Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Història | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Es recomanable haver cursat prèviament l'assignatura de Paleografia.
Ensenyar als estudiants a diferenciar entre documents originals i còpies, autèntics i falsos o interpolats. Ensenyar com es confecciona un diplomatari amb exercicis sobre la reducció del còmput cronològic antic a l'actual. Ensenyar a redactar els regestos o resums essencials del contingut dels documents, i a preparar l'edició crítica dels documents.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Concepte i objectius de la Diplomàtica | 20 | 0,8 | 1, 3 |
Confecció d'un diplomatari | 20 | 0,8 | 1, 3, 6, 7, 8 |
Cronologia antiga i reducció al còmput actual | 20 | 0,8 | 7 |
L'adaptació dels noms propis antics a les llengües actuals | 20 | 0,8 | 6, 8 |
Tipus: Supervisades | |||
Edició d'un breu conjunt de diplomes | 20 | 0,8 | 1, 3, 6, 7, 8 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball de l'assignatura | 50 | 2 | 1, 3, 6, 7, 8 |
L'assignatura tindrà una orientació essencialment pràctica. Tots els aspectes teòrics s'aplicaran en exercicis pràctics a classe en base a l'estudi de facsímils de documents originals. Es tindrà en compte la participació activa en les classes.
Activitats dirigides: classes teòriques, presentació pública de treballs, seminaris de discussió de textos, estudi i discussió de fonts documentals.
Activitats supervisades: tutories i realització d'exercicis pautats d'aprenentatge (individuals o en grups reduïts).
Activitats autònomes: cerca de documentació, lectura de textos, redacció de treballs, estudi.
Es reservaran 15 minuts d’una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l’alumnat de les enquestes d’avaluació de l’actuació del professorat i d’avaluació de l’assignatura.
La Biblioteca d'Humanitats ofereix cursos virtuals dirigits a conèixer millors els fons documentals, els gestors de referència bibliogràfiques o qüestions com el plagi o els drets d'autor. El/la professor/a pot incloure com a activitat algun d'aquests cursos: https://www.uab.cat/web/que-oferim/cursos-de-formacio-1345708785493.html
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen I (1:30 h.) | 25% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Examen II (1:30 h.) | 25% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Participació activa a classe | 10% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Treball de l'assignatura: edició d'un breu conjunt de diplomes | 40% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
L'avaluació continuada es realitzarà a partir de l'activitat a classe (10%), de la qualitat del treball final presentat, que consisteix en l'elaboració d'un breu diplomatari (40%), i de dos exàmens parcials (25% + 25%).
L'avaluació única constarà de tres activitats: l'elaboració del regest de tres documents de tipologia diversa, la reducció al còmput actual de cinc cronogrames d'època medieval i moderna, i un examen final. Els estudiants podran acollir-se a l'avaluació única dins el termini que estableixi Gestió Acadèmica. Les proves d'Avaluació única poden coincidir amb dates reservades per a l'avaluació continuada. Recuperació de l’avaluació única: s’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per a l’avaluació continuada.
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o la professora informarà a l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
Per a la recuperació els estudiants han d’haver estat prèviament avaluats en un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total (Avaluació continuada) o bé lliurar totes les proves previstes (Avaluació única). El/la estudiante recibirá la calificación de “No evaluable” siempre que no haya entregado más del 30% de las actividades de evaluación.ç
La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar (tret de casos excepcionals justificats) i els/les estudiants Erasmus que demanin avançar un examen han de presentaral professor/a un document escrit de la seva universitat d'origen que justifiqui la seva sol·licitud.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificaràamb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Aquesta assignatura permet l’ús de tecnologies d’Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de cerca bibliogràfica o cerca d’informació i la correcció de textos o traduccions (no per a la transcripció). En el cas d’assignatures de graus filològics, l’ús de la traducció l’had’autoritzar el/la professor/a. Es poden contemplar altres situacions, sempre amb el vistiplau del professor/a. L’estudiant ha de (i) identificar les parts que han estat generades amb IA; (ii) especificar leseines utilitzades; i (iii) incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà faltad'honestedat acadèmica i comporta que l’activitat s’avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos de gravetat.
Alturo, Jesús. Chartae Latinae Antiquiores. Part CXII: Spain I. With the assistance of T. Alaix. Dietikon-Zürich: Urs Graf Verlag, 2017. 128 p. Enllaç al catàleg de la UAB.
Alturo, Jesús. Chartae Latinae Antiquiores. Part CXIII: Spain II. With the assistance of T. Alaix. Dietikon-Zürich: Urs Graf Verlag, 2017. 136 p. Enllaç al catàleg de la UAB.
Bresslau, Harry. Manuale di diplomatica per la Germania e l’Italia. Trad. di Anna Maria Voci-Roth. Rome: Ministero per i beni culturali e ambientali, Ufficio centrale per i beni archivistici, 1998. 1423 p. (Pubblicazioni degli archivi di Stato. Sussidi; 10). Enllaç al catàleg de la UAB.
Cappelli, Adriano. Cronologia, cronografia e calendario perpetuo dal principio dell'èra cristiana ai nostri giorni. 3za ed. Milano: Ulrico Hoepli, 1969. 602 p. (Manuali Hoepli). Enllaç al catàleg de la UAB.
Giry, Arthur. Manuel de Diplomatique: diplômes et chartes: chronologie technique: éléments critiques et parties constitutives de la teneur des chartes: les Chancelleries: les actes privés. Genève: Slatkine Reprints, 1975. 944 p. Enllaç al catàleg de la UAB.
Guyotjeannin, Olivier; Pycke, Jacques; Tock, Benoît-Michel. Diplomatique médiévale. 3e éd. augmentée. Turnhout: Brepols, 1993. 486 p. (L’atelier du médiéviste; 2). Enllaç al catàleg de la UAB. Enllaç al catàleg de la UAB.
Els estudiants seran també dirigits a recursos en línia, en particular a la consulta de diplomes digitalitzats disponibles , per exemple, a la Biblioteca de Catalunya, a l'Arxiu Nacional de Catalunya i altres arxius catalans.
Com citar i elaborar la bibliografia: https://www.uab.cat/web/estudia-iinvestiga/com-citar-i-elaborar-la-bibliografia-1345708785665.html
Cap
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |