Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Història | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Sense prerequisits oficials
L’assignatura forma part de la matèria Prehistòria del grau d’Història. Els 30 ECTS d’assignatures bàsiques vinculades a la matèria d’Història tenen com objectiu garantir els coneixements mínims indispensables que han de permetre als estudiants cursar amb èxit els crèdits obligatoris i optatius que es preveuen per al grau d'Història.
La matèria de Societats Prehistòriques té per objectiu proporcionar un coneixement bàsic dels principals esdeveniments i processos de canvi i continuïtat de la Humanitat en una perspectiva diacrònica, des de la transició del Pleistocè a l'Holocé i l'aparició de les primeres societats pageses al Pròxim Orient fins a l'aparició de societats estatals amb documentació escrita (Europa, Mediterrani, Pròxim Orient, Xina) o la irrupció de potències colonials amb els consequent impacte a les societats indígenes (Amèrica, Àfrica subsahariana, Oceania). Té, per tant, una perspectiva global, integrant els diversos espais geogràfics i dinàmiques històriques. De fet, la dimensió espacial d’aquest coneixement històric haurà de ser tan àmplia como sigui possible, doncs contribueix enormement a desenvolupar la capacitat de comprendre la diversitat històrica i cultural. Així mateix, la matèria ofertada proporcionarà unes primeres nocions sobre els diversos enfocaments temàtics de la ciència històrica (social, polític, econòmic, de gènere, ideològic, cultural), així com de teoria i metodologia de la Història, la Prehistòria i l'Arqueologia (debats i perspectives historiogràfiques).
Bloc 0. Canvis històrics i pràctiques socials: una visió des de la prehistòria
Bloc 1. L’aparició i consolidació de l’economia productora
Bloc 2.- Les primeres societats complexes al Pròxim Orient i a Europa
Bloc 3.- Les altres societats prehistòriques
Caçadors-recol·lectors de l'Holocè i primeres societats productores i complexes a Àfrica, Àsia, Amèrica i Oceania
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 50 | 2 | 2, 5, 7, 9, 10 |
Preparació proves i treballs | 75 | 3 | 1, 2, 4, 6, 8, 10, 11, 12 |
Tutorització | 10 | 0,4 | 2, 3, 4, 8 |
Activitats dirigides
Activitats supervisades
Activitat autònoma
Avaluació
NOTA: Es reservaran 15 minuts d’una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l’alumnat de les enquestes d’avaluació de l’actuació del professorat i d’avaluació de l’assignatura
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Presentacions i activitats a l'aula | A concretar pel professorat a inici de curs | 6 | 0,24 | 2, 4, 6, 8, 9 |
Proves escrites | A concretar pel professorat a inici de curs | 6 | 0,24 | 3, 5, 7, 10, 12 |
Treballs escrits | A concretar pel professorat a inici de curs | 3 | 0,12 | 1, 2, 4, 6, 8, 9, 11, 12 |
Mòduls d'avaluació
Es portarà a terme una avaluació continuada de totes les activitats desenvolupades a l’assignatura. El sistema d'avaluació s’organitza en 3 mòduls, cadascun tindrà assignat un pes específic en la qualificació final: 40% mòdul 1, 40% mòdul 2, 20% mòdul 3.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Calendari d’avaluació
A l’inici de curs s’informarà a l’alumnat dels continguts concrets dels mòduls d’avaluació i els seus terminis de realització/lliurament.
En el moment de realització/lliurament de cada activitat avaluable, el professorat informarà (Moodle, SIA) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
Requisits per superar l’assignatura
Recuperació
Es podran presentar a la recuperació les/els estudiants que compleixen els següents requisits:
Calendari de recuperació
Les dates dels exàmens de recuperació estan fixades per la Facultat. Aquestes dates es publiquen a la web de la Facultat al mes de juliol del curs anterior. És responsabilitat dels/les estudiants saber la data que li correspon fer la recuperació de la seva assignatura. La última prova de l’avaluació continuada es programarà com a mínim una setmana abans de la data de recuperació.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Moodle, Teams, etc. El professorat vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
Avaluació única
Constarà d'una prova escrita (60%) i un treball temàtic (40%)
La prova escrita es realitzarà en les dates establertes per la Facultat i s'avaluarà el temari complet de l'assignatura.
Les pautes i contingut del treball escrit s'establiran a principi de curs i es podran consultar a l'Espai Moodle de l'assignatura al Campus Virtual de la UAB. La data de lliurament serà la mateixa que l'establerta per a la prova escrita.
NOTA CONDUCTA FRAUDULENTA: En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
NOTA IA: En aquesta assignatura es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l'estudiant en l'anàlisi i la reflexió personal.
L’estudiant haurà de: (i) identificar quines parts han estat generades amb IA; (ii) especificar les eines utilitzades; i (iii) incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït el procés i el resultat final de l’activitat.
La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i comporta que l’activitat s’avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos de gravetat.
Bloc 0. Canvis històrics i pràctiques socials: una visió des de la prehistòria
Graeber, D. & Wengrow, D. (2022). El amanecer de todo. Una nueva historia de la humanidad. Barcelona: Ariel.
Bloc 1. L’aparició i consolidació de l’economia productora
Bloc 2. Les primeres societats complexes al Pròxim Orient i a Europa
Bloc 3. Les altres prehistòries
-Cap
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 2 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 2 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |