Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Sintaxi de l'Espanyol: l'Oració Composta

Codi: 100584 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Estudis d'Espanyol i Xinès: Llengua, Literatura i Cultura OT 4
Estudis d'Anglès i Espanyol OT 3
Estudis d'Anglès i Espanyol OT 4
Estudis de Català i Espanyol OT 3
Estudis de Català i Espanyol OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Ángel Jesús Gallego Bartolomé
Correu electrònic:
angel.gallego@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Com que l'estudiant ha demostrat, mitjançant l'obtenció dels crèdits corresponents a les assignatures de formació bàsica i a les obligatòries, que ha adquirit les competències bàsiques, haurà de ser capaç d'expressar-se amb correcció oralment i per escrit. Per aquest motiu, les errades ortogràfiques i d'expressió que pugui cometre comportaran un descens de la puntuació en la qualificació final.

Les activitats pràctiques i els treballs presentats en l'assignatura hauran de ser originals i no s'admetrà, en cap circumstància, el plagi total o parcial de materials aliens publicats en qualsevol suport. L'eventual presentació de material no original sense indicar adequadament el seu origen comportarà, automàticament, la qualificació de suspens (0).

Així mateix, es considera que l'estudiant coneix les normes generals de presentació d'un treball acadèmic. Tot i això, el professor de l'assignatura pot donar normes específiques, en el cas que ho consideri necessari.


Objectius

L'assignatura s'integra en el conjunt de la matèria, que forma part dels 108 crèdits de formació obligatòria del Grau de Llengua i Literatura Espanyoles, i que l'estudiant cursa juntament amb altres assignatures de llengua i literatura. Es tracta d'un curs de sintaxi que complementa i aprofondeix l'assignatura Sintaxi de l'espanyol: l'oració simple. Es parteix d'un enfocament descriptiu dels fenòmens que Sintaxi de l'espanyol: l'oració simple afecten l'oració composta i s'hi aporten les eines teòriques fonamentals per a la seva anàlisi i comprensió.


Competències

    Estudis d'Espanyol i Xinès: Llengua, Literatura i Cultura
  • Analitzar les principals propietats fonètiques, fonològiques, morfològiques, sintàctiques, lèxiques i semàntiques de la llengua espanyola i del xinès mandarí.
  • Descriure els fonaments lingüístics en els quals se sustenten els estàndards de l'espanyol i del xinès mandarí.
    Estudis d'Anglès i Espanyol
  • Analitzar les principals propietats fonètiques, fonològiques, morfològiques, sintàctiques, lèxiques i semàntiques de les llengües anglesa i espanyola, la seva evolució al llarg de la història i la seva estructura actual.
    Estudis de Català i Espanyol
  • Analitzar les principals propietats fonètiques, fonològiques, morfològiques, sintàctiques, lèxiques i semàntiques de la llengua catalana i espanyola, la seva evolució al llarg de la història i la seva estructura actual.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar estructures lingüístiques.
  2. Analitzar estructures lingüístiques de l'espanyol.
  3. Identificar correctament les unitats lingüístiques.
  4. Identificar i descriure les construccions sintàctiques de l'espanyol.

Continguts

1. De l'oració simple a l'oració composta
L'arquitectura de l'oració. El sintagma verbal (SV) i la predicació. La flexió verbal: les marques de temps i de concordança. El sintagma complementador (SC): les marques de la subordinació. La modalitat.

2. L'oració composta: caracterizació general
Coordinació i subordinació. La classificació de les oracions subordinades: subordinades completivas, relatives y adverbials. Els nexes i la temporalitat. Tipus de nexes subordinants.

3. La subordinació completiva (o substantiva)
La subordinació completiva: caracterització general i tipologia. Els predicats que seleccionen subordinades completives. Els nexes de la subordinació completiva. La temporalitat: l'alternança entre formes verbals finites i no finites. Les formes verbals finites: indicatiu. subjuntiu. Modalitat i subordinació sustantiva: interrogatives vs i exclamatives indirectes. Les clàusules quantificades.

4. La subordinació relativa (o adjectiva)
La subordinació relativa: caracterització general i tipologia. Les marques de la subordinació relativa: l'estatut dels pronoms i adverbis relatius. Les relatives lliures o "substantivades". Relacions entre les oracions interrogatives, exclamatives i relatives.

5. La subordinació adverbial
La subordinació adverbial: l'enfocament funcional tradicional. Les marques de la subordinació adverbial. Classes de nexes subordinants. Les construccions absolutes. Subordinades adverbials pròpies i impròpies. L'anàlisi formal de la subordinació adverbial.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals, sessions de seminaris i pràctiques dirigides pel professor 50,5 2,02
Tipus: Supervisades      
Tutories programades 15,5 0,62
Tipus: Autònomes      
Treball autònom 72,25 2,89

- Una finalitat bàsica de l'ensenyament de la gramàtica és capacitar els alumnes per l'exercici de l'analìsi sintàctica. Conseqüentment, teoria i pràctica són dos aspectes relacionats íntimament en el desenvolupament de l'assignatura. En el desenvolupament de l'assignatura es combinaran ambdós aspectes: 1) l'exposició teòrica dels continguts del programa i 2) la il·lustració pràctica amb la finalitat de potenciar la capacitat de reflexió sintàctica dels estudiants. L'aula constituirà un espai obert per a la discusió de problemes, l'argumentació sintàctica, el comentari de la bibliografia rellevant i la resolució d'exercicis (prèviament preparats pels estudiants).

Es reservaran 15 minuts d’una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l’alumnat de les enquestes d’avaluació de l’actuació del professorat i d’avaluació de l’assignatura.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen 1 40% 4 0,16 1, 2, 3, 4
Examen 2 40% 4 0,16 1, 2, 3, 4
Exercicis 10% 0 0 1, 2, 3, 4
Participació a classe 10% 3,75 0,15 1, 2, 3, 4

1. Avaluació continuada

Activitats d'evaluació

Pes

Examen 1

40%

Examen 2

40%

Lliurament d'exercicis

10%

Participació a classe

10%

Els exàmens contindran: un exercici d'opció múltiple, un exercici d'anàlisis inversa i una pregunta d'argumentació o anàlisi sobre aspectes relacionats amb el contingut del curs.

Examen 1: Temes 1 i 2.

Examen 2: Temes 3, 4 i 5.

Els exercicis, d'altra banda, estaran formats per activitats breus vinculades a la part aplicada del curs.

La participació a classes es mesurarà mitjançant el lliurament d'activitats a través del Campus Virtual.

1.1 Criteris per a la qualificació de l’assignatura

Per aprovar l’assignatura, un cop fetes les quatre activitats avaluables esmentades abans i després d’aplicar els percentatges indicats més amunt, l’alumne/a haurà d’obtenir una nota final igual o superior a 5. Si la nota final és:

  • Inferior a 3,5, l’alumne/a obtindrà la qualificació de suspens.
  • Entre 3,5 i 4,8, l’alumne/a es podrà presentar a la recuperació.
  • L’alumne/a obtindrà la qualificació de no avaluable sempre que no hagi lliurat més de 1/3 de les activitats d'avaluació.

1.2. Criteris de recuperació

Les/Els alumnes que obtinguin una qualificació final entre 3,5 i 4,8 i que hagin realitzat 2/3 de les activitats d'avaluació esmentades més amunt es podran presentar a la recuperació de l’assignatura en la data prevista per la Facultat, on faran la/es prova/es que hagin suspès.

La nota obtinguda a la recuperació serà la nota final de l'assignatura.

A les/els alumnes que hagin superat l’assignatura, se’ls permetrà presentar-se a la recuperació per pujar nota. En aquest sentit, rebutjaran a la seva nota prèvia i la qualificació obtinguda a la recuperació serà la seva nota final.

1.3. Criteris d’avaluació

Per superar l’assignatura es considera imprescindible el domini de la normativa; per tant, a l’hora d’avaluar les activitats esmentades més amunt, es penalitzaran els errors ortogràfics, l’ús incorrecte dels signes depuntuació, els errors lèxics i els errors morfosintàctics.  

1.4 Procediment de revisió de les proves avaluables

Després de la publicació de las qualificacions de les activitats avaluables menciones més amunt, el/la professor/a informarà les/els alumnes a través de Moodle del dia i de l’hora per la revisió d’aquestes activitats.  

1.5 Irregularitats en les activitats d'avaluació

Si l’estudiant realitza qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En el cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquestaassignatura serà 0.

1.6 Intel·ligència artificial

En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i comporta que l’activitat s’avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos de gravetat.

1.7 Estudiants Erasmus

Els / Les estudiants Erasmus que demanin avançar un examen han de presentar al professor/a un document escrit de la seva universitat d'origen que justifiqui la seva sol·licitud.

2. Avaluació única

Activitats d'evaluació

Pes

Examen 1

40%

Examen 2

40%

Lliurament d'exercicis

20%

Les proves consistiran en un examen amb un exercici d'opció múltiple, un altre d'anàlisis inversa i una pregunta d'argumentació o anàlisi sobre aspectes relacionats amb el contingut del curs.

Els exercicis, d'altra banda, estaran formats per activitats breus vinculades a la part aplicada del curs.

Tot allò establert als punts 1.1, 1.2, 1.3, 1.4, 1.5, 1.6 i 1.7 de l'apartat anterior és aplicable també a l'avaluació única. La data per a l'avaluació única coincidirà amb la data de l'examen 2 de l'avaluació continuada. El/La professor/a comunicarà a l'alumne/a la data per a l'avaluació única a través de Moodle a l'inici del curs.


Bibliografia

Bosque, Ignacio i Violeta Demonte (eds.) (1999): Gramática descriptiva de la lengua española. Calpe. 3 vols. Madrid, Espasa.
 
Bosque, Ignacio i Javier Gutiérrez-Rexach (2009): Fundamentos de Sintaxis Formal. Madrid, Akal.
 
Gutiérrez, Mª Edita i Ángel J. Gallego (2022). "La subordinación en el Glosario de términos gramaticales. Teoría, didáctica y su aplicación a la escritura". Tejuelo 35.2: 173-204.
 
RAE-ASALE (2010): Nueva gramática de la lengua española. Manual. Madrid, Espasa.

Pavón Lucero, María Victoria (1999). "Clases de partículas: preposición, conjunción y adverbio". Dins I. Bosque i V. Demonte (Dirs.), Gramática descriptiva de la lengua española. Vol. 1, Madrid: Espasa, 565-656.

Pavón Lucero, María Victoria (2012). Estructuras sintácticas en la subordinación adverbial. Madrid: Arco-Libros.

Pavón Lucero, María Victoria (ed.) (2016): Las relaciones interoracionales en español. Berlin: De Gruyter.
 
Rodríguez Ramalle, Teresa Mª. (2005): Manual de Sintaxis del Español. Madrid, Castalia.
 
Rodríguez Ramalle, Teresa Mª (2015): Las relaciones sintácticas. Madrid, Síntesis.

Programari

No s'aplica.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt