Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Política Comparada II

Codi: 101080 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Ciència política i gestió pública OB 3
Relacions Internacionals OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
Eva Kristine Ostergaard-Nielsen
Correu electrònic:
eva.ostergaard@uab.cat

Equip docent

Eva Kristine Ostergaard-Nielsen
(Extern) Luisa Faustini Torres
(Extern) Pablo Castaño Tierno

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Política Comparada I.


Objectius

L'objectiu principal d'aquest curs és proporcionar eines teòriques i metodològiques rellevants per a l'anàlisi comparativa de la política a tot el món. El curs inclou un ampli ventall de tipus de règims polítics que inclouen tant la democratització com la resiliència autocràtica i els factors que ens poden ajudar a entendre aquests processos. Els estudiants participaran amb conferències sobre diferents temes, en particular a Amèrica, Àfrica i Àsia.

 

Aquest curs segueix la política comparada 1 que se centra en l'estudi dels països de la UE principalment.

 

 


Competències

    Ciència política i gestió pública
  • Aplicar el coneixement de l'estructura i funcionament de les institucions polítiques a problemes i/o casos práctics, reals o simulats
  • Argumentar des de diferents perspectives teòriques.
  • Demostrar que coneix l'estructura i el funcionament de les institucions polítiques
  • Demostrar que es comprèn l'estructura i el funcionament dels sistemes polítics en l'esfera interna i internacional, tant en l'esfera analítica com en l'elaboració de propostes d'intervenció o de polítiques públiques
  • Demostrar que es coneix l'estructura i el funcionament de la Unió Europea i de les seves institucions principals, i que s'és capaç d'identificar els principals actors polítics i reconèixer els principals mecanismes d'integració.
  • Demostrar un bon nivell d'expressió escrita en diferents registres.
  • Emprar les principals formulacions teòriques sobre les institucions polítiques i relacionar-les amb l'estructura global del sistema polític, tant en l'esfera interna com en la internacional
  • Gestionar la distribució del temps disponible per assolir els objectius establerts per portar a terme la tasca prevista.
  • Identificar fonts de dades i fer recerques bibliogràfiques i documentals.
  • Interpretar i utilitzar acadèmicament textos en anglès.
  • Relacionar els diferents components que conformen l'estructura i el funcionament dels sistemes polítics i l'entorn en què interactuen
  • Sintetitzar i analitzar informació de manera crítica.
  • Treballar autònomament.
  • Treballar en equip i en xarxa, en particular en condicions interdisciplinàries.
    Relacions Internacionals
  • Analitzar casos i fenòmens de l'esfera internacional i interpretar textos polítics diversos fent servir les teories polítiques contemporànies.
  • Argumentar i establir relacions de causalitat plausibles, a partir de dades i de metateories, i establir formes de validar-o refutar-les.
  • Identificar fonts de dades i fer recerques bibliogràfiques i documentals rigoroses.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar el processos electorals, incloent campanyes, estratègies electorals dels partits, escenaris polítics i l'anàlisi i interpretació dels resultats electorals
  2. Analitzar polítiques públiques de diferents països i sistemes polítics.
  3. Argumentar des de diferents perspectives teòriques.
  4. Argumentar i establir relacions de causalitat plausibles, a partir de dades i de metateories, i establir formes de validar-o refutar-les.
  5. Demostrar que es comprèn l'estructura i el funcionament dels sistemes polítics en l'esfera interna i internacional, tant en l'esfera analítica com en l'elaboració de propostes d'intervenció o de polítiques públiques
  6. Demostrar que es coneix l'estructura i el funcionament de la Unió Europea i de les seves institucions principals, i que s'és capaç d'identificar els principals actors polítics i reconèixer els principals mecanismes d'integració.
  7. Demostrar un bon nivell d'expressió escrita en diferents registres.
  8. Elaborar anàlisis comparatives de diferents sistemes polítics, identificant de manera argumentada diferències i semblances.
  9. Explicar les actituds i els comportaments polítics, individuals i col·lectius, així com el procés de formació i expressió de les preferències polítiques
  10. Gestionar la distribució del temps disponible per assolir els objectius establerts per portar a terme la tasca prevista.
  11. Identificar els principals actors, l'estructura i el funcionament de diferents sistemes polítics.
  12. Identificar els principals actors, l'estructura i el funcionament dels sistemes polítics en l'esfera interna i internacional des d'una perspectiva comparada.
  13. Identificar fonts de dades i fer recerques bibliogràfiques i documentals.
  14. Identificar fonts de dades i fer recerques bibliogràfiques i documentals rigoroses.
  15. Identificar i diferenciar el funcionament dels sistemes electorals
  16. Interpretar i utilitzar acadèmicament textos en anglès.
  17. Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  18. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  19. Relacionar els diferents components que conformen l'estructura i el funcionament dels sistemes polítics i l'entorn en què interactuen
  20. Sintetitzar i analitzar informació de manera crítica.
  21. Treballar autònomament.
  22. Treballar en equip i en xarxa, en particular en condicions interdisciplinàries.

Continguts

 

Introducció

- Formació de l'estat i democràcia

-Teories del desenvolupament democràtic

-Teories de la resiliència autocràtica

-Com mesurar i comparar la democràcia

 

Règims polítics, institucions i mobilització

-El presidencialisme en perspectiva comparada

-Federalisme i secessionisme

-Populisme a Amèrica Llatina i Àsia

-Migració internacional i democratització

 

Més perspectives regionals

-Democràcia i autocràcia a l'Orient Mitjà

-Democràcies electorals i autocràcies a l'Àfrica

-Desenvolupament polític asiàtic, Xina i Índia.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Clases teoricas i seminaris 49,5 1,98 2, 3, 5, 11, 12, 18, 19, 22
Tipus: Supervisades      
Tutoria 4 0,16
Tipus: Autònomes      
Estudi individual 30 1,2 13, 14, 16, 17, 20, 21
Lectura de textos 30 1,2 10, 16, 17
Redacció de treballs 15 0,6 3, 4, 7, 13, 18, 20, 22

Activitats dirigides:

- Classes magistrals: exposicions per part del professor/a amb recolzament de TIC i debat en gran grup.

- Seminaris de discussió de lectures i d'exercicis.

- Presentació de treballs: presentacions en grup i ronda de valoracions.

 

Activitats supervisades:

- Tutories de recolzament per a la realització dels treballs i de seguiment del curs.

 

Activitats autònomes:

- Lectura de textos: exercici individual de lectura de textos.

- Estudi: realització d’esquemes i resums.

- Redacció de treballs: recensions de lectures, anàlisi comparatiu de diversos països a partir d’una guia per a la seva realització.

- Avaluació: Exercici individual de proves escrites.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Controls de lectura i presentacions 30% 8 0,32 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 22
Examen 40% 3,5 0,14 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22
Presentació de treballs 30% 10 0,4 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22

L'avaluació d'aquesta assignatura es farà a partir dels següents lliuraments per part de l'estudiant:
Examen: 40% de la nota.
Controls de lectura i exercicis als seminaris: 30% de la nota.
Treball de curs: 30% de la nota, treball en grup de 2-4 estudiants (segons la mida de la classe) sobre un dels temes proposats.

Consideracions importants:

  • No es pot aprovar l'assignatura sense una nota en les tres formes d'avaluació d'aquesta assignatura: seminaris, treball en grup i examen.
  • No es pot aprovar l'assignatura sense aprovar l'examen. L'examen pot no ser exactament el mateix per als grups de matí i tarda.
  • És obligatòria la presència als seminaris per tenir accés al control de lectura o altres formes d'avaluació.
  • És obligatori complir les dates per a tots els lliuraments (presentacions, treballs en grup) per tal d'obtenir comentaris/notes.
  • Hi ha dues dates d'examen. Els que aprovin en la primera data no podran presentar-se en la segona. Només els que hagin suspès en la primera data es podran presentar a la re-examen, on la seva nota màxima pot ser de 5.

 No avaluable: Cap estudiant que hagi participat en alguna de les activitats avaluables no pot optar a ser "no avaluable".

Avaluació única:

  • Hi haurà una única avaluació en la data d'examen fixada per la Facultat.

  • L'avaluació única inclourà tres activitats d'avaluació diferents on l'estudiant haurà de demostrar haver adquirit les mateixes habilitats i competències que els estudiants que optin per l'avaluació contínua.

  • Lesproves consistiran en un examen, un control de totes les lectures del curs i un treball individual amb pesos idèntics als de l'avaluació contínua.

  • Els detalls de l'avaluació única s'explicaran al principi del curs.

Ús de la Intel·ligència Artificial (IA):
Per a aquesta assignatura, l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) està permès exclusivament en tasques de suport, com ara cerques bibliogràfiques o d'informació, correcció de text o traduccions. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts s'han generat amb aquesta tecnologia, especificar les eines utilitzades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l'activitat. La manca de transparència en l'ús de la IA en  activitats avaluables es considerarà una manca d'honestedat acadèmica i podrà comportar una penalització parcial o total en la qualificació de l'activitat, o sancions més greus en casos greus.


Bibliografia

Basica: 

 

Boix, Carles and Susan C. Stokes (eds.) (2007). The Oxford Handbook of Comparative Politics, Oxford: Oxford University Press.

Croissant, Aurel and Philip Lorenz (2018), Comparative Politics of Southeast Asia, Amsterdam: Springer

Levitsky, Steven and Daniel Ziblatt (2018), How Democracies Die, New York: Crown.

Linz, Juan (1990) “The Perils of presidentialism” Jornal of democracy, Vol 1, N.1

Meredith, Martin (2005) The State of Africa, A History of Fifty Years of Independence. Free press 

Roitman Rosenmann, Marcos (2019) Por la Razón o la Fuerza. Historia y Memoria de los Golpes de Estado, Dictaduras y Resistencias en América Latina, Ed. Siglo XXI España.

Siaroff, A. (2022). Comparing Political Regimes: A Thematic Introduction to Comparative Politics. University of Toronto Press.

 


Programari

 Freedom House, VDEM, Polity IV, Economist Inteligence Unit 


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEM) Seminaris 1 Anglès segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 51 Català/Espanyol segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 1 Anglès segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 51 Català/Espanyol segon quadrimestre tarda