Logo UAB

Prevenció de la Delinqüència

Codi: 100441 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Criminologia OB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Carles Vicén Jové
Correu electrònic:
carles.vicen@uab.cat

Equip docent

Antonio Vega Martinez
José Ramón Tello Sánchez

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Es recomanable haver superat les assignatures de Pedagogia i Introducció a la Criminologia del primer curs.

La docència de l'assignatura s'impartirà tenint en compte la perspectiva dels Objectius de Desenvolupament Sostenible.

L'assignatura s'imparteix en Català, a excepció del Seminari 13 que serà en Castellà


Objectius

Els objectius generals de l’assignatura de Prevenció de la Delinqüència, venen formulats en els següents termes:

L’alumnat del grau de criminologia serà capaç de:

1. Aplicar els seus coneixements sobre les teories criminològiques a les experiències de conflicte i de criminalitat existents, i plantejar respostes adequades d'acord amb el marc legal existent.

2. Transmetre al públic especialitzat i a la societat en general, respostes als problemes de criminalitat i de conflicte social, que tinguin en compte els drets i interessos de totes les parts involucrades, fonamentats en els valors de la pacificació social, la integració social i la prevenció de nous conflictes.

En aquest context, l’assignatura de Prevenció de la Delinqüència té com a objectius específics els següents:

1. Identificar les accions preventives adequades en un context delinqüencial

2. Saber escollir i implementar adequadament els diferents models de prevenció del delicte.

3. Dissenyar programes socials de prevenció de la delinqüència

4. Aplicar els mètodes d'investigació criminològica en l’àmbit de la prevenció de la delinqüència.


Competències

  • Aplicar un programa de prevenció de la criminalitat en l'àmbit comunitari.
  • Aplicar una proposta d'intervenció sobre una persona en execució d'una pena.
  • Avaluar els resultats d'un programa de prevenció o intervenció amb referència a la delinqüència.
  • Demostrar que es comprenen els models de prevenció i intervenció de la criminalitat més adequats per a cada problema específic.
  • Demostrar que es comprenen les necessitats de les víctimes sobre la base del coneixement de les teories victimològiques.
  • Demostrar que es coneix el marc legal i el model de funcionament dels diferents agents de control del delicte.
  • Demostrar que es coneix la diversitat de polítiques criminals per afrontar la criminalitat i els seus diferents fonaments.
  • Dissenyar un programa de prevenció de la criminalitat.
  • Fer la intervenció criminològica sobre la base dels valors de la pacificació, la integració social i la prevenció de nous conflictes.
  • Identificar els recursos socials existents per intervenir en el conflicte i en la criminalitat.
  • Redactar un treball acadèmic.
  • Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi.
  • Transmetre oralment les idees a una audiència.
  • Treballar de manera autònoma.
  • Treballar en equip i en xarxa.
  • Utilitzar els mètodes de recerca en ciències socials per diagnosticar els problemes de criminalitat.
  • Utilitzar les tècniques d'avaluació del risc i les necessitats criminògenes d'una persona per determinar la proposta d'intervenció.

Resultats d'aprenentatge

  1. Actuar professionalment en l'àmbit de la criminologia amb objectius de pacificació, integració social i prevenció de la delinqüència.
  2. Aplicar adequadament els recursos socials aplicables a la criminalitat.
  3. Aplicar un model avaluatiu eficaç per a detectar les necessitats d'intervenció criminològiques en població penal
  4. Aplicar un programa de prevenció orientat als agents de control.
  5. Conèixer l'estratègia de prevenció estructurals de la delinqüència.
  6. Demostrar que coneix els mitjans i procediments científics orientats a la prevenció del delicte.
  7. Descriure en l'àmbit criminològic de manera correcta el marc legal penal i els agents de control del delicte.
  8. Desenvolupar de manera eficaç un programa de prevenció de la delinqüència en l'àmbit comunitari.
  9. Elaborar un pla de seguretat en l'àmbit privat
  10. Fer una anàlisi de resultats d'un programa de prevenció de la delinqüència.
  11. Gestionar adequadament un equip de prevenció o seguretat
  12. Implementar de forma eficaç una actuació criminològica de forma individualitzada
  13. Intervenir en l'àmbit criminològic amb finalitats pacificadores, integradores i de prevenció del delicte.
  14. Redactar un programa de prevenció de la delinqüència.
  15. Redactar un treball acadèmic.
  16. Saber elaborar un programa de prevenció social de la delinqüència.
  17. Saber realitzar una auditoria de seguretat en l'àmbit públic
  18. Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi.
  19. Transmetre oralment les idees a una audiència.
  20. Treballar de manera autònoma.
  21. Treballar en equip i en xarxa.
  22. Utilitzar adequadament els programes de prevenció i intervenció criminològica.
  23. Utilitzar els mètodes d'anàlisi del risc en l'àmbit de la seguretat

Continguts

Els continguts que presentem tenen la seva gènesi en els objectius de l'assignatura. 

Bloc I. Bases de la Prevenció.

1. Antecedents propedèutics:

1.1. Conceptes bàsics per l’assoliment de l’assignatura

1.2. La Prevenció. Primària, Secundària, Terciària.

2. Anàlisi dels Factors de Risc i de Protecció

2.1. Factors estàtics versus dinàmics

2.2. Triple Risc Delictiu

3. Avaluació i Gestió del Risc Delictiu.

3.1. Detecció de necessitats

3.2. Instruments i eines d'avaluació

4. Disseny i avaluació d'un programa de prevenció.

Bloc II. Models teòrics de prevenció de la delinqüència

5. Model clàssic i neoclàssic

6. Model situacional

7. Model ecològic. Enfoc CPTED (Crime Prevention Through Environmental Design)

8. Model dels processos de socialització. Micro

   8.1. Família. Conceptes i modelatges.

   8.2. Escola i grup d'iguals.

9. Model dels processos de socialització. Macro

   9.1. Comunitat

   9.2. Mitjans de comunicació

10. La Prevenció de la víctima.

Bloc III. Ciberdelinqüència. Ciberprevenció. 

11. Micro i Macro Ciberdelinqüència. Organitzacions transnacionals.

12. Les Xarxes Socials en la prevenció.

13. Reptes tecnològics de la prevenció. Intel·ligència Artifical i aprenentatge automàtic.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classe teòrica 19,5 0,78 1, 2, 4, 8, 10, 13, 14, 15, 16, 18, 19, 20, 21, 22
Seminaris 19,5 0,78 1, 2, 4, 8, 10, 13, 14, 15, 16, 18, 19, 20, 21, 22
Tipus: Supervisades      
Examen final 5 0,2 2, 6, 10, 18, 20, 22
Tipus: Autònomes      
Planificació del treball. Lectura, reflexió de materials i preparació de treballs individuals. 76 3,04 1, 2, 4, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 19, 20, 21, 22
Treball en grup (Recerca de material, discussió, preparació presentació) 30 1,2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 18, 19, 20, 21, 22, 23

El procés d'aprenentatge s'aconseguirà amb les següents activitats:

1. Classes teòriques: exposició magistral, amb suport de gravacions, documents, presentacions.

2. Seminari. En grups de treball.

2.1. Anàlisi, discussió i aprofundiment en casos pràctics. Experimentació i pràctiques amb instruments reals. 

2.2. Exposició de les fases del treball en grup. Explicació, intercanvi i supervisió, de les fases de confecció del programa de prevenció de cada grup.

3. Visita guiada a l'antiga presó "la Model" de Barcelona. 

4. Tutories. L'alumnat pot demanar tutories individuals i grupals per qualsevol dels aspectes que configuren el seu aprenentatge (continguts teòrics, lectures i treballs). 

5. Treballs individuals. Dos treballs individuals. 

6. Treball en grup. Tema, recerca, realització i presentar virtualment un programa de prevenció de la delinqüència. 

7. Estudi per l'examen. Prova final. Amb una primera part de preguntes tipus test i la segona de diversos casos pràctics a desenvolupar.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen Final 35% 0 0 1, 2, 4, 5, 6, 8, 10, 13, 14, 15, 16, 18, 19, 20, 21, 22
Tasca de seminari (2) 10 % 0 0 1, 2, 4, 8, 10, 13, 14, 15, 16, 18, 19, 20, 21, 22
Treball en grup 25% 0 0 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23
Treballs individuals (2) 30% 0 0 1, 2, 4, 7, 8, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 19, 20, 21, 22

AVALUACIO CONTINUA

1. Condicions per a ser avaluat 

Participar activament en les classes i seminaris (2 tasques), així com confeccionar els dos treballs individuals, el treball grupal i la prova final. L'alumnat serà avaluable sempre que hagi realitzat un conjunt d'activitats, el pes de les quals, equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura. Si no s'arriba a aquest llindar, el professorat pot considerar l'alumne/a com a no avaluable.

2. Requisits per a superar l’assignatura

Partirà d’un criteri basat en l’avaluació continua, fet que fa preceptiu l’assistència a classe i que ens permetrà mesurar el grau de competències específiques del programa que l’alumne/a ha assolit.

Cal tenir un nota mínima de 5 en cadascuna de les tipologies d’activitats que conformen l’avaluació.

Valor de cada ítems per l'avaluació. Treballs Individuals (30%), Treball grupal (25%), Prova Final (35%), Tasques de seminari (10%). 

Mínim d'assistència al 80% de les classes i seminaris. Les absències hauran de ser degudament justificades, per causes de força major o raons autoritzades pel professorat.

Presentacions fora de termini, no s'accepten. La còpia o plagi d'un treball o de l'examen final comportarà la seva suspensió, amb advertiment i opció de repetició. La reincidència comportarà la suspensió de l'assignatura.

3. Recuperacions

Si un alumne/a no assolir alguna de les activitats, tindrà la possibilitat de superar-la a l'examen final de recuperació. 

4. Qüestions d'ordre general

Les classes comencen puntualment. No s'admet l'entrada a classe una vegada aquesta hagi començat, ni la sortida abans de la seva finalització. Salvant casos justificats.

5. Tot l'alumnat resta obligat a tenir una actidud respectuosa cap a la resta de companys/es, docents i comunitat de la UAB en general. No s'admeten conductes ofensives i/o discriminatòries en el decurs de les classes, per cap raó o altra circumstància personal o social (sigui per raó de naixement, raça, sexe, religió i opinió).    

6. La Intel·ligència Artificial Generativa: en aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l'alumnat en l'anàlisi i la reflexió personal. L'alumnat haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat que es valoraran com un plagi.

AVALUACIÓ ÚNICA

Aquesta assignatura també té l'opció d'avaluació única, segons els criteris de la Facultat de Dret, amb un examen final (50%) tipus test sobre el temari. Una segona part de casos pràctics (30%) consistent en 3 preguntes curtes sobre situacions de prevenció. Una tercera part sobre una sentència judicial (20%) amb l'anàlisi, identificació de factors i proposta de solucions preventives. La part teòrica versarà en les presentacions a classe i la bibliografia obligatòria. Els casos pràctics, serà sobre el treball desenvolupat als seminaris i degudament documentat al campus virtual. I la sentència judicial sobre els treballs individuals. Si no es supera la prova única, es podrà realitzar un examen final de recuperació. https://www.uab.cat/doc/PautesAvaluacioUnica


Bibliografia

BIBLIOGRAFIA OBLIGATÒRIA

Redondo, S. (2015). Confluencia de riesgos: Una teoría criminológica unificada. El origen de los delitos (pp. 209-269). Tirant lo Blanch

San-Juan, C. & Vozmediano, L. (2021). Guía de prevención del delito. (pp.1-61). Bosch

Velasco de la Fuente, P. (2021). Homo criminalis: el crimen a un clic. Los Nuevos riesgos de la sociedad actual (pp. 315-399).  Ariel

BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTÀRIA

Cid, J. &  Larrauri, E. (2023). Teorías criminológicas: Explicación y prevención de la delincuencia (2ª ed.).  Bosch.

College of policing (2024). Crime reduction toollkit. https://www.college.police.uk/research/crime-reduction-toolkit

Farrington, D. & Welsh, B. (2008). Saving children from a life of crime: Early risk factors and effective interventions. Oxford University Press.

Lab, S. P. (2014). Evaluación de la prevención de la criminalidad. Crime prevention: Approaches, practices, and Evaluations  (8th edition) (pp.35-50). Routledge. Taylor & Francis Group.

Medina, J. (2011). La prevención del delito. Políticas y estrategias de prevencion del delito y seguridad Ciudadana. (pp.1-43). Edisofer.

National Institute of Justice (2024). Crime solutions. https://crimesolutions.ojp.gov

Panchón, C. (1998). Manual de pedagogía de la inadaptación social. Dulac.

Pincus, J. H. (2003). Instintos básicos. Ed. Oberon.

Redondo, S. & Garrido, V. (2023). Principios de Criminologia (5ª ed.). Tirant lo Blanch.

Redondo, S. & Sanchez-Meca, J. Garrido, V. (2002). Los programas psicológicos con delincuentes y su efectividad: la situación europea. Psicotema, 14(1, extra), 164-173.

Rojas, L. (2004). Las Semillas de la Conducta Violenta. Espasa Calpe.

Vázquez, C. (2003) Predicción y prevención de la delincuencia juvenil según las teorías del desarrollo social (social development theories). Revista de Derecho, 14, 135-158  

Pel·lícules:

Gansel, Denis (2008) La Ola (Die Welle). Prevenció Socialitzadora

Merelles, Fernando (2002) Ciudad de Dios. Prevenció Ecològica

Thorne, J. Graham, S. Barantini, P. (2025) Adolescencia. Minisèrie Britànica de Netflix. Factors de Risc i Protecció. 


Programari

Campus Virtual de la UAB. Aula Moodle


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) 11 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) 12 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) 13 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català primer quadrimestre matí-mixt