Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Gestió Pública

Codi: 101111 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Ciència política i gestió pública OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
Merce Cortina Oriol
Correu electrònic:
merce.cortina@uab.cat

Equip docent

Ismael Ivan Blanco Fillola
Merce Cortina Oriol

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

És recomanable haver cursat Administració i Polítiques Públiques


Objectius

1. Presentar els principals paradigmes de gestió pública i valorar la seva influència en el sector públic

2. Valorar l'abast, el significat i les conseqüències de les tendències "privatitzadores" de la gestió pública 

3. Valorar l'abast, el sentit i les implicacions de les reformes "democratitzadores" de la gestió pública

4. Analitzar els impactes de la crisi/canvi d'època en la reforma del sector públic  

 


Competències

  • Analitzar polítiques públiques, tant en el seu procés d'elaboració com d'implementació.
  • Aplicar el coneixement de les administracions públiques, en els seus diferents nivells, a casos concrets de l'esfera pràctica i professional.
  • Aplicar les principals teories de la disciplina i els seus diferents camps a problemes pràctics i professionals reals.
  • Argumentar des de diferents perspectives teòriques.
  • Demostrar que s'entenen les relacions intergovernamentals i identificar la posició de les administracions públiques en el sistema polític.
  • Demostrar un bon nivell d'expressió escrita en diferents registres.
  • Descriure i entendre el funcionament de les administracions públiques a escala estatal, subestatal i supraestatal.
  • "Diferenciar les principals teories de la disciplina i els diferents camps; les elaboracions conceptuals, els marcs i els enfocaments teòrics que fonamenten el coneixement de la disciplina i els seus diferents àmbits i subàrees, així com el seu valor per a la pràctica professional mitjançant casos concrets."
  • Dissenyar tècniques per a la recollida de dades, coordinar el tractament de la informació i aplicar rigorosament mètodes de verificació d'hipòtesis.
  • Elaborar i planificar recerques o informes analítics.
  • Fer exposicions orals efectives i adaptades a l'audiència.
  • Gestionar la distribució del temps disponible per assolir els objectius establerts per portar a terme la tasca prevista.
  • Identificar fonts de dades i fer recerques bibliogràfiques i documentals.
  • Interpretar i utilitzar acadèmicament textos en anglès.
  • Mostrar una bona capacitat per transmetre informació, diferenciant els missatges clau per als diferents destinataris.
  • Sintetitzar i analitzar informació de manera crítica.
  • Treballar amb tècniques quantitatives i qualitatives d'anàlisi per aplicar-les en els processos de recerca.
  • Treballar autònomament.
  • Treballar en equip i en xarxa, en particular en condicions interdisciplinàries.
  • Utilitzar diferents eines per analitzar i explicar els processos de formulació, decisió, implementació i avaluació de les polítiques públiques.
  • Utilitzar les principals tècniques de la informació i la documentació (TIC) com a eina essencial en l'anàlisi.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament el procés de configuració de l'agenda pública.
  2. Analitzar polítiques públiques, tant en el seu procés d'elaboració com d'implementació.
  3. Aplicar el coneixement de les administracions públiques, en els seus diferents nivells, a casos concrets de l'esfera pràctica i professional.
  4. Argumentar des de diferents perspectives teòriques.
  5. Demostrar que s'entenen les relacions intergovernamentals i identificar la posició de les administracions públiques en el sistema polític.
  6. Demostrar un bon nivell d'expressió escrita en diferents registres.
  7. Descriure i entendre el funcionament de les administracions públiques a escala estatal, subestatal i supraestatal.
  8. Dissenyar tècniques per a la recollida de dades, coordinar el tractament de la informació i aplicar rigorosament mètodes de verificació d'hipòtesis.
  9. Distingir les fases de la política pública: formulació, decisió, implementació i avaluació.
  10. Elaborar i planificar recerques o informes analítics.
  11. "Exposar i descriure de manera adequada els principals corrents teòrics de l'anàlisi de les polítiques públiques: el cicle de la política; xarxes i actors; enfocaments institucionals; teoria de l'elecció racional."
  12. Fer exposicions orals efectives i adaptades a l'audiència.
  13. Gestionar la distribució del temps disponible per assolir els objectius establerts per portar a terme la tasca prevista.
  14. Identificar fonts de dades i fer recerques bibliogràfiques i documentals.
  15. Interpretar i utilitzar acadèmicament textos en anglès.
  16. Mostrar una bona capacitat per transmetre informació, diferenciant els missatges clau per als diferents destinataris.
  17. Plantejar i exposar un estudi de cas d'una política pública concreta.
  18. Sintetitzar i analitzar informació de manera crítica.
  19. Treballar amb tècniques quantitatives i qualitatives d'anàlisi per aplicar-les en els processos de recerca.
  20. Treballar autònomament.
  21. Treballar en equip i en xarxa, en particular en condicions interdisciplinàries.
  22. Utilitzar apropiadament les aportacions de Lindblom, Wildavsky, Marsh i Rhodes, Lowi.
  23. Utilitzar diferents eines per analitzar i explicar els processos de formulació, decisió, implementació i avaluació de les polítiques públiques.
  24. Utilitzar les principals tècniques de la informació i la documentació (TIC) com a eina essencial en l'anàlisi.
  25. Valorar críticament alguna de les polítiques públiques dutes a terme per una autoritat en l'estat de les autonomies.

Continguts

 

BLOC 1: La dimensió teòrica de la Gestió Pública

TEMA 1: Introducció a la Gestió Pública

  • Administració vs Gestió
  • Gestió Pública vs Gestió Privada

TEMA 2: El model burocràtic d’Administració Pública

  • Característiques de l’organització burocràtica
  • Virtuts i problemes del model burocràtic: un model a superar?

TEMA 3: El camí cap a la Nova Gestió Pública

  • Els precedents privats: el model de l’excel·lència en la gestió empresarial
  • Els derivats públics: la reinvenció del govern
  • El model de la NGP i la seva expansió al món
  • Crítiques a la NGP

TEMA 4: Les alternatives a la NGP

  • Redefinint el problema: dèficit democràtic i 'wicked issues’
  • La Nova Governança Pública i alternatives democratitzadores: L'Administració Pública Deliberativa i la Gestió Comunitària
  • Reptes del Futur de la Gestió Pública: crisi sistèmica, IA i Gestió Pública.

BLOC 2: La dimensió pràctica de la Gestió Pública

TEMA 5: Privatització i competència en la gestió pública

  • Privatitzacions
  • Vals, bons i xecs-consum
  • Agencialització, contractes-programa i gestió per resultats
  • Externalitzacions, recurs al Tercer Sector i Contractació Pública Responsable
  • Copagaments

TEMA 6: Gestió de la Qualitat en el sector públic

  • Concepte, mesura igestióde la Qualitat en el sector públic: qualitat micro, meso i macro
  • Models de Gestió de la Qualitat Total

TEMA 7: Gestió col·laborativa i aprofundiment democràtic

  • Gestió de xarxes en el sector públic
  • Els partenariats publico-comunitaris-cooperatius i la coproducció
  • Mecanismes de Participació ciutadana
  • Gestió comunitària

BLOC 3: Treball de Curs

TEMA 8: La reforma administrativa en temps de crisi

  • Retallades i reformes en l’Estat del Benestar
  • Reformes administratives i de la Funció Pública
  • Govern obert i xarxes participatives

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals, seminaris i presentació de treballs 50 2 3, 4, 5, 7, 14, 15, 18, 24
Tipus: Supervisades      
Tutoria i tutories grupals 12,5 0,5 2, 8, 10, 13, 14, 17, 19, 25
Tipus: Autònomes      
Lectura de textos, estudi, treball en grup 50 2 3, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 24, 25

 

Activitats dirigides:

-          Classes magistrals: exposicions per part del professor/a amb recolzament de TIC i debat en gran grup.

-          Seminaris de lectures: exercici individual i posada en comú

-          Presentació de treballs: presentacions en grup i ronda de preguntes i valoracions

 

Activitats supervisades:

-          Tutories individuals i grupals per a la realització dels treballs i de seguiment del curs

 

Activitats autònomes:

-          Lectura de textos: exercici individual de lectura de textos

-          Estudi: realització d’esquemes i resums

-          Preparació de treballs en grup a partir d’una guia per a la seva elaboració

 

 

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examens 50% 7,5 0,3 1, 2, 3, 4, 5, 7, 9, 10, 11, 16, 17, 18, 19, 20, 22, 23, 24, 25
Seminaris de lectures 25 % de la nota 15 0,6 3, 4, 6, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 20
Treball en grup 25 % 15 0,6 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 21

L’avaluació d’aquesta assignatura es realitzarà a partir dels següents lliuraments per part de l’estudiant:

  • Examen final: 50% de la nota. És condició necessària però no suficient aprovar l’examen per aprovar l’assignatura.
  • Controls de lectura i participació en seminaris: 25% de la nota (breus assajos sobre textos de lectura obligatòria i participació activa en els seminaris).
  • Treball de curs: 25% de la nota (treball en grup i presentació sobre un dels temes que proposi el professor).

 

Consideracions importants:

  • Les dates dels seminaris de lectura s'especificaran en el marc de la programació de l'assignatura (vegeu Aula Moodle).
  • L'assistència als seminaris és obligatòria. Només es podrà lliurar l'exercici corresponent i per tant puntuar a cada seminari si s'assisteix a la sessió corresponent. Només s'acceptaran exercicis sense assistència per causes de força major i degudament justificades. 
  • Els alumnes estan obligats a notificar la composició del grup i el tema del treball en la data que fixi el professor (a principis d'octubre). En cas contrari, no se'ls permetrà lliurar-lo. 
  • El fet de presentar-se a l’examen eximeix l’estudiant de la qualificació de “No Presentat”.
  • Els estudiants que no haguessin superat l’examen tindran l’oportunitat d’acollir-se a les activitats decompensació, és a dir, podran tornar a fer l’examen suspès havent acabat el període lectiu del segon quadrimestre. La nota màxima d'aquest examen de recuperació és un 5 (aprovat). La resta d'activitats (treball i controls de lectura) no són recuperables. 
  • Qualsevol alumne que, per motius laborals o de salut degudament justificats, o pel fet de trobar-se d'Erasmus, no pugui assistir amb normalitat al curs, haurà de notificar-ho al professor abans de la fi de setembre, per tal de pactar les activitats compensatòries corresponents. En cas que aquesta notificació es produeixi més tard, sense una raó motivada, els alumnes no podran superar l'assignatura. 
  • Ús d’Intel·ligència Artificial: Ús restringit: Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos o les traduccions. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en les activitats avaluables es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.

Avaluació Única: 

Les activitats d'avaluació per l'alumnat que s'adhereixi a l'avaluació única es concentraran en una mateixa data d'acord amb la normativa vigent. Aquestes activitats consistiran en: 

- Exàmen (50% de la nota). És condició necessària però no suficient aprovar l’examen per aprovar l’assignatura.

- Controls de lectures (25% de la nota). Breus assajos sobre textos de lectura obligatòria.

- Assaig sobre un dels temes que proposi el professorat (25% de la nota). 

 


Bibliografia

Durant el curs, s'especificaran lectures obligatòries i complementàries. Aquestes són referències generals que facilitaran a l'alumne el seguiment de l'assignatura i la realització dels treballs de curs:

  • Brugué, Quim (2022). Organizaciones que saben, organizaciones que aprenden. Instituto Nacional de Administración Pública, Madrid.
  • Brugué, Q., Subirats, J. Lecturas de Gestión Pública. Madrid: INAP, 1996.
  • Denhardt, Janet and Robert Denhardt. The New Public Service: Serving, not Steering. M.E. Sharpe, Armonk 2003.
  • Ferlie E., Lynn, L, Pollit Ch. The Oxford Handbook of Public Management. Oxford: Oxford University Press, 2005.
  • Hill, C.J., Lynn, L. Public Management. Thinking and Acting in Three Dimensions. London: Sage, 2015.
  • Hughes, O. Public Management and Administration. An Introduction. Londres: Sage, 2003.
  • Kikert, W. Hans-Klijn, E., Koppenjan, W. Managing complex networks: strategies for the public sector. Londres: Sage, 1997.
  • Longo, F. i Ysa T. (eds.) Els Escenaris de la Gestió Pública del Segle XXI. Barcelona: EAPC. 2007.
  • López, G. (dir.) Los nuevos instrumentos de la Gestión Pública. La Caixa, Barcelona, 2003.
  • Moore, M. Gestión estratégica y creación de valor en el sector público, Barcelona, Paidós, 1998
  • Pollitt, Ch. The essential public manager. Berkshire, Open University Press, 2003
  • Pollitt, Ch. and Bouckaert. Public Management Reform. A Comparative Analysis. Oxford: Oxford University Press, 2004.
  • Ramió, C. Inteligencia Artifical y Administración Pública: Robots i humanos compartiendo servicio público. Barcelona: Catarata, 2019.
  • Sullivan, H., Skelcher, Ch. Working across boundaries: collaboration in public services. Londres: Sage, 2002.

Programari

Sense programari específic 


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEM) Seminaris 1 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 51 Català primer quadrimestre tarda
(TE) Teoria 1 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 51 Català primer quadrimestre tarda