Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Biologia | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
És desitjable i facilitarà el seguiment de l’assignatura que l’alumnat repassi els conceptes bàsics de botànica, filogènia i evolució de plantes.
Aquesta assignatura tracta aspectes bàsics relatius a la biologia i la diversitat dels Espermatòfits. El seu objectiu general és formar a l’alumnat en els principals aspectes teòrics i en els mètodes aplicables per la realització d’iniciatives de recerca o de gestió en l’àmbit de la inventariació de la biodiversitat. Els objectius concrets són el següents:
(1) Proporcionar un marc científic que integri informacions de diverses disciplines científiques i permeti l’estudi de la diversitat de les plantes amb llavors.
(2) Abordar l’estudi de la biodiversitat vegetal des d’una perspectiva evolutiva.
(3) Analitzar els principals processos biològics, evolutius i ecològics que incideixen en la diversitat de les plantes amb llavors.
(4) Adquirir coneixements sobre les característiques diferencials, diversitat, aspectes reproductius, biològics, ecològics i corològics, així com les aplicacions per part de l’espècie humana, de les principals famílies de plantes mediterrànies.
Tema 1: Introducció als Espermatòfits: origen, evolució, característiques i grups principals.
Tema 2: Evolució i principals mecanismes d'especiació. Hibridació i introgressió: implicacions.
Tema 3: Apomixi: Problemàtica dels grups de plantes amb mecanismes de reproducció apomíctics.
Tema 4: Estratègies biològiques dels Espermatòfits. Anàlisi de les diferents formes vitals i exemples de la variació de l’espectre de formes biològiques.
Tema 5: Estratègies reproductives dels Espermatòfits. Pol·linització. Autogàmia i al·logàmia: implicacions. Mecanismes per evitar l’autopol·linització.
Tema 6: Estratègies reproductives dels Espermatòfits: Anàlisi dels diferents mecanismes de dispersió i exemples.
Tema 7: Gimnospermes: característiques, tendències evolutives i estudi dels diferents grups.
Tema 8: Angiospermes: característiques, tendències evolutives i estudi dels diferents grups.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 18 | 0,72 | 1, 2, 7, 9, 10, 11, 13 |
Pràctiques de camp | 18 | 0,72 | 2, 4, 8, 12 |
Practiques de laboratori | 12 | 0,48 | 4, 5, 8 |
Seminaris | 6 | 0,24 | 1, 3, 6, 11, 12 |
Tipus: Supervisades | |||
Elaboració de treballs | 60 | 2,4 | 2, 4, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
L’assignatura es basa en la combinació de les següents tipologies docents:
(1) classes magistrals o de teoria en grup sencer. S'expliquen els conceptes teòrics i els mètodes de la disciplina i es destaquen i aborden els punts més complexos i importants del temari. Serviran de base perquè l’alumnat pugui complementar-lo amb informació bibliogràfica i estudi no presencial. Les sessions teòriques són de 50 minuts de durada i es faran emprant material audiovisual preparat pel professorat i que l’alumnat tindrà disponible al Campus Virtual.
(2) seminaris. Es tracten de manera pràctica i participativa recursos i eines particulars de la disciplina, alguns dels quals són necessaris pel desenvolupament del treball avaluable, i es presenten problemàtiques o casos concrets d’estudi d’actualitat.
(3) pràctiques de laboratori. L’alumnat disposarà de material vegetal fresc i dels equips, eines i bibliografia adequades per aprendre a interpretar les estructures vegetatives i reproductives de les angiospermes i a identificar les espècies estudiades amb el guiatge i suport del professorat.
(4) sortides de camp. Amb el guiatge i suport del professorat es visitaran diverses zones d’especial interès per conèixer diversitat vegetal representativa d’ecosistemes del nord-est ibèric, incloent nombroses espècies endèmiques i d’interès biogeogràfic. Els llocs visitats permetran analitzar i discutir al camp diversos aspectes tractats a les classes teòriques, els seminaris i les pràctiques relacionats amb les estratègies vitals dels espermatòfits, la seva diversitat morfològica i funcional, les adaptacions al medi, i les seves amenaces i estat de conservació.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen pràctic | 30% | 3 | 0,12 | 2, 4, 5, 8, 12 |
Examen teòric | 40% | 3 | 0,12 | 1, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
Treball autònom puntuable | 30% | 0 | 0 | 2, 4, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
L’avaluació consisteix en un bloc de teoria i un bloc de pràctiques. Caldrà treure una qualificació mínima de 4 en cadascun dels dos blocs per poder ser avaluat/da de l’assignatura.
Bloc de teoria:
Exàmens teòrics: conjunt de preguntes de redacció relacionades amb el temari teòric i els seminaris. Hi haurà dos exàmens parcials eliminatoris, cadascun dels quals tindrà un pes d’un 20% de la nota final de l’assignatura. És necessari obtenir una nota igual o superior a 4 en cadascun dels dos parcials per poder ser avaluat/da de l’assignatura.
Cadascuna de les dues parts del bloc teòric es podran recuperar en un examen de recuperació que serà similar a l’examen parcial i tindrà el mateix pes a la nota final.
Bloc de pràctiques:
Examen pràctic: prova que consistirà en la identificació i descripció de plantes. Les pràctiques de laboratori i de camp ajudaran a adquirir les habilitats i els coneixements necessaris per tal de superar satisfactòriament aquesta prova, que tindrà un pes d’un 30% de la nota final de l’assignatura.
Treball puntuable autònom: consisteix en l'elaboració d'un catàleg florístic d’una zona de lliure elecció. Per la realització d’aquest treball, l'alumnat comptarà amb l'orientació del professorat durant els seminaris i pràctiques de laboratori.
En aquest treball es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en la cerca bibliogràfica o d’informació o la correcció de textos, però no en l’anàlisi i discussió de resultats. També es permet l’ús d’eines d’identificació automàtica de plantes. En tots els casos i aspectes en què s’hagi usat alguna eina d’IA, l'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts del text han estat generades o corregides amb aquesta tecnologia, quines espècies han estat identificades de manera automàtica, especificar les eines emprades en cada cas, i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i comportarà una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat. Aquest treball tindrà un pes d’un 30% de la nota final de l’assignatura.
És necessari obtenir una nota igual o superior a 4 en l'examen pràctic i en el treball per poder ser avaluat/da de l'assignatura.
El bloc de pràctiques no és recuperable.
L'alumnat obtindrà la qualificació de "No avaluable" quan les activitats d'avaluació realitzades tinguin una ponderació inferior al 67% en la qualificació final.
AVALUACIÓ ÚNICA:
Per l’alumnat que ho hagi sol·licitat d’acord amb la normativa, l’avaluació única d’aquesta assignatura consisteix en:
-Una única prova de síntesi en la que s’avaluaran els continguts de tot el programa de teoria i seminaris de l'assignatura. L’examen consistirà en preguntes de redacció. La nota obtinguda en aquesta prova de síntesi suposarà el 40% de la nota final de l’assignatura i és necessari obtenir una nota igual o superior a 4 per ser avaluat/da de l’assignatura. La prova d’avaluació única es farà coincidint amb la mateixa data fixada en calendari per a la darrera prova de teoria de l’avaluació continuada (data de l’examen segon parcial) i s’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada.
-L’avaluació de les activitats de pràctiques seguirà el mateix procés de l’avaluació continuada. La nota obtinguda en el bloc de pràctiques suposarà el 60% de la nota final de l’assignatura. L’alumnat que s’aculli a l’avaluació única farà l’examen de pràctiques coincidint amb la mateixa data fixada en calendari per a la darrera prova de teoria de l’avaluació continuada (data de l’examen segon parcial). L'examen pràctic tindrà un pes d’un 30% de la nota final i consistirà igualment en la identificació i descripció de plantes. El treball caldrà lliurar-lo en la mateixa data que s’estableixi per l’avaluació continuada o bé en la data fixada en calendari per a la darrera prova de teoria de l’avaluació continuada (data de l’examen segon parcial), segons s’acordi amb l’alumnat durant el curs. El treball tindrà un pes d’un 30% en la nota final de l’assignatura i seguirà les mateixes normes que en el cas de l’avaluació continuada. Igual que en l’avaluació continuada, és necessari obtenir una nota igual o superior a 4 en l'examen pràctic i en el treball per poder ser avaluat/da de l'assignatura. No hi ha recuperació de cap d'aquestes dues activitats d’avaluació.
L'alumnat obtindrà la qualificació de "No avaluable" quan les activitats d'avaluació realitzades tinguin una ponderació inferior al 67% en la qualificació final.
LLIBRES DE TEXT I DICCIONARIS DE BOTÀNICA:
AGUILELLA, A. & F. PUCHE (2004). Diccionari de Botànica. Universitat de València. València.
BRESINSKY, A. et al. 2013. Strasburger’s Plant Sciences (Including Prokaryotes and Fungi). Springer. Berlin. [Recurs electrònic disponible a la UAB]
CHRISTENHUSZ, M.J.M.; M.F. FAY & M.W. CHASE (2017). Plants of the world: an illustrated encyclopedia of vascular plant families. Royal Botanic Gardens, Kew.
FONT i QUER, P. (1963). Diccionario de Botánica. Labor. Barcelona.
IZCO, J.; E. BARRENO; M. BRUGUÉS; M. COSTA; J. DEVESA; F. FERNÁNDEZ; T. GALLARDO; X. LLIMONA; C. PRADA; S. TALAVERA & B. VALDÉS (2004). Botánica. Ed. 2. Mc Graw-Hill Interamericana. Madrid.
MASALLES, R.M.; J. CARRERAS; A. FARRAS; J.M. NINOT & J.M. CAMARASA (1988). Plantes superiors. Història Natural dels Països Catalans. Vol. 6. Enciclopèdia Catalana. Barcelona.
SIMPSON, M.G. (2010). Plant Systematics, 2nd Ed. Burlington, MA. Academic Press.
VARGAS, P. & R. ZARDOYA (Eds.) (2012). El árbol de la vida. Sistemática y evolución de los seres vivos. Museo Nac. Ciencias Naturales.
WILLIS, K.J. & J.C. McELWAIN (2014). The Evolution of Plants. 2nd edition. Oxford University Press. Oxford.
FLORES, CLAUS D’IDENTIFICACIÓ, FLORES MANUALS, LLIBRES VERMELLS DEL NE IBÈRIC:
BOLÒS, O. & J. VIGO (1984-2001). Flora dels Països Catalans. 4 vols. Ed. Barcino. Barcelona.
BOLÒS, O.; J. VIGO; R.M. MASALLES & J.M. NINOT (2005). Flora manual dels Països Catalans. Ed. Pòrtic. 3a ed. Barcelona.
CASTROVIEJO, S. et al. (Eds.) (1986-2021). Flora iberica. Plantas vasculares de la Península Ibérica e Islas Baleares. CSIC. Madrid.
CASTROVIEJO, S. et al. (Eds.) (2001). Claves de Flora iberica. I. Real Jardín Botánico-CSIC. Madrid.
LÓPEZ, G. (2001). Los árboles y arbustos de la Península Ibérica. 2 vols. Ediciones Mundi-Prensa. Madrid. [Recurs electrònic disponible a la UAB]
SÁEZ, L., P. AYMERICH & C. BLANCHÉ (2010). Llibre Vermell de les plantes vasculars endèmiques i amenaçades de Catalunya. Argania Editio. Barcelona.
RECURSOS A INTERNET:
Flores i checklists:
Flora iberica: http://www.rjb.csic.es/floraiberica/
Tots els volums disponibles: http://bibdigital.rjb.csic.es/spa/Volumenes.php?Libro=473
SÁEZ, L. & P. AYMERICH (2021). An annotated checklist of the vascular plants of Catalonia (northeastern Iberian Peninsula). Barcelona : Kit-book Serveis Editorials. Barcelona. 717 p. Disponible online: https://bibdigital.rjb.csic.es/records/item/1765134-an-annotated-checklist-of-the-vascular-plants-of-catalonia
Herbaris virtuals i imatges de plantes:
La flora del nostre entorn: www.floracatalana.cat
Herbari virtual de la Mediterrània Occidental: http://herbarivirtual.uib.es/cas-med/
Herbari virtual de la Universitat de Barcelona: http://www.bib.ub.edu/cedocbiv/herbari-virtual/
Images de la Flore de France. Selecció de plantes de la Flora de França: http://ifdf.free.fr/index_fr.htm
Informació biogeogràfica, taxonòmica, conservació:
Banc de dades de Biodiversitat de Catalunya: http://biodiver.bio.ub.es/biocat/homepage.html
Projecte Anthos Espanya: http://www.programanthos.org
Angiosperm Phylogeny Website: http://www.mobot.org/MOBOT/research/APweb/
Espècies amenaçades: http://www.iucnredlist.org/
No hi ha programari específic en aquesta assignatura.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PCAM) Pràctiques de camp | 241 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PCAM) Pràctiques de camp | 242 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 241 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 242 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 241 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 24 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |