Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Geologia | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Ja que es tracta d'una assignatura que comporta l'observació de diferents tipus de roques i estructures en el camp i la seva anàlisi en un context geodinàmic ampli, cal que l'estudiant sigui capaç de:
Per tant, es recomana que l'estudiant hagi aprovat les assignatures de segon curs (o tercer curs del doble grau) i que estigui cursant (o hagi cursat) la resta de les assignatures obligatòries de tercer curs (o quart curs del doble grau).
L'assignatura té com a objectiu estudiar sobre el terreny la geologia del Massís Varisc Ibèric, observant les diferents litologies i estils estructurals, i deduint els processos tectònics i petrològics que han actuat durant l'estructuració de l'orogen. Per a fer això es realitzarà un perfil transversal a les estructures pel NW de la península Ibèrica, des de les parts externes a les parts internes de l'orogen. Aquest perfil és un dels exemples més complets d'un orogen antic i constitueix un model a escala internacional.
TEORIA
El Massís Ibèric, la seva zonació i estructura.
Metamorfisme i roques ígnies del Massís Varisc Ibèric. Evolució del metamorfisme.
Edat i característiques del magmatisme. Evolució de l'orogen Varisc Ibèric.
SEMINARIS
TREBALL DE CAMP
I. La Zona Cantàbrica: successió estratigràfica.
- Estructura del Mantell de l'Esla, Edat de la deformació.
II. La Zona Asturoccidental-Lleonesa: successió estratigràfica, estructura, metamorfisme i plutonisme:
- El Domini del Navia i Alt Sil.
- L'estructura del Mantell de Mondoñedo.
- L'"Ollo de Sapo".
III. Zona de Galícia-Trás-os-Montes:
- El massís de Cap Ortegal. Litologia, estructura, edats de les roques i significat geotectònic.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Seminari sobre l'Estratigrafía i Paleontología de la regió | 5 | 0,2 | 2, 3, 6, 9, 12, 16 |
Seminari sobre Recursos geològics d'interés económic | 5 | 0,2 | 2, 3, 5, 6, 12, 16 |
Teoría | 5 | 0,2 | 2, 3, 5, 6, 11, 12, 16 |
Treball de camp dirigit | 42 | 1,68 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 |
Tipus: Supervisades | |||
Avaluació durant el treball de camp | 12 | 0,48 | 1, 4, 6, 7, 8, 9, 13, 14, 15, 17, 18 |
Exàmen sobre els continguts del treball de camp | 4 | 0,16 | 2, 3, 4, 5, 6, 9, 10, 11, 13, 15, 16 |
Test previ a la sortida sobre l'evolució de la branca N del Massis Varisc Ibèric | 2 | 0,08 | 2, 3, 5, 6, 11, 12, 16 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura de bibliografía e interpretació de mapes | 52 | 2,08 | 2, 3, 5, 12 |
Classes teòriques:
Seminaris:
Treball de camp:
6 dies de camp realitzant una transecta del Massís Varisc del NW de la Península Ibèrica des de les zones externes a les internes. Abans de la sortida, l'estudiant farà un test previ sobre les classes teòriques impartides. Durant la realització del treball de camp es farà èmfasi en l'elaboració d'un quadern de camp en el qual l'estudiant recollirà la informació dels afloraments o estructures que es visitin. Cal que l'estudiant posi interès a mantenir al dia el quadern, ja que serà un element bàsic en l'avaluació. Es realitzaran diversos test d'avaluació del treball realitzat durant la sortida. Podrà requerir-se la presentació del quadern de camp (o exercicis a realitzar no inclosos en el quadern de camp) per avaluar l'alumnat durant el desenvolupament de la sortida. L'últim dia de la sortida es portarà a terme una avaluació de la totalitat del contingut del treball de camp realitzat.
El professorat haurà de destinar aproximadament uns 15 minuts després de la sortida de camp a permetre que el seu alumnat pugui respondre les enquestes d’avaluació de l’actuació docent i d’avaluació de l’assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació del treball diari al camp (tests diaris + quadern de camp + exercicis) | 30% | 12 | 0,48 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 16, 17, 18 |
Exámen final del treball de camp | 30% | 4 | 0,16 | 2, 3, 4, 5, 6, 9, 10, 11, 15, 16 |
Seminari sobre l' Estratigrafia i Paleontologia de la regió | 15% | 1,5 | 0,06 | 2, 3, 12, 16, 18 |
Seminari sobre Recursos geològics d'interès econòmic | 15% | 1,5 | 0,06 | 2, 3, 12, 16, 18 |
Test previ a la sortida sobre l'evolució de la branca N del Massís Varisc Ibèric | 10% | 4 | 0,16 | 2, 3, 6, 12, 16 |
Grau d'obligatorietat de la docència presencial
Perquè un estudiant pugui ser avaluat haurà de complir els següents requisits mínims:
- Haver assistit tots els dies al camp
- Haver assistit, com a mínim, al 80% de les sessions teòriques
- Haver assistit, com a mínim, al 80% de la presencialitat dels seminaris de l'assignatura.
Sistema d'avaluació de l'adquisició de les competències i sistema de qualificacions:
- Avaluació del Seminari sobre Recursos geològics d'interès econòmic 15%
- Avaluació del Seminari sobre la Estratigrafia i Paleontologia de la regió 15%
- Test previ a la sortida 10%
- Avaluació del treball de camp
Avaluació del treball diari al camp ( tests diaris + quadern de camp + exercicis) 30%
Examen final sobre el contingut del treball de camp 30%
Quan la nota d'algun Seminari o de l'exàmen final sobre el contingut del treball de camp sigui inferior a 3,5 punts caldrà fer una prova de recuperació.
Només seran objecte de Recuperació els Seminaris i l'Examen final sobre el contingut del treball de camp
Assolir una nota inferior a 3,5 punts en la recuperació d'alguna de les activitats impedeix aprovar l'assignatura.
Si un estudiant ha realitzat activitats d'avaluació que superin el 60% del total de l'assignatura NO PODRÀ CONSTAR COM A "NO AVALUABLE".
AVALUACIÓ ÚNICA:
Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única
Altres consideracions:
Encas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0. Aquells actes d’avaluació en què hi hagi hagut irregularitats (còpia, mal ús de la IA, etc.) no són recuperables.
Aquesta assignatura permet l’ús de tecnologies d’Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de: cerca bibliogràfica o cerca d’informació, correcció de textos o traduccions, o a criteri del professorat. L’estudiant ha de (i) identificar les parts que han estat generades amb IA; (ii) especificar les eines utilitzades; i (iii) incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i comporta que l’activitat s’avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos de gravetat.
ARAMBURU, C. & BASTIDA, F. (Eds.) (1995). Geología de Asturias. Ediciones TREA, S.L. Oviedo, 314 pp.
COMBA, J.A. 1983. Libro Jubilar J.M. Ríos Geología de España. IGME, Madrid, 656 pp.
GIBBONS W. & MORENO, T. (Eds.) (2002). The Geology of Spain. The Geologycal Society, London. 649 pp.
FOSSEN, H. 2010. Structural Geology. Cambridge University Press. Edimburg. 463 pp.
HATCHER, R.D. 1990. Structural Geology. Merrill Publishing Co. Columbus. 531 pp.
HOBSS, B.E., Means, W.D. & Williams P.F. 1981. Geología Estructural. Omega. Barcelona. 518 pp.
VAN DER PLUIGM, B.A. & MARSHAC. J, S. 1997. Earth Structure, An introduction to Structural Geology and Tectonics. WCB/McGraw-Hill. 495 pp.
VERA, J.A. (Ed.) 2004.Geología de España. SGE-IGME. Madrid, 890 pp. ISBN: 847840-546-1.
Al campus virtual de l'assignatura es proporcionen múltiples vincles a recursos electrònics d'aprenentatge
Accés a Google Earth
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PCAM) Pràctiques de camp | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PCAM) Pràctiques de camp | 2 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 2 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |