparan en aula, amb la supervisió i suport del professor / professora. Es tracta de la solució d'algun supòsit pràctic en aula.
3. Activitats autònomes: Es tracta d'activitats en les quals l'estudiant s'organitza el temps i esforç de manera autònoma sigui de manera individual o grupal .
3.1 Estudi de l'assignatura.
3.2 Elaboració de documents d'activitats pràctiques: que seran lliurades i d’exposició a l'aula. Es tracta de casos pràctics proposats amb antelació suficient pel professor o bé de l'elaboració de recensions crítica de llibres, lectures o normatives.
3.3 Cerca de bibliografia, jurisprudència i materials per a la resolució dels casos pràctics i complementar les qüestions teòriques
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Pràctica (1) | 10% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
Pràctica (2) | 20% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
Prova final | 20% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 5, 8, 9, 10, 11, 12 |
Prova parcial | 20% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 5, 8, 10, 11, 12 |
Treball de recerca | 30% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
Les competències d'aquestes matèries s'avaluaran de forma continuada mitjançant les següents activitats:
- Dues proves escrites. Correspondrà a un màxim del 40% de la nota. La prova final será de tota l’assignatura
- Dues pràctiques. Amb un valor total de fins al 30%. Una pràctica escrita de preparació individual, amb una valoració del 10%, i una altra pràctica de tipus grupal, amb una valoració del 20%.
- Elaboració d’un treball de recerca i presentació d’una síntesi oral a la clase. Amb una valoració del 30%.
En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
A l'inici de curs es presentarà i es farà una explicació del programa de l'assignatura que preveu aquesta guia, així com el cronograma d'activitats, el sistema d’avaluació, i el sistema de reavaluació de les activitats suspeses. La reavaluació només podrà realitzar-se si l'alumne ha seguit l'avaluació continuada. Totes aquestes indicacions també seran exposades al campus virtual/Moodle.
L’alumnat que copiï o intenti copiar en una prova escrita tindrà un 0 en l'examen. L’alumnat que presenti una pràctica en què hagi plagi obtindrà un 0, i rebrà una advertència. En cas de reiteració de la conducta, l'alumne suspendrà l'assignatura.
AVALUACIÓ ÚNICA: consistirà en un exàmen de 3 proves : 1. un examen teòric de tota la matèria amb un valor màxim del 40% de la nota total, 2. un examen pràctic de tota la matèria amb un valor màxim del 30% de la nota total; i 3. la presentació i defensa oral d´un treball amb un valor màxim del 30% de la nota total.
Bibliografía de l' assignatura:
- FOSSAS, Enric.- PÉREZ FRANCESC, Joan.Lluis. Lliçons de Dret Constitucional, Barcelona: Proa
- LÓPEZ GUERRA, Luis. 1994. Introducción al Derecho Constitucional, València: Tirant Lo Blanch. (Aquest llibre està disponible a la Biblioteca Digital UAB)
- MOLAS BATLLORI, Isidre. 2004. Derecho Constitucional. Madrid: Tecnos.
- BARCELÓ, Merce.- VINTRÓ, Joan (coord.), Dret Públic de Catalunya, Barcelona, Atelier
- ALBERTÍ, Enoch. i altres: Manual de Dret Públic de Catalunya. Barcelona, IEA
Manuals:
- ÁLVAREZ CONDE, Enrique. Curso de Derecho Constitucional, 2 vols, Tecnos, Madrid.
- BALAGUER CALLEJÓN, Francisco (y otros) Derecho Constitucional, 2 vols., Tecnos. Madrid.
- FERNÁNDEZ SEGADO, Francisco.: El sistema constitucional español. Dykinson, Madrid, 1992.
- GÓMEZ SÁNCHEZ, Yolanda. Introducción al régimen constitucional español, Sanz y Torres, Madrid.
- GARCÏA PELAYO, Manuel., Derecho Constitucional comparado, Alianza, Madrid, 1999
- LOPEZ GUERRA, Luis. (y otros) Derecho Constitucional, 2 vols. Tirant lo Blanc, Valencia.
- PÉREZ ROYO, Javier. Curso de Derecho Constitucional, Marcial Pons, Madrid.
-RODRÍGUEZ RUIZ, Blanca. Constitución y género. Mujeres y Varones en el Orden constitucional español, Juruá, Lisboa, 2017.
Enllaços web:
-http://www.vlex.com
-http://www.noticias.juridicas.com
-http://www.casareal.es
-http://www.congreso.es (portal de la Constitución)
-http://www.senado.es
-http://www.lamoncloa.gob.es
-http://www.poderjudicial.es
-http://www.tribunalconstitucional.es
-http://gencat.cat
-http://institucions.politiques.com
Aquesta assignatura no requereix de programari específic
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |