Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Comptabilitat

Codi: 100506 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Relacions laborals FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Carmen Pilar Marti Ballester
Correu electrònic:
carmenpilar.marti@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No es necessari cap requisit previ

La docència de l’assignatura s’impartirà tenint en compte la perspectiva dels Objectius de Desenvolupament Sostenible

Grup 1, 2 y 51: Carmen-Pilar Martí Ballester


Objectius

Es tracta d’una assignatura de primer curs, segon semestre, de caire bàsic. L’assignatura es contextualitza dins del grup d’assignatures d’empresa que s’imparteixen en el grau de relacions laborals, necessàries per un correcte desenvolupament de les matèries del grau. L’assignatura de comptabilitat els apropa a la realitat econòmica i financera de les empreses i els familiaritza amb els documents que les empreses elaboren i a partir dels quals es prenen decisions.

 A partir d’aquesta contextualització els objectius formatius de l’assignatura són:

 

  1. Conèixer i entendre quina és la informació financera que tenen que presentar les empreses a partir de l’entrada en vigor, en l’exercici 2008, del Nou Pla General de comptabilitat.
  2. Analitzar aquesta informació amb la utilització de tècniques pròpies com ara ratis, anàlisi de tendències i anàlisi integral.
  3. Aprendre a interpretar els resultats obtinguts en l’anàlisi.
  4. Aprendre a prendre decisions a partir dels resultats.
  5. Coneixer l'anàlisi relacionat amb la direcció estratègica
  6. Coneixer els objectius de desenvolupament sostenible.

Competències

  • Aplicar les tecnologies de la informació i de la comunicació en els diferents àmbits d'actuació.
  • Identificar, analitzar i resoldre els problemes i les situacions complexes des d'una perspectiva interdisciplinària (econòmica, històrica, jurídica, psicològica, sociològica).
  • Mantenir una orientació i una execució que reflecteixin l'esforç per fer les tasques amb eficiència i qualitat.
  • Organitzar i gestionar la planificació del temps.
  • Preparar, redactar i formalitzar els escrits generals en els tràmits administratius i judicials.
  • Ser capaç de percebre l'impacte i les implicacions de decisions i activitats en altres parts de l'empresa.
  • Tenir capacitat de decisió, agudesa per prendre decisions i capacitat de jutjar.
  • Treballar de manera autònoma.
  • Treballar en equip

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar el procés i el pla general comptable.
  2. Aplicar les tecnologies de la informació i de la comunicació en els diferents àmbits d'actuació.
  3. Identificar el balanç i el compte de resultats.
  4. Mantenir una orientació i una execució que reflecteixin l'esforç per fer les tasques amb eficiència i qualitat.
  5. Organitzar i gestionar la planificació del temps.
  6. Preparar, redactar i formalitzar els models normalitzats del pla general comptable.
  7. Ser capaç de percebre l'impacte i les implicacions de decisions i activitats en altres parts de l'empresa.
  8. Tenir capacitat de decisió, agudesa per prendre decisions i capacitat de jutjar.
  9. Treballar de manera autònoma.
  10. Treballar en equip.

Continguts

Tema 1: La comptabilitat com a sistema d’informació. Principals conceptes de comptabilitat. Classificació de la comptabilitat. Una introducció a la regulació comptable.

Tema 2: Comptes Anuals: Normes de Confecció i Presentació dels Estats Financers  d’acord a la nova normativa vigent a partir de 2008. (RD 1514/2007 de 16 de novembre adaptat al RD 1/2021.)

Tema 3: Anàlisis patrimonial i financer: el balanç de situació. Elements del balanç de situació. L’actiu i el passiu. Ordenació i classificació.

Tema 4: Anàlisis econòmic: el compte de pèrdues i guanys. Els ingressos i les despeses: tipus. Criteris d’ordenació i classificació. El resultat d’explotació i el resultat financer. El resultat continuat i el resultat interromput.

Tema 5:  Anàlisi integral de les empreses: anàlisis de dirección estratègica i anàlisi dels comptes anuals. Cas pràctic 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Anàlisi de casos 22 0,88 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Exposició professors 22 0,88 1, 2, 3, 7, 8
30% 0 0
Tipus: Supervisades      
Altres activitats educatives (questionaris, exercicis) 0 0 1, 3, 4, 5, 6, 9
Elaboració d'informes de grup 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
40% 50 2
Tipus: Autònomes      
Estudi personal 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Preparació d'exàmens 0 0 4, 5, 9
30% 51 2,04

La metodologia docent i l'avaluació poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Aplicarem una metodologia pròpia de l’entorn Bolonya, on els estudiants estaran involucrats d’una manera molt activa en el procés d’aprenentatge, afavorint la generació d’idees, coneixements i habilitats, la resolució de conflictes i el desenvolupament de les capacitats d’autonomia. Per implementar aquest nou mètode farem servir les següents tipus de sessions:

 

Sessions magistrals:  on el professor impartirà els coneixements basics de l’assignatura

Classes pràctiques: on l’ estudiant elabora i analitza juntament amb el professor la informació comptable de l'empresa per tal de poder fer un diagnòstic sobre la seua situació econòmica i financera. 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Exercicis i/o questionaris 10% 0,5 0,02 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9
1.Prova tipus test 20% 1 0,04 1, 3, 4, 5, 8
2.Prova tipus test 20% 1 0,04 1, 3, 4, 5, 8
3.Cas pràctic treballat en equip (presentació escrita) 10% 0,5 0,02 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
4. Examen (pràctic) 40% 2 0,08 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8

 

L’avaluació dels coneixements de l'assignatura serà en funció del següent mètode:

 

 a) -La realització individual de dos proves (tipus test)  durant el període lectiu i la confecció i preparació d'un informe de l’anàlisi d’una empresa que es farà en grup .

          Prova tipus test (temes 1-2)               20%

           Prova tipus test (temes 3-4)               20%

           Informe (grup) tema                          10%

           Exercicis i questionaris                       10% 

 

 

 

 

 b) - la realització individual d’una prova práctica 40%

   Els/les alumnes, que un cop ponderades les qualificacions anteriors de l’apartat a) i b) obtinguin una nota final entre 3 i 4.8 tindran la possibilitat de realitzar una prova de revaluació. Amb aquesta prova els alumnes poden continuar qualificats com a suspesos( si no la han superada) o bé, si superen la prova, tindran una nota final de 5.

AVALUACIÓ ÚNICA:

-Examen tipus test: 50%

-Examen pràctic: 50%

Recuperació: S'aplicará el mateix sistema de recuperació que per l'avaluación continuada. 

 Conductes fraudulentes:

"Un alumne que copii o intente copiar a un examen tindrà un 0 en l'assignatura i perdrà el dret a la re-avaluació. Un alumne que presenti una pràctica en la que hi hagi indicis de plagi o que no pugui justificar els arguments de la seva práctica obtindrà un 0 i rebrà una advertència.  En cas de reiteració de la conducta, l'alumne suspendrà l'assignatura (0) i perdrà el dret a la recuperació." 

“L’alumnat serà avaluable sempre que hagi realitzat un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l’assignatura. Si el valor de les activitats realitzades no arriba a aquest llindar, el professor/a de l’assignatura pot considerar l’estudiant com a no avaluable”

“Ús restringit: “Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en [tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos o les traduccions ... (altres?) ....], [les activitats xxx] [altres situacions específiques en que es consideri]. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.”


Bibliografia

R.D. 1514/2007, de 16  de novembre , pel qual s’aprova el PLA GENERAL DE COMPTABILITAT (vigent a partir de l’1 de gener de 2008)

 


Programari

S'utilitza l'office (word, excel..)


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 2 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 51 Espanyol segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 1 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 2 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 51 Espanyol segon quadrimestre tarda