Logo UAB

Introducció a la Musicologia

Codi: 100660 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Musicologia FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Diego Alonso Tomás
Correu electrònic:
diego.alonso@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha cap requisit previ, a pesar que es recomana expressament la possessió de coneixements musicals assimilables als de Grau Mitjà de Conservatori.


Objectius

 
- Conèixer els objectius i metodologia de les principals branques i subdisciplines de la musicologia, tant en el present i al llarg de la història
- Conèixer i aplicar les principals tècniques i mètodes de recerca musicològica.
- Entendre els canvis històrics en els interessos i metodologies vinculades a la musicologia
- Valorar les últimes tendències metodològiques dins de l'àmbit de la Musicologia, des dels anys vuitanta fins al present
- Millorar l'expressió oral i escrita en relació a l'àmbit musicològic

Competències

  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar conceptualment una obra de la matèria en qüestió.
  2. Analitzar els receptors d'un fenomen artístic en un determinat context cultural.
  3. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  4. Aplicar els coneixements adquirits en àrees musicològiques emergents, tant en el camp de la musicologia històrica com en el de l'anàlisi de músiques urbanes, de tradició popular i no occidental.
  5. Comunicar fent un ús no sexista ni discriminatori del llenguatge.
  6. Escriure un text acadèmic utilitzant el vocabulari propi de la disciplina.
  7. Identificar les principals tendències de recerca musicològica actual.
  8. Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
  9. Posar en pràctica els coneixements metodològics adquirits en un primer estadi de recerca bibliogràfica i documental.
  10. Reconèixer els principals models i l'aplicació d'aquests a les obres musicals.
  11. Reconèixer en la praxi musical els elements de diverses cultures i de diferents èpoques històriques.
  12. Relacionar conceptes i informacions de diferents disciplines humanístiques, científiques i socials, especialment les interaccions que s'estableixen entre la música i la filosofia, la història, l'art, la literatura i l'antropologia.
  13. Relacionar les creacions musicals amb els seus diferents contextos, discriminant les funcions socials de la música, el seu paper i el del músic en la societat i en relació amb les altres manifestacions artístiques.
  14. Sintetitzar els coneixements adquirits sobre l'origen i les transformacions experimentades pels diversos camps d'estudi de la disciplina.
  15. Vincular els períodes de la història de la música amb els períodes de la història de l'art.

Continguts

Tema 1. Què és la musicologia? Definicions, camps i subdisciplines

Tema 2. Tècniques i mètodes de recerca musicològica

Tema 3. Història de la disciplina

Tema 4. La "nova" musicologia

Tema 5. L'(etno)musicologia en el s. XXI


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Seminaris sobre aspectes específics de la recerca musicològica 3 0,12 4, 7, 9
Sessions presencials de caire teóric-pràctic 44 1,76 1, 2, 4, 7, 10, 11, 12, 13, 15
Tipus: Supervisades      
Lectures obligatòries 28,5 1,14 6, 9, 12, 13, 14, 15
Tutories individuals i/o grupals 4 0,16 14
Tipus: Autònomes      
Estudi de la matèria de l'assignatura 25 1 1, 2, 4, 9, 11, 12, 13, 14, 15
Organització d'apunts i de material de classe 20 0,8 12, 14
Recerca d'informació bibliogràfica 21 0,84 9, 14

La part principal de l'assignatura consistirà en sessions teòriques presencials amb el format de classes expositives per part del professor, presentacions orals per part dels i les estudiates, així com sessions on es combinaran la teoria i la pràctica.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Prova escrita (lectures) 35% 1,5 0,06 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
Prova teorica 35% 1,5 0,06 1, 2, 4, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
Trabajo 30% 1,5 0,06 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15

Per a aprovar l'assignatura, s'haurà d'obtenir una mitjana total de 5/10.


Es realitzaran les següents activitats avaluables:
- Prova escrita (lectures). Compta un 35% de la nota global
- Prova teorica sobre els continguts teòrics treballats a classe i lectures obligatòries. Compta un 35% de la nota global
- Exposició d'un treball de recerca sobre els continguts teòrics treballats a classe. Compte un 30% de la nota global.

Els resultats de les proves avaluables es lliuraran mitjançant el servei de Campus virtual de la UAB. Qualsevol revisió es farà durant l'horari establert a aquest efecte (sempre amb cita prèvia).

Requisits per a poder presentar-se a la recuperació de l'assignatura en la data fixada per la Facultat:

- Haver presentat el treball i lliuraments conforme a les directrius marcades pel professor i en les dates estipulades

- Haver obtingut una mitjana mínima de 4/10 en el total dels elements d'avaluació.

La nota màxima a optar per a les activitats de recuperació és un 5/10.

El fet que l'alumne o l'alumna faci lliurament d'un dels treballs, o es presenti a una de les proves escrites constarà com un acte 'presencial' en l'assignatura. Per tant, únicament aquelles persones que no hagin realitzat cap prova d'avaluació al llarg del curs, podrà acollir-se a la consideració de "no avaluable".

En cas que es duguin a terme qualsevol tipus d'irregularitats que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un determinadoacto d'avaluació, aquestserácalificado amb 0, independentment del procés disciplinari que pugui derivar-se d'això. En cas que es verifiquin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0.


 
Ús permès de la IA: “En aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l'estudiant en l'anàlisi i la reflexió personal. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.”


 


Bibliografia

Beard, David and Gloag, Kenneth. Musicology: the Key Concepts (London/New York: Routledge, 2005.


Carreras, Juan José. “Hijos de Pedrell. La historiografía musical española y sus orígenes nacionalistas (1780-1980)”, Il Saggiatore musicale Vol. 8, No. 1, (2001), pp. 121-169

López Cano, Ruben. “Decolonizar el Canon en la Música Clásica 1, Sonus Litterarum 2 (noviembre 2021).
 
López Cano, Ruben. “Decolonizar el Canon en la Música Clásica 2, Sonus Litterarum 2 (enero 2022).

Chiantore, Luca; Domínguez, Aurea; Martínez, Silvia. Escribir sobre música. Barcelona: Musikeon, 2016.


Cook, Nicholas et al (eds.). The Cambridge companion to music in digital culture. Cambridge: Cambridge University Press, 2019.


Cook. Nicholas. Music. A Very Short Introduction. 2nd edition. Oxford: Oxford University Press, 2020.


Harper-Scott, J. P. E. and Samson, Jim. An Introduction to Music Studies. Cambridge: Cambridge University Press, 2009.


Mendívil, Julio. En contra de la música. Herramientas para pensar, comprender y vivir las músicas. Buenos Aires: Gourmet Musical 2016.


Ramos, Pilar. Feminismo y música: Introducción crítica. Madrid: Narcea, 2003.


Shuker, Roy. Popular Music. The Key concepts. 2nd edition. London and New York: Routledge, 2005.


Tagg, Philip. Music’s Meanings. A modern musicology for non-musos. MMMsp Publications, 2015.


Rice, Timothy. Ethnomusicology. A very short introduction. Oxford: Oxford University Press, 2014.


Rodríguez Suso, Carmen. Prontuario de Musicología. Música, sonido y sociedad. Barcelona: Clivis, 2002.


Programari

No ve al cas.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt