Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Humanitats | OT | 3 |
Humanitats | OT | 4 |
Estudis d'Anglès i de Clàssiques | OT | 3 |
Estudis d'Anglès i de Clàssiques | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Atès el caràcter introductori d'aquesta assignatura, no es pressuposa cap coneixement ni de la mitologia, l'art o la literatura grecoromanes i, per tant, l'estudiant ha de tenir una bona disposició a aproximar-se a aquests aspectes des dels seus continguts més bàsics. Només es demana interès per l'antiguitat clàssica i la seva pervivència, la literatura universal, l'art i altres manifestacions culturals.
Llengua
L'estudiant ha d'estar disposats a seguir les classes impartides en català.
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries
Aquesta assignatura pretén ser una introducció a la mitologia grecoromana i la seva pervivència fins a l’actualitat. Ens aproximarem a la definició dels conceptes de mite, mitologia i mitografia; a l’anàlisi de la iconografia per a la identificació dels referents mítics; als déus i a alguns dels principals cicles mítics; a les fonts literàries de la mitologia grega i romana; als contextos literaris, religiosos i quotidians en què circulaven els mites en l'antiguitat; a la transmissió la mitologia des de l’antiguitat fins al món actual; a les diverses interpretacions que s’han proposat del fet mític i dels relats mítics.
Es completaran aquests continguts amb la confrontació amb una selecció de fonts literàries i iconogràfiques que ens permeten conèixer la mitologia clàssica en el seu context i exemplificar-ne la pervivència. En acabar el curs, l’estudiant s'haurà aproximat a diferents teories, antigues i modernes, sobre el mite i la seva interpretació. S'haurà familiaritzat amb déus antics, la seva mitologia i els seus cultes, i amb alguns dels principals cicles mítics de la tradició grecollatina, haurà assimilat l’ús de les principals eines, literàries i iconogràfiques, per a la identificació i estudi dels mites antics, de les seves fonts gregues i llatines, així com la seva recepció en la tradició occidental.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes | 42 | 1,68 | 1, 2, 4, 6, 7, 8, 9, 11 |
Exàmens parcials | 3 | 0,12 | 1, 2, 6, 7 |
Tipus: Supervisades | |||
Treball | 50 | 2 | 1, 2, 3, 6, 7, 9, 11 |
Tipus: Autònomes | |||
Activitats i treballs online | 30 | 1,2 | 1, 2, 6 |
Estudi personal | 25 | 1 | 1, 4, 6, 7, 8, 11 |
La participació en les activitats docents servirà a l’estudiant per adquirir unes eines d’anàlisi i estudi dels mites grecoromans des de les seves fonts fins a la seva pervivència al llarg dels segles, especialment en la literatura i les arts plàstiques. Les activitats d’aprenentatge, consistents en l’anàlisi i comentari de textos literaris i/o d’altres manifestacions culturals, en un examen i en un treball final, permetran aprofundir i consolidar els coneixements i competències adquirits.
L’estudiant trobarà els materials al campus virtual (Moodle) de l’assignatura: activitats, dossiers de textos, presentacions, enllaços, materials audiovisuals, notícies de l’actualitat… Hi haurà dos exàmens: Examen 1: 8 d'abril / Examen 2: 1 de juny. Consistiran en l'anàlisi de textos literaris i imatges artístiques de l'antiguitat i la tradició clàssica que tractin mites o de passatges teòrics sobre mitologia. S’inclouran també preguntes teòriques
El treball final consistirà en:
Exposició oral en grup de tres persones, que consistirà en: Estudi d'un mite o personatge mític, que haurà de comprendre aquests aspectes bàsics: Fonts literàries antigues; Iconografia antiga; Tradició literària i artística. Estudi aprofundit d'una obra artística o literària basada en aquest mite per analitzar-ne el tractament i les fonts. 30%. L’estudiant haurà d’informar al professor del tema que ha triat.
La recerca es durà a terme amb llibres i materials bibliogràfics extrets de la biblioteca de lletres de la UAB o altres materials que el professorat faci arribar a l’estudiant. El treball no es presentarà en format escrit. Es farà una presentació oral de 10 a 15 minuts. Els estudiants hauran de consensuar amb el professor el tema del treball i haurà de sotmetre l’evolució de la recerca en entrevistes al despatx. Amb data de 15 de maig els estudiants hauran de presentar un guió del treball al professor.
Les exposicions orals es faran a partir del 3 de juny i d’acord amb un ordre que es decidirà per sorteig.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen parcial 1 | 30 | 0 | 0 | 1, 6, 7, 9 |
Examen parcial 2 | 30 | 0 | 0 | 1, 6, 7, 9, 10 |
Exposició de treball oral | 20 | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11 |
Participació i assitència a les classes i altres activitats docents | 20 | 0 | 0 | 1, 2, 4, 6, 7, 8 |
1. Condicions per a la qualificació ‘No avaluable’.
L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.
2. Procediment de recuperació
Per participar a la recuperació l’alumnat ha d’haver estat prèviament avaluat en un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total (AVALUACIÓ CONTINUADA) o bé lliurar totes les proves previstes (AVALUACIÓ ÚNICA).
Criteris d'avaluació:
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
Nota:
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'Estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast
Calendari:
L’estudiant podrà justificar l’absència en una prova només per malaltia sobrevinguda i amb el corresponent document oficial mèdic justificatiu.
Avaluació única
a) Examen teòric de la primera part del temari 35%
b) Examen teòric de la segona part del temari 35%
c) Exposició oral que consistirà en: Estudi d'un mite o personatge mític, que haurà de comprendre aquests aspectes bàsics: Fonts literàries antigues; Iconografia antiga; Tradició literària i artística. Estudi aprofundit d'una obra artística o literària basada en aquest mite per analitzar-ne el tractament i les fonts. 30%. L’estudiant haurà d’informar al professor del tema que ha triat.
Plagi o conducta fraudulenta
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball queinclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i comporta que l’activitat s’avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos de gravetat.
Minerva Alganza (2006). “La mitografía como género de la prosa helenística: cuestiones previas”, FlorIlib 17 (ps. 9-37).
Caldrà tenir el programa Teams instal.lat a l'ordinador.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |