Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Musicologia | OT | 3 |
Musicologia | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Assignatures requerides: Músiques i Cultures, Etnomusicologia, Llenguatge musical I i Llenguatge musical II.
Presentació de les principals expressions musicals de la Mediterrània atenent a les situacions socials i humanes on es realitzen.
Descripció de les característiques sonores més difoses en aquesta àrea i definir-ne les principals lògiques constructives i estètiques.
Desenvolupar les habilitats bàsiques en cada estudiant que permetin situar diferents músiques d’aquesta àrea socialment i culturalment, atenent als elements històrics i als principals eixos de transformació contemporània.
Exposar les principals ocasions on es desplega activitat musical en les societats mediterrànies. Descripció de cadascuna d’aquestes situacions atenent a la variabilitat i als diversos eixos vertebradors.
Música mediterrània: una realitat imaginada (discussió article Gómez-Muns).
Música i festa (discussió article Martí).
Les veus de la Mediterrània. Sessió documental i comentari.
L'àrea llatina, l'àrea eslava i Balcànica i Turquia.
El Maixriq i el Magrib.
Les situacions expressives:
- cantar a la feina
- cants narratius
Les cançons oblidades en els cançoners de Catalunya (discussió article Ayats).
- cants de diàleg i festa
Sant Antoni d’Artà. Cantar allò que no es pot dir. Sessió documental i comentari.
- els balls
- els instruments
Presentació oral treballs.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classe expositiva | 30 | 1,2 | 1, 3, 4, 5, 8 |
Seminaris de debat sobre lectures | 15 | 0,6 | 7 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 7 | 0,28 | 6 |
Tipus: Autònomes | |||
Cerca d'informació | 15 | 0,6 | 2, 5, 9 |
Lectures i estudi dels continguts | 30 | 1,2 | 1, 2, 9 |
L'assignatura combina els continguts teòrics amb les sessions pràctiques d'audició i anàlisi. Aquestes activitats seran tant de tipus individual com col·lectiu a partir de la lectura i discussió posterior de diverses lectures.
Sessions expositives: conceptualització i síntesi de cadascun dels temes d'estudi. L'objectiu és mostrar les diferents realitats musicals i socials de l’àrea mediterrània a partir de models i mostrant els mitjans de recerca més idonis per a cada problemàtica.
Sessions pràctiques: estructurades a partir de l'anàlisi crítica de músiques dins del context social correspondent. Audició i anàlisi de fragments sonors treballant individualment o en grup reduït.
Es reservaran 15 minuts d’una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l’alumnat de les enquestes d’avaluació de l’actuació del professorat i d’avaluació de l’assignatura.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Prova final | 33% | 1,5 | 0,06 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
Prova parcial | 33% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
Treball monogràfic | 33% | 50 | 2 | 1, 3, 7, 9 |
L'avaluació es farà a través de:
- Dues proves escrites que tindran l'objectiu de mostrar l’assimilació dels conceptes teòrics adquirits mitjançant les classes expositives. Tindran un pes d’un 66% del total de l’assignatura distribuïts en dos exàmens, a meitat i final del curs, que tindran cadascun una valoració d’un 33%. Serà obligatori per al còmput global de la nota haver superat separadament cada prova amb més d’un 5 sobre 10.
- Realització d’un treball monogràfic sobre una situació musical centrada en un dels territoris de la Mediterrània. Comptarà un 33% de la nota final. Per superar l’assignatura s’ha d’obtenir un mínim d'un 5 sobre 10.
En el casos particulars de dificultat en l’avaluació de les proves escrites i dels treballs, es tindrà en compte la participació activa en la dinàmica de les classes a l’hora d’oferir eventuals alternatives.
Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos o les traduccions. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors.
Es considera "no avaluable" qui no s’hagi presentat a qualsevol de les dues proves de coneixement. Es preveuuna reavaluació per a qui no arribi al mínim de qualificació per la manca de coneixement d’un aspecte molt concret i assequible del programa de continguts. En cap cas es considerarà la nota de les proves de coneixement si no s’ha presentat el treball monogràfic.
Es farà una avaluació inicial que no computarà en cap cas en la nota final de l’assignatura.
L'avaluació única concentrarà en una única jornada les tres proves precedents, atenent que el treball s'haurà de realitzar en l'espai de dues hores i mitja.
ALSINA Iglesias, Jordi, 2012: “Los instrumentos de la música de Creta”. Cuadernos de Etnomusicología nº2. Barcelona: Sibe, Sociedad de etnomusicología. Accessible en línia.
__________, 2010: “Las canciones olvidadas en los cancioneros de Catalunya: cómo se construyen las canciones de la nación imaginada”. Jentilbaratz-Cuadernos de folklore, núm. 12. Donostia: Eusko Ikaskuntza. Accessible en línia.
__________, 2010: "Cantar allò que no es pot dir. Les cançons de Sant Antoni d'Artà, Mallorca". http://www.sibetrans.com/trans/a19/cantar-allo-que-no-es-pot-dir-les-canons-de-sant-antoni-a-arta-mallorca Accessible en línia.
AYATS Jaume; COSTAL Anna; GAYETE Iris; RABASEDA Joaquim, 2011: “Polyphonies, Bodies and Rhetoric of senses : latin chants in Corsica and the Pyrenees”. Transposition. Musique et sciences sociales (1). Accessible en línia a:
http://transposition-revue.org/les-numeros/polyphonie-et-societe/article/polyphonies-bodies-and-rhetoric-of
GÓMEZ MUNS, Rubén, 2012: "Música Mediterránea. Una realidad imaginada". Cuadernos de Etnomusicología nº2. Barcelona: Sibe, Sociedad deetnomusicología. Accessible en línia.
LORTAT-JACOB, Bernard, 1994: Musiques en fête. París: Société d’Ethnologie Française.
MACCHIARELLA, Ignazio, 2003: Voces de Italia. Madrid: Akal.
___________, 2011: Tre voci per pensare il mondo. Pratiche polifoniche confraternali in alta Corsica. Udine: Nota.
MAGRINI, Tullia, 1995: “Ballad and gender: reconsidering narrative singing in Northern Italy”, http://research.umbc.edu/eol/magrini.
MARTÍ i Pérez, Josep, 1996: El folklorismo. Uso y abuso de la tradición. Barcelona: Ronsel.
__________. (2000). “Música y etnicidad”, capítol VIII de Más allá del arte. La música como generadora de realidades sociales, Sant Cugat del Vallès, Deriva Ed.
NETTL, Bruno; Stone, Ruth M ; Porter, James ; Rice, Timothy (eds.), 1999: The Garland Encyclopedia of World Music, en 10 volums.
ROSVING, Miriam, 1999: Cantos y danzas del Atlas (Marruecos). Madrid: Akal.
SCARNECCHIA, Paolo, 1998: Música popular y música culta. Barcelona: Icaria.
Sense requeriment específic de programari.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |