Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Criminologia | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
les classes s'imparteixen en castellà
Aquesta assignatura opcional s'integra en la Menció en Execució Penal del quart curs del Grau de Criminologia i té com a objectiu oferir als alumnes una visió general dels principals trastorns mentals i quina és la seva relació amb la comissió de delictes. S'estudia, per una banda, les bases de la psicopatologia i dels trastorns psiquiàtrics més importants, així com l'associació entre aquests trastorns i la comissió de delictes. D'altra banda, es contemplen els aspectes relacionats amb el maneig d'aquest tipus de delinqüents i s'ofereix una perspectiva des de la psiquiatria forense.
Introducció
Aquesta assignatura consta de 6 crèdits del model ECTS. Cada un d'aquests crèdits comprèn 25 hores lectives, el que fa un total de 150 hores repartides de la següent manera:
- 13 sessions presencials de 3 hores: 39 hores (19,5 de teoria i 19,5 de seminari)
- Hores de treball extern dels alumnes: 106 hores (5 hores d'estudi per cadascuna de les classes presencials; 25 hores de preparació del treball grupal y 16 hores de preparació del peritatge).
- Tutories i Avaluació: 5 hores
Sessions Presencials: 13
Les sessions presencials es duran a terme al llarg del primer trimestre del curs 2025-26 (començament el 19 de setembre de 2025 i finalització, 19 de desembre de 2025), els divendres de 12:00 hores a 15:15 hores (amb quinze minuts de descans ), ocupant la primera part a exposició teòrica i la segona a seminaris pràctics.
Programa
Mòdul 1
El primer mòdul de les classes (quatre primeres classes) estableix les bases teòriques sobre les quals se sustenta l'assignatura:
1. 19 setembre 2025
Psiquiatria Forense I: Introducció, conceptes generals. Dr. Francisco Collazos
2. 26 setembre 2025
Psiquiatria Forense II: El peritatge psicològic
Dr. Francisco Collazos
3. 3 octubre 2025
Història de la Psiquiatria
Psicopatologia General i Exploració psicopatològica
Dra. Amanda Rodríguez
4. 10 octubre 2025
Psicopatologia i Delictogénesis en Menors.
Dr. Josep Salavert
Mòdul 2
En el segon mòdul de classes s'aborden aquells trastorns psiquiàtrics amb una major repercussió legal. Es realitza a la primera part d'aquestes classes presencials un plantejament clínic i, a continuació, aprofitant per a això els seminaris, un psiquiàtric-legal de cada un d'ells.
5. 17 octubre 2025
Trastorns mentals orgànics i demències. Trastorn per Dèficit d'Atenció i Hiperactivitat en l'Adult.
Dr. Josep Antoni Ramos-Quiroga
6. 24 octubre 2025
Trastorns relacionats amb substàncies
Dra. Lara Grau
7. 31 Octubre 2025
Trastorns psicòtics.
Dra. Gemma Parramón
8. 7 novembre 2025
Trastorns de l'espectre autista. Síndrome alcohòlica fetal
Dra. Laura Gisbert
9. 14 novembre 2025
Trastorns de la personalitat.
Dr. Marc Ferrer
10. 21 novembre 2024
Trastorns afectius i trastorns d'ansietat. Conducta suïcida
Dra. Pilar Lusilla
11. 28 novembre 2024
Parafilies
Dr. José Antonio Navarro
12. 5 desembre 2025
La simulació
Dr. Francisco Collazos
13. 12 desembre 2025
Presentació treballs grupals
Dr. Francisco Collazos
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Clases teòriques | 19,5 | 0,78 | 1, 2, 7 |
Seminaris | 19,5 | 0,78 | 2, 4, 6 |
Tipus: Supervisades | |||
Avaluació | 5 | 0,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Tipus: Autònomes | |||
Elaboració d'un peritatje psicopatològic | 16 | 0,64 | 1, 2, 3, 4, 6, 7 |
Elaboració d'un treball escrit sobre alguns dels temes de l'assignatura i la seva presentació oral en els seminaris | 25 | 1 | 1, 2, 3, 4, 5, 7 |
Preparació de les classes presencials (5 hores d'estudi per cada una de les 13 sessions presencials). | 65 | 2,6 | 1, 2, 5, 7 |
Metodologia del curs
Al llarg del curs es desenvoluparà la part teòrica en la primera part de cadascuna de les classes presencials. Aquestes classes es distribueixen en dos mòduls. El primer estableix les bases teòriques sobre les quals se sustenta l'assignatura. El gruix de l'assignatura es desenvolupa en el segon mòdul, en què s'alternen les classes eminentment clíniques, on es presenten els principals trastorns psiquiàtrics amb implicació legal i forense, amb aquelles sessions en què es planteja la relació entre aquests trastorns i la comissió de delictes.
Els seminaris queden reservats per aclarir, des d'una perspectiva més pràctica aquells aspectes que permetin una millor comprensió de l'assignatura. En aquests seminaris es tractarà d'il·lustrar, amb exemples pràctics, el contingut teòric de les classes presencials. Els seminaris es duran a terme a la segona part dels dies de les classes presencials. A més, en aquests espais docents els alumnes hauran de realitzar exposicions amb un enfocament pràctic sobre els temes que s'hagin desenvolupat a la part teòrica i que hauran d'haver ampliat amb el treball fora de l'aula.
Activitats externes de l'alumnat
Per assolir les competències de l'assignatura, els alumnes hauran de completar 106 hores de treball extern:
- Preparació de les classes presencials (5 hores d'estudi per cadascuna de les 13 sessions presencials): 65 hores.
- Elaboració d'un treball escrit sobre algun dels temes de l'assignatura i la seva presentació oral en els seminaris: 25 hores.
- Elaboració d'un peritatge psicopatològic:16 hores.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i partiicpació | 20 | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Exàmen | 50 | 0 | 0 | 1, 2, 4, 5, 6, 7 |
Treball grupal (20%) y peritatje psicopatològic (10%) | 30 | 0 | 0 | 3 |
Model d’avaluació
L’estudiant podrà optar per una avaluació única o una avaluació continuada.
Avaluació continuada:
Qualificacions finals
L'avaluació de l'assignatura serà el resultat dels següents elements:
Conductes fraudulentes
La còpia o intent de còpia a l'examen conduirà a un 0 en la nota final, perdent l'alumne el dret a la re-avaluació. El plagi serà sancionat amb un 0. Els casos més greus conduiran a un 0 a l'assignatura i a la pèrdua del dret a la re-avaluació.
Treball final del grau
Alumnat no avaluable
L’alumnat serà avaluable sempre que hagi realitzat un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l’assignatura. Si el valor de les activitats realitzades no arriba a aquest llindar, el professor/a de l’assignatura pot considerar l’estudiant com a no avaluable.
Avaluació única:
Pel que fa al sistema d'avaluació única s'estableix l`obligatorietat de realitzar l’examen tipus test de 50 preguntes al final de l’assignatura. La qualificació d’aquest examen suposarà el 50% de la nota final. Els alumnes que optin per aquest sistema d'avaluació única també hauran de defensar un peritatge psicopatològic (25% de la qualificació) i fer una entrevista individualitzada amb el coordinador de l'assignatura on s'avaluarà el grau d'adquisició de competències (25%).
Per poder preparar les diferents proves d’avaluació única, els estudiants hauran de consultar el material en PDF corresponent a les classes i que estarà disponible al Campus Virtual. A més, ésde lectura aconsellable la bibliografia que hi ha al final d'aquesta guia docent.
En cas de no superar l’examen es podrà recuperar.
Material obligatori
Cadascuna de les classes de teoria s'acompanyarà d'una presentació en Power Point el contingut pot considerar-se el text de referència, de coneixement necessari i suficient per a poder aprovar l'examen. La seva lectura és, per tant, obligatòria.
A continuació s'exposa una llista de textos la lectura no és obligatòria però sí aconsellable. Es recomana la lectura dels mateixos per complementar el contingut teòric exposat en les classes presencials. Tots els textos citats estan a disposició dels alumnes en el Servei de Psiquiatria de l'Hospital Universitari Vall d'Hebron (Despatx Dr. Collazos, a l'Edifici Escola d'Infermeria, 5a Planta).
Bibliografia de consulta
Abernhe T. (1997). Criminologie et psychiatrie. Ed. Ellipses.
American Psychiatric Association. (2000). Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales DSM-IV-TR (4th ed., text rev.). Masson.
American Psychiatric Association (2002). Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales Texto revisado. Masson.
Appelbaum, P., & Gutheil, T. G. (1991). Clinical handbook of psychiatry and the law (2nd ed.). Williams & Wilkins.
Blugrass, R., & Bowden, P. (Eds.). (1990). Principles and practice of forensic psychiatry. Churchill Livingstone.
Carrasco, J. J., & Martín, J. M. (2010). Tratado de Psiquiatría Legal y Forense (4th ed.) Wolters Kluwer
Fuertes Rocañín J. C., Cabrera Forneiro J., & de la Gándara Martín J. J. (2004). La Salud mental en los tribunales. Arán.
Gelder, M. G., López-Ibor, J. J., & Andreasen, Nancy. (2003). Tratado de psiquiatría. Oxford University Press.
Gunn J & Taylor Pamela. (1993). Forensic psychiatry: clinical, legal and ethical issues. Butterworth/Heinemann.
Kaplan, H., & Sadock, B. (Eds.). (2000). The comprehensive textbook of psychiatry (7th ed.). Williams & Wilkins.
Simon, R. L. (1992). Clinical psychiatry and the law (2nd ed.). American Psychiatry Press.
Vallejo, J. (Ed.). (2002). Introducción a la psicopatología y a la psiquiatría (5th ed.), (pp.651-679). Masson.
Vallejo, J., & Leal, Carmen (Eds.). (2010). Tratado de psiquiatría. Ars Medica
Volavka, J. (1995). Neurobiology of Violence. American Psychiatric Press.
L'assignatura no fa servir cap programa informàtic específic
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) | 11 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |