Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Biologia i Diversitat de Fanerògames

Codi: 100803 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Biologia OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Merce Galbany Casals
Correu electrònic:
merce.galbany@uab.cat

Equip docent

Lorenzo Saez Goñalons
Pau Carnicero Campmany

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

És desitjable i facilitarà el seguiment de l’assignatura que l’alumnat repassi els conceptes bàsics de botànica, filogènia i evolució de plantes.


Objectius

Aquesta assignatura tracta aspectes bàsics relatius a la biologia i la diversitat dels Espermatòfits. El seu objectiu general és formar a l’alumnat en els principals aspectes teòrics i en els mètodes aplicables per la realització d’iniciatives de recerca o de gestió en l’àmbit de la inventariació de la biodiversitat. Els objectius concrets són el següents:

(1) Proporcionar un marc científic que integri informacions de diverses disciplines científiques i permeti l’estudi de la diversitat de les plantes amb llavors.

(2) Abordar l’estudi de la biodiversitat vegetal des d’una perspectiva evolutiva.

(3) Analitzar els principals processos biològics, evolutius i ecològics que incideixen en la diversitat de les plantes amb llavors.

(4) Adquirir coneixements sobre les característiques diferencials, diversitat, aspectes reproductius, biològics, ecològics i corològics, així com les aplicacions per part de l’espècie humana, de les principals famílies de plantes mediterrànies.


Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Analitzar i interpretar el desenvolupament, el creixement i els cicles biològics dels éssers vius.
  • Identificar i classificar els éssers vius.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Sensibilitzar-se en relació amb temes mediambientals.
  • Tenir capacitat d'anàlisi i de síntesi.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
  2. Analitzar i interpretar el desenvolupament, el creixement i els cicles biològics dels vegetals.
  3. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  4. Identificar i classificar els vegetals.
  5. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  6. Proposar projectes i accions viables que potenciïn els beneficis socials, econòmics i mediambientals.
  7. Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  8. Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  9. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  10. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  11. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  12. Sensibilitzar-se en relació amb temes mediambientals.
  13. Tenir capacitat d'anàlisi i de síntesi.

Continguts

Tema 1: Introducció als Espermatòfits: origen, evolució, característiques i grups principals.

Tema 2: Evolució i principals mecanismes d'especiació. Hibridació i introgressió: implicacions.

Tema 3: Apomixi: Problemàtica dels grups de plantes amb mecanismes de reproducció apomíctics.

Tema 4: Estratègies biològiques dels Espermatòfits. Anàlisi de les diferents formes vitals i exemples de la variació de l’espectre de formes biològiques.

Tema 5: Estratègies reproductives dels Espermatòfits. Pol·linització. Autogàmia i al·logàmia: implicacions. Mecanismes per evitar l’autopol·linització.

Tema 6: Estratègies reproductives dels Espermatòfits: Anàlisi dels diferents mecanismes de dispersió i exemples.

Tema 7: Gimnospermes: característiques, tendències evolutives i estudi dels diferents grups.

Tema 8: Angiospermes: característiques, tendències evolutives i estudi dels diferents grups.

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 18 0,72 1, 2, 7, 9, 10, 11, 13
Pràctiques de camp 18 0,72 2, 4, 8, 12
Practiques de laboratori 12 0,48 4, 5, 8
Seminaris 6 0,24 1, 3, 6, 11, 12
Tipus: Supervisades      
Elaboració de treballs 60 2,4 2, 4, 8, 9, 10, 11, 12, 13
Tipus: Autònomes      
Estudi 30 1,2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13

L’assignatura es basa en la combinació de les següents tipologies docents:

(1) classes magistrals o de teoria en grup sencer. S'expliquen els conceptes teòrics i els mètodes de la disciplina i es destaquen i aborden els punts més complexos i importants del temari. Serviran de base perquè l’alumnat pugui complementar-lo amb informació bibliogràfica i estudi no presencial. Les sessions teòriques són de 50 minuts de durada i es faran emprant material audiovisual preparat pel professorat i que l’alumnat tindrà disponible al Campus Virtual.

(2) seminaris. Es tracten de manera pràctica i participativa recursos i eines particulars de la disciplina, alguns dels quals són necessaris pel desenvolupament del treball avaluable, i es presenten problemàtiques o casos concrets d’estudi d’actualitat.

(3) pràctiques de laboratori. L’alumnat disposarà de material vegetal fresc i dels equips, eines i bibliografia adequades per aprendre a interpretar les estructures vegetatives i reproductives de les angiospermes i a identificar les espècies estudiades amb el guiatge i suport del professorat.

(4) sortides de camp. Amb el guiatge i suport del professorat es visitaran diverses zones d’especial interès per conèixer diversitat vegetal representativa d’ecosistemes del nord-est ibèric, incloent nombroses espècies endèmiques i d’interès biogeogràfic. Els llocs visitats permetran analitzar i discutir al camp diversos aspectes tractats a les classes teòriques, els seminaris i les pràctiques relacionats amb les estratègies vitals dels espermatòfits, la seva diversitat morfològica i funcional, les adaptacions al medi, i les seves amenaces i  estat de conservació.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen pràctic 30% 3 0,12 2, 4, 5, 8, 12
Examen teòric 40% 3 0,12 1, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
Treball autònom puntuable 30% 0 0 2, 4, 8, 9, 10, 11, 12, 13

L’avaluació consisteix en un bloc de teoria i un bloc de pràctiques. Caldrà treure una qualificació mínima de 4 en cadascun dels dos blocs per poder ser avaluat/da de l’assignatura.

Bloc de teoria:

Exàmens teòrics: conjunt de preguntes de redacció relacionades amb el temari teòric i els seminaris. Hi haurà dos exàmens parcials eliminatoris, cadascun dels quals tindrà un pes d’un 20% de la nota final de l’assignatura. És necessari obtenir una nota igual o superior a 4 en cadascun dels dos parcials per poder ser avaluat/da de l’assignatura.

Cadascuna de les dues parts del bloc teòric es podran recuperar en un examen de recuperació que serà similar a l’examen parcial i tindrà el mateix pes a la nota final.

Bloc de pràctiques:

Examen pràctic: prova que consistirà en la identificació i descripció de plantes. Les pràctiques de laboratori i de camp ajudaran a adquirir les habilitats i els coneixements necessaris per tal de superar satisfactòriament aquesta prova, que tindrà un pes d’un 30% de la nota final de l’assignatura.

Treball puntuable autònom: consisteix en l'elaboració d'un catàleg florístic d’una zona de lliure elecció. Per la realització d’aquest treball, l'alumnat comptarà amb l'orientació del professorat durant els seminaris i pràctiques de laboratori.

En aquest treball es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en la cerca bibliogràfica o d’informació o la correcció de textos, però no en l’anàlisi i discussió de resultats. També es permet l’ús d’eines d’identificació automàtica de plantes. En tots els casos i aspectes en què s’hagi usat alguna eina d’IA, l'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts del text han estat generades o corregides amb aquesta tecnologia, quines espècies han estat identificades de manera automàtica, especificar les eines emprades en cada cas, i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i comportarà una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat. Aquest treball tindrà un pes d’un 30% de la nota final de l’assignatura.

És necessari obtenir una nota igual o superior a 4 en l'examen pràctic i en el treball per poder ser avaluat/da de l'assignatura.

El bloc de pràctiques no és recuperable.

 

L'alumnat obtindrà la qualificació de "No avaluable" quan les activitats d'avaluació realitzades tinguin una ponderació inferior al 67% en la qualificació final.

 

AVALUACIÓ ÚNICA:

Per l’alumnat que ho hagi sol·licitat d’acord amb la normativa, l’avaluació única d’aquesta assignatura consisteix en:

-Una única prova de síntesi en la que s’avaluaran els continguts de tot el programa de teoria i seminaris de l'assignatura. L’examen consistirà en preguntes de redacció. La nota obtinguda en aquesta prova de síntesi suposarà el 40% de la nota final de l’assignatura i és necessari obtenir una nota igual o superior a 4 per ser avaluat/da de l’assignatura. La prova d’avaluació única es farà coincidint amb la mateixa data fixada en calendari per a la darrera prova de teoria de l’avaluació continuada (data de l’examen segon parcial) i s’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada.

-L’avaluació de les activitats de pràctiques seguirà el mateix procés de l’avaluació continuada. La nota obtinguda en el bloc de pràctiques suposarà el 60% de la nota final de l’assignatura. L’alumnat que s’aculli a l’avaluació única farà l’examen de pràctiques coincidint amb la mateixa data fixada en calendari per a la darrera prova de teoria de l’avaluació continuada (data de l’examen segon parcial). L'examen pràctic tindrà un pes d’un 30% de la nota final i consistirà igualment en la identificació i descripció de plantes. El treball caldrà lliurar-lo en la mateixa data que s’estableixi per l’avaluació continuada o bé en la data fixada en calendari per a la darrera prova de teoria de l’avaluació continuada (data de l’examen segon parcial), segons s’acordi amb l’alumnat durant el curs. El treball tindrà un pes d’un 30% en la nota final de l’assignatura i seguirà les mateixes normes que en el cas de l’avaluació continuada. Igual que en l’avaluació continuada, és necessari obtenir una nota igual o superior a 4 en l'examen pràctic i en el treball per poder ser avaluat/da de l'assignatura. No hi ha recuperació de cap d'aquestes dues activitats d’avaluació.

L'alumnat obtindrà la qualificació de "No avaluable" quan les activitats d'avaluació realitzades tinguin una ponderació inferior al 67% en la qualificació final.


Bibliografia

LLIBRES DE TEXT I DICCIONARIS DE BOTÀNICA:

AGUILELLA, A. & F. PUCHE (2004). Diccionari de Botànica. Universitat de València. València.

BRESINSKY, A. et al. 2013. Strasburger’s Plant Sciences (Including Prokaryotes and Fungi). Springer. Berlin. [Recurs electrònic disponible a la UAB]

CHRISTENHUSZ, M.J.M.; M.F. FAY & M.W. CHASE (2017). Plants of the world: an illustrated encyclopedia of vascular plant families. Royal Botanic Gardens, Kew.

FONT i QUER, P. (1963). Diccionario de Botánica. Labor. Barcelona.

IZCO, J.; E. BARRENO; M. BRUGUÉS; M. COSTA; J. DEVESA; F. FERNÁNDEZ; T. GALLARDO; X. LLIMONA; C. PRADA; S. TALAVERA & B. VALDÉS (2004). Botánica. Ed. 2. Mc Graw-Hill Interamericana. Madrid.

MASALLES, R.M.; J. CARRERAS; A. FARRAS; J.M. NINOT & J.M. CAMARASA (1988). Plantes superiors. Història Natural dels Països Catalans. Vol. 6. Enciclopèdia Catalana. Barcelona.

SIMPSON, M.G. (2010). Plant Systematics, 2nd Ed. Burlington, MA. Academic Press.

VARGAS, P. & R. ZARDOYA (Eds.) (2012). El árbol de la vida. Sistemática y evolución de los seres vivos. Museo Nac. Ciencias Naturales.

WILLIS, K.J. & J.C. McELWAIN (2014). The Evolution of Plants. 2nd edition. Oxford University Press. Oxford.

 

FLORES, CLAUS D’IDENTIFICACIÓ, FLORES MANUALS, LLIBRES VERMELLS DEL NE IBÈRIC:

BOLÒS, O. & J. VIGO (1984-2001). Flora dels Països Catalans. 4 vols. Ed. Barcino. Barcelona.

BOLÒS, O.; J. VIGO; R.M. MASALLES & J.M. NINOT (2005). Flora manual dels Països Catalans. Ed. Pòrtic. 3a ed. Barcelona.

CASTROVIEJO, S. et al. (Eds.) (1986-2021). Flora iberica. Plantas vasculares de la Península Ibérica e Islas Baleares. CSIC. Madrid.

CASTROVIEJO, S. et al. (Eds.) (2001). Claves de Flora iberica. I. Real Jardín Botánico-CSIC. Madrid.

LÓPEZ, G. (2001). Los árboles y arbustos de la Península Ibérica. 2 vols. Ediciones Mundi-Prensa. Madrid. [Recurs electrònic disponible a la UAB]

SÁEZ, L., P. AYMERICH & C. BLANCHÉ (2010). Llibre Vermell de les plantes vasculars endèmiques i amenaçades de Catalunya. Argania Editio. Barcelona.

 

RECURSOS A INTERNET:

Flores i checklists:

Flora iberica: http://www.rjb.csic.es/floraiberica/

Tots els volums disponibles: http://bibdigital.rjb.csic.es/spa/Volumenes.php?Libro=473

SÁEZ, L. & P. AYMERICH (2021). An annotated checklist of the vascular plants of Catalonia (northeastern Iberian Peninsula). Barcelona : Kit-book Serveis Editorials. Barcelona. 717 p. Disponible online: https://bibdigital.rjb.csic.es/records/item/1765134-an-annotated-checklist-of-the-vascular-plants-of-catalonia

 

Herbaris virtuals i imatges de plantes:

La flora del nostre entorn: www.floracatalana.cat

Herbari virtual de la Mediterrània Occidental: http://herbarivirtual.uib.es/cas-med/

Herbari virtual de la Universitat de Barcelona: http://www.bib.ub.edu/cedocbiv/herbari-virtual/

Images de la Flore de France. Selecció de plantes de la Flora de França: http://ifdf.free.fr/index_fr.htm

 

Informació biogeogràfica, taxonòmica, conservació:

Banc de dades de Biodiversitat de Catalunya: http://biodiver.bio.ub.es/biocat/homepage.html

Projecte Anthos Espanya: http://www.programanthos.org

Angiosperm Phylogeny Website: http://www.mobot.org/MOBOT/research/APweb/

Espècies amenaçades: http://www.iucnredlist.org/


Programari

No hi ha programari específic en aquesta assignatura.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PCAM) Pràctiques de camp 241 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PCAM) Pràctiques de camp 242 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 241 Català segon quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 242 Català segon quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 241 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 24 Català segon quadrimestre matí-mixt