Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Matemàtiques | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Àlgebra Lineal i Fonaments de les Matemàtiques de primer curs del Grau de Matemàtiques.
La matemàtica discreta és l'àrea de les matemàtiques dedicada a l'estudi d'objectes finits o més generalment discrets. Alguns dels temes dels que s'ocupa són la combinatòria, els grafs, la criptografia, els codis correctors d'errors, els dissenys combinatoris, la teoria de jocs, la lògica, l'optimització i el disseny i anàlisi d'algorismes per resoldre problemes d'aquests àmbits. La major part té un desenvolupament relativament recent motivat per problemes relacionats sobretot amb la informàtica i amb l'optimització. Són temes força independents entre sí i, en un curs introductori, tenen com a únics prerequisits l'àlgebra lineal, l'aritmètica modular, la combinatòria bàsica i, sobretot, el llenguatge i el raonament matemàtics.
El curs comença amb repàs d'àlgebra lineal però amb la noció de xarxes i grups abelians finit generats i també un repàs de la combinàtoria observada a 1er curs, tot seguit es comentarà funcions generadores i successions recurrents com a continuació natural de la combinatòria que s'ha fet a l'assignatura de Fonaments de les Matemàtiques de primer curs. En els problemes d'aquest tema es segueix posant en pràctica la capacitat de traduir problemes d'enunciat al llenguatge matemàtic.
Els grafs són una eina bàsica per resoldre problemes d'àmbits molt diversos, des de la matemàtica més abstracta fins a la investigació operativa. En alguns casos, gairebé només la traducció al llenguatge dels grafs ja resulta esclaridora i molt eficaç. Aquest tema serà el tema central de tot el curs i al què dedicarem més temps.
El tercer tema del curs, si el temps ho permet, serà optimització combinatòria o bé nocions inicials en criptografia.
Al llarg del curs, doncs, es presentaran diferents exemples d'aplicacions de les matemàtiques, en què, amb eines relativament senzilles i molt d'enginy, es resolen problemes interessants i difícils
1. Xarxes, combinatòria i funcions generadores.
-Concepte de xarxa i conjunt discret, classificació de grups abelians finit generats.
-Conceptes inicials de combinatòria.
- Definició de funció generadora. Tècniques de càlcul. Resolució de problemes combinatoris amb
funcions generadores.
- Successions recurrents. Recurrències lineals de primer i de segon ordre.
- Resolució de relacions de recurrència amb funcions generadores.
2. Grafs.
- Definició. Alguns models matemàtics amb grafs.
- Terminologia bàsica i alguns tipus de grafs.
- Representació de grafs i isomorfismes de grafs.
- Camins i circuits.
- Arbres.
3. Optimització combinatòria. Inici criptografia.
--Inici a codis, transmissió informació, codis lineals, codis cíclics.
-Inici criptografia.
-Programació lineal. El mètode del símplex.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de pràctiques amb ordinador | 8 | 0,32 | |
Classes de teoria | 28 | 1,12 | |
Sessions de problemes | 16 | 0,64 | 10 |
Tipus: Supervisades | |||
Entrevista sobre la preparació del tema en el seminari | 0 | 0 | 7, 8, 9 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi i preparació en grup del tema que es presentarà en la assignatura | 15 | 0,6 | 7, 8, 9 |
Estudi personal de teoria | 26 | 1,04 | 7, 8, 10 |
Fer problemes | 36 | 1,44 | 10 |
Pràctica autònoma de resolució d'exercicis amb ordinador | 8 | 0,32 | 10 |
El treball presencial constarà de:
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació de la presentació amb vídeo i escrita del treball de seminari | 0.1 | 1 | 0,04 | 1, 3, 7, 8, 9, 10, 11 |
Examen de pràctiques | 0.15 | 2 | 0,08 | 4, 5, 12 |
Examen de recuperació | 0.75 | 4 | 0,16 | 2, 4, 5, 6 |
Examen final | 0.45 | 4 | 0,16 | 2, 4, 5, 6 |
Prova parcial | 0.3 | 2 | 0,08 | 2, 4, 5, 6, 10 |
Hi ha quatre activitats avaluables: un examen parcial, un examen de pràctiques, un treball de seminari i un examen final.
L'avaluació de l'assignatura es farà segons la fórmula:
0.3 nota d'examen parcial + 0.15 nota de l'examen de pràctiques + 0.1 nota treball seminari + 0.45 nota de l'examen final
Avaluació recuperable: es farà una recuperació de les dues proves escrites (75%). Per a presentar-se a la recuperació s'ha d'haver participat en tres de les quatre activitats avaluables del curs.
La qualificació de no avaluable es posarà quan un estudiant hagi participat en dues o menys activitats avaluables i cap d'elles sigui l'examen final.
Aquesta assignatura No pot ser elegible per a Avaluació Única i per tant s'ha de fer un seguiment tant de la part pràctica i seminaris durant el curs.
Bibliografia general:
Aigner, M. "Discrete Mathematics", AMS 2007.
Basart, J.M. , Rifà, J, and Villanueva, M. "Fonaments de matemàtica discreta. Elements de combinatòria i d'aritmètica". Col. Materials de la UAB, n. 36. 1997.
Basart, J.M. "Grafs: fonaments i algoritmes", Col. Manuals de la UAB, n. 13, 1998.
Comellas, F, Fàbrega,J., Sànchez, A, Serra, O. "Matemática discreta". Edicions UPC, 2001.
Gimbert, J. Moreno, R., Ribó, J.M., Valls, M. "Apropament a la teoria de grafs i als seus algoritmes". UdL, 1998.
Graham, R.L. , Knuth, D. E. , and Patashnik, O. "Concrete mathematics: a foundation for computer science". Addison-Wesley. 1990.
Grimaldi, Ralph P. "Discrete and combinatorial mathematics: an applied introduction". 5th ed. Pearson.Addison-Wesley. 2004.
Rosen, Kenneth H. "Discrete mathematics and its applications". 6th ed. McGraw-Hill. 2007.
Lawler, Eugene. Combinatorial Optimization: Networks and Matroids. Dover. ISBN 0-486-41453-1. (2001)
Grafs:
Wilson, R.J. i Watkins, J. "Graphs: an introductory approach: a first course in discrete mathematics". Wiley, cop. New York. 1990.
Programació lineal:
Alabert, A i Camps, R. "Programació Lineal, una introducció a la presa de decisions racional".
Basart, J.M. "Programació lineal". Col. Materials de la UAB, n. 58.. 1998.
Luenberger, D. "Programación lineal y no lineal". Addison-Wesley iberoamericana. 1989.
Python, SageMath, Magma
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 2 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 3 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 2 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |