Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Geologia | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
L'alumnat n'hauria de fer ús del coneixement que està obtenint a la seva classe de Cartografia Geològica.
L'alumnat n'hauria de fer ús del coneixement d'informàtica bàsica.
L'alumnat haura de fer ús d'un sistema d'emmagatzematge extern propi (pen drive, disc dur extern,..) per gestionar tota la informació i les dades facilitatdes i utilitzades al llarg del curs.
Dins del concepte de Tecnologíes de la Informació, els Sistemes de Informació Geogràfica (SIG) són un conjunt d'eines de gran interés per la seva versatilitat i multidisciplinaritat.
L'aplicació dels SIG en cartografia de recursos naturals, la prevenció de riscos naturals, el seguiment i la simulació de processos dinàmics (canvis d'usos del sòl, gestió d'aigua..) fan dels SIG unes eines bàsiques en nombroses disciplines científiques i en el camp de la investigació.
Els SIG, a més a més, representen una potent eina de gestió de informació espacial-temporal per tots els camps relacionats amb la Geologia i el Medi Ambient.
La finalitat general és que els alumnes integrin els aspectes teòrics i pràctics d'aquestes tecnologíes i siguin capaços d'aplicar aquestes habilitats a la gestió i resolució de problemes.
Bloc 1. Introducció els sistemes d'informació geogràfica i conceptes bàsics de cartografía.
Bloc 2. Dades vectorials
Bloc 3. Dades ràster
Bloc 4. Anàlisi de la informació
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals amb suport tecnologies informació | 40 | 1,6 | 1, 2, 3 |
Pràctiques de laboratori informàtic | 40 | 1,6 | 1, 3 |
Tipus: Autònomes | |||
Realització de pràctiques utilitzant programari específic i bibliografia recomanada | 16 | 0,64 | 1, 4 |
Clases magistrals amb soport informàtic
Mitjançant l'assistència a les classes els alumnes assumiran els coneixements propis de l'assignatura. En tot moment es treballarà davant d'ordinador per consolidar el ús del software específic i les tècniques d'anàlisi.
Pràctiques de laboratori
Les hores de pràctiques estan dissenyades per l'aprenentage dels programes SIG ArcGIS Pro 3.5 i QGIS 3.34, utilitzant dades geologicas i amb la resolució de problemes pràctics.
El conjunt d'alumnes matriculats quedaran distribuits en grups equitatius respecte al grau i nombre.
Es preveu el us de programari de forma remota amb l'objectiu que cada alumne pugui treballar de forma individual amb un ordinador, que fisicament es troba al laboratori, i així poder realitzar les tasques demanades.
Treball autònom:
Estudi de temes i realització d'exercicis usant el programari específicat.
Enquestes de satisfació:
S'haurà de destinar aproximadament uns 15 minuts d'alguna classe a permetre que l'alumnat pugui respondre les enquestes d'avaluació de l'actuació docent i d'avaluació de l'assignatura o mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exàmens teòrics i pràctics | 100% | 4 | 0,16 | 1, 2, 3, 4, 5 |
Avaluació Continuada
Recuperació avaluació continuada
Avaluació única
Criteris per No Avaluable
L'alumne que hagi presentat menys del 50% del nombre total d'activitats avaluables (50% de la suma de pràctiques, examens, projectes pràctics) rebrà un No Avaluable.
Ús de la IA
Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en [tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos o les traduccions. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
Longley, P.A., Goodchild, M.F. Maguire, D.J., Rhind, D.W. (2001), Geographical Information Systems and Science. Wiley. 454 p.
Bibliografia adicional
Bonham-Carter, G.F. (1994) Geographic information systems for geoscientists modelling with GIS, Pergamon. Kidlington. 398 p.
Burrought, P.A., McDonnel, R.A. (1998), Principles of Geographical Information Systems (2nd Edition). Oxford University Press. Oxford. 333 p.
Chuvieco, E. (2002), Teledetección ambiental. Ariel. Barcelona. 586 p
Gutiérrez Puebla, J., Gould, M. (1994). SIG: sistemas de información geográfica. Editorial Síntesis, Madrid.
Laurini, R., Tompson, D. (1992) Fundamentals of Spatial Information Systems. Academic Press. Londres. 680 p.
Maguire, D.J., Goodchild, M.F., Rhind, D.W. (eds.) (1991) Geographical Information Systems. Principles and Applications. 2 Vol. Longman Scienti Technical. Essex. 1096 p.
Moldes Teo, F.J. (1995). Tecnología de los sistemas de información geográfica. Ra-Ma, Madrid. 190 p.
Nogueras-Iso, J., Zarazaga-Soria, F.J., Muro-Medrano, P.R. (2005) Geographic Information Metadata for Spatial Data Infrastructures: Resources, Interoperability and Information Retrieval. Springer. 264 p.
Santos Preciado Santos Preciado, J.M. (2004) Sistemas de información geográfica. Unidad didáctica. (60105UD01A01) UNED. Madrid. 460 p. ISBN: 84-362-2006-4.
ArcGIS Pro 3.5.1 y QGIS 3.40 LTR
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 2 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |