Logo UAB

Patrimoni Musical

Codi: 100656 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Musicologia OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
Carles Badal Perez-Alarcon
Correu electrònic:
carles.badal@uab.cat

Equip docent

Josep Maria Gregori Cifre

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Són necessaris els coneixements bàsics impartits a “Llenguatge musical I” i “Llenguatge musical II”. Aconsellable un bon nivell d’anglès.


Objectius

L'objectiu principal de l'assignatura és que l'estudiant adquireixi una visió àmplia del concepte de patrimoni musical i un coneixement bàsic de metodologies de descripció de documents musicals (manuscrits, impresos i sonors).

Objectius específics:

  1. Coneixement de l'estat de la qüestió al voltant del patrimoni musical en els àmbits de la gestió i tecnològic.
  2. Aprenentatge de metodologies i criteris de descripció i conservació de documents musicals.
  3. Coneixement de diferents eines informàtiques de l'àmbit d'aplicació en la gestió del patrimoni musical.
  4. Accés a fonts primàries del repertori musical de l'àrea catalana: localització, estat i accions de conservació i difusió.
  5. Promoció de treballs sobre fonts musicals inèdites (autoritats i repertori).
  6. Foment de la participació en l'elaboració de treballs de suport al coneixement i la difusió del patrimoni musical català.

Competències

  • Aplicar els coneixements adquirits en relació amb les principals tècniques de catalogació, transcripció, edició crítica, estudi, anàlisi i difusió del patrimoni musical.
  • Conèixer i comprendre l'evolució històrica de la música i les seves característiques tècniques, estilístiques, estètiques i interpretatives des d'una perspectiva diacrònica.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adquirir habilitats per organitzar grups de treball, amb la planificació, el repartiment de tasques i la flexibilitat metodològica adequats.
  2. Aprofundir en la capacitat de treballar en equips de recerca homogenis o interdisciplinaris.
  3. Discernir i valorar les principals metodologies de descripció de documents d'arxiu.
  4. Elaborar un treball individual en el qual s'expliciti el pla de treball i la temporalització de les activitats.
  5. Exposar els coneixements sobre la història, l'art o altres moviments culturals.
  6. Extreure la informació de les fonts i adequar-les als camps de la seva descripció.
  7. Planificar l'inventari d'un fons musical.
  8. Redactar projectes crítics de contingut musicològic, ordenats i planificats de manera eficient.
  9. Sintetitzar els coneixements adquirits sobre l'origen i les transformacions experimentades pels diversos camps d'estudi de la disciplina.
  10. Utilitzar el vocabulari propi de la ciència musicològica relacionat amb cada època històrica.
  11. Utilitzar les tècniques de catalogació, transcripció, edició crítica, estudi, anàlisi i difusió del patrimoni musical de manera professional.

Continguts

TEÒRICS:

  1. Concepte, definicions i tipologies de patrimoni.
  2. Arxivística i musicologia: diàleg i principis bàsics.
  3. Història i actualitat de la recuperació del Patrimoni Musical (PM) a Catalunya (IFMuC i ICMuC).
  4. Projectes dedicats a la gestió i recerca del PM.
  5. Tecnologies d’aplicació en l’àmbit del PM: OMR, mapping i visualització de dades i xarxes.

 PRÀCTICS:

  1. Pràctiques de descripció arxivística.
  2. Visites guiades a institucions catalanes que gestionen PM.
  3. Redacció i revisió d'entrades de la Viquipèdia dins els Viquiprojecte IFMuC.

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Conceptes teòrics i fonaments d'arxivística musical 15 0,6 3, 6, 7, 11
Pràctiques de descripció arxivística de documents musicals 30 1,2 1, 2, 3, 6, 11
Tipus: Supervisades      
Treball en grup: Viquiprojecte IFMuC 15 0,6 1, 2, 5, 8, 9, 10
Treball individual tutoritzat: Patrimoni Musical 15 0,6 4, 5, 8, 9

L'assignatura ofereix una visió eminentment pràctica de la gestió del patrimoni musical. La docència comprèn 15 hores lectives de formació teòrica (impartides al Campus UAB) i 30 hores de pràctiques supervisades (impartides en un o diversos arxius). L'alumnat realitza aquestes pràctiques en arxius musicals catalans que poden conservar suports sonors, manuscrits i/o impresos musicals.

  1. Classes teòriques (15 hores / 5 sessions) per tractar aspectes bàsics i necessaris per establir els fonaments de les activitats a realitzar
  2. Classes pràctiques (30 hores / 10 sessions) repartides de forma alternada entre:
    • Pràctiques de descripció de documents musicals reals en alguna de les institucions catalanes que els custodien.
    • Visites guiades a diversos arxius, museus i/o centres de documentació.
    • Pràctica (en grup) en la redacció i revisió d'entrades a la Viquipèdia sobre autoritats musicals catalanes vinculades al Viquiprojete IFMuC (https://ca.wikipedia.org/wiki/Viquiprojecte:IFMuC).
  3. Treball final

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència presencial (classes teòriques i pràctiques) 30% 45 1,8 1, 2, 3, 6, 7, 11
Sessions de pràctiques 45% 15 0,6 1, 2, 5, 8, 10
Treball individual tutoritzat 25% 15 0,6 4, 5, 8, 9, 10

Es tracta d'una assignatura amb un marcat perfil pràctic. El resultat de la seva avaluació s'obté de la suma de tres components: assistència, pràctiques i el treball personal.

1. Assistència – Valor en l'avaluació: 30%

  • Els estudiants que no arribin a acreditar l'assistència al 25% del total de sessions seran considerats "No Avaluables".

2. Pràctiques – Valor en l'avaluació: 45 %

  • Pràctiques de descripció de documents musicals: 15 %
  • Entrada Viquipèdia: 15 %
  • Informe Viquipèdia: 15 %

3. Treball personal – Valor en l'avaluació: 25 %

  • Presentació d'un treball breu personal sobre un tema relacionat amb el patrimoni musical de Catalunya: centres/organismes de creació i difusió, institucions, autoritats, gèneres, estils i repertori.

Per a aquesta assignatura, es permet l’ús de tecnologies d’Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com ara la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos, les traduccions i altres usos similars que el professorat pugui autoritzar expressament. En qualsevol activitat escrita, l’estudiant haurà d’identificar clarament quines parts han estat treballades amb aquesta tecnologia i especificar les eines emprades. La manca de transparència en l’ús de la IA en una activitat avaluable es considerarà una falta d’honestedat acadèmica i podrà comportar una penalització parcial o total en la qualificació de l’activitat.

Atès el seu caràcter pràctic i les necessitats de supervisió, aquesta assignatura no permetel sistema d'avaluacióúnica.


Bibliografia

1. Bibliografia general

ALBERCH I FUGUERAS, Ramón; BELLO I URGELLÈS, Carme; et al. Manual  d’Arxivístiva i gestió documental, Barcelona: Associació d’Arxivers de Catalunya, 2009.

ANGLÈS, Higini – SUBIRÀ, Josep. Catálogo musical de la Biblioteca Nacional de Madrid. Barcelona: CSIC, 1946, 3 vols.

BERNAL, Àngels; MAGRINYÀ, Anna; PLANES, Ramon (eds.). Norma de Descripció Arxivística de Catalunya (NODAC) 2007. Barcelona: Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació, 2007.

BERTRAN XIRAU, Lluís. Musique en lieu: une topographie de l'expérience musicale à Barcelone et sur son territoire (1760-1808). [Tesi Doctoral]. Poitiers, 2017. Accés obert.

BONASTRE, Francesc - CORTÈS, Francesc (coord.). Història Crítica de la Música Catalana. Barcelona:Universitat Autònoma de Barcelona, 2009.

BURDICK, Anne; DRUCKER, Johanna; LUNENFELD, Peter; PRESNER, Todd ; SCHNAPP, Jeffrey. Digital_humanities. Cambridge, MA: MIT Press, 2012. https://archive.org/details/DigitalHumanities_201701

CATALÀ VIÚDEZ, Manel. Metodologia de recerca etnològica. Barcelona: Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació, 2010.

CIVIL CASTELLVÍ, Francesc. El fet musical a les comarques gironines en el lapse de temps 1800-1936. Girona: Caja de Pensiones para la Vejez y de Ahorros, 1970.

CODE INTERNATIONAL DE CATALOGAGE DE LA MUSIQUE, Rules for Cataloging Music Manuscripts / Règles de catalogage des manuscrits Musicaux / Regeln für die Katalogisierung von Musikhandschriften. Frankfurt: Peters, 1975.

Diccionario de la Música Española e Hispanoamericana (E. Casares, coord.). Madrid: SGAE, 1999-2002, 10 vols.

HERRERA I LLOP, Lluís Marc. Música en silenci. Fons musicals dels arxius de Lleida. Lleida: Institut d'Estudis Ilerdencs, 2012.

Història de la Música Catalana, Valenciana i Balear (X: Aviñoa, coord.). Barcelona: Edicions62, 2000-2004, 11 vols.

PEDRELL, F. Catàlech de la Biblioteca Musical de la Diputació de Barcelona.Vilanova : Oliva, 1908-1909, 2 vols.

PERSIA, J. de(ed.). En torno alpatrimonio musical en Cataluña [Archivos Familiares].Madrid: Biblioteca  Nueva, 2001.

RISM. Normas internacionales para la catalogación de fuentes musicales históricas.Madrid: Arco, 1996.

I Congrés de Música a Catalunya. Llibre d'actes. Barcelona: Consell Català dela Música, 1994.

2n Congrés Internacional de Música a Catalunya. Llibre d'actes.Barcelona: Consell Català de la Música, 2008.

 

 

2. Bibliografia sobre tractament de documents musicals

Ester-Sala, Maria - Vilar, Josep Maria. «Una aproximació als fons de manuscrits musicals a Catalunya», Anuario Musical, 42 (1987), p. 229-243.

—. «Una aproximació als fons de manuscrits musicals a Catalunya (II)», Anuario Musical, 44 (1989), p. 155-166.

—. «Una aproximació als fons de manuscrits musicals a Catalunya (III)», Anuario Musical, 46 (1991), p. 295-320.

—. «Els fons musicals a Catalunya:Un patrimoni a revalorar», Lligall, 5 (1992), p. 123-145.

Gómez González, Pedro José - Hernández Olivera, Luis – Montero García, Josefa – Vicente Baz, Raúl. El archivo de los sonidos: la gestión de fondos musicales. Salamanca: Asociación de Archiveros de Castilla y León (ACAL), 2008. Estudios Profesionales, 2.

Grassot i Radresa, Marta. «Una aproximació a ladescripció dels fons musicals a través de la NODAC. Una proposta de descripció a partir de l’experiència en el tractament dels fons musicals del Museu de la Mediterrània de Torroella de Montgrí», Lligall, 28 (2008), p. 61-93.

Gregori i Cifré, Josep Maria. «La catalogació del arxius musicals de Catalunya, una de les línies de recerca de l’IDIM de la UAB», Llibre d’Actes del Congrés de Música a Catalunya. Barcelona: Consell Català de la Música–Dinsic, 1994, p. 863-864.

—. amb Rifé i Santaló, Jordi. «Els fons musicals de Catalunya: estat de la qüestió», Recerca Musicològica, XVI (2006), p. 219-239.

—. «Els inventario de los fondos musicales eclesiásticos de Catalunya, un proyecto en marcha desde la Universitat Autònoma de Barcelona», Memoriae Ecclesiæ, XXXI (2008), p. 483-497.

—. «Els Inventaris dels Fons Musicals de Catalunya, el projecte de la UAB per a la recuperació del patrimoni musical», Llibre d’Actes del 2n Congrés Internacional de Música a Catalunya. Barcelona: Consell Català de la Música–Dinsic, 2013, p. 621-625.

—. «Fondos Musicales en Catalunya: el proyecto IFMuC de la Universitat Autònoma de Barcelona para la recuperación del patrimonio musical catalán», a María Nagore; Víctor Sánchez (eds.), Allegro cum laude. Estudios musicológicos en homenaje a Emilio Casares. Madrid: ICCMU, 2014, p. 581-588.

—. «Catalonia project report», Early Music, 43 (2015), p. 367-368.

—. «El Cens IFMuC dels Fons Musicals de Catalunya”, Lligall, 38 (2015), p. 136-168.

—. «El nou web IFMuC al serveidel Patrimoni Musical de Catalunya: http://ifmuc.uab.cat», Revista Catalana de Musicologia, VIII (2015), p. 23-35.

—. «IFMuC: un proyecto universitario para la recuperación del patrimonio musical de Catalunya», Cuadernos de Investigación Musical, 1 (2016), p. 12-26.

—. «Francesc Bonastre i Bertran (1944-2017), impulsor de la recuperació del patrimoni musical de Catalunya des de la Universitat Autònoma de Barcelona», Revista Catalana de Musicologia, XIII (2020), p. 15-41.

 —. amb Badal Pérez-Alarcón, Carles. «Inventari dels Fons Musicals de Catalunya (IFMuC), un proyecto de la Universitat Autònoma de Barcelona al servicio del patrimonio musical de Catalunya: balance y bases tecnológicas», dins de Maria Gembero-Ustárroz i Emili Ros-Fàbregas (eds.). Música, patrimonio y Sociedad en la era de las humanidades digitales. Barcelona: CSIC, 2021, p. 267-286.

Pessarrodona Pérez, Aurèlia – Gregori i Cifré, Josep Maria. «Unearthing Catalan Musical Heritage: the IFMuC Project», Fontes Artis Musicæ, 64, núm. 4 (2017), p. 331-345.

 

 

2. Bibliografia sobre fons musicals

2A. Publicacions científiques

Anglada i Mas,Anna Maria. «El fons musical de la Casa Carles de Girona», Revista Catalana de Musicologia, xiii (2020), p. 345-371.

Canela Grau, Montserrat. «De manuscritos e impresos. Fondos musicales en el Archivo Histórico Archidiocesano de Tarragona: una panorámica sobre el estado de la cuestión», Cuadernos de Investigación Musical, 17 (2023), p. 128-149.

Garcia Llop, Ester. «El dia d’avui delfons musical de l’Arxiu de la Catedral de Lleida», Recerca Musicològica, XVI (2006), p. 241-245.

Guinart i Verdaguer, Andreu. «El fons musical de Sant Pere de Ripoll de l’Arxiu Històric Comarcal del Ripollès», Recerca Musicològica, XVI (2006), p. 253-258.

Niubó i Sala, Olga. «Els fons musicals Ramon Carnicer i Ramon Florensa de l’Arxiu Històric Comarcal de Tàrrega», Recerca Musicològica, XVI (2006), p. 247-251.

Monells Laqué, Carme. «El fons musical de l’església de Sant Esteve d’Olot», Revista Catalana de Musicologia, II (2004), p. 207-213.

 

 

2B. Publicacions de divulgació musical

Anglada i Mas, Anna Maria. “Fons Casa Carles de l’Arxiu Diocesà de Girona (GiCar)”, Revista Musical Catalana, 373 (2021), p. 88.

Anglada Mas, Anna M.; Martin Roig, Gabriel. «El fons de la Capella de Música de Santa Maria de Palamós», Revista del Baix Empordà, 54 (2016), p. 31-39.

