Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Diplomàtica

Codi: 100328 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Història OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Josep Antoni Iglesias Fonseca
Correu electrònic:
toni.iglesias@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Es recomanable haver cursat prèviament l'assignatura de Paleografia.


Objectius

Ensenyar als estudiants a diferenciar entre documents originals i còpies, autèntics i falsos o interpolats. Ensenyar com es confecciona un diplomatari amb exercicis sobre la reducció del còmput cronològic antic a l'actual. Ensenyar a redactar els regestos o resums essencials del contingut dels documents, i a preparar l'edició crítica dels documents.


Competències

  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Dominar els principals mètodes i tècniques propis de la diplomàtica
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica

Resultats d'aprenentatge

  1. Aprendre de manera autònoma.
  2. Comunicar-se tant oralment com per escrit en l'idioma propi o en una tercera llengua utilitzant la terminologia i les tècniques pròpies de la historiografia.
  3. Diferenciar críticament un diploma autèntic d'un altre de fals o interpolat.
  4. Identificar les idees principals i les secundàries i expressar-les amb correcció lingüística.
  5. Organitzar i planificar la cerca d'informació històrica.
  6. Presentar treballs en formats ajustats a les demandes i els estils personals, tant individuals com en grup petit.
  7. Reduir al nostre calendari actual els còmputs cronològics d'època antiga i medieval.
  8. Regestar, és a dir, resumir el contingut dels diplomes i alhora ser competent en la seva edició crítica.
  9. Utilitzar correctament el lèxic específic de la història.
  10. Utilitzar els recursos informàtics propis de l'àmbit d'estudi de la història.

Continguts

  1. Definició i objectius bàsics de la Diplomàtica.
  2. Concepte de diploma o document.
  3. Els documents autèntics, falsos i interpolats.
  4. Documents originals i còpies. Els registres i els cartorals.
  5. Diversos sistemes de cronologia antiga i reducció al còmput actual.
  6. Diversos tipus de regestos i la seva problemàtica.
  7. L'edició diplomàtica, paleogràfica, interpretativa i crítica.
  8. Presentació de l'aparat heurístic i elaboració de l'aparat crític.
  9. Confecció d'un diplomatari.
  10. Problemàtica dels índexs en els diplomataris. L'adaptació dels noms propis antics a les llengües actuals.

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Concepte i objectius de la Diplomàtica 20 0,8 1, 3
Confecció d'un diplomatari 20 0,8 1, 3, 6, 7, 8
Cronologia antiga i reducció al còmput actual 20 0,8 7
L'adaptació dels noms propis antics a les llengües actuals 20 0,8 6, 8
Tipus: Supervisades      
Edició d'un breu conjunt de diplomes 20 0,8 1, 3, 6, 7, 8
Tipus: Autònomes      
Treball de l'assignatura 50 2 1, 3, 6, 7, 8

L'assignatura tindrà una orientació essencialment pràctica. Tots els aspectes teòrics s'aplicaran en exercicis pràctics a classe en base a l'estudi de facsímils de documents originals. Es tindrà en compte la participació activa en les classes.

Activitats dirigides: classes teòriques, presentació pública de treballs, seminaris de discussió de textos, estudi i discussió de fonts documentals.

Activitats supervisades: tutories i realització d'exercicis pautats d'aprenentatge (individuals o en grups reduïts).

Activitats autònomes: cerca de documentació, lectura de textos, redacció de treballs, estudi.

Es reservaran 15 minuts d’una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l’alumnat de les enquestes d’avaluació de l’actuació del professorat i d’avaluació de l’assignatura.

La Biblioteca d'Humanitats ofereix cursos virtuals dirigits a conèixer millors els fons documentals, els gestors de referència bibliogràfiques o qüestions com el plagi o els drets d'autor. El/la professor/a pot incloure com a activitat algun d'aquests cursos: https://www.uab.cat/web/que-oferim/cursos-de-formacio-1345708785493.html

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen I (1:30 h.) 25% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Examen II (1:30 h.) 25% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Participació activa a classe 10% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Treball de l'assignatura: edició d'un breu conjunt de diplomes 40% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10

L'avaluació continuada es realitzarà a partir de l'activitat a classe (10%), de la qualitat del treball final presentat, que consisteix en l'elaboració d'un breu diplomatari (40%), i de dos exàmens parcials (25% + 25%). 

