Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Finances Públiques

Codi: 101085 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Ciència política i gestió pública OT 3
Ciència política i gestió pública OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Guadalupe Souto Nieves
Correu electrònic:
guadalupe.souto@uab.cat

Equip docent

(Extern) Laia Bosque

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

És recomanable tenir aprovades les assignatures "Economia Política" de 1r curs i "Política Econòmica i Economia del Sector Públic" de 3r curs.


Objectius

Es tracta d'una assignatura de 4rt curs, per tant de formació específica.

L'assignatura proporciona els instruments necessaris per l'anàlisi econòmica de les diferents fonts d'ingressos del sector públic, essent els impostos la més important. L'anàlisi d'un sistema impositiu té dos vessants principals. D'una banda, en consonància amb els criteris d'eficiència i equitat, és necessari establir els principis que ha de cumplir un sistema fiscal, i en els que s'ha de basar tant el disseny com les propostes de reforma dels mateixos. D'altar banda, s'ha de analitzar qui soporta realment la càrrega impositiva.

Els objectius formatius es poden sintetitzar en els següents:

1. Conéixer els diferents instruments de finançament del sector públic.

2. Tenir les coneixements necessaris per analitzar els efectes econòmics dels diferents impostos.

3. Poder fer una anàlisis crítica de les conseqüències, en termes d'eficiència i d'equitat de les principals figures impositives.

4. Poder avaluar adequadament les diferents alternatives de finançament del sector públic, seleccionant i justificant quin seria la més convenient en cada cas.


Competències

    Ciència política i gestió pública
  • Argumentar des de diferents perspectives teòriques.
  • "Diferenciar les principals teories de la disciplina i els diferents camps; les elaboracions conceptuals, els marcs i els enfocaments teòrics que fonamenten el coneixement de la disciplina i els seus diferents àmbits i subàrees, així com el seu valor per a la pràctica professional mitjançant casos concrets."
  • Fer exposicions orals efectives i adaptades a l'audiència.
  • Gestionar la distribució del temps disponible per assolir els objectius establerts per portar a terme la tasca prevista.
  • Identificar fonts de dades i fer recerques bibliogràfiques i documentals.
  • Treballar autònomament.
  • Treballar en equip i en xarxa, en particular en condicions interdisciplinàries.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament els impactes de les polítiques d'imposició i subsidis.
  2. Analitzar i explicar la dimensió econòmica que hi ha darrere les polítiques públiques.
  3. Argumentar des de diferents perspectives teòriques.
  4. Avaluar el paper del sector públic com a agent econòmic.
  5. Descriure de manera eficaç les formes d'intervenció pública sobre el sistema econòmic.
  6. Descriure la fiscalitat ecològica i la relació que té amb el principi de sostenibilitat.
  7. Diagnosticar situacions i problemes econòmics concrets
  8. Explicitar els rols, les dimensions i l'estructura del sector públic en l'economia.
  9. Exposar els principis polítics i els impactes de les polítiques fiscals (distributives i redistributives) en la desigualtat econòmica i l'equitat social.
  10. Exposar les conseqüències de la reforma fiscal i els canvis en les figures impositives dels governs.
  11. Fer exposicions orals efectives i adaptades a l'audiència.
  12. Gestionar la distribució del temps disponible per assolir els objectius establerts per portar a terme la tasca prevista.
  13. Identificar fonts de dades i fer recerques bibliogràfiques i documentals.
  14. Raonar sobre les propostes de polítiques econòmiques existents en diferents àmbits (monetari, fiscal, política de rendes, etc.) i en diferents territoris (món, Europa, Espanya).
  15. Treballar autònomament.
  16. Treballar en equip i en xarxa, en particular en condicions interdisciplinàries.

Continguts

TEMA 1. INTRODUCCIÓ GENERAL

Anàlisi comparada dels ingressos i les despeses del sector públic a Espanya i Europa. El paper del sector públic al funcionament econòmic. Eficiència i equitat: els teoremes fonamentals de l’economia del benestar. La restricció pressupostària del sector públic. Principals programes de despesa pública. Tipus d’ingressos públics. Els impostos: tipus i principis impositius.

TEMA 2. IMPOSICIÓ I EFICIÈNCIA

Impostos de suma global i impostos distorsionants. L’excés de gravamen o cost en benestar de la imposició. Excedent del consumidor i excedent del productor. Efecte substitució i efecte renda. Anàlisi de l’excés de gravamen mitjançant corbes d’oferta i demanda.

 TEMA 3. IMPOSICIÓ I EQUITAT

L’equitat impositiva: principi del benefici front principi de la capacitat de pagament. Progressivitat, proporcionalitat i regressivitat dels impostos. Els efectes dels impostos sobre la distribució de la renda. Incidència impositiva. Models d’equilibri parcial: el paper de les elasticitats. El model de Harberger d’incidència en equilibri general. 

TEMA 4. IMPOSICIÓ SOBRE LA RENDA

Imposició sobre la renda personal. Definició de renda. Exclusions i deduccions de la base i la quota. La elecció de la unitat contribuent. Efectes econòmics de l’impost sobre la renda personal. L’impost negatiu sobre la renda. Imposició sobre la renda de les societats.

TEMA 5. IMPOSICIÓ SOBRE LES VENDES I SOBRE EL CONSUM

Els impostos sobre les vendes. Impostos monofàsics i multifàsics. Els impostos especials sobre el consum com a mecanisme corrector d’externalitats. L’impost sobre el valor afegit: definició, característiques i modalitats.

TEMA 6. LA SEGURETAT SOCIAL COM A IMPOST

Objectius i disseny de la Seguretat Social. La Seguretat Social a Espanya. Prestacions: jubilació, atur, incapacitat i per supervivència. Finançament: les cotitzacions socials. El paper de la relació entre pagaments impositius i prestacions rebudes.

TEMA 7. IMPOSICIÓ SOBRE LA RIQUESA

Arguments a favor i en contra del gravamen de la riquesa. Classificació dels impostos sobre la riquesa. Impost sobre el patrimoni. Impostos sobre la propietat. Impost sobre successions i donacions. Impost sobre transmissions patrimonials.

TEMA 8. FEDERALISME FISCAL

Arguments a favor i en contra d’un sistema de govern descentralitzat. Formació de comunitats i grandària òptima de les jurisdiccions fiscals. El model de Tiebout de “votació amb els peus”. Els finançament dels nivells descentralitzats: impostos, transferències i deute.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 30 1,2 1, 2, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 14
Classes pràctiques 15 0,6 1, 4, 11, 12, 13
Tipus: Supervisades      
Documentació i bibliografia, treballs individuals i en grup i tutories 15 0,6 12, 13, 16
Tipus: Autònomes      
Estudi personal, treballs i altres activitats recomandes 80 3,2 2, 3, 9, 11, 12, 13, 16

El desenvolupament del curs es basa en les següents activitats:

Classes magistrals: en aquestes sessions el professor transmet als estudiants els coneixements bàsics de cadascun dels temes de la matèria. L'assitència a aquestes sessions és essencial per adquirir aquests coneixements que l'alumne haurà de complementar amb l'estudi personal.

Classes pràctiques: aquestes sessions inclouen un conjunt d'activitats que realitzen conjuntament l'estudant i el professor entre les que destaquen la resolució de problemes, la preparació d'estud de casos i de debats sobre l'actualitat econnòmico-fiscal a partir de reculls de premsa o de documents publicats per organitzacions diverses i la presentació a classe per part de l'alumne de treballs o pràctiques realitzades.

Activitats recomanades: el professor pot recomanar l'assistència a conferències, debats, seminaris i altres activitats, com a complement de l'assignatura.

Activitats autònomes: l'estudiant ha de complementar les activitats dirigides amb l'estudi dels textos proporcionats (manuals, lectures, apunts, etc.) i la realització d'exercicis pràctics.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Exercici pràctic 10% 3 0,12 1, 2, 3, 4, 5, 8, 9, 10, 12, 15
Exercici pràctic 10% 3 0,12 1, 2, 3, 4, 5, 7, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
Prova escrita 40% 2 0,08 3, 6, 8, 9, 11, 12, 13, 16
Prova escrita 40% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 12, 15

AVALUACIÓ CONTINUA

L'avaluació de l'assignatura es durà a terme de manera continua al llarg del curs amb els següents criteris:

  1. Dues proves escrites, que es realitzaran a les dates especificades, amb un pes d’un 40% cadascuna.
  2. Dos exercicis pràctics, que s'hauran de lliurar a les dates especificades, amb un pes d’un 10% cadascú.

El/la professor/a determinarà, la primera setmana de classe, les dates de les diferents proves d'avaluació. Els/les estudiants han de respectar rigorosament les dates d'entrega i d'avaluació, o en cas contrari no seran avaluats/des.

Per aprovar l'assignatura cal que la nota mitjana de les dues proves escrites no sigui inferior a 3,5 sobre 10, i que la nota mitjana de totes les activitats sigui igual o superior a 5,0.

En cas de detectar-se plagi l'avaluació de la prova serà 0.

En aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l'estudiant en l'anàlisi i la reflexió personal. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.

Procediment de revisió de les qualificacions

Coincidint amb l'examen final, s'anunciarà la data i el mitjà pel que es faran públiques les qualificacions finals. Tanmateix,s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió de les proves d'avaluació, d'acord amb la normativa de la Universitat.

Procediment de recuperació

D'acord amb l'article 112.3 de la Normativa acadèmica de la UAB, l'alumnat que no superi l'assignatura pot realitzar un examen de recuperació, a la data programada per la Facultat, sempre que hagi participat al menys en 2/3 de les proves d'avaluació, i hagi obtingut una nota mitjana ponderada igual o superior a 3,5.

 

AVALUACIÓ ÚNICA

L'alumnat que es vulgui acollir a aquesta modalitat d'avaluació haurà de:

  1. Presentar un treball escrit sobre un tema del programa de l'assignatura (15% dela nota final). La descripció detallada del contingut i dels aspectes formals d'aquest treball seran anunciats al campus virtual de l'assignatura a començament del curs. La data de presentació del treball és la mateixa que la data oficial establerta per la Facultat per l'examen final de l'assignatura.
  2. Realitzar una presentació oral, de 10 minuts de durada, del treball detallat a l'apartat 1) (15% de la nota final). Aquesta presentació es farà a la mateixa data establerta per la Facultat per l'examen final de l'assignatura, i un cop finalitzat l'examen descrit a l'apartat 3).
  3. Realitzar un examen en el que s'ha de demostrar un nivell suficient de coneixements teòrics i pràctics, així com capacitat analítica dels diferents continguts treballats al llarg del curs (70% de la nota final). Aquest examen tindrà lloc a la data oficial establerta per la Facultat.

Procediment de revisió de las qualificacions 

La revisió de la qualificació final seguirà el mateix procediment que en el cas de l'avaluació continuada.

Procediment de recuperació

S'aplicarà el mateix sistema de recuperació establert per a l'avaluació continuada.

 


Bibliografia

Albi, E., González-Páramo, J.M, R.M Urbanos i I. Zubiri (2017), “Economía Pública, Volums I i II,” Ariel Economía Barcelona, Quarta Edició 

Esteller, Alejandro (coordinador) y otros: “Economía de los impuestos”. Ediciones Universitarias McGraw-Hill.  

Stiglitz, J. and Rosengard, J. 2016. Economics of the public sector. Norton & Company.  


Programari

No será necessari l'ús de cap programari específic, més enllà d'un processador de textos i fulls de càlcul


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 51 Català primer quadrimestre tarda
(TE) Teoria 51 Català primer quadrimestre tarda