Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Estudis d'Anglès i Espanyol | FB | 1 |
Estudis de Català i Espanyol | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
L'estudiant ha de ser capaç d'expressar-se amb correcció oralment i per escrit.
En el cas d'expressió escrita, s'entén que l'estudiant redacta paràgrafs amb contingut ple. Es tindran en compte, òbviament, les faltes d'ortografia, la puntuació i l'estructura del discurs. Les faltes descomptaran 0,25 punts cadascuna. Quedará directament suspesa una prova amb més de 10 faltes.
Les activitats, pràctiques i treballs presentats en l'assignatura hauran de ser originals i no s'admetrà, sota cap circumstància, el plagi total o parcial de materials aliens publicats en qualsevol suport. L'estudiant ha d'explicitar convenientment, segons els usos de la documentació bibliogràfica, l'autoria de totes les cites i l'ús de materials aliens. L'eventual presentació de material no original sense indicar adequadament el seu origen, ocasionarà automàticament la qualificació de suspens (0) sense possibilitat de recuperació.
Així mateix es considera que l'estudiant coneix les normes generals de presentació d'un treball acadèmic. No obstant, podrà aplicar les normes específiques que pugui indicar-li el professor de l'assignatura, si així ho creu necessari.
"Comentari de textos literaris" s'integra en el conjunt de la matèria Comentari de textos, que forma per part dels 108 crèdits de formació obligatòria del Grau de Llengua i Literatura espanyoles, i que l'estudiant cursa juntament amb altres assignatures de llengua i literatura espanyoles.
Els principals objectius del curs són familiaritzar l'alumnat amb el comentari de text dotant-lo de les eines necessàries per a això, de manera que pugui consolidar les destreses necessàries per a realitzar un comentari de text de qualsevol de les èpoques de la literatura espanyola.
1. Introducció al comentari de textos literaris
La delimitació del text literari
La contextualizació del text
L’autor/a i la tradició
Els recursos de la llengua literària
Principals enfocaments crítics
2. La poesia
Fixar el tema
La descripció de l’estructura
Anàlisi estilístic
Versificació
Figures retòriques
3. La prosa
La trama i el conflicte
Els personatges
El punt de vista
El temps i l’espai
Tècniques narratives
4. El teatre
La trama i el conflicte
L’estructura dramàtica
El diàleg
Els personatges
El temps i l’espai
El llenguatge escènic
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals, pràctiques i seminaris | 60 | 2,4 | |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories supervisades | 15 | 0,6 | |
Tipus: Autònomes | |||
Elaboració de treballs, estudi personal i preparació | 75 | 3 |
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Comentari de text 1 | 30% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5 |
Comentari de text 2 | 30% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5 |
Participació | 10% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5 |
Prova escrita 3 | 30% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5 |
Els coneixements s'avaluaran mitjançant dos comentaris de textos escrits, que es lliuraran al llarg del curs, una prova final escrita i la participació a l'aula.
El conjunt dels dos comentaris representarà un 60% de la nota final (30% cada comentari).
La prova final escrita representarà un 30% de la nota final.
La participació a l'aula representarà un 10% de la nota final.
Les faltes d’ortografia i de redacció baixaran 0,25 punts.
Per superar l'assignatura caldrà obtenir, com a mínim, 5 punts (sobre 10) a la mitjana final ponderada de totes les proves.
L'estudiant que no es presenti a més del 30% de les activitats avaluables apareixerà com a 'No avaluable'.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
IA: En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i comporta que l’activitat s’avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos de gravetat.
Aquesta assignatura no preveu elsistema d’avaluació única.
Procediment derevisió de les qualificacions:
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
Procediment de recuperació:
Els alumnes que, una vegada realitzada la mitjana de les diverses proves, no obtinguin una nota igual o superior a 5 podran presentar-se a recuperació, sempre que compleixin els requisits següents:
1. Haver lliurat/realitzat almenys 2/3 parts de les activitats d'avaluació.
2. Haver obtingut com a mitjana de les proves un mínim de 3,5 punts.
L'estudiant es presentarà a les parts que no hagin superat durant el procediment d'avaluació ordinari. L'estudiant/a rebrà la qualificació de "No avaluable" sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d'avaluació.
AA. VV. (1973), El comentario de textos, 1, Madrid, Castalia.
AA. VV. (1977), El comentario de textos, 2. De Galdós a García Márquez, Madrid.
AA. VV. (1982), El comentario de textos, 3. La novela realista, Madrid, Castalia.
AA. VV. (1983), El comentario de textos, 4. La poesía medieval, Madrid, Castalia.
Azaustre, Antonio, y Juan Casas, (1997), Manual de retórica española, Ariel, Barcelona.
Cesarini, Remo (2004), "Glosario", en Introducción a los estudios literarios. Madrid, Crítica, pp. 247-312.
Clavería, Gloria; Poch, Dolors (2010), Al otro lado del espejo. Comentario lingüístico de textos literarios, Barcelona, Ariel.
Culler, Jonathan (2000), Breve introducción a la teoría literaria. Barcelona, Crítica.
Domínguez Caparrós, José (1977), Introducción al comentario de textos, Madrid, Ministerio de Educación y Ciencia.
García Barrientos, José-Luis (2017), Cómo se analiza una obra de teatro: ensayo de método, Madrid, Síntesis.
Hernández Guerrero, José Antonio y María del Carmen García Tejera (2005), Teoría, historia y práctica del comentario literario, Barcelona, Ariel.
López-Casanova, Arcadio (1994), El texto poético. Teoría y metodología. Salamanca, Colegio de España.
Marchese, Angelo, y Joaquín Forradellas (1986), Diccionario de retórica, crítica y terminología literaria, Barcelona, Ariel.
Moreiro, Julián (1996), Cómo leer textos literarios. El equipaje del lector, Madrid, Edaf.
Navarro Durán, Rosa (1995), La mirada al texto: comentario de textos literarios, Barcelona, Ariel.
Pozuelo, José María (1988), Teoría del lenguaje literario, Madrid, Cátedra (ediciones posteriores).
Segre, Cesare (1985), Principios de análisis del texto literario, Barcelona, Crítica
Torres Nebrera, Gregorio (1999), Entendimiento del poema: de Rubén Darío a Claudio Rodríguez, Madrid, Ediciones de la Torre.
Villanueva, Darío (1992), Comentario de textos narrativos: la novela. Gijón, Ediciones Júcar.
En el cas que sigui necessari, Teams.
Moodle (Campus virtual)
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 2 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 3 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 2 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 3 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |