Logo UAB

Auditoria Sociolaboral I

Codi: 100527 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Relacions laborals OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Mercedes Magaña Juarez
Correu electrònic:
merce.magana@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

El seguiment adequat d'aquesta assignatura requereix haver obtingut conceixements sobre Comptabilitat, Economia de l'Empresa i Organització d'Empreses d'assignatures anteriors en el pla d'estudis de la titulació. 

La docència de l'assignatura s'impartirà tenint en compte la perspectiva dels Objectius de Desenvolupament sostenible i de gènere.


Objectius

En aquesta assignatura s’intenta introduir a l'alumnat  en la nova gestió de recursos humans  on l’adaptació  i la flexibilitat capital humà  a les noves estructures econòmiques, organitzacionals  i estratègiques és bàsica i ho serà més en un futur molt proper degut a que les situacions a les que s’enfronta l’empresa són cada vegada més canviants, exigint-se cada vegada més un increment de la seva productivitat i de la seva eficiència econòmica. Aquesta nova gestió començaria pel no fàcil canvi de consideració dels components del capital humà  que passaran a considerar-se actiu bàsic i imprescindible en tot el sentit del terme.

 


Competències

  • Aplicar les diferents tècniques d'avaluació en una auditoria sociolaboral.
  • Aplicar tècniques i prendre decisions en matèria de gestió de recursos humans (política retributiva, de selecció).
  • Assimilar els valors ètics i les normes morals en la presa de decisions.
  • Comunicar i defensar un projecte oralment.
  • Demostrar eficàcia en un entorn canviant, a l'hora d'enfrontar-se a noves tasques, responsabilitats o persones.
  • Elaborar i dissenyar estratègias organitzatives i desenvolupar l'estratègia de recursos humans de l'organització.
  • Expressar idees o fets d'una manera clara i persuasiva.
  • Fer anàlisis i diagnòstics, donar suport i prendre decisions en matèria d'estructura organitzativa, organització del treball, estudi de mètodes i estudis de temps de treball.
  • Mantenir una orientació i una execució que reflecteixin l'esforç per fer les tasques amb eficiència i qualitat.
  • Organitzar i gestionar la planificació del temps.
  • Reconèixer i orientar les necessitats de les persones de l'entorn laboral propi.
  • Redactar i formalitzar informes i escrits.
  • Ser capaç de liderar un conjunt de persones, utilitzant els mètodes més apropiats per guiar individus o grups en la consecució d'un objectiu.
  • Ser capaç de percebre l'impacte i les implicacions de decisions i activitats en altres parts de l'empresa.
  • Tenir capacitat de decisió, agudesa per prendre decisions i capacitat de jutjar.
  • Tenir capacitat d'iniciativa, creativitat i esperit emprenedor.
  • Treballar de manera autònoma.
  • Treballar en equip

Resultats d'aprenentatge

  1. Assimilar els valors ètics i les normes morals en la presa de decisions.
  2. Comprendre el redimensionament i l'externalització dels recursos humans.
  3. Comunicar i defensar un projecte oralment.
  4. Conèixer el sistema d'informació comptable i social en l'empresa.
  5. Conèixer els indicadors per a la gestió dels recursos humans.
  6. Demostrar eficàcia en un entorn canviant, a l'hora d'enfrontar-se a noves tasques, responsabilitats o persones.
  7. Expressar idees o fets d'una manera clara i persuasiva.
  8. Implantar l'estratègia empresarial en contextos fàctics diversos.
  9. Mantenir una orientació i una execució que reflecteixin l'esforç per fer les tasques amb eficiència i qualitat.
  10. Organitzar i gestionar la planificació del temps.
  11. Planificar i utilitzar els indicadors actuals per a la gestió dels recursos humans.
  12. Reconèixer i orientar les necessitats de les persones de l'entorn laboral propi.
  13. Redactar i formalitzar informes i escrits.
  14. Ser capaç de liderar un conjunt de persones, utilitzant els mètodes més apropiats per guiar individus o grups en la consecució d'un objectiu.
  15. Ser capaç de percebre l'impacte i les implicacions de decisions i activitats en altres parts de l'empresa.
  16. Tenir capacitat de decisió, agudesa per prendre decisions i capacitat de jutjar.
  17. Tenir capacitat d'iniciativa, creativitat i esperit emprenedor.
  18. Treballar de manera autònoma.
  19. Treballar en equip.

Continguts

PROGRAMA TEORIA

 

  1. Objecte de l’auditoria social.
  2. Sistemes d’informació i comunicació per a l’avaluació del sistema : el sistema d’informació comptable i el social a l’empresa. Orígens i objectius de la comptabilitat de RRHH. Les investigacions en comptabilitat de RRHH.
  3. Informació comptable als comptes anuals.
  4. Medició del comportament social: Mètodes i criteris.
  5. Metodologia i prediagnòstic social.
  6. Auditories de les polítiques socials dels recursos humans: Camps i nivells de l’auditoria sociolaboral. Auditories parcials: remuneracions, distribució del temps de treball, formació, risc laboral, etc.

 

PROGRAMA PRÀCTICA

 A)    BREU REPÀS DE COMPTABILITAT FINANCERA.

 B)     Aplicació del sistema d’informació comptable i social de l’empresa :

  • Mètodes de mesura del cost i valor dels RRHH.
  • La posada en marxa de sistemes de comptabilitat dels RRHH.
  • Registre o informació comptable dels RRHH

 C)     Implantació d’un sistema de control social :

    • Control de les remuneracions
      Control de la Massa Salarial
      Control d’efectius
      Control de les competències i de la formació
      Control dels disfuncionaments socials
      Control dels pressupostos de despeses de personal

 D)    Indicadors i estats econòmic financers per a la gestió dels RRHH


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes prácticas 25 1 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 15, 16, 17, 18, 19
Classes teòriques 22 0,88 2, 4, 5, 8, 11
Seminaris 22 0,88 1, 2, 5, 8, 12
Tipus: Supervisades      
Tutories individualitzades 2 0,08 2, 4, 5, 8, 11
Tipus: Autònomes      
Preparació d'exercicis pràctics i casos 79 3,16 1, 2, 4, 5, 8, 9, 10, 11, 13, 15, 16, 17, 18, 19

Per a assolir els objectius de l’assignatura, s'utilitzarà la següent metodologia docent:
1. Classes magistrals: En aquestes sessions el docent desenvoluparà els principals conceptes i nocions fonamentals de l’assignatura. Per facilitar el seu aprenentatge s’efectuaran les aplicacions
pràctiques necessàries.
2. Sessions de treball centrades en exercicis i/o discussió de casos pràctics preferentment en grups: S’utilitzarà la metodologia del cas per conèixer millor els diferents conceptes teòrics treballats en les sessions magistrals.
3. Activitats diverses de suport: Amb l’objectiu d’apropar l’estudiant al món de l’empresa durant el curs es proposarà la lectura de articles de premsa i/o de revistes especialitzades on surtin notícies relacionades amb els conceptes que es treballant a l’assignatura.
5. Tutories presencials: L’estudiant disposarà d’unes hores on els docents de l’assignatura podran ajudar-lo/la a resoldre els dubtes que se li presentin en l’estudi de la matèria i en la resolució de problemes.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen final 40% 0 0 2, 4, 5, 8, 11
Prova parcial 30% 0 0 2, 4, 5, 8, 11
Seguiment del curs, exercicis i casos realitzats a classe 30% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19

La nota final del curs estarà formada per la mitjana ponderada de tres notes:

1. Seguiment del curs. El correcte seguiment del curs exigeix l’assistència a classe i la realització dels casos pràctics i activitats programades durant el curs per cada un dels temes. Al llarg del curs tots aquests aspectes i que resultaran en una nota que representarà el 30% de la nota final del curs.
2. Prova parcial. A meitat del curs es realitzarà un examen sobre continguts impartits fins a llavors. La nota d'aquesta prova intermitja representarà el 30% de la nota final del curs.
3. Examen final. S’avaluarà a l'alumnat en base als continguts globals del curs i la nota de l'examen final representarà el 40% de la nota final del curs. 

Per superar l'assignatura, la mitjana ponderada de les tres notes anteriors deurà ser igual o superior a 5.

Es considera que una  persona matriculada a l'assignatura com a no presentat  qui no participi en cap de les activitats d’avaluació.

Al final del curs el professorat  publicarà les qualificacions finals i el dia, hora i lloc de revisió de l’examen.

En cas d’una nota inferior a 3, l'estudiant haurà de tornar a fer l’assignatura en el següent curs. Hi haurà una re-avaluació per aquells estudiants que la seva nota final sigui inferior a 5 però superior a 3. Com a fruit de la re-avaluació la nota màxima a l'assignatura serà de 5. Aquesta reevaluació consistirà, de forma similar a l'examen final, d’un examen amb un contingut eminentment pràctic, en el qual s’exposen exercicis en els quals l'alumnat  a més de aplicar els mètodes d’auditoria sociolaboral, hauran de fer un diagnòstic i fer les recomanacions que puguin servir de base per a l’acció correctora del disfuncionamentque es presenta en el cas pràctic.

L'alumnat serà avaluable sempre que hagi realitzat un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 de la qualificació total de l'assignatura. si el valor de les activitats realitzades no arriba a aquest llindar, el professorat pot considerat l'estudiant com a no avaluable.

 

AVALUACIÓ ÚNICA

L'avaluació única consisteix en les següents activitats i percentatges:

- Examen de teoria: 50 %

- Examen de pràctica : 20% Per a aprobar l'assignatura serà imprescindible aprobar aquest examen.

- Exercicis a entregar de pràctiques : 30 %

 L'avaluació única tindrà lloc el mateix dia de l'examen final pels alumnes de l'avaluación continuada i la re-avaluació serà el mateix dia i amb el mateix format que l'avaluació continuada.

 

 

 


Bibliografia

NEVADO PEÑA, DOMINGO (1999): “ Control de Gestión Social: la auditoría de los Recursos Humanos”. Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha. Murcia.

RODRIGUEZ DEL PINO, JUAN ANTONIO ( 2018 )  " Tècniqeus d'auditoria sociolaboral: una mirada cap al futur de les organitzacions " FORMAT ELECTRONIC BIBLIOTECA DE LA UAB

 

 

 

 


Programari

L'assignatura no requereix un programari específic.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 51 Català primer quadrimestre tarda
(TE) Teoria 51 Català primer quadrimestre tarda