Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Literatura Victoriana

Codi: 100246 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Estudis d'Anglès i Català OB 3
Estudis d'Anglès i Espanyol OB 3
Estudis d'Anglès i Francès OB 3
Estudis d'Anglès i de Clàssiques OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
Francesca Blanch Serrat
Correu electrònic:
francesca.blanch@uab.cat

Equip docent

Laia Puig Company

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

  • Per cursar aquesta assignatura és recomanable haver aprovat Introducció a la Literatura Anglesa de primer curs i Literatura del Romanticisme Britànic del segon curs del Grau en Estudis Anglesos.
  • Cal un nivell inicial d’anglès de C2 (Proficiency) del Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment
  • Es recomana tenir presents en tot moment els coneixements adquirits a l’assignatura Història Cultural de les Illes Britàniques.


Objectius

BREU DESCRIPCIÓ DE L'ASSIGNATURA

"Literatura victoriana" ofereix una introducció a la ficció publicada al Regne Unit durant el regnat de la reina Victòria (1837-1901) mitjançant la lectura, l'anàlisi, el debat i la interpretació crítica de quatre textos.

Aquesta assignatura obligatòria capacita l'estudiant, sobretot, en la lectura i la interpretació d'una selecció de textos. La formació oferta és essencial per seguir totes les assignatures posteriors de literatura anglesa.

En finalitzar "Literatura Victoriana", l'estudiant serà capaç de:

 

• Demostrar una sòlida comprensió lectora de la ficció literària Victoriana

• Produir una crítica literària bàsica (treballs acadèmics amb fonts secundàries)

• Utilitzar els recursos de qualsevol biblioteca universitària en relació amb la literatura Victoriana

• Expressar una valoració fonamentada dels textos literaris victorians estudiats


Competències

    Estudis d'Anglès i Català
  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Aplicar els principis ètics científics al tractament de la informació.
  • Comprendre i produir textos acadèmics orals i escrits amb adequació i fluïdesa en diferents contextos comunicatius.
  • Demostrar el coneixement normatiu de la llengua catalana i els seus fonaments i el domini en totes les aplicacions en l’àmbit acadèmic i professional.
  • Demostrar habilitats per treballar de manera autònoma i en equip per assolir els objectius planificats, si escau en contextos multiculturals i interdisciplinaris.
  • Fer treballs escrits o presentacions orals efectius i adaptats al registre adequat en diferents llengües.
  • Identificar i interpretar els textos literaris de diferents llengües i analitzar-ne els trets genèrics, formals, temàtics i culturals d’acord amb conceptes i mètodes propis del comparatisme i de la teoria literària.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Reconèixer els períodes, les tradicions, les tendències, els autors i les obres més significatives de les literatures en llengües catalana i anglesa en el seu context historicosocial.
  • Utilitzar correctament l’anglès escrit i oral per a finalitats acadèmiques i professionals, relacionades amb l’estudi de la lingüística, la història, la cultura i la literatura.
  • Utilitzar les eines digitals i les fonts documentals específiques per a la captació i l'organització d'informació.
  • Valorar críticament la producció literària i cultural en català i anglès i el seu context històric i social.
    Estudis d'Anglès i Espanyol
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Analitzar de manera crítica la producció lingüística, literària i cultural en anglès i en espanyol aplicant les tècniques i els mètodes propis de l’edició crítica i del processament digital.
  • Aplicar els principis ètics científics al tractament de la informació.
  • Comprendre i produir textos acadèmics orals i escrits amb adequació i fluïdesa en diferents contextos comunicatius.
  • Fer servir correctament l’anglès i l’espanyol escrit i oral per finalitats acadèmiques i professionals, relacionades amb l’estudi de la lingüística, la història, la cultura i la literatura.
  • Fer treballs escrits o presentacions orals efectius i adaptats al registre adequat en diferents llengües.
  • Interpretar textos literaris en anglès o en espanyol dins del context cultural i històric utilitzant metodologies filològiques actuals i estratègies textuals i comparatives.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
    Estudis d'Anglès i Francès
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Aplicar de manera crítica les diferents metodologies filològiques actuals per interpretar textos literaris en anglès i francès i el seu context cultural i històric.
  • Aplicar els principis ètics científics al tractament de la informació.
  • Avaluar i proposar solucions a problemes teòrics o pràctics dels àmbits de la literatura, la cultura i la lingüística angleses i franceses.
  • Comprendre i produir textos acadèmics orals i escrits amb adequació i fluïdesa en diferents contextos comunicatius.
  • Fer servir correctament l’anglès i el francès oral i escrit per finalitats acadèmiques i professionals, relacionades amb l’estudi de la lingüística, la història, la cultura i la literatura.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Reconèixer els períodes, tradicions, tendències, obres i autors més significatius de la literatura en llengua anglesa i francesa en el seu context historicosocial.
  • Utilitzar les eines digitals i les fonts documentals específiques per a la captació i l'organització d'informació.
    Estudis d'Anglès i de Clàssiques
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere. 
  • Aplicar els principis ètics científics al tractament de la informació.
  • Aplicar la metodologia d’anàlisi i els coneixements sobre gèneres, mètrica i estilística per comentar textos literaris i analitzar la cultura i la història dels països de parla anglesa i del món antic.
  • Comprendre i produir textos acadèmics orals i escrits amb adequació i fluïdesa en diferents contextos comunicatius.
  • Demostrar habilitats per treballar de manera autònoma i en equip a fi d'assolir els objectius planificats en contextos multiculturals i interdisciplinaris.
  • Fer servir correctament l’anglès escrit i oral per finalitats acadèmiques i professionals, relacionades amb l’estudi de la lingüística, la història, la cultura i la literatura angleses.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Reconèixer els períodes, les tradicions, les tendències, les obres i els autors més significatius de les literatures en llengües grega, llatina i anglesa en el seu context historicosocial.
  • Utilitzar les eines digitals i les fonts documentals específiques per a la captació i l'organització d'informació.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar i interpretar a nivell bàsic textos literaris en anglès del s. XIX.
  2. Analitzar les desigualtats per raó de sexe/gènere i els biaixos de gènere en l'àmbit de la literatura anglesa.
  3. Aplicar les eines informàtiques i saber consultar les fonts documentals.
  4. Comentar textos literaris, aplicant els instruments adquirits, atenent el context històric i sociocultural.
  5. Contextualitzar correctament els textos literaris en anglès del s. XIX dins de la història de la literatura anglesa.
  6. Contextualitzar correctament els textos literaris en anglès del s. XIX en el seu corresponent entorn històric i cultural.
  7. Demostrar que es comprèn (C2) una àmplia varietat de textos literaris en llengua anglesa del s. XIX i reconèixer-hi sentits implícits.
  8. Demostrar un coneixement sòlid dels temes relacionats amb l'estudi de la literatura i la cultura en general.
  9. Distingir el factor sexe/gènere en la configuració del cànon literari.
  10. Distingir les idees principals de les secundàries i fer la síntesi dels continguts dels textos literaris en anglès del s. XIX.
  11. Emetre valoracions crítiques pertinents basades en la comprensió de la informació rellevant sobre temes relacionats amb la literatura i la cultura.
  12. Expressar-se eficaçment aplicant els procediments argumentatius i textuals als textos formals i científics, en la llengua estudiada.
  13. Expressar-se en anglès oralment i per escrit en un registre acadèmic i utilitzant la terminologia apropiada en relació amb l'estudi de la literatura anglesa del s. XIX.
  14. Fer cerques bibliogràfiques de fonts secundàries relacionades amb la literatura anglesa del s. XIX utilitzant tecnologies digitals.
  15. Fer presentacions orals en anglès a nivell d'usuari experimentat amb domini total (C2) de contingut acadèmic sobre temes relacionats amb textos literaris en anglès del s. XIX.
  16. Fer presentacions orals en anglès (C2) de contingut acadèmic sobre temes relacionats amb textos literaris en anglès del s. XIX.
  17. Identificar els principals arguments d'un text escrit.
  18. Identificar les idees principals i les secundàries i expressar-les amb correcció lingüística.
  19. Incorporar idees i conceptes de fonts publicades als treballs citant i referenciant de manera adequada.
  20. Integrar el coneixement i la informació de les fonts acadèmiques consultades per als treballs escrits, citant, referenciant i parafrasejant correctament.
  21. Integrar les fonts secundàries relacionades amb la literatura anglesa del s. XIX a la producció de crítica acadèmica bàsica.
  22. Interpretar críticament obres literàries tenint en compte el seu context històric i social.
  23. Interpretar críticament obres literàries tenint en compte les relacions entre els diferents àmbits de la literatura i la relació de la literatura amb les àrees humanes, artístiques i socials.
  24. Localitzar i organitzar informació rellevant en llengua anglesa disponible a Internet, bases de dades i biblioteques, i aplicar-la als entorns de treball i/o recerca.
  25. Localitzar informació especialitzada i acadèmica i seleccionar-la segons la rellevància.
  26. Mantenir una actitud de respecte cap a les opinions, valors, comportaments i pràctiques dels altres.
  27. Organitzar amb eficàcia la part autònoma de l'aprenentatge.
  28. Organitzar continguts de manera clara i adequada per presentar-los oralment.
  29. Participar en debats presencials i virtuals en anglès sobre temes relacionats amb textos literaris en anglès del s. XIX.
  30. Planificar la feina de manera efectiva, individualment o en grup, per a la consecució dels objectius plantejats.
  31. Planificar, organitzar i fer treballs en equip.
  32. Potenciar la capacitat de lectura, interpretació i anàlisi crítica de textos literaris i lingüístics.
  33. Produir textos acadèmics escrits i orals a nivell d'usuari experimentat (C2) sobre els conceptes i competències rellevants per a l'estudi dels textos i contextos de la literatura anglesa.
  34. Produir textos escrits i orals amb correcció normativa.
  35. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  36. Realitzar treballs escrits i presentacions orals efectives i adaptades al registre adequat.
  37. Redactar assaigs argumentatius a nivell d'usuari experimentat amb domini total (C2) d'extensió mitjana i comentaris de text en anglès sobre temes relacionats amb textos literaris en anglès del s. XIX.
  38. Redactar assaigs argumentatius (C2) d'extensió mitjana i comentaris de text en anglès sobre temes relacionats amb textos literaris en anglès del s. XIX.
  39. Redactar comentaris de text amb sentit crític.
  40. Saber comentar un text de manera crítica a partir d'una lectura analítica.
  41. Valorar amb rigor els valors transmesos pels textos analitzats, fent-ne una crítica constructiva.
  42. Valorar com els estereotips i els rols de gènere són presents en els textos literaris del romanticisme britànic i l'època victoriana.

Continguts

UNITAT 1 – Lectura de The Tenant of Wildfell Hall (1847) d’Anne Brontë. Els anys 1840s i 1850s

UNITAT 2 – Lectura de Great Expectations (1860) de Charles Dickens. Els anys 1860s

UNITAT 3 – Lectura de King Solomon’s Mines (1885) de H. Rider Haggard. Els anys 1870s-1880s

UNITAT 4 – Lectura de Dracula (1897) de Bram Stoker. Els anys 1890s


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 30 1,2 1, 5, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 18, 19, 24, 26, 27, 35, 37
Lectura i debat dels textos a l'aula 20 0,8 2, 5, 7, 8, 11, 12, 14, 17, 18, 19, 21, 22, 24, 27, 29, 38, 39
Tipus: Supervisades      
Altres activitats d'avaluació (participació a l'aula, examen) 25 1 5, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 19, 23, 24, 27, 28, 30, 35, 37, 42
Tipus: Autònomes      
Estudi personal 15 0,6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42
Lectura de textos individual 35 1,4 3, 4, 5, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 22, 23, 24, 26, 27, 28, 29, 32, 35, 36, 39

1 crèdit ECTS = 25 hores > 6 crèdits = 150 hores

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Comentari crític ("essay") 50% 17 0,68 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42
Exàmens/exercicis 40% 4 0,16 5, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 19, 22, 24, 26, 27, 28, 33, 35, 39
Participació a classe 10% 4 0,16 5, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 18, 19, 21, 22, 24, 26, 27, 35, 39

AVALUACIÓ

Totes les dates d'avaluació es confirmaran a l'inici del semestre. L'avaluació d'aquesta assignatura es basa en:

  • 2 exàmens a classe: 20% cadascun (40%)
  • 1 assaig (1500 paraules, evidència textual de la font primària i cites de més de 2 fonts secundàries): 50%
  • Participació en els debats a l'aula tant presencial com virtual 10% (autoavaluació); s'espera que els alumnes assisteixin a classe amb regularitat.
Si us plau, tingueu en compte:
  • L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.
  • El domini de l'anglès per part de l'alumne es tindrà en compte en la qualificació de tots els exercicis i en la qualificació final. Comptarà com a 25% d'aquesta nota per a tots els exercicis i s'avaluarà de la següent manera: Gramàtica (morfologia i sintaxi): 30%; Vocabulari (exactitud i varietat): 15%; Consistència (entre frases i paràgrafs): 15%; Organització (argumentació sonora d'idees): 20%; Estil (expressió i registre): 15%; Ortografia: 5%.
  • Nota important per als estudiants d'intercanvi (Erasmus, etc.) en els exàmens i altres proves: els estudiants Erasmus que sol·licitin presentar un examen o qualsevol altre tipus d'activitat d'avaluació han de presentar al professor/a un document oficial de la seva universitat d'origen justificant la seva sol·licitud.
  • Completar els 3 exàmens és OBLIGATORI. Qualsevol exercici no presentat serà premiat amb un 0.
  • Aquest curs utilitza l'estil de citació de la 9a edició del MLA. El manual d'ús del MLA està disponible a la biblioteca: MLA Handbook for Writers of Research papers. MLA Handbook. Novena edició, The Modern Language Association of America, 2021.
 
AVALUACIÓ ÚNICA

L'avaluació única consta de les activitats següents:
  • Entrega d'1 assaig (1500 paraules, almenys tres fonts secundàries): 50%
  • Examen d'aula: tres preguntes (350-500 paraules) 50%
PROCEDIMENT DE REVISIÓ
  • L'alumnat té dret a revisar els seus exercicis amb el professor/a en una tutoria personal. En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l'alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions. L'estudiant perd aquest dret si no recull l'exercici/examen dins del termini anunciat pel professor/a.
REAVALUACIÓ (avaluació continuada i única)

  • La recuperació no es pot fer si l'assignatura ha estat superada (no es pot utilitzar per obtenir una nota superior).
  • L'estudiant ha de tenir una nota mínima de 3,5 (màxim 4,8).
  • És obligatori haver lliurat tots els exercicis d'avaluació.
  • L'examen de reavaluació consistirà en un examen escrit de dues hores sobre temes relacionats amb l'assignatura, o un exercici equivalent.
  • L'examen o l'exercici equivalent es qualifica amb un simple suspens. Si s'aprova la recuperació, la nota final de l'assignatura serà de 5,0.
  • La data i lloc de l'examen o lliurament de l'exercici equivalent serà publicat per la facultat a mitjan juny.
  • L'alumnx que pugui presentar una justificació mèdica podrà optar a realitzar aquest examen, o exercici equivalent, en un dia i hora acordats amb el professorat.

MOLT IMPORTANT
  • LECTURA: Heu de llegir les lectures obligatòries de l'assignatura. Qualsevol indicació que l'estudiant no hagi completat la seva lectura pot afectar negativament l'avaluació i ocasionar un suspens.
  • PLAGI: En cas de plagi en una activitat d'avaluació, es qualificarà l'estudiant amb un zero en aquesta activitat, amb independència de qualsevol altre procés disciplinari que es pugui dur a terme. En cas de plagi nou, l'alumne rebrà un zero com a nota final de l'assignatura. El plagi consisteix a copiar textos de fonts no reconegudes i presentar-los com a propis. Inclou retallar i enganxar fonts d'internet no reconegudes, presentades sense modificar en el text de l'estudiant. Cal respectar la propietat intel·lectual dels autors, identificant sempre les fonts que poden utilitzar; també ha de ser responsable de l'originalitat i autenticitat de les obres lliurades.
  • INTEL·LIGÈNCIA ARTIFICIAL i altres irregularitats: l'autoria dels exercicis presentats ha de ser sempre del 100% per part de l'alumne; exercicis en els quals es faci servir l'ús d'eines digitals per alterar la producció original de l'alumne ocasionarà un suspens. Aquesta assignatura prohibeix totalment l'ús de tecnologies d'IA en totes les seves activitats. Qualsevol treball presentat que contingui continguts generats mitjançant IA es considerarà deshonestedat acadèmica; la qualificació corresponent serà un zero, sense possibilitat de recuperació. En els casos de major infracció, es poden prendre mesures més greus. Altres irregularitats poden referir-se, per exemple, a copiar en un examen o copiar de fonts sense indicar autoria. De la mateixa manera, aquestes activitats d'avaluació no es tornaran a avaluar. 

Bibliografia

LECTURES OBLIGATÒRIES

Important: Es recomana que les lectures obligatòries s'aconsegueixin abans de l'inici del curs. També es recomana que les edicions siguin les recomanades a sota. En cas contrari, assegura't que la teva edició és fiable. Exemples d'edicions fiables inclouen: Oxford World Classics, Norton, o Penguin. 


UNITAT 1: The Tenant of Wildfell Hall (1847) Anne Brontë (Oxford World’s Classics edition)

Altres recomanacions:

  • Emily Brontë, Wuthering Heights
  • Charlotte Brontë, Jane Eyre

UNITAT 2: Great Expectations (1860), Charles Dickens (Oxford World’s Classics edition)

Altres recomanacions:

  • Charles Dickens, Oliver Twist
  • Elizabeth Gaskell, North and South

UNITAT 3: King Solomon’s Mines (1885), Henry Rider Haggard (Oxford World's Classics edition)

Altres recomanacions:

  • Robert Louis Stevenson, Treasure Island
  • George MacDonald, The Princess and the Goblin
  • Henry Rider Haggard, She, a History of Adventure

UNITAT 4: Dracula (1898), Bram Stoker (Oxford World’s Classics edition)

Altres recomanacions:

  • Oscar Wilde, The Picture of Dorian Gray
  • Joseph Conrad, Heart of Darkness
  • Herbert George Wells, The War of the Worlds

 

LECTURES RECOMANADES (es poden trobar a la biblioteca) 

Com analitzar, llegir, i escriure:

  • Habib, M.A.R. Literary criticism from Plato to the present: an introduction, 2011.

  • Leitch, Vincent. The Norton anthology of theory and criticism, 2001. 
  • Phelan, Jon. Literature and Understanding: The Value of a Close Reading of Literary Texts, 2020.

Literatura Victoriana en context:

  • Marx, Karl. The Communist Manifesto.
  • Morris, William. News from Nowhere.
  • Engels, Friedrich. The Condition of the Working Class in England in 1844.
  • Carlisle, Janice. Picturing Reform in Victorian Britain, 2012.
  • Eagleton, Terry. The English novel: an introduction, 2013.
  • David, Deirdre. The Cambridge Companion to the Victorian Novel, 2012.
  • Denisoff, Dennis. The Routledge companion to Victorian literature,2020.
  • Moran, Maureen. Victorian Literature and Culture (Introductions to British Literature and Culture). London: Continuum, 2006 (2009)
  • Peterson, Linda. The Cambridge Companion to Victorian Women's Writing, 2015.
  • Steer, Philip. Settler colonialism in Victorian literature : economics and political identity in the networks of empire, 2020.

Sobre les novel·les analitzades:

  • Fisher, Dalene. Resisting the Marriage Plot : Faith and Female Agency in Austen, Brontë, Gaskell, and Wollstonecraft, 2021.
  • Gilbert, Sandra M.; Gubar, Susan. The Madwoman in the attic : the woman writer and the nineteenth-century literary imagination, 1979.
  • Glen, Heather. TheCambridge Companion to the Brontës, 2002.
  • Hoeveler, Diane L. A companion tothe Brontës, Hoeveler, 2016.
  • Houston, Gail Turley. From Dickens to Dracula: Gothic, Economics, and Victorian Fiction, 2005.
  • Hughes, William. Bram Stoker's Dracula: A Reader's Guide, 2009.
  • Lewis, Jessica. Anne Brontë and Lord Byron: Lost Echoes of Influence, 2025.
  • Low, Gail Ching-Liang. White Skins/Black Masks: Representation and Colonialism, 2003
  • Luckhurst, Roger. The Cambridge Companion to Dracula, 2017.
  • Miller, Lucasta. The Brontë myth, 2003.
  • Schilling, Bernard. Rain of Years: Great Expectations and the World of Dickens, 2001.
  • The Manuscript of Great Expectations: from the Townshend Collection, Wisbech. Dickens, Charles, 2015.
  • Vranken, Thomas. Simulating Antiquity in Boys' Adventure Fiction: Maps and Ink Stains, 2022.
  • Young, J.E. The Shelleyan Brontës: Mary and Percy Shelley in the Work of the Brontës, 2024.

 Webs

 


Programari

Aquesta assignatura no inclou cap programari.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 3 Anglès segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 3 Anglès segon quadrimestre matí-mixt