L'avaluació única constarà de tres activitats: l'elaboració del regest de tres documents de tipologia diversa, la reducció al còmput actual de cinc cronogrames d'època medieval i moderna, i un examen final. Els estudiants podran acollir-se a l'avaluació única dins el termini que estableixi Gestió Acadèmica. Les proves d'Avaluació única poden coincidir amb dates reservades per a l'avaluació continuada. Recuperació de l’avaluació única: s’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per a l’avaluació continuada.

En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o la professora informarà a l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.

Per a la recuperació els estudiants han d’haver estat prèviament avaluats en un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total (Avaluació continuada) o bé lliurar totes les proves previstes (Avaluació única). El/la estudiante recibirá la calificación de “No evaluable” siempre que no haya entregado más del 30% de las actividades de evaluación.ç

La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar (tret de casos excepcionals justificats) i els/les estudiants Erasmus que demanin avançar un examen han de presentaral professor/a un document escrit de la seva universitat d'origen que justifiqui la seva sol·licitud.

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificaràamb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

Aquesta assignatura permet l’ús de tecnologies d’Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de cerca bibliogràfica o cerca d’informació i la correcció de textos o traduccions (no per a la transcripció).  En el cas d’assignatures de graus filològics, l’ús de la traducció l’had’autoritzar el/la professor/a. Es poden contemplar altres situacions, sempre amb el vistiplau del professor/a. L’estudiant ha de (i) identificar les parts que han estat generades amb IA; (ii) especificar leseines utilitzades; i (iii) incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà faltad'honestedat acadèmica i comporta que l’activitat s’avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos de gravetat.


Bibliografia

Alturo, Jesús. Chartae Latinae Antiquiores. Part CXII: Spain I. With the assistance of T. Alaix. Dietikon-Zürich: Urs Graf Verlag, 2017. 128 p. Enllaç al catàleg de la UAB.

Alturo, Jesús. Chartae Latinae Antiquiores. Part CXIII: Spain II. With the assistance of T. Alaix. Dietikon-Zürich: Urs Graf Verlag, 2017. 136 p. Enllaç al catàleg de la UAB.

Bresslau, HarryManuale di diplomatica per la Germania e l’Italia. Trad. di Anna Maria Voci-Roth. Rome: Ministero per i beni culturali e ambientali, Ufficio centrale per i beni archivistici, 1998. 1423 p. (Pubblicazioni degli archivi di Stato. Sussidi; 10). Enllaç al catàleg de la UAB.

Cappelli, AdrianoCronologia, cronografia e calendario perpetuo dal principio dell'èra cristiana ai nostri giorni. 3za ed. Milano: Ulrico Hoepli, 1969. 602 p. (Manuali Hoepli). Enllaç al catàleg de la UAB.

Giry, Arthur. Manuel de Diplomatique: diplômes et chartes: chronologie technique: éléments critiques et parties constitutives de la teneur des chartes: les Chancelleries: les actes privés. Genève: Slatkine Reprints, 1975. 944 p. Enllaç al catàleg de la UAB.

Guyotjeannin, Olivier; Pycke, Jacques; Tock, Benoît-MichelDiplomatique médiévale. 3e éd. augmentée. Turnhout: Brepols, 1993. 486 p. (L’atelier du médiéviste; 2). Enllaç al catàleg de la UAB. Enllaç al catàleg de la UAB.

Els estudiants seran també dirigits a recursos en línia, en particular a la consulta de diplomes digitalitzats disponibles , per exemple, a la Biblioteca de Catalunya, a l'Arxiu Nacional de Catalunya i altres arxius catalans.

Com citar i elaborar la bibliografia: https://www.uab.cat/web/estudia-iinvestiga/com-citar-i-elaborar-la-bibliografia-1345708785665.html


Programari

Cap


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català primer quadrimestre matí-mixt