Artigas, Anna. «Música - El fons musical Josep Baró i Güell», Revista de Girona,núm. 289 (2015), p. 48-50. <https://raco.cat/index.php/RevistaGirona/article/view/291982> [Consultat el 8/1/2024]

Badal Pérez-Alarcón, Carles. “Fons Musical de Sant Feliu de Girona (GiFel)”, Revista Musical Catalana, 375 (gener-abril 2020), p. 88.

—. “Fons Musical de Santa Maria de la Bisbal (GiBis)”, Revista Musical Catalana, 381 (gener-abril 2024), p. 88.

Cabot i Sagrera, Neus. “Els fons musicals del Museu-Arxiu de Santa Maria deMataró (I)”, La sènia del rellotge. Revista de cultura de Vilassar de Mar i el Maresme, I (2013), p. 47-72.

—. “Fons Lluís Viada (MatV),  Revista Musical Catalana, 361 (2018), p. 62.

—. “Fons Joan Fargas (MatF), Revista Musical Catalana, 360 (2018), p. 12.

Fontelles Ramonet, Albert. “Els tresors del Patrimoni Musical Català. IFMuC”, Revista Musical Catalana, 351 (2016), p. 28-29.

Giménez i Mas, Montserrat. “Fons Salvador d’Horta Bofarull (SHB)”, Revista Musical Catalana, 368 (2019), p. 62.

Grassot Radresa, Marta. «El fons musical de l’Arxiu Històric de Torroella de Montgrí», Llibre de la Festa Major de Torroella de Montgrí, 2003, p. 143-151. <https://raco.cat/index.php/LlibreFestaMajor/article/view/186788> [Consultat el 8/1/2024]

—. «Fons Musicals de Catalunya. Fons Musicals de Catalunya. Fons Fons Vicenç Bou i Geli del Museu de la Mediterrània de Torroella de Montgrí», Revista Musical Catalana, 355 (febrer-març 2017), p.12.

—. «Fons Musicals de Catalunya. Fons Pere Rigau del Museu de la Mediterrània de Torroella de Montgrí», Revista Musical Catalana, 356 (abril-maig 2017),p.12.

—. «Fons Musicals de Catalunya: Fons Josep Pi del Museu de la Mediterrània de Torroella de Montgrí». Revista Musical Catalana,358 (agost-setembre 2017), p.11.

—. “Fons Vicenç Bou i Geli del Museu de la Mediterrània de Torroella de Montgrí (TomB)”, Revista Musical Catalana, 355 (2017), p. 12.

—. «El repertori musical nadalenc a travésdels arxius musicals», La Dada (24 dedesembre de 2018). <https://arxivers.com/ladada/el-repertori-musical-nadalenc-a-traves-dels-arxius-musicals/> [Consultat el 8/1/2024]

—. «Els arxius musicals de Catalunya, una realitat per conèixer», La Dada (22 de novembre de 2019).<https://arxivers.com/ladada/els-arxius-musicals-de-catalunya-una-realitat-per-coneixer/> [Consultat el 8/1/2024]

—. «El fons de partitures de l’Orfeó Català conservat al CEDOC», Revista Musical Catalana, 372 (maig-agost 2020), p.88.

—; Escuté Zamora, Oriol «Per la recuperació dels arxius musicals. Les entitats corals: primera recerca i futura jornada», La Dada, 20 de novembre de 2020. <https://arxivers.com/ladada/per-la-recuperacio-dels-arxius-musicals-les-entitats-corals-primera-recerca-i-futura-jornada/> [Consultat el 8/1/2024]

—. «El fons Antoni Ros Marbà conservat al CEDOC», Revista Musical Catalana, 377 (setembre 2022), p.88.

—. «ArxiRuta: Centre de Documentació de l’Orfeó Català», La Dada (22 de novembre de 2022).
<https://arxivers.com/ladada/arxiruta-centre-de-documentacio-de-lorfeo-catala/> [Consultat el 8/1/2024]

—. «La col·lecció de música manuscrita al CEDOC (I)», Revista Musical Catalana, 380 (setembre-desembre 2023), p.88.

Gregori i Cifré, Josep Maria. “El fons musical del Santuari dels Arcs”, El cartipàs. Ciutat, patrimoni, memòria, 32 (abril 2009), p. 2.

—. “Tomàs Milans (1672-1742) i el Fons Musical de l’església parroquial de Canet”, El Sot de l’Aubó, 30 (desembre 2009), p. 18-23.

—. “Fons musicals del Maresme (I): església parroquial de Sant Pere i Sant Pau de Canet de Mar”, Singladures, 30 (2012), p. 57-94.

—. “El web de la UAB del patrimoni musical català”, Serra d’Or, 672 (2015), p. 57-59.

—. “El nou web IFMuC del patrimoni musical de Catalunya”, Sonograma Magazine, 28 (29 octubre 2015). <https://sonograma.org/2015/10/ifmuc-patrimoni-musical-de-catalunya/> [Consultat el 8/1/2024]

—. “Fons Musicals de Catalunya. El projecte IFMuC de la UAB”, Revista Musical Catalana, 352 (2016), p. 12.

—. “Fons de la Capella de Música de la Catedral-Basílica del Sant Esperit de Terrassa (TerC), Revista Musical Catalana, 353 (2016), p. 12.

—. “Fons de l’església parroquial de Sant Pere i Sant Pau de Canet de Mar (CMar)”, Revista Musical Catalana, 354 (2017), p. 12.

—. “Fons de la Capella de Música de Santa Maria de Mataró (MatC)”, Revista Musical Catalana, 359 (2017), p. 11.

— amb Monells i Laqué, Carme. “Fons de l’església parroquial de Sant Esteve d’Olot (SEO)”, Revista Musical Catalana, 362 (2018), p. 62.

—. “Fons Teodoro Echegoyen (TEch)”, Revista Musical Catalana, 364 (2018), p. 62.

—. “Fons de la Catedral de Tarragona (TarC)”, Revista MusicalCatalana, 366 (2019), p. 62.

—. “Fons Artur Sitjà (GrAS), Joan Vernet (GrJV) i Enric Pey (GrEP)”, Revista Musical Catalana, 369 (2019), p. 62.

—. “Fons de la Catedral de Girona (GiC)”, Revista Musical Catalana, 370 (2019), p. 76.

—. “El Fons Musical de la Catedral de Girona i el seu repertori”, Taüll, 52 (juliol-agost 2019), p. 7-9.

—. “Fons del Santuari de Santa Maria dels Arcs”, Revista Musical Catalana, 378 (2023), p. XX.

—. “IFMuC, a la recerca dels fons musicals catalans”, Paperets. Podcast de Ficta sobre Patrimoni Musical (2023). <https://podcast.ficta.cat/paperets/ifmuc-a-la-recerca-dels-fons-musicals-catalans/> [Consultat el 8/1/2024]

Martí Fabra, Jordi. “Inventaris de Fons Musicals de Catalunya. Endreçant la història”, 440 Clàssica & Jazz, 48 (desembre 2018 – gener 2019), p. 35-37.

Niubó i Sala, Olga. “Fons Ramon Florensa de l’Arxiu Comarcal de l’Urgell (TagF)”, Revista Musical Catalana, 363 (2018), p. 62.

Parra, Joan Andreu. “Retrobarles arrels musicals del país”, Catalunya Cristiana, 1984 (8 octubre 2017). <https://bibliotecaepiscopalbcn.org/wp-content/uploads/Catalunya-cristiana1985-1.pdf> [Consultat el 8/1/2024]

PdM. Papeles de Música. «Presentación del Inventario de los Fondos Musicales de Cataluña». <https://papelesdemusica.wordpress.com/2015/11/27/10516/> [Consultat el 8/1/2024]

Romeu Solà, Anna. “Fons de la Basílicade Santa Maria d’Igualada (SMI)”, Revista Musical Catalana, 367 (2019), p. 62.

Salgado Cobo, Elena. “Fons de la Basílica de Santa Maria de Castelló d’Empúries (CdE (I)”, Revista Musical Catalana, 365 (2018), p. 62.

Torrents, María. “Acceso en línea al Patrimonio Musical Europeo”, Ar@cne. Revista electrónica de recursos en internet sobre Geografía y Ciencias Sociales, UB, juliol 2016. <https://raco.cat/index.php/Aracne/article/view/311944> [Consultat el 8/1/2024]

Vega i Rofes, Aina. “IFMuC, el nou web del patrimoni musical català”, ESMUC, 3 de desembre de 2015. <https://www.nuvol.com/musica/classica/ifmuc-el-nou-web-del-patrimoni-musical-catala-31456> [Consultat el 8/1/2024]

 

 

3. Catàlegs impresos IFMuC

Gregori i Cifré, Josep Maria. Inventari dels fons musicals de Catalunya. Volum 1: Fons de la catedral-basílica del Sant Esperit de Terrassa. Barcelona: Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació, 2007. Arxius i documents. Eines de recerca, núm. 2. <https://ddd.uab.cat/record/125763> [Consultat el 8/1/2024]

Bonastre i Bertran, Francesc - Gregori i Cifré, Josep Maria. Inventari dels fons musicals de Catalunya. Volum 2/1, 2/2: Fons de l'església parroquial de Sant Pere i Sant Pau de Canet de Mar Barcelona: Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació, 2009. Arxius i documents. Eines de recerca, núms. 5/1 i 5/2. <https://ddd.uab.cat/record/125761> [Consultat el 8/1/2024]

Grassot i Radresa, Marta. Inventaris dels fons musicals de Catalunya. Volum 3: Fons del Museu de la Mediterrània de Torroella de Montrgrí (I). Barcelona: Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació, 2009. Arxius i documents. Eines de recerca, núm. 6. <https://ddd.uab.cat/record/125765> [Consultat el 8/1/2024]

Gregori i Cifré, Josep Maria - Cabot i Sagrera, Neus. Inventari dels fons musicals de Catalunya. Volum 4: Fons dels Museu-Arxiu de Santa Maria de Mataró. Barcelona: Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació – Universitat Autònoma de Barcelona, 2010. Arxius i documents. Eines de recerca, núm. 7. <https://ddd.uab.cat/record/125764> [Consultat el 8/1/2024]

Niubó i Sala, Olga. Inventari dels fons musicals de Catalunya. Volum 5: Fons Ramon Florensa de l'Arxiu Comarcal de l'Urgell Barcelona: Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació - Universitat Autònoma de Barcelona, 2010. Arxius i documents. Eines de recerca, núm. 8. <https://ddd.uab.cat/record/125766> [Consultat el 8/1/2024]

Gregori i Cifré, Josep Maria - Monells i Laqué, Carme. Inventari dels fons musicals de Catalunya. Volum 6: Fons de l'església parroquial de Sant Esteve d'Olot i Fons Teodoro Echegoyen de l'Arxiu Comarcal de la Garrotxa. Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona, 2012. <https://ddd.uab.cat/record/125760> [Consultat el 8/1/2024]

Gregori i Cifré, Josep Maria – Salgado Cobo, Elena. Inventari dels fons musicals de Catalunya. Volum 7: Fonsde l'església parroquial de Santa Maria deCastelló d’Empúries. Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona, 2013. <https://ddd.uab.cat/record/125762> [Consultat el 8/1/2024]

Bonastre i Bertran, Francesc – Gregori i Cifré, Josep Maria – Canela i Grau, Montserrat. Inventari dels fons musicals de Catalunya. Volum 8: Fons de la Catedral de Tarragona. Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona, 2015. <https://ddd.uab.cat/record/211252> [Consultat el 8/1/2024]

Gregori i Cifré, Josep Maria – Romeu i Solà, Anna. Inventari dels fons musicals de Catalunya. Volum 9: Fons de la basílica de Santa Maria d’Igualada de l’Arxiu Comarcal de l’Anoia. Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona, 2016. <https://ddd.uab.cat/record/211255> [Consultat el 8/1/2024]

Gregori i Cifré, Josep Maria. Inventari dels fons musicals de Catalunya. Volum 10: Fons de Catedral de Girona. Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona – Institut d’Estudis Catalans, 2019. <https://ddd.uab.cat/record/234561> [Consultat el 8/1/2024]

Anglada, Anna Maria – Badal, Carles – Fernández, Nil – Gregori, Josep Maria. Inventari dels fons musicalsde Catalunya. Volum 11: Fons de Sant Feliu de Girona, Santuari de Santa Maria dels Arcs, Casa Carles, Santa Maria de la Bisbal i Narcís Figueras de l’Arxiu Diocesà de Girona. Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona – Institut d’Estudis Catalans, 2020. <https://ddd.uab.cat/record/266821>[Consultat el 8/1/2024]

Augé, Irene – Badia, Martí – Navàs, Josep – Gregori, Josep Maria. Inventari dels fons musicals de Catalunya. Volum 12: Fons de la catedral de Solsona, Santa Eulàlia de Berga i Santa Maria de Cornudella. Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona – Institut d’Estudis Catalans, 2021. <https://ddd.uab.cat/record/266820> [Consultat el 8/1/2024]

 

 

4. Institucions i Projectes Arxivístics

CATALUNYA:

IFMuC (Inventari dels Fons Musicals de Catalunya, UAB)

IcMuC (Iconografia Musical a Catalunya, UAB): https://icmuc.uab.cat/

FMT (Fons de Música Tradicional, IFM-CSIC): https://www.musicatradicional.eu/ca/home

BHP (Booksof Hispanic Poliphony, IFM-CSIC): https://hispanicpolyphony.eu/ca/home

FOMCAT (Fontes Musicæ Cataloniæ, IEC):

 Patrimoni Musical Català (Centre Robert Gerhard): https://www.patrimonimusical.cat/

 

ESPANYA:

Centro de Documentación de Música y Danza: http://musicadanza.es

Centro de Documentació Musical de Andalucía: http://www.juntadeandalucia.es/cultura/centrodocumentacionmusical/opencms/patrimonio.html

Musikaren euskal artxiboa (Archivo vasco de la música): http://www.eresbil.com/

 

INTERNACIONAL:

IAML International Association of Music Libraies: https://www.iaml.info/

Répertoire International des Sources Musicales (RISM):

Répertoire International de Littérature Musicale (RILM):

 

Anglaterra:

AIM25 Archives in London and the M25 area: https://aim25.com/

 

Alemanya:

Kalliope Verbundkatalog (Kalliope Union Catalogue): http://kalliope.staatsbibliothek-berlin.de/

 

Itàlia:

Gruppo di Studio Sul Materiale Musicale:  https://www.iccu.sbn.it

Catalogo del Servizio Bibliotecario Nazionale: https://opac.sbn.it/web/opacsbn

 

Suècia:

Riksarkivet (The Swedish National Archives): https://riksarkivet.se/en

 

5. Normativa arxivística:

  • ISAAR(CPF) — International Standard Archival Authority Record for Corporate Bodies, Persons, and Families.
  • EAC — Encoded ArchivalContextfor archival descriptions.
  • ISAD(G) — General International Standard Archival Description.
  • EAD — Encoded Archival Description.
  • NODAC — Adaptació de la ISAD(G) per la Generalitat de Catalunya.

Programari

LIBRE OFFICE
Programari d'ofimàtica gratuït i de codi obert. Es farà ús, particularment, de les aplicacions Base (base de dades relacionals) i Calc (full de càlcul).
https://es.libreoffice.org/descarga/libreoffice/

GEPHI
Programari gratuït i de codi obert per a la visualització de gràfics i xarxes.
https://gephi.org/

VOYANT
Programari gratuït i de codi obert per a l’anàlisi i visualització de textos.
https://voyant-tools.org/


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEM) Seminaris 11 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 12 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català primer quadrimestre matí-mixt