Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Estudis d'Espanyol i Xinès: Llengua, Literatura i Cultura | OB | 2 |
Estudis d'Anglès i Espanyol | OB | 3 |
Estudis de Català i Espanyol | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
L'assignatura "Morfologia de l'espanyol" té com a objetiu fonamental oferir una visió general de l'estudi dels mots.
En finalitzar l'assignatura, l'estudiant ha de ser capaç de:
Tema 1. La morfologia: unitats de l'anàlisi morfològica.
Tema 2. La morfologia flexiva de l'espanyol.
Tema 3. La morfologia lèxica de l'espanyol: processos de formació de mots.
Tema 4. Les principals classes de paraules: els noms, els adjectius i els verbs.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals i sessions de seminari i pràctiques dirigides | 55,5 | 2,22 | 1, 2, 3, 6, 9, 10, 12, 15, 16 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories programades | 15 | 0,6 | 5, 7, 8, 11, 13, 16, 17, 18, 19 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball autònom | 75 | 3 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 19 |
Per assolir els objectius assenyalats, es combinaran les explicacions teòriques per part del professor o la professora amb la realització pràctica d'exercicis a l'aula i el comentari de les lectures obligatòries.
L'aprenentatge d'aquesta assignatura es reparteix de la següent manera:
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitat d'avaluació pràctica | 40% | 1,5 | 0,06 | 5, 6, 7, 9, 11, 12, 13, 14, 16, 17 |
Prova teòrica | 20% | 1,5 | 0,06 | 8, 18, 19 |
Prova teòrico-pràctica | 40% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 10, 14, 15 |
El professor o la professora avaluarà aquesta assignatura de manera continuada (tret que el/la estudiant d'aculli a l'avaluació única).
L'avaluació de l'assignatura s'efectuarà, per tant, a partir de la realització de tres activitats/proves en què es valoraran els següents aspectes:
Les tres activitats / proves a realitzar són les següents:
Un cop sumades les qualificacions de cada prova/activitat segons el seu percentatge, el resultat ha de ser de 5 punts o més per aprovar l'assignatura.
La realització de faltes d'ortografia, expressió, lèxic i sintaxi tindrà una penalització de 0,25 cadascuna, sense límit, sobre la nota final de les activitats i dels exàmens. Les faltes repetides també descompten.
En cas que el/la estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0. A més, la prova o les proves en què hagi hagut alguna irregularitat no seran recuperables.
En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i comporta que l’activitat s’avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos de gravetat.
El primer dia de classe s'informarà de les dates de cada prova/activitat i aquesta informació estarà disponible a l'aula Moodle des de l'inici del curs. Els/les estudiants Erasmus que demanin avançar un examen hauran de presentar al professor/a un document escrit de la seva universitat d'origen que justifiqui la seva sol·licitud.
No evaluable
L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.
Recuperació
Totes les activitats d'avaluació són recuperables. Tanmateix el/la estudiant perdrà el dret a la recuperació si la mitjana de les proves realitzades amb el seu corresponent percentatge és inferior a 3,5 punts. Si el/la estudiant té dret a la recuperació, només podrà recuperar, com a màxim, dues proves.
Procediment de revisió
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o la professora informarà l'alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
Avaluació única
L'alumnat que s'aculli a l'avaluació única haurà de desenvolupar les següents activitats:
L'alumnat haurà de realitzar i entregar les activitats/proves en la data establerta dintre del periode asignat. El professor o professora indicarà la data exacta a través del Moodle.
S'aplicarà el mateix sistema de recuperació que per al'avaluació continuada.
El professor o la professora indicarà durant el desenvolupament de l'assignatura les lectures obligatòries i recomanades per a cada punt del temari.
BIBLIOGRAFIA GENERAL
BUENAFUENTES, Cristina i RAAB, Matthias (2018): La morfología léxica a la luz de la variación. Monogràfic de la revista ELiEs. Estudios de Lingüística del Español. Disponible a https://bop.unibe.ch/elies/issue/view/1178
ADELSTEIN, Andreína i Nercesian, Verónica (2021): "Las palabras: léxico y morfología", dins Guimar Elena Ciapuscio i Andreína Adelstein (coords): La lingüística. Una introducción a sus principales preguntas. Buenos Aires: Eudeba, pp. 189-224.
ALCOBA, Santiago (1999): "La flexión verbal", dins Ignacio Bosque i Violeta Demonte (eds.), Gramática descriptiva de la lengua española. Vol. 3, Madrid: Espasa Calpe, pp. 4915-4991
ALMELA, Ramón (1999): Procedimientos de formación de palabras en español. Barcelona: Ariel.
BOSQUE, Ignacio (1983): "La morfología", dins Francisco Abad i Antonio García Berrio (eds.), Introducción a la lingüística. Madrid: Alhambra, pp. 115-153.
BOSQUE, Ignacio (2015): Las categorías gramaticales. Relaciones y diferencias. Madrid: Síntesis, 2.ª ed.
BOSQUE, Ignacio i DEMONTE, Violeta (eds.) (1999): Gramática descriptiva de la lengua española. Vol 3. Madrid: Espasa.
CAPPELLARO, Chiara i MEINSCHAEFER, Judith (2022): "Inflexion, derivation and compounding", dins Adam Ledgeway i Martin Maiden (eds.), The Cambridge Handbook of Romance Linguistics. Cambridge: CUP, pp. 400-433.
CAMUS,Bruno (2022): La formación de palabras. Madrid: Arco/Libros.
FÁBREGAS, Antonio (2013): La morfología. El análisis de la palabra compleja. Madrid: Síntesis. Disponible en e-book.
FÁBREGAS, Antonio (2024): Diccionario de afijos del español contemporáneo. New York: Routledge.
FÁBREGAS, Antonio; ACEDO, Víctor; AMSTRONG, Grant; CUERVO, M. Cristina i PUJOL, Isabel (Eds.) (2021): The Routledge Handbook of Spanish Morphology. London: Routledge. Disponible en e-book.
FELÍU, Elena (2009): “Palabras con estructura interna”, dins Elena de Miguel (ed.), Panorama de la lexicología. Barcelona: Ariel, pp. 51-81.
GARCÍA MEDALL, Joaquín (2019): "La morfología derivativa del español", dins Ridruejo, E. (ed.), Manual de lingüística española. Berlín-Boston: De Gruyter, pp. 402-431. Disponible en e-book.
GARCÍA-PAGE, Mario (2006): Cuestiones de morfologia española, 3ª ed. Madrid: Centro de Estudios Ramón Areces.
GUTIÉRREZ-REXACH, Javier (ed.) (2016): Enciclopedia de lingüística hispánica. Vol 1. London: Routledge. Disponible en e-book al catàleg de la UAB.
LIEBER, Rochelle (2021): The Oxford Encyclopedia of Morphology. Oxford: OUP.
MÜLLER, Peter O.; OHNHEISER, Ingeborg; OLSEN, Susan; i RAINER, Franz (2016): Word-Formation. An International Handbook of the Languages of Europe. Berlín: de Gruyter Mouton, 5 vols. Disponible en e-book.
PENA, Jesús (1991): “La palabra: estructura y procesos morfológicos”, Verba, 18, pp. 69-118. Disponible a https://minerva.usc.es/xmlui/handle/10347/3151
PHARIES, David (2002): Diccionario etimológico de los sufijos españoles (y de otros elementos finales). Madrid: Gredos.
PHARIES, David i FISCHER-DORANTES, Erica (2024): Diccionario etimológico e histórico de los prefijos de la lengua española. Berlin, Boston: De Gruyter.
REAL ACADEMIA ESPAÑOLA i ASALE (2009): Nueva gramática de la lengua española. Vol 1. Madrid: Espasa. Disponible a http://aplica.rae.es/grweb/cgi-bin/buscar.cgi
REAL ACADEMIA ESPAÑOLA i ASALE (2019): Glosario de Términos Gramaticales. Salamanca: Universidad de Salamanca.
REAL ACADEMIA ESPAÑOLA i ASALE (2025): Nueva gramática de la lengua española. Vol 1. 2.ª edición revisada y actualizada. Madrid: Espasa.
VARELA, Soledad (2009): Morfología léxica: La formación de palabras. Madrid: Gredos. Disponible a https://morforetem.files.wordpress.com/2018/06/formacic3b3n-de-palabras.pdf
VARELA, Soledad (1990): Fundamentos de morfología. Madrid: Síntesis. Disponible en e-book.
Aquesta assignatura no requereix cap programari específic.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 2 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 2 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |