Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Relacions laborals | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha cap requisit previ. Es recomana refrescr la compresió de le equacions i ssetmes d' equacions de primer grau (3er de ESO) i la representació gràfica de funcions lineals (4rt d'ESO).
La docència de l’assignatura s’impartirà tenint en compte la perspectiva dels Objectius de Desenvolupament Sostenible.
L'assignatura proporciona els instruments bàsics de l'anàlisi econòmica que han de permetre analitzar i entendre la realitat socio-econòmica d'una societat. Dins aquest marc, les i els alumnes aprendran a utilitzar els conceptes fonamentals i eines gràfiques que proporciona l'anàlisi econòmica actual per comprendre els principals fets que caracteritzen l'economia. Es farà referència també a aquells conceptes que son imprescindibles per seguir les assignatures de segon: Economia del treball i Polítiques sociolaborals.
Els objectius formatius de l'assignatura es poden sintetitzar en els següents punts:
1. Tenir els coneixements teòrics bàsics de microeconomia i macroeconomia
2. Conèixer institucions econòmiques fonamentals
3. Poder fer una anàlisi raonada, autònoma i crítica de la realitat econòmica actual
4. Demostrar l'adquisició dels coneixements a través de l'expressió escrita i oral, tan de manera individual com en grup
El contingut de l'assignatura considerarà explícitament aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere.
Tema 1. L'economia: qüestions bàsiques.
Preguntes i instruments de l'anàlisi econòmica. Mercat i Estat: les economies mixtes. El fluxe circular de la renda. Conceptes fonamentals: funció de producció, frontera de possibilitats de producció; cost d'oportunitat. El creixement econòmic. L'intercanvi i guanys de l'intercanvi; avantatge absolut i avantatge comparatiu.
Tema 2. Els mercats: oferta i demanda.
Tipus de mercats. Demanda i oferta individuals i col·lectives en mercats competitius. Equilibri del mercat competitiu. Desplaçaments de la demanda i de l'oferta. Canvis d'equilibri. Elasticitat de l’oferta i de la demanda. Conseqüències.
Tema 3. Mercat, eficiència i benestar.
Mercat i benestar: Excedent del consumidor i excedent del productor. Eficiència del mercat competitiu. Polítiques Públiques: efectes de preus mínims, preus màxims, impostos indirectes.
Tema 4. L'oferta: L'empresa i els costos.
Tecnologia i funció de producció; productivitat mitjana i marginal. Cost comptable i cost econòmic. Funció de costos de l'empresa: costos totals, mitjans i marginals; costos variables i costos fixos; costos a curt i a llarg termini. Variacions dels costos.
Tema 5. Els mercats perfectament competitius.
Definició de competència perfecta. Els beneficis. Decisions de producció i contractació: la maximització de beneficis i la corba d'oferta de l'empresa en un mercat competitiu. Variacions dels costos i dels beneficis. Naixement, creixement i tancament de l'empresa.
Tema 6: Mercats no competitius, fallades del mercat i polítiques públiques.
La competència imperfecta: monopoli, oligopoli i cartels. Efectes delmonopoli sobre el benestar: la pèrdua d'eficiència. Les polítiques públiques sobre monopolis i oligopolis.
Tema 7. Més fallades del mercat i intervenció pública
Externalitats negatives i externalitats positives. Il·lustracions: Canvi climàtic i Epidèmies. Polítiques públiques: impostos ambientals; permisos d'emissions; subvencions. Béns públics.
Tema 8. Equitat, desigualtat i pobresa. Redistribució de la renda.
La renda personal. Mesura de la desigualtat de distribució de la renda; la corba de Lorenz. Pobresa absoluta i pobresa relativa: definició i mesura. El mercat de treball: demanda, oferta i salaris. Gènere, discriminació, educació. Monopsoni. Mecanismes de Redistribució: impost sobre la renda; impost de successions, despesa pública.
Tema 9. Els agregats econòmics.
El PIB: valor afegit, renda nacional, despesa agregada. Components del PIB. PIB real i PIB nominal. Els índex de preus i la mesura del cost de la vida. L'atur: tipus i mesura. La inflació: definició i mesura. Dèficit i Deute Públic. El diner.
Tema 10. Els cicles econòmics i l'economia a llarg termini.
Cicles econòmics: el llarg i el curt termini. Creixement a llarg termini. Polítiques de creixement. Demanda agregada i oferta agregada. El curt termini: Política fiscal i política monetària.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Avaluacions | 5 | 0,2 | 1, 3, 5, 6, 8 |
Classes magistrals | 22,5 | 0,9 | 2, 3, 4, 7 |
Seminairs: Problemes i discusió a l'aula | 22,5 | 0,9 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 0 | 0 | |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi individual del manual i materials de classe, resolució de problemes, consulta de webs | 100 | 4 | 1, 2, 3, 5, 6, 8 |
Oportunament el professorat comunicarà el cronograma mitjançant el Campus Virtual.
El procés d’aprenentatge es basa en les següents activitats:
Sessions magistrals: en aquestes sessions el professorat exposa a l'alumnat els conceptes i gràfiques instruments analítics fonamentals corresponents a cadascun dels temes de la matèria. Es combinen amb preguntes i discussió. L'assistència a aquestes sessions és essencial per comprendre el conceptes, instruments i la seva aplicació.
Sessions seminaris / pràctiques: aquestes sessions inclouen un conjunt d'activitats que realitzen conjuntament entre l'alumnat, o alumnat i professorat, d'entre les que destaquen el plantejament i resolució de problemes pràctics, estudi de casos i debats sobre l'actualitat econòmica a partir de reculls de premsa o documents publicats per organitzacions diverses. Inclou la presentació a classe per part de l'alumnat.
Activitats supervisades: Tutories
Activitats d'avaluació: Es realitzaran un conjunt de 4 o 5 activitats avaluables, de les que dues seran proves escrites, a la meitat i a la fi del semestre.
Activitats recomanades: El professorat pot recomanar l'assistència a conferències, debats, i seminaris com a complement de l'assignatura.
Activitats autònomes: L'alumne ha de complementar i reforçar les activitats dirigides amb l'estudi individual dels materials proporcionats (manuals, lectures, apunts) i la realització d'exercicis pràctics.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exercicis i resolució de casos pràctics | 30% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
Prova escrita final del curs | 35% | 0 | 0 | 2, 3, 5, 6, 8 |
Proves escrites a realitzar en les dates especificades | 35% | 0 | 0 | 2, 3, 5, 6, 8 |
L'avaluació serà continuada al llarg del curs i te l l'objectiu formatiu que alumnat i professorat pugui conèixer el grau d'assoliment de les competències i orientar el procés formatiu. Es basarà en diferents tipus d'activitats dissenyades a tal efecte, i que consistiran en
a) exercicis de pràctiques: 30% (inclou dues proves avaluables com a mínim)
b) examen parcial: 35%
c) examen final semestre: 35%
El professorat indicarà, a l'inici del curs, les dates de les proves i activitats d'avaluació.
Per aprovar l'assignatura es requereix una nota mitjana ponderada igual o superior a 5 i que la nota de cadascuna de les proves escrites sigui igual o superior a 3.5.
Reavaluació: A l'examen de recuperació només es podran presentar els alumnes que hagin obtingut una nota ponderada de les proves d'avaluació contínua igual o superior a 3 i inferior a 5 (sobre 10). L'examen de recuperació es farà en la data que fixi la Facultat. En cas de superar l'examen de recuperació, l'estudiant serà qualificat amb un 5 com a nota final de l'assignatura, i en cas contrari mantindrà la nota ponderada resultat de l'avaluació contínua (superior o igual a 3 i inferior a 5).
Els no-presentats: Els estudiants que iniciïn el procés d'avaluació continuada tindran una nota final d'aprovat o suspès de l'assignatura, en cap cas de no presentat. L'excepció és que només s'hagi presentat a un dels exercicis escrits, en aquest cas, la nota és 'no avaluable'.
Conductes fraudulentes: Un alumne que copiï o intenti copiar a un examen tindrà un 0 en l'assignatura i perdrà el dret a la re-avaluació. Un alumne que presenti una pràctica en el que hi hagi indicis de plagi o que no pugui justificar elsarguments de la seva pràctica obtindrà un 0 i rebrà una advertència. En cas de reiteració de la conducta, l'alumne suspendrà l'assignatura (0) i perdrà el dret a la recuperació.
Opció Avaluació Única: L’alumne/a pot sol·licitar l’avaluació única. La sol·licitud d’avaluació única suposa la renúncia a l’avaluació continuada. Per sol·licitar l’avaluació única, l’alumnat ha de presentar una sol·licitud motivada a la Facultat durant el termini fixat per aquesta. L' avaluació única inclourà un mínim de tres activitats avaluables. Les dates de les proves es corresponen amb les dels exàmens finals i re-avaluació fixades per la Facultat.
En aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Inteŀligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l’alumnat en l'anàlisi i la reflexió personal. L’alumnat haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
Bibliografia Obligatòria
La Economía, Projecte CORE, e-book gratuït, disponible a core-econ.org (versió original en anglès disponible a la mateixa web)
Altra Bibliografia Recomanada
Paul Krugman / Robin Wells (2022), FUNDAMENTOS DE ECONOMIA , 4ª ed. correspondiente a la 5ª ed. Original, Editorial Reverté, ISBN: 978-84-291-2809-3
versió electrònica gratuita (accés UAB): https://elibro.net/es/lc/uab/titulos/105547
Acemoglu, Daron; David Laibson i John A. List, "Economia", Antoni Bosch ed., 2017.
Mankiw, Gregory N.": Principios de economia, 6ª ed. o més recents, Ediciones Paraninfo, 2012.
Francisco Mochón: Economia. Teoria y política. McGraw-Hill España. Versió electrònica (accés UAB): https://elibro.net/es/ereader/uab/50180
Projecte CORE, La Economía, e-libro abierto (gratuit, en castellà): https://www.core-econ.org/project/la-economia/
Enllaços a d'altres recursos:
1) Dones Premis Nobel d'Economia: 2009: Elinor Omstrom: https://es.wikipedia.org/wiki/Elinor_Ostrom / 2019: Esther Duflo: https://en.wikipedia.org/wiki/Esther_Duflo /
Altres dones científiques premis Nobel: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_female_Nobel_laureates; i, en general: https://www.nobelprize.org/prizes/lists/all-prizes-in-economic-sciences/
2) Fonts de dades:
INE: https://www.ine.es;OCDE: www.oecd.org; Banco de España: www.bde.es; Our World in Data: https://ourworldindata.org/
L'assignatura no exigeix un programari específic.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 2 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 51 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 1 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 2 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 51 | Català | primer quadrimestre | tarda |