Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Geologia | OT | 3 |
Geologia | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Es pressuposen conceptes i procediments de matemàtiques i física adquirits en cursos anteriors. Assignatura actualment biannual. Es recommana haver cursat (o cursant) l'assigntura de Geologia Estructural I.
Aquesta assignatura optativa forma part de la menció “Geotècnia i Recursos Geològics”. L'objectiu de l'assignatura és que l'alumnat assoleixi les destreses bàsiques de la mecànica aplicada a roques i la seva aplicació en casos pràctics de l'enginyeria i la geologia (e.g. reservoris subsol). Al final de l'assignatura, l'alumnat coneixerà els procediments bàsics sobre l'adquisició, descripció i interpretació de la informació geològica necessàries per a la predicció de la resistència i estabilitat de roques davant accions antròpiques (excavacions, subsidència, injecció/producció reservoris subsol).
Programa de Teoria
Introducció. Objectius de la Mecànica de Roques. La natura discontínua i heterogènia de les roques.
Bloc I: Repàs de fonaments de la Mecànica de Roques
- Repàs de Conceptes de Medis Continus: esforç i deformació.
- Resistència i deformabilitat de les roques. Models ideals: elasticitat, plasticitat i viscositat. Criteris de fractura. Iniciació i propagació de fractures.
- Discontinuïtats. Propietats geomètriques i mecàniques.
- Tècniques experimentals de laboratori. Tests de compressió i tensió uniaxials. Tests triaxials. Influència de l’escala i geometria de les mostres. Influència de la pressió de fluid, la pressió confinant, temperatura i velocitat de deformació. Tècniques geofísiques.
Bloc II: Aplicacions a l'Enginyeria de Roques
- Classificacions geomecàniques (RMR, ESR, Q). Resistència del massís de roques. Criteri de Hoek-Brown.
- Factor de Seguretat i probabilitat de fracturació.
- Excavacions superficials. Tipus d'inestabilitats. Anàlisi d'estabilitat: mètodes cinemàtics i numèrics.
- Excavacions subterrànies. Estabilitat de túnels. Mètodes numèrics. Corba d'assentament i subsidència.
- Tècniques in situ de mesures d'esforços i deformacions in situ. Mesures teledetecció per quantificar deformació mnassís rocos (e.g. INSAR).
- Mesures d'estabilització del terreny. Instrumentalització i auscultació. Caiguda de blocs.
- Geomecànica aplicada a reservoris. Pressió fluid amb profunditat. Estabilitats i cessió de pous.
Programa de Pràctiques
- Exercicis i problemes dels continguts del programa de teoria.
- Mètodes numèrics aplicats a l'estabilitat d'excavacions i resistència del massís rocós. Aquesta pràctica consistirà en una introducció als programaris RocLab i Examine 2D (RocScience), Flac-slope (Itasca), GEO5, etc
- Caracterització pràctica de les propietats geomecàniques a partir de sondejos de roca.
- Caracterització geomètrica massís de roques amb mitjans imatge (FracPak) i fotogrametria 3D (CloudCompare).
Programa de Sortides de Camp
Els continguts de la sortida es centrarà en (1) la caracterització pràctica geomecànica de massissos de roques i (2) reconeixement d'inestabilitats de talussos de roca i mesures d'estabilització. La sortida de camp es durà a terme dins l'àrea de metropolitana de Barcelona (Urbanització Costablanca, Martorell). Es contempla també la visita d'una pedrera en explotació per a l'estudi d'estabilitats en excavacions de tipus temporals. Les dades adquirides al camp seran utilitzades per a l'elaboració de l'estudi geològic per a un hipotètic projecte constructiu. Atenent a la programació i permisos per a la visita d'un explotació activa, la sortida potseres realitzarà als matins de dos dies diferents.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Pràctiques d'Aula (PAUL) | 22 | 0,88 | 1, 2, 3, 5, 6, 8, 9, 10 |
Pràctiques de Camp Dirigidies (PCAM) | 7 | 0,28 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 9, 11 |
Teoria (TE) | 22 | 0,88 | 3, 7, 8, 10 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi i lectura bibliografia, utilitats Campus Virtual, etc | 30 | 1,2 | 4, 7, 9, 12 |
Finalització problemes de pràctiques | 30 | 1,2 | 2, 3, 4, 6, 8, 9, 10, 11, 12 |
Memòria treball de Camp | 30 | 1,2 | 2, 3, 4, 6, 7, 8, 12 |
Aquesta assignatura s'estructurarà els seus continguts a partir de 10 sessions de 4 hores, organitzades a partir d'una part teòrica (1-2 hores), una part de resolució de problemes sota la direcció del professorat (1-2 hores) i una part de tutoria en grup i d'avaluació dels exerccis de la sessió (1 hora). Al llarg d'aquestes sessions s’explicaran els temes i es donaran les pautes perquè l'alumnat pugui completar el seu aprenentatge i finalitzar de forma autònoma els problemes proposats. A part de la bibliografia recomanada, l'alumnat disposarà de material addicional (gràfics i articles científics) al campus virtual de l’assignatura. Al llarg del curs es proposaran dues lectures d'ampliació de continguts que l'alumnat hauran de presentar i discutir oralment per a la seva avaluació.
Les pràctiques de camp consistiran en (1) l’aplicació sobre el terreny de les classificacions geomecàniques i (2) el reconeixement dels diferents tipus d'inestabilitats de talussos de roca i l’estudi de les mesures proposades per a l'estabilització i recuperació del terreny. La sortida de camp es durà a terme dins l'àrea de metropolitana de Barcelona (Urbanització Costablanca, Martorell). Es contempla també la visita d'una pedrera en explotació per a l'estudi d'estabilitats en excavacions de tipus temporals (Vallirana). Per a cada aflorament hi haurà una explicació per part de l'equip docent, seguida d'una recollida supervisada de dades geomecàniques (litologia, estructura, etc). Les dades adquirides al camp seran utilitzades per a l'elaboració de l'estudi geològic d’un hipotètic projecte constructiu. En principi es contempla el cas pràctic de l’estabilitat d’excavacions superficials i subterrànies com a conseqüència de la construcció d’una carretera i/o un túnel. El treball de camp podrà ser realitzat de forma individual o en parrelles. Amb posterioritat a la sortida, hi haurà una sessió de pràctica a l’aula per interpretar les dades de camp i facilitar les pautes d’elaboració de l’informe de camp. L'assistència a la sortida de camp és obligatòria per a superar l’assignatura.
Un objectiu metadologic és la formació competencial de l'alumnat en l'ús de programari especialitzat.
Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport (i.e. cerca bibliogràfica o d’informació, resum de textos, comparació de lectures, correcció de textos, traduccions). L'alumnat haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines
emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen de recuperació | màx. 60 | 0 | 0 | 2, 8, 9, 10, 12 |
Examen teoria i pràctiques Bloc I | 25 | 2 | 0,08 | 2, 8, 9, 10, 12 |
Examen teoria i pràctiques Bloc II | 25 | 2 | 0,08 | 2, 8, 9, 10, 12 |
Lectures autònomes (discussió/presentació) | 10 | 2 | 0,08 | 1 |
Memòria escrita treball de camp i cas pràctic | 25 | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 11, 12, 13 |
Problemes de les pràctiques d'aula | 15 | 3 | 0,12 | 2, 3, 5, 6, 8, 10, 11, 12 |
L’avaluació és realitzarà de forma continuada, i es basarà en proves escrites, en el dossier de problemes realitzats, en la memòria del treball de camp i la presentació/discussió de les lectures proposades.
Es faran dues proves parcials, individuals i escrites, una al final del primer bloc i una altra al final del segon bloc del temari. El 50% de la nota global de l’assignatura resultarà de les proves individuals escrites.
El 25% de la nota resultarà del treball original de camp. El treball haurà de reflectir tant l'adquisició de les dades de camp com el tractament d'aquestes per a resoldre els problemes plantejats al projecte constructiu. Es valorarà la redacció i presentació gràfica del treball, la qualitat del treball realitzat (organització, mètode, claredat, conclusions extretes) i l'ús adequat de la bibliografia i dels recursos de xarxa consultats.
El 15% de la nota resultarà dels problemes presentats a l'aula de pràctiques, i que han de reflectir el treball personal.
El 10% de la nota resultarà de la presentació oral i/o discussió de les lectures del diferents textos docents i articles proposats al llarg de l'assignatura.
Únicament són recuperables les activitats avaluades a partir d'exàmens parcials i les lectures d’articles. l'alumnat haurà de presentar-se de forma obligatòria a totes aquelles activitats que no siguin superades al llarg de l'avaluació continuada. La recuperació es farà mitjançant un examen que com a màxim representarà un 60% de la nota final de l'assignatura.
Grau d’assistència obligatòria a la docència presencial
Les activitats dirigides signifiquen una part substancial de les activitats d’aprenentatge de l’assignatura. Per tal que un estudiant pugui estar avaluat ha d’assistir al menys a:
- un 60% de les sessions de teoria
- un 60% de les sessions de pràctiques
- la sortida de camp
Si l'alumnat ha realitzat activitats d’avaluació que superen el 35% del total previst, constarà com a presentat a l’assignatura.
Avaluació única
Es realitzarà una proba final que consistirà en un examen de teoria (25%), un examen de problemes (35%), l’entrega del dossier de practiques (15%) i del treball de camp (25%). Les deus darreres activitats no són recuperables a l’examen final de revaluació.
Plagi i conductes inapropiades per part dels estudiants
Aquells estudiants que realitzin actes de plagi (total o parcial), còpia, apropiació de treballs, ús indegut de mòbils, etc. de les activitats avaluables seran automàticament suspesos en aquesta activitat en qüestió. Per plagi s’entendrà la còpia sense identificacióde qualsevol tipus de font i la seva presentació com a un treball original per part de l’estudiant. El plagi és una falta acadèmica greu que pot implicar l’obertura d’un expedient acadèmic. És essencial respectar la propietat intel·lectual d’altres, identificar les fonts d’informació i prendre responsabilitat de l’originalitat i autenticitat de tots els treballs realitzats per part dels estudiants.
* Llibre de referencia principal
González de Vallejo, L. I. (2002) Ingeniería Geológica. Person Educación. Madrid. *
Goodman, RE (1989) Introduction to Rock Mechanics. John Wiley & Sons.
Hoek, E. (2000) Practical Rock Engineering. Versió electrònica: https://www.rocscience.com/assets/resources/learning/hoek/Practical-Rock-Engineering-Full-Text.pdf
Hudson, J. A. & Harrison, J.P. (1997) Engineering Rock Mechanics. An introduction to the Principles. Pergamon, Elsevier.*
Harrison, J.P. and Hudson, J. A. (2000) Engineering rock mechanics: IIlustrative worked examples. Pergamon, Elsevier. 506 p.
Twiss, RJ. & Moores, EM. (1992) Structural Geology.
Wyllie, D.C. (2004) Rock slope engineering, civil and mining. Spon Press.
Zoback, M. D. (2007) Reservoir Geomechanics. Cambridge University Press. 449 p.
Generals
Matlab (Mathworks; campus academic license)
CloudCompare (3D point cloud and mesh processing software, open source)
Stereonet, FaultKin (Allmendiger, R. W; https://www.rickallmendinger.net/stereonet, freeware)
Google Earth, QGIS, Global Mapper (si hi ha llicencia al campus)
Programari especific Mecànica de Roques
Flac/Slope 8.10 (Itasca, freeware)
RocLab, Examine 2D (Rocscience, freeware)
Adonis, Hyrcan (freeware)
Geo5 (versió gratuïta)
Treball camp
Clino Field Move (PETEX)
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PCAM) Pràctiques de camp | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |