Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Història | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Cap prerequisit. No obstant això, per a una millor coherència formativa, recomanem fer les assignatures Cultura i Mentalitats a l’Època Moderna i Història dels moviments socials a l’època contemporània.
L’assignatura té com a objectiu principal proporcionar els instruments i els recursos que permetin apropar-se al món de les idees, els conceptes i els valors de les cultures polítiques contemporànies. Tractarem tant els autors i autores més reconeguts com tots/es aquells que s’escapen del cànon oficial i provenen dels sectors populars. En aquesta exploració atendrem també la creació i transformació dels espais de producció d’opinió (el saló, la taverna, el cafè, la premsa, el parlament, la plaça pública...). El marc cronològic contempla des de la crisi de l’antic règim a finals del segle XVIII, fins a la crisi global de finals de segle XX. Un univers, doncs, plural i divers, permeable a les influències europees i americanes, però també a les del món àrab i musulmà. |
Objectius generals: Introducció a l'estudi de les idees, els llenguatges i les argumentacions dels principals corrents del pensament polític i social contemporani. Tractarem de la configuració de les grans cultures polítiques en la societat dels segles XIX i XX i del temps present. Atorgarem una atenció especial a la seva circulació i recepció a Espanya i Catalunya.
Temari:
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Asistència a les classes teòriques i pràctiques a l'aula o telemàticament i integració dels coneixements adquirits. | 35 | 1,4 | 1, 4, 7, 9, 11 |
Exercicis pautats d'aprenentatge. Pràctiques. | 15 | 0,6 | 3, 5, 6, 7, 8, 10, 11 |
Exercicis pautats d'aprenentatge. Qüestionari. | 10 | 0,4 | 2, 3, 4, 5, 8, 10, 11 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 15 | 0,6 | 2, 3, 6, 7 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball autònom de l'estudiant, millora de la seva formació crítica. | 75 | 3 | 2, 3, 5, 6, 7, 9, 10, 11 |
Assistència a les classes teòriques dirigides pel professor.
Assistència a sessions de seminaris i pràctiques dirigides per el professor a l’aula o telemàticament i a les sales especials de la Biblioteca d’Humanitats.
Assistència a les tutories particulars al despatx del professor o telemàticament.
Lectura comprensiva de textos històrics del segle XIX i XX.
Aprenentatge d’estratègies de recerca d’informació en biblioteques, hemeroteques i a la xarxa.
Realització de treballs i comentaris analítics.
Presentacions i intervencions a l’aula.
Estratègies d’estudi personal.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Dos exàmens parcials, un al mig i un altre al final del curs. | 50% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 10, 11 |
Exposicions orals de lectures d'articles o a partir de documents històrics | 25% | 0 | 0 | 2, 3, 5, 7, 9, 10 |
Qüestionari a partir de la lectura d'un text d'història de les idees i del pensament. | 25% | 0 | 0 | 1, 4, 5, 8, 10, 11 |
Història del Pensament i de les Cultures Polítiques Contemporànies.
Avaluació Continuada:
1) Dues Proves escrites:
La primera prova es realitzarà a meitat de curs (valoració 25 %).
Tractarà sobre la temàtica treballada durant el parcial. Quatre preguntes. Una d’elles tractarà d’un article de lectura obligatòria penjat al Campus Virtual.
La segona prova escrita es realitzarà a final de curs. (Valoració 25%).
Tractarà sobre la temàtica treballada durant la segona part de l’assignatura. Quatre preguntes. Una d’elles tractarà d’un article de lectura obligatòria penjat al Campus Virtual.
Important: La mitjana d’aquestes dues proves cal superar-la de forma positiva (com a mínim un 5).
2) Pràctiques i Treballs:
Qüestionari preparat amb fonts secundàries en forma d’articles disponibles a la xarxa o de llibres. El Treball serà definit a inici de curs i complementat amb l’ús de fonts primàries (visites a arxius, centres de documentació o de fonts disponibles a la xarxa). Màxim 8 pàgines. Valoració 25%. Data lliurament: coincidint amb el segon parcial, a finals de curs.
Obligat: Per a fer el Qüestionari cal que els objectius i pla de treball del mateix quedi fixat durant les tres primeres setmanes del curs en visites al despatx i en horaris de tutoria. En cas contrari, es considerarà no avaluable.
3) Exposició oral, més assistència (10%), seguiment i participació del treball a l’aula amb documentació diversa –lectura del dossier i articles- , així com també en les tutories del despatx del professor (total un 25%).
Només es recuperen les activitats d’avaluació entregades en els terminis establerts pel professor de l’assignatura; en cap cas es podrà presentar un exercici per primera vegada durant la prova de Recuperació.
Les pràctiques o treballs (i la participació, assistència i progressió), no es recuperen.
La còpia de fonts escrites (utilitzant Intel·ligència Artificial, internet, treballs d’altres, etc.) suposarà un 0 en la qualificació de l'exercici i que l'alumne perdi la convocatòria del total de l'assignatura. Tots els treballs es presentaran en format “paper”.
La data de la recuperació és única i fixada per la Secretaria de la Facultat.
Avaluació Única:
Consistirà en la suma d’una única Prova Escrita (50%), més l’entrega d’un Treball (Qüestionari) (25%), i la realització d’una Pràctica (elaboració d’un Pòster) (25%).
Prova Escrita:
Tractarà sobre la temàtica corresponent al programa de l’assignatura. Al llarg del curs penjaré textos al Campus Virtual. Aquests articles, tots ells disponibles a la xarxa, seran de lectura obligatòria. Algunes de les preguntes de la prova escrita estaran relacionades amb aquests articles.
Qüestionari:
Redactat a partir de fonts secundàries procedents d’articles disponibles a la xarxa o de monografies en format de llibre. Treball que serà definit a inici de curs i complementat amb l’ús de fonts primàries (visites a arxius, centres de documentació o de fonts disponibles a la xarxa). Màxim 8 pàgines. Data de lliurament: coincidint amb la prova escrita i amb el segon parcial dels alumnes d’avaluació continuada, a finals de curs.
Obligat: Per a fer el Qüestionari cal que els objectius i pla de treball del mateix quedi fixat durant les tres primeres setmanes del curs en visites al despatx i en horaris de tutoria. En cas contrari, es considerarà no avaluable.
Pòster:
Lliurament d’un pòster sobre una temàtica que haurà d’incloure lectures i que s’indicarà a inici de curs.
Les pràctiques o treballs no es recuperen. Es considerarà a efectes acadèmics un No Avaluable, l’alumne que hagi fet menys d’una tercera part de les evidències avaluables del total de l’assignatura.
A l’Avaluació Única, si la suma de les tres notes finals és inferior a 3,5 punts, comportarà el suspens de l’assignatura i no podrà anar a recuperació.
La còpia de fonts escrites (utilitzant Intel·ligència Artificial, internet, treballs d’altres, etc.) suposarà un 0 en la qualificació de l'exercici i que l'alumne perdi la convocatòria del total del'assignatura. Tots els treballs es presentaran en format “paper”.
La data de la recuperació és única i fixada per la Secretaria de la Facultat.
En el moment de realització de cada activitat avualativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Campus Virtual o Sigma) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
Per a participar a la recuperació l’alumnat ha d’haver estat prèviament avaluat en un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total (AVALUACIÓ CONTINUADA), o bé lliurar totes les activitats previstes (AVALUACIÓ ÚNICA). En tots dos casos (avaluació continuada i única), per a participar en el procés de recuperació el professor o professora responsable exigirà haver obtingut una qualificació mínima de 3,5 en la mitjana final, comportant en els casos que no s'hi arribi el suspens de l'assignatura i no poder acollir-se a recuperació.
En cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0.
Aquesta assignatura permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclussivament en tasques de cerca bibliogràfica i d'informació. L'estudiant ha d'identificar les parts que han estat generades amb IA; especificar les eines utilitzades, i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l'activitat. La no transparència de l'ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i comporta que l'activitat s'avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos de gravetat.
BIBLIOGRAFIA GENERAL
Cap comentari
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |