Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Geologia | OT | 3 |
Geologia | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Encara que no hi ha requisits oficials, és convenient que l'estudiant conegui i apliqui els pricipis fundamentals de física newtoniana, d'esforços i deformació de l'assignatura de Geologia Estructural i de flux d'aigua de l'assignatura de Hidrogeologia.
Objectius i contextualització
L'objectiu general és donar a l'alumnat els coneixements teòric-pràctics sobre la mecànica de sòls i d'enginyeria geològica. Es farà especial enfàsi en la investigació geològica aplicada per resolució de problemes geotècnics diversos.
Com objectius específics aquesta assignatura pretén que l'alumnat adquireix habilitats en:
1. Conceptes bàsics
1.1 Què és mecánica de sòls i Enginyeria Geològica i geotècnica.
1.2 Concepte de sòl en geotècnia
1.3 Fases del sòl
1.4 Relacions de fases del sòl
2. Paràmetres Índex
2.1 Granulometria
2.2 Límits Atterberg
2.3 Sistemes de classificacions del sòl
3. Compactació
3.1 Concepte.
3.2. Assajos de laboratori i in-situ per a control de qualitat
4. Exploració de sòl
4.1 Investigacions geotècniques: metodes i nivells d'exploració.
4.2 Assajos SPT, DPSH, CPT.
4.3 Registres i intepretacions.
4.4 Correlació amb parametres de resistència de laboratori.
5. Flux d’aigua.
5.1 Propietats hidràuliques del sòl. Permeabilitat
5.2 Llei de Darcy. Llei de Bernoulli. Flux 1D.
5.3 Xarxa de flux. Flux 2D.
6. Distribució d’esforços
6.1 Esforç total i esforços effectiu
6.2 Esforços principals en mecànica de sòls. Cercle de Mohr
6.3 Modificacions del esforç vertical per aplicació de càrregues al terreny
7. Consolidació
7.1 Test de consolidació i paràmetres de consolidació.
7.2 Càlcul d’assentaments
7.3 Temps d’assentaments.
8. Resistència del sòl
8.1 Tall directe
8.2 Compressió simple
8.3 Triaxials: CD, CU, UU
8.4 Correlació amb assaigs de camp
8.5 Concepte de factor de seguretat, FS.
9. Fonaments
9.1 Fonaments superficials. Sabates.
9.2 Fonament profund: pilons.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 22 | 0,88 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
Pràctiques de laboratori | 22 | 0,88 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13 |
Sortida de Camp | 7 | 0,28 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories en aula | 11 | 0,44 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi, resolució de problemes, redacció d'informes de pràctiques i treball de curs | 82 | 3,28 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
Classes magistrals
La part teòrica se impartirà a través de classes magistrals. Juntament amb la bibliografia seleccionada, els alumnes disposaran de material diversificat per al seguiment de les classes que hi seran disponibles a l'aula virtual de la assignatura i a la biblioteca. Els coneixements teòrics adquirits per l'alumnat s'avaluaran amb series d'exercicis periódics i amb probes escrites.
Pràcticas de laboratori / Projectes constructius
Se treballarà amb una sèrie de dades adquirides en laboratori per processar-les, visualitzar-les i analitzar-les en classe de laboratori. Es compta amb vídeos de suport que expliquen la realització dels testos més significatius per caracteritzar les propietats dels sòls. Als alumnes se els facilita una serie d'exercicis de un cas real d'exploració per a coneixer la forma en que s'organitza la informació, processar-la, analitzar-la i sintetitzar-la. La informació real de laboratori i camp s'utilitzarà per construir un model geotècnic del terreny sobre el que es proposará la construcció de fonament (Projecte Pràctic de Laboratori)
Sortida de camp
La sortida de camp se realitzarà a la zona del Vallès, Barcelonés a laboratoris geotècnics o projectes constructius on l'alumne obtindrà informació de la realització de testos de camp o de laboratori.
Al final del semestre es destinarà 15 min per a que l'alumnat respongui les enqüestes d'avaluació del professorat.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examens parcials i Examen recuperació | 100 % | 6 | 0,24 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
1. Avaluació continuada
S’avaluaren:
2. Recuperació/millora de nota en avaluació continuada:
3. Avaluació única:
a) Un examen teòric (30%)
b) Un examen pràctic (30%)
c) L’entrega d’un projecte d’investigació geotècnica que s’ha de definir conjuntament amb el professor a l’inici del semestre (40%)
4. No avaluable
L'alumne obtindrà un NO AVALUABLE quan no tingui el 50% en número de entregues (suma del numero de series de exercicis (aprox. 11), entregas de projectes pràctics (2), examens (2), o portafoli (1))
5. Ús de Inteligència Artifical, IA
Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos o les
traduccions. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
LLIBRES:
Guerra Torralbo, J.C., (2018). Mecánica de Suelos: Conceptos básicos y aplicaciones.Ed. Dextra.
Olivella Pastallé S., García-Tornel Josa, A. Valencia Vera F.J. (2003). Geotecnia. Problemas Resueltos. Mecánica de Suelos. Ediciones UPC.
Gonzalez de Vallejo, L.I., et. al. (2002) “Ingeniería Geológica”. Prentice Hall.
NORMES i CODIS:
“EUROCÓDIGO 7 – PROYECTO GEOTÉCNICO” UNE-ENV 1997-1 Norma Experimental Europea adaptada por AENOR. (Asociación Española de
Normalización y Certificación). (Març 1999). https://www.mitma.gob.es/recursos_mfom/guia_proyecto_cimentaciones_con_eurocodigo_7_cimentacione_superficiales.pdf
“CTE. Documento Básico SE-C (Seguridad Estructural – Cimentaciones)”. Aprovat per R. D. 314/2006 de 28 de març. http://www.codigotecnico.org/web/recursos/documentos/
“Pliego de prescripciones técnicas generales para obras de carreteras y puentes” (PG-3). Ministerio de Fomento. Dirección General de Carreteras. (Modificació aprovada per O.C. al 2000 – 2001).https://apps.fomento.gob.es/CVP/handlers/pdfhandler.ashx?idpub=ICW020
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PCAM) Pràctiques de camp | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 1 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | tarda |