Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Treball de Fi de Grau

Codi: 100323 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Filosofia OB 4

Professor/a de contacte

Nom:
Laura Benitez Valero
Correu electrònic:
laura.benitez@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

L’alumnat es pot matricular del Treball de Fi de Grau (TFG) de Filosofia si té aprovats 160 crèdits ECTS del Grau de Filosofia.


Objectius

L’Objectiu de l’assignatura és elaborar un treball que ha de mostrar el nivell d’assoliment de les competències adquirides durant la formació en el Grau de Filosofia.

El treball consisteix en l'elaboració escrita i presentació oral d'un tema que permeti una avaluació global i sintètica de les competències específiques i transversals associades al títol de Grau en Filosofia.


Competències

  • Analitzar i sintetitzar els arguments centrals dels textos fonamentals de la filosofia en les seves diverses disciplines.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d''aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Reconèixer i interpretar temes i problemes de la filosofia en les seves diverses disciplines.
  • Situar les idees i els arguments filosòfics més representatius d'una època en el seu rerefons històric i relacionar els autors més rellevants de cada època en qualsevol de les disciplines filosòfiques.
  • Utilitzar la simbologia i els procediments de les ciències formals en l'anàlisi i la construcció d'arguments.
  • Utilitzar un pensament crític i independent a partir dels temes, els debats i els problemes que planteja la filosofia tant històricament com conceptualment.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar casos històrics de fets científics.
  2. Analitzar i sintetitzar informació.
  3. Aplicar el rigor filosòfic en un text escrit seguint els estàndards internacionals de qualitat.
  4. Assenyalar i resumir el contingut filosòfic comú a diverses manifestacions de diferents àmbits de la cultura.
  5. Buscar, seleccionar i gestionar informació de manera autònoma, tant en fonts estructurades (bases de dades, bibliografies, revistes especialitzades) com en informació distribuïda a la xarxa.
  6. Comunicar de forma oral i escrita, amb correcció, precisió i claredat, els coneixements adquirits.
  7. Construir arguments filosòfics amb rigor.
  8. Construir textos normativament correctes
  9. Debatre a partir del coneixement especialitzat adquirit en un context interdisciplinari
  10. Demostrar una posició pròpia davant d'un problema o una controvèrsia de rellevància filosòfica, o en un treball de recerca filosòfica.
  11. Discriminar els trets que defineixen el lloc d'un autor en el context d'una problemàtica i reorganitzar-los en un esquema coherent.
  12. Distingir els temes de rellevància filosòfica en els debats actuals
  13. Distingir i contrastar textos representatius dels principals gèneres de la literatura filosòfica.
  14. Distingir i esquematitzar el contingut fonamental d'un text filosòfic.
  15. Documentar un tema filosòfic i contrastar-ne les fonts.
  16. Elaborar un treball de recerca filosòfic.
  17. Elaborar un treball filosòfic d'anàlisi d'aspectes rellevants de la cultura contemporània que inclogui una apreciació sobre el seu valor.
  18. Elaborar un treball individual en el qual s'expliciti el pla de treball i la temporalització de les activitats.
  19. Establir relacions entre ciència, filosofia, art, religió, política, etc.
  20. Establir una planificació per desenvolupar un treball sobre la matèria
  21. Explicar aspectes de la història de la ciència utilitzant la terminologia pròpia de la disciplina.
  22. Exposar els conceptes propis de la història de la filosofia
  23. Expressar, tant oralment com per escrit, els temes i els problemes bàsics de la tradició filosòfica.
  24. Expressar-se eficaçment aplicant els procediments argumentatius i textuals en els textos formals i científics
  25. Expressar-se en la llengua estudiada, oralment i per escrit, utilitzant el vocabulari i la gramàtica de manera adequada.
  26. Fer presentacions orals utilitzant un vocabulari i un estil acadèmics adequats
  27. Fer servir la terminologia adequada en la construcció d'un text acadèmic.
  28. Formalitzar arguments de qualsevol procedència i calcular-ne la correcció lògica.
  29. Identificar els errors normatius, estilístics o argumentatius d'un text
  30. Identificar les idees principals d'un text sobre la matèria i fer-ne un esquema
  31. Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
  32. Indicar els principals temes de discussió filosòfica en l'actualitat.
  33. Indicar els principals temes de la història de la filosofia.
  34. Indicar i discutir les principals característiques del pensament definitori d'una època, emmarcant-les en el context.
  35. Inferir els temes filosòfics continguts en un text d'ètica o teoria política i organitzar-los de manera que s'hi puguin discriminar els supòsits i implicacions.
  36. Liderar grups de treball, supervisar tasques col·lectives i treballar amb vocació d'unir diverses posicions
  37. Llegir comprensivament textos filosòfics bàsics.
  38. Llegir comprensivament textos filosòfics de la història de la filosofia.
  39. Mantenir una conversa adequada al nivell de l'interlocutor.
  40. Organitzar el temps i els propis recursos per a la feina: dissenyar plans establint prioritats d'objectius, calendaris i compromisos d'actuació.
  41. Participar en debats sobre qüestions filosòfiques respectant les opinions dels altres participants
  42. Presentar treballs en formats ajustats a les demandes i els estils personals, tant individuals com en grup petit.
  43. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  44. Reconèixer, amb mirada experta, referents filosòfics del passat i del present i avaluar-ne la rellevància.
  45. Reconèixer i definir el pensament comú present en un context multidisciplinari.
  46. Reconèixer i posar en pràctica les habilitats per treballar en equip següents: compromís amb l''equip, hàbit de col·laboració, capacitat per incorporar-se a la resolució de problemes.
  47. Redactar correctament un text no normatiu prèviament analitzat
  48. Reflexionar sobre el treball propi i el de l'entorn immediat amb intenció de millorar-los de manera continuada
  49. Relacionar diversos ordres d'idees incloses en els debats filosòfics actuals.
  50. Relacionar diversos ordres que es poden descobrir entre les idees filosòfiques de diferents autors i moments històrics.
  51. Relacionar els elements i els factors propis de textos de la tradició filosòfica
  52. Resoldre problemes de manera autònoma.
  53. Resumir els temes i els arguments exposats en un debat filosòfic clàssic.
  54. Utilitzar correctament el lèxic específic de la història de la ciència
  55. Utilitzar tant eines informàtiques bàsiques (per exemple, processadors de textos o bases de dades) com programes especialitzats necessaris en la pràctica professional de l'arqueologia

Continguts

El TFG consisteix en un treball individual (no està permesa l’elaboració conjunta) i fonamentalment acadèmic; no pas d’un treball de recerca en sentit estricte, caràcter reservat per al Treball de Fi de Màster. El TFG de Filosofia admet també la modalitat d’Aprenentatge Servei (ApS). La ApS és una proposta educativa a través de la qual els i les estudiants es formen mitjançant la participació en un projecte orientat a resoldre una necessitat real d'una comunitat i millorar, així, les condicions de vida de les persones o la qualitat del medi ambient.

Excepcionalment, es poden admetre TFG realitzats per dues persones sempre i quan s'anunciï des de principis de curs i el treball en parella sigui justificat pel caràcter del TFG proposat. Per tant, caldrà l'aprovació de la coordinació i les tutores. En aquest cas, les integrants del grup rebran la mateixa qualificació.

1. Tema i assignació de tutor o tutora.

A principis de curs es facilitarà un llistat amb possibles temes de Treballs de Final de Grau, juntament amb els tutors i tutores corresponents. No obstant això, l’alumnat també tindrà la possibilitat de presentar un tema concret que desitgi investigar com a línia de recerca.

2. Format.

El Treball de Fi de Grau consta d’una part escrita i una part oral.

2.1. Part escrita.

L’extensió del cos del treball ha de ser d’entre 20 i 40 pàgines (2100 caràcters/pàgina), descomptats els capítols d’agraïments, motivació i bibliografia, així com la informació complementària (imatges, gràfics, etc.).

La llengua de redacció pot serel català, l’espanyol o l’anglès. Per redactar-lo en qualsevol altra llengua, cal l’aprovació de la coordinació i del tutor o tutora.

L’estructura del text serà la següent, en el mateix ordre:

  • Pàgina de portada, on ha de constar: el títol del treball, el nom de l’autor o autora, el nom del tutor o tutora, i la informació següent: Treball de Fi de Grau, Grau de Filosofia, Curs 2024-2025, Facultat de Filosofia i Lletres, UAB.
  • Pàgina de declaració autoresponsable de no cometre plagi (el model es trobarà penjat al Moodle).
  • Índex, en la primera pàgina senar després de la Portada i del compromís de no plagiar.
  • Resum del TFG, en la mateixa llengua del treball i amb un màxim de 100 paraules. Paraules clau, entre tres i cinc, en la mateixa llengua del treball.
  • Resum traduït a l’anglès. Paraules clau traduïdes a l’anglès.
  • Introducció.
  • Cos del text, dividit en les seccions o apartatsescaients, que es numeraran i es titularan en minúscules i negreta. Els TFG de la modalitat ApS hauran d’incloure els apartats específics d’aquesta modalitat, d’acord amb les instruccions específiques que estaran penjades al Moodle.
  • Conclusions.
  • Bibliografia, que és obligatòria i ha de recollirla totalitat de les referències esmentades en el text, i només aquestes.
  • Annexos, si és el cas.

El format del text haurà de respectar les normes següents: la lletra base serà de la tipologia aptos o similar, de mida 11; les notes a peu de pàgina, de mida 9, i els fragments citats i sagnats a l’interior del text, de mida10. Tots els paràgrafs aniran justificats. Les notes estaran numerades consecutivament al peu de la pàgina corresponent i no al final del text. Es recomana reduir-ne l’ús al màxim i que aquest ús sigui explicatiu i mai de citació bibliogràfica. Les pàgines estaran numerades al peu a partir de la pàgina de l’índex, començant pel número 1. Les citacions literals aniran entre cometes i seguides de la corresponent referència entre parèntesis, que inclourà obligatòriament les pàgines citades; si la citació sobrepassa les quatre línies, es transcriurà en un paràgraf a part, sense cometes, amb una sagnia més gran que la del cos del text i una mida de lletra més petita (10 punts). Els elements no textuals (taules, quadres, mapes, gràfics, il·lustracions, etc.) que contingui el treball apareixeran inserits en el lloc del text que correspongui. Tots estaran numerats i amb un títol, se n'especificarà la font al peu i s'hi farà referència explícita en el text.

L’estil de citacions i referències seguirà la Chicago-Style Citation Quick Guide en la seva versió autor-data.

L’avaluació de la part escrita i del treball de la seva elaboració té un valor d’un 60% de la nota final del TFG i es fa d’acord amb les indicacions explicades a l’apartat “Avaluació” d’aquesta mateixa Guia. En els TFG de la modalitat ApS, el 60% corresponent a l’avaluació de la part escrita correspon al total de la nota obtinguda segons la rúbrica específica, que inclou les valoracions de la tutora/or acadèmic, l’alumne/a i l’entitat col·laboradora.

2.2 Part oral.

El TFG conclou ambla seva presentació oral per part de l’estudiant, en sessió pública presencial, davant d’una comissió del professorat del Departament de Filosofia designada per la coordinació.

La durada de l’acte de presentació del TFG serà de 30 minuts. L’estudiant tindrà un màxim de 20 minuts per fer la seva exposició, que pot ser en qualsevol format (com ara presentació amb Power Point, descripció d’un Pòster, explicació oral, etc.) que l’estudiant consideri que s’adiu amb els criteris de la seva avaluació.

L’avaluació de la part oral té un valor d’un 40% de la nota final del TFG i es fa d’acord amb les indicacions explicades a l’apartat “Avaluació” d’aquesta mateixa Guia.

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Sessions presencials o virtuals amb el tutor 15 0,6 1, 6, 8, 19, 22, 29, 47
Tipus: Supervisades      
Calendari seguiment 15 0,6 6
Tipus: Autònomes      
Preparació de la presentacció oral 6 0,24 2, 20, 25, 26
Recerca bibliogràfica i lectura 87 3,48 2, 11, 13, 14, 15, 18, 20, 29, 30, 35, 37, 38, 40, 44, 48, 50, 51, 52
Redacció 19 0,76 1, 7, 8, 16, 17, 19, 22, 47, 53

En aquesta assignatura del TFG, no hi ha activitats a l’aula. Les activitats formatives són les detallades a l’apartat següent d’aquesta Guia, i l’alumnat les porta a terme de manera individual.

El treball de l’alumnat està tutelat i se’n fa un seguiment per un tutor o tutora que és membre del professorat del Departament de Filosofia. La determinació del tema i del tutor o tutora del TFG es fa d’acord amb el procediment detallat a l’apartat “Continguts” d’aquesta mateixa Guia. En el cas dels TFG de la modalitat ApS, l’alumnat ha de seguir les indicacions específiques del tutor o tutora referents a aquesta modalitat.

L'assignatura disposarà d'un calendari específic per a l'assignació de Tema/Tutorx/Comissió, seguiment, tutories, entregues i avaluació, que serà publicat a principis de curs a l'eina de Treballs de final d’estudis [TFE].

Calendari general

Maig - Setembre

La coordinació  farà difusió d’una llista orientativa de temes (i, si escau, dels tutors/res) a través de les aules moodle (campus virtual).

Primera quinzena d’octubre

L’alumnat sol·licitarà formalment el tema del seu treball, d’acord amb la llista publicada o, si escau, a proposta pròpia. La sol·licitud es farà mitjançant un document comú que facilitarà la coordinació de cada grau.

Novembre

La coordinació dels TFG farà pública l’assignació deltema i del tutor/a i ho comunicarà a Gestió Acadèmica. El document de compromís ha de ser signat digitalment per l’estudiant i el/la tutor/a, per tal que en quedi constància amb vista als processos d’acreditació.

Incorporació de la perspectiva de gènere i ús de llenguatge inclusiu

D’acord amb el Pla d’Acció per a la Igualtat de Gènere de la Universitat Autònoma de Barcelona, la integració de la perspectiva de gènere i l’ús correcte de llenguatge inclusiu i no sexista formen part dels criteris metodològics que ha de seguir el Treball de Final de Grau (TFG). Aquesta incorporació metodològica afectarà directament l’avaluació del treball, valorant-se la capacitat de l’alumnat per aplicar aquests criteris de manera adequada tant en el contingut com en la redacció. L’absència o deficiències en aquest àmbit es consideraran aspectes que poden condicionar negativament la qualificació final del TFG.

S'oferirà la possibilitat de treballar amb metodologia Aps (Aprenentatge Servei).

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluacióde l'assignatura/mòdul. 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació del treball escrit 40% 0 0 2, 3, 4, 5, 7, 10, 12, 13, 16, 17, 31, 43, 45, 49
Compliment de fites 5% 0 0 20, 40, 42, 48, 52
Control de la recerca 15% 6 0,24 7, 11, 12, 14, 15, 28, 34, 50, 53
Presentació oral davant d'un tribunal. 40% 2 0,08 1, 2, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 44, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55

La part escrita i la part oral del TFG s’avaluen separadament. La part escrita i la seva preparació representa un 60% de la nota final i la part oral en representa un 40%. Se’n fa també una avaluació continuada que representa un 20%, inclòs en el 60% de la part escrita. L’estructura de l’avaluació del TFG del Grau de Filosofia és la següent:

Activitat

Tutoria

Presentació oral

Qui avalua

Tutor o tutora

Comissió del professorat

Percentatge sobre la nota final

60%

40%

L’estudiant no podrà aprovar l’assignatura almenys que obtingui com a mínim un 5 a la part avaluada pel tribunal on no hi participa el/la tutor/a.

Tots els TFG del Grau de Filosofia del curs 2025-2026 seran avaluats utilitzant les mateixes rúbriques. Per als TFG de la modalitat ApS, tal i com s'aasenyala al punt anterior, hi haurà una rúbrica específica. La coordinació les publicarà en un document abans de finalitzar el mes de novembre de 2025, a través de TFE o Campus Virtual.

Cal tenir en compte que el Treball de Fi de Grau (TFG) no té convocatòria de setembre ni se’n fa recuperació. L’alumnat que no lliuri dins del termini establert el treball final escrit serà qualificat com “No avaluable”.

La qualificació del TFG té la mateixa gradació que qualsevol altra assignatura del pla d’estudis. Els TFG que obtinguin una nota mínima de 9 podran optar a Matrícula d’Honor, sempre que així ho consensuïn els avaluadors. La concessió de la qualificació de Matrícula d’Honor correspon a la Comissió del Grau, que tindrà en compte en un 75% la nota del TFG i en un 25% la nota de l’expedient de l’estudiant dels dos últims cursos (3r i 4t).

L’alumnat pot demanar una revisió ordinària del TFG durant la setmana següent a la seva avaluació.

En cas que l'alumnat realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

Aquesta assignatura permet l’ús de tecnologies d’Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de cerca bibliogràfica o cerca d’informació, correcció de textos o traduccions, a criteri de les tutores i tutors. L’alumnat ha de: identificar les parts que han estat generades amb IA; (ii) especificar les eines utilitzades, (iii) incloure els enllaços i prompts ; finalment (iv) incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. Tant la reflexió crítica com els enllaços i prompts de la conversa formaranpart de l'annex. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i comporta que l’activitat s’avaluï amb un 0, així com com suposar sancions majors en casos de gravetat.

Des del curs 2017/2018, el títol del TFG no s’inclou en l’expedient acadèmic de l’estudiant. L’estudiant podrà sol·licitar un certificat a la Gestió Acadèmica de la Facultat de Filosofia i Lletres on consti el títol del seu TFG.

La coordinació recomana que els TFG que hagin obtingut una nota mínima de 9 siguin publicats al Dipòsit Digital de Documents (DDD) de la UAB, per a la qual cosaúnicament serà necessari el consentiment explícit del tutor o tutora i de l’estudiant.

L’estudiant que hagi obtingut una nota mínima de 8,5 al TFG pot optar als premis TFG de La Fundació Autònoma Solidària - UAB Barcelona i als premis als millors TFG amb perspectiva de gènere de L'Observatori per a la Igualtat de la UAB - UAB Barcelona, sempre que el contingut del TFG ho mereixi. Els avaluadors li ho podran recomanar. A més a més, l’Oficina ApS (Aprenentatge Servei) de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), gestionada per la Fundació Autònoma Solidària, convoca anualment el Premi de Treballs de Fi de Grau destinat a premiar els millors treballs realitzats amb metodologia ApS per a estudiants de la Universitat Autònoma de Barcelona presentats durant el curs acadèmic corresponent. 

Seguiment

S’estableix un mínim de tres tutories obligatòries per a l’alumnat, amb l’objectiu d’assegurarun seguiment adequat del procés d’elaboració del Treball de Final de Grau. Aquestes tutories es complementaran amb les sessions de seguiment que la tutora/or pugui programar, segons les necessitats del projecte.

Lliuraments 

L’alumnat haurà de realitzar un mínim de quatre entregues obligatòries al llarg del curs a través de TFE (pla de treball, plantejament, esborrany i memòria final) les quals seguiran els criteris acordats amb el tutor o la tutora, sempre que es respectin els criteris de format establerts en la guia docent.

El vistiplau de la tutora/tutor és requisit imprescindible per a la presentació del treball de fi de grau.

Les presentacions orals són presencials. Execpcionalment, en el cas d’alumnat en mobilitat Erasmus que hagi de fer la defensa de manera virtual, caldrà comunicar-ho a la coordinació de TFG a l’inici del semestre corresponent i només serà possible si aquesta ho aprova.

 

 


Bibliografia

El tutor o tutora del TFG proporcionarà el suport expert per a l’elaboració de la bibliografia específica, que en tot cas serà responsabilitat última de l’estudiant.

Per a una bibliografia genèrica sobre els Treballs de Fi de Grau, es pot consultar l’apartat de “bibliografia” de la Guia docent de l’assignatura "Recursos per a la Recerca en Filosofia".


Programari

No es requereix cap programari específic per a la realització del TFG. Tanmateix, a l'inici del curs, la coordinació recomanarà eines per a la gestió de cites i bibliografia.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura