Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Sintaxi de l'Espanyol: l'Oració Simple

Codi: 100583 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Estudis d'Espanyol i Xinès: Llengua, Literatura i Cultura OB 2
Estudis d'Anglès i Espanyol OB 3
Estudis de Català i Espanyol OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
Ángel Jesús Gallego Bartolomé
Correu electrònic:
angel.gallego@uab.cat

Equip docent

Javier Fernandez Sanchez

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Atès que l'estudiant ha demostrat, mitjançant l'obtenció dels crèdits corresponents a les assignatures de formació bàsica i les obligatòries, haver adquirit les competències bàsiques, ha de ser capaç d'expressar-se amb correcció oralment i per escrit.

En el cas de l'expressió escrita, s'entén que l'estudiant redacta paràgrafs amb contingut adequat. Es tindran en compte les faltes d'ortografia, la puntuació i l'estructura del discurs. Les faltes descomptaran 0,25 punts cadascuna. 

Les activitats, pràctiques i treballs presentats en l'assignatura hauran de ser originals i no s'admetrà, sota cap circumstància, el plagi total o parcial de materials aliens publicats en qualsevol suport. L'estudiant ha d'explicitar convenientment, segons els usos de la documentació bibliogràfica, l'autoria de totes les cites i l'ús de materials aliens. L'eventual presentació de material no original sense indicar adequadament el seu origen, ocasionarà automàticament la qualificació de suspens (0).

De la mateixa manera, es considera que l'estudiant coneix les normes generals de presentació d'un treball acadèmic. No obstant, podrà aplicar les normes específiques que pugui indicar-li el professor de l'assignatura, si així ho creu convenient.


Objectius

Aquesta assignatura forma part de la matèria Llengua espanyola: sincronia i té com a objectiu el coneixement i domini dels procediments que permeten la combinació de paraules en unitats sintàctiques més complexes fins al nivell de l'oració.

S'estudien les diferents projeccions sintàctiques i els principis que regeixen la formació i es presenten les eines teòriques necessàries per analitzar les construccions sintàctiques. En acabar el curs, els estudiants

(A) han de ser capaços d'identificar i descriure les construccions sintàctiques de l'espanyol i de reconèixer la seva estructura;

(B) han de saber utilitzar les eines de l'anàlisi sintàctica;

(C) han d'haver adquirit les tècniques de l'argumentació sintàctica, i 

(D) han de poder utilitzar les fonts bibliogràfiques bàsiques de la sintaxi de l'espanyol.

Per aconseguir els tres primers objectius es partirà de la competència lingüística dels estudiants i es potenciarà la seva capacitat de reflexió perquè siguin capaços de plantejar-se preguntes científiques sobre les dades lingüístiques.


Competències

    Estudis d'Espanyol i Xinès: Llengua, Literatura i Cultura
  • Analitzar les principals propietats fonètiques, fonològiques, morfològiques, sintàctiques, lèxiques i semàntiques de la llengua espanyola i del xinès mandarí.
  • Descriure els fonaments lingüístics en els quals se sustenten els estàndards de l'espanyol i del xinès mandarí.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Reconèixer els factors de variació lingüística de l'espanyol des dels punts de vista diacrònic i sincrònic.
  • Utilitzar amb precisió les tècniques de recopilació, organització i ús de la informació i documentació.
    Estudis d'Anglès i Espanyol
  • Analitzar les principals propietats fonètiques, fonològiques, morfològiques, sintàctiques, lèxiques i semàntiques de les llengües anglesa i espanyola, la seva evolució al llarg de la història i la seva estructura actual.
  • Demostrar habilitats per desenvolupar-se de manera professional en els àmbits de les aplicacions lingüístiques, la docència i la gestió literària i cultural en anglès i espanyol.
  • Identificar els fonaments del llenguatge humà i els principis, mètodes i resultats de l'anàlisi estructural de les llengües.
    Estudis de Català i Espanyol
  • Analitzar les principals propietats fonètiques, fonològiques, morfològiques, sintàctiques, lèxiques i semàntiques de la llengua catalana i espanyola, la seva evolució al llarg de la història i la seva estructura actual.
  • Demostrar el coneixement normatiu de les llengües catalana i espanyola i el domini en totes les aplicacions en l’àmbit acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar diversos tipus de dades lingüístiques.
  2. Analitzar estructures lingüístiques.
  3. Analitzar les estructures sintàctiques de l'oració simple, complexa, modalitzada i discursivament marcada.
  4. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  5. Aplicar els principis de correcció que requereix la llengua estàndard i els diferents registres i varietats.
  6. Construir textos normativament correctes.
  7. Descriure els processos combinatoris de creació d'unitats lingüístiques.
  8. Fer servir la terminologia adequada en la construcció d'un text acadèmic.
  9. Fer servir les eines digitals per recollir, classificar, interpretar i analitzar dades rellevants relacionades amb l'estudi de la llengua.
  10. Identificar correctament les unitats lingüístiques.
  11. Identificar els errors normatius, estilístics o argumentatius d'un text.
  12. Identificar els factors pragmàtics que condicionen l'ús de les diverses estructures lingüístiques.
  13. Identificar i descriure les construccions sintàctiques de l'espanyol.
  14. Interpretar, a partir d'un text, el significat de les paraules desconegudes.
  15. Interpretar la paraula des dels diferents nivells d'anàlisi lingüística.
  16. Justificar mitjançant una terminologia apropiada l'anàlisi de les dades des d'un punt de vista lingüístic.
  17. Realitzar prediccions i inferències sobre el contingut d'un text.
  18. Resoldre problemes complexos d'anàlisi lingüística a qualsevol nivell i amb els instruments adequats.
  19. Utilitzar els recursos necessaris, tant digitals com no digitals (bases de dades, repositoris de textos, diccionaris, obres de referència), per analitzar qualsevol document, oral o escrit, des del punt de vista lingüístic.

Continguts

1. La sintaxi.
2. Els sintagmes.
3. La predicació.
4. L'oració.
5. Les funcions gramaticals.
6. La modalitat i l'aspecte de l'oració.
7. Tipus d'oracions.
8. L'estructura informativa de l'oració.

El primer dia de classe el professor lliurarà als estudiants un programa desenvolupat dels continguts.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals, pràctiques i seminaris 52,5 2,1
Tipus: Supervisades      
Avaluació 6,5 0,26
Tutories 15 0,6
Tipus: Autònomes      
Elaboració de treballs i exercicis 10 0,4
Estudi dels continguts de la matèria 66 2,64

L'aprenentatge d'aquesta assignatura per part de l'alumnat es distribueix de la manera següent:

- Activitats dirigides (35%). Aquestes activitats es divideixen en classes magistrals i en pràctiques i seminaris dirigits pel/a professor/a, en què es combinarà l'explicació teòrica amb la discussió de tot tipus de textos.

- Activitats supervisades (10%). Es tracta de tutories programades pel professor, dedicades a la correcció i comentari de problemes en els diferents nivells d'anàlisi lingüística.

- Activitats autònomes (50%). Aquestes activitats inclouen tant el temps dedicat a l'estudi personal com a la realització de ressenyes, treballs i comentaris analítics, així com a la preparació de presentacions orals.

- Activitats d'avaluació (5%). L'avaluació de l'assignatura es durà a terme mitjançant proves escrites.

- Es reservaran 15 minuts d’una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l’alumnat de les enquestes d’avaluació de l’actuació del professorat i d’avaluació de l’assignatura.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen 1 40% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19
Examen 2 40% 0 0 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19
Exercicis 10% 0 0 1, 2, 3, 7, 13, 16, 18
Participació a classe 10% 0 0 4, 6, 8, 9, 11, 12, 14, 15, 17, 19

1. Avaluació continuada

Activitats d'evaluació

Pes

Examen 1

40%

Examen 2

40%

Lliurament d'exercicis

10%

Participació a classe

10%

Els exàmens contindran: un exercici d'opció múltiple, un exercici d'anàlisis inversa i una pregunta d'argumentació o anàlisi sobre aspectes relacionats amb el contingut del curs.

Examen 1: Temes 1, 2, 3 i 4.

Examen 2: Temes 5, 6, 7 i 8.

Els exercicis, d'altra banda, estaran formats per activitats breus vinculades a la part aplicada del curs.

La participació a classes es mesurarà mitjançant el lliurament d'activitats a través del Campus Virtual.

1.1 Criteris per a la qualificació de l’assignatura

Per aprovar l’assignatura, un cop fetes les quatre activitats avaluables esmentades abans i després d’aplicar els percentatges indicats més amunt, l’alumne/a haurà d’obtenir una nota final igual o superior a 5. Si la nota final és:

  • Inferior a 3,5, l’alumne/a obtindrà la qualificació de suspens.
  • Entre 3,5 i 4,8, l’alumne/a es podrà presentar a la recuperació.
  • L’alumne/a obtindrà la qualificació de no avaluable sempre que no hagi lliurat més de 1/3 de les activitats d'avaluació.

1.2. Criteris de recuperació

Les/Els alumnes que obtinguin una qualificació final entre 3,5 i 4,8 i que hagin realitzat 2/3 de les activitats d'avaluació esmentades més amunt es podran presentar a la recuperació de l’assignatura en la data prevista per la Facultat, on faran la/es prova/es que hagin suspès.

La nota obtinguda a la recuperació serà la nota final de l'assignatura.

A les/els alumnes que hagin superat l’assignatura, se’ls permetrà presentar-se a la recuperació per pujar nota. En aquest sentit, rebutjaran a la seva nota prèvia i la qualificació obtinguda a la recuperació serà la seva nota final.

1.3. Criteris d’avaluació

Per superar l’assignatura es considera imprescindible el domini de la normativa; per tant, a l’hora d’avaluar les activitats esmentades més amunt, es penalitzaran els errors ortogràfics, l’ús incorrecte dels signes depuntuació, els errors lèxics i els errors morfosintàctics.  

1.4 Procediment de revisió de les proves avaluables

Després de la publicació de las qualificacions de les activitats avaluables menciones més amunt, el/la professor/a informarà les/els alumnes a través de Moodle del dia i de l’hora per la revisió d’aquestes activitats. 

1.5 Irregularitats en les activitats d'avaluació

Si l’estudiant realitza qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En el cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquestaassignatura serà 0.

1.6 Intel·ligència artificial

En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i comporta que l’activitat s’avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos de gravetat.

1.7 Estudiants Erasmus

Els / Les estudiants Erasmus que demanin avançar un examen han de presentar al professor/a un document escrit de la seva universitat d'origen que justifiqui la seva sol·licitud.

2. Avaluació única

Activitats d'evaluació

Pes

Examen 1

40%

Examen 2

40%

Lliurament d'exercicis

20%

Tot allò establert als punts 1.1, 1.2, 1.3, 1.4, 1.5, 1.6 i 1.7 de l'apartat anterior és aplicable també a l'avaluació única. La data per a l'avaluació única coincidirà amb la data de l'examen 2 de l'avaluació continuada. El/La professor/a comunicarà a l'alumne la data per a l'avaluació única a través de Moodle a l'inici del curs.


Bibliografia

Bosque, Ignacio i Violeta Demonte (eds.) (1999): Gramática descriptiva de la lengua española. Calpe. 3 vols. Madrid: Espasa.

Bosque, Ignacio i Javier Gutiérrez-Rexach (2009): Fundamentos de sintaxis formal. Madrid: Akal.

Brucart, José María (2000). “L’analisi sintàctica i la seva terminología en l’ensenyament secundary”. Dins Macià, J. i Sola, J. (eds.), La terminologia lingüística en l’ensenyaament secundari. Propostes pràctiques, 163-229. Barcelona: Graò.

Demonte, Violeta (1989). De las estructuras a la rección. Madrid: Síntesis.

Di Tullio, Ángela (2009). Manual de gramática del español. Buenos Aires: Waldhutter Ediciones

Gallego, Ángel J. (ed) (2015). Perspectivas de sintaxis formal. Madrid: Akal.

Hernanz, Mª. Luisa y José María Brucart (1987): La sintaxis, I. Principios teóricos. La oración simple. Barcelona: Crítica.

Rodríguez Ramalle, Teresa María (2005): Manual de Sintaxis del Español. Madrid: Castalia.

 


Programari

No s'aplica.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 2 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 2 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt