Logo UAB

Temes de Ciència Actual

Codi: 100092 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Biologia OT 4
Genètica OT 4
Nanociència i Nanotecnologia OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Simone Baroni
Correu electrònic:
simone.baroni@uab.cat

Equip docent

Ramón Muñoz Tapia
Simone Baroni

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha cap prerequisit.

Es recomana, però, una certa familiaritat amb l'entorn informàtic donat que moltes de les activitats es faran virtualment via l’aula Moodle i el campus virtual: Programes de tractament de textos matemàtics, creació de gràfics,  generació de documents en PDF etc.


Objectius

Aquesta assignatura s’imparteix simultàniament com a assignatura de primer curs (obligatòria) en els graus de Matemàtiques i , Física i com assignatura de quart curs (optativa) en els graus de Química, Ciències Ambientals, Matemàtica Computacional i Analítica de Dades,  Nanociència i Nantecnologia (de la facultat de Ciències) i en els graus de Biologia, Microbiologia  i Genètica (de la facultat de Biociències) .

Els objectius formatius són els mateixos, però hi haurà aspectes de l’assignatura (tipologia dels treballs, avaluacions...) que podran ser diferents segons el curs (primer o quart) i grau de l’estudiant.

Objectius formatius:

  • Ampliar la visió i l’interès de l’alumnat cap a diferents camps de la ciència, més enllà de l'especialitat que estiguin cursant.
  • Adquirir una visió interdisciplinària de la ciència.
  • Analitzar i reflexionar sobre les relacions entre ciència, gènere, cultura i societat.
  • Proporcionar a l’alumnat claus per al coneixement i la comprensió bàsica de temes de frontera en la ciència actual, presentats amb caràcter divulgatiu.
  • Adquirir competències transversals.
  • Aprendre a redactar un treball científic que acompleixi amb uns estàndards de qualitat formal i saber-lo exposar en públic.
  • Reflexionar sobre la naturalesa de la ciència.
  • Perspectiva de gènere en ciència. Visibilitzar les contribucions de dones en ciència.
  • Adquirir conscienciació sobre aspectes medioambientals i sostenibilitat des d'una perspectiva científica.

 

 


Competències

    Biologia
  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Sensibilitzar-se en relació amb temes mediambientals.
  • Tenir capacitat d'anàlisi i de síntesi.
  • Tenir capacitat d'organització i planificació
    Genètica
  • Adaptar-se a noves situacions.
  • Assumir un compromís ètic
  • Demostrar sensibilitat en temes mediambientals, sanitaris i socials.
  • Desenvolupar la creativitat.
  • Desenvolupar l'aprenentatge autònom.
  • Prendre decisions.
  • Prendre la iniciativa i mostrar esperit emprenedor.
  • Raonar críticament.
  • Saber comunicar amb eficàcia, oralment i per escrit.
  • Tenir capacitat d'organització i planificació.
  • Utilitzar i gestionar informació bibliogràfica o recursos informàtics o d'Internet en l'àmbit d'estudi, en les llengües pròpies i en anglès.
    Nanociència i Nanotecnologia
  • Adaptar-se a noves situacions.
  • Aprendre de manera autònoma.
  • Comunicar-se amb claredat en anglès.
  • Demostrar iniciativa i esperit emprenedor.
  • Demostrar que es comprenen els conceptes, principis, teories i fets fonamentals relacionats amb la nanociència i la nanotecnologia.
  • Gestionar l'organització i la planificació de tasques.
  • Liderar i coordinar grups de treball.
  • Mantenir un compromís ètic.
  • Obtenir, gestionar, analitzar, sintetitzar i presentar informació, incluent-hi la utilització de mitjans telemàtics i informàtics.
  • Raonar de forma crítica.
  • Reconèixer els termes relatius als àmbits de la física, la química, la biologia, la nanociència i la nanotecnologia en llengua anglesa i fer servir l'anglès de manera eficaç per escrit i oralment en l'àmbit laboral.
  • Resoldre problemes i prendre decisions.
  • Treballar en equip i cuidar les relacions interpersonals de treball.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adaptar-se a noves situacions.
  2. Adquirir claus per al coneixement i comprensió bàsica de temes de frontera en la ciència actual, presentats amb caràcter divulgatiu.
  3. Ampliar la visió i l'interès de l'alumne cap a diferents camps de la ciència, estimulant una perspectiva interdisciplinària.
  4. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
  5. Analitzar les desigualtats per raó de sexe/gènere i els biaixos de gènere en l'àmbit de coneixement propi.
  6. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  7. Aplicar l'esperit crític i el rigor per validar o refutar arguments tant propis com de d'altres.
  8. Aprendre de manera autònoma.
  9. Assumir un compromís ètic
  10. Comunicar eficaçment informació complexa de manera clara i concisa, ja sigui oralment, per escrit o mitjançant TIC, i en presència de públic, tant a públics especialitzats com generals.
  11. Comunicar-se amb claredat en anglès.
  12. Demostrar de forma activa una elevada preocupació per la qualitat en el moment d'argumentar o exposar les conclusions dels seus treballs
  13. Demostrar iniciativa i esperit emprenedor.
  14. Demostrar sensibilitat en temes mediambientals, sanitaris i socials.
  15. Desenvolupar la creativitat.
  16. Desenvolupar l'aprenentatge autònom.
  17. Exposar informes breus sobre la matèria en anglès.
  18. Fer consultes bibliogràfiques sobre temes científics, contrastant la fiabilitat de les fonts.
  19. Fer informes sobre temes científics d'altres especialitats amb objectivitat i originalitat.
  20. Gestionar l'organització i la planificació de tasques.
  21. Identificar els principals debats del pensament científic actual.
  22. Identificar els principals tòpics de la ciència actual.
  23. Identificar les implicacions socials, econòmiques i mediambientals de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit de coneixement propi.
  24. Identificar les principals desigualtats i discriminacions per raó de sexe/gènere presents a la societat.
  25. Liderar i coordinar grups de treball.
  26. Mantenir un compromís ètic.
  27. Obtenir, gestionar, analitzar, sintetitzar i presentar informació, incluent-hi la utilització de mitjans telemàtics i informàtics.
  28. Prendre decisions.
  29. Prendre la iniciativa i mostrar esperit emprenedor.
  30. Presentar, debatre i transmetre oralment o per escrit les opinions sobre temes científics.
  31. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  32. Proposar projectes i accions que incorporin la perspectiva de gènere.
  33. Proposar projectes i accions viables que potenciïn els beneficis socials, econòmics i mediambientals.
  34. Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  35. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  36. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  37. Raonar críticament.
  38. Raonar críticament, tenir capacitat analítica, usar correctament el llenguatge tècnic i elaborar arguments lògics.
  39. Raonar de forma crítica.
  40. Redactar informes sobre la matèria en anglès.
  41. Resoldre problemes i prendre decisions.
  42. Saber comunicar amb eficàcia, oralment i per escrit.
  43. Sensibilitzar-se en relació amb temes mediambientals.
  44. Tenir capacitat d'anàlisi i de síntesi.
  45. Tenir capacitat d'organització i planificació.
  46. Treballar en equip i cuidar les relacions interpersonals de treball.
  47. Utilitzar eficaçment bibliografia i recursos electrònics per obtenir informació.
  48. Utilitzar i gestionar informació bibliogràfica o recursos informàtics o d'Internet en l'àmbit d'estudi, en les llengües pròpies i en anglès.

Continguts

L´assignatura està estructurada al voltant d´una sèrie de 10 conferències en diferents matèries impartides per especialistes de cada camp. El curs proposa fer algunes entregues sobre temes escollits. Aquestes tasques permeten elaborar aplicacions i il·lustracions senzilles, però rellevants, en aquestes matèries.

Els temes del curs són:


  •  Lise Meitner i Robert Oppenheimer: Ciència i Societat
  •  Planetes habitables més enllà del sistema solar
  •  Genòmica i canvi climàtic
  •  Models Matemàtics d'epidèmies
  •  Blockchain i criptomonedes
  •  Economia circular
  •  Epigenètica
  •  Intel·ligència artificial
  •  Ciència i gènere
  •  Nanotecnologia de biosensors

Perspectiva de gènere

L'elenc de ponents és deliberadament equilibrat com a gènere amb una proporció de ponents femenines per sobre del 50%. A més, dues de les conferències analitzen directament el rol de les dones en ciència.

Sostenibilitat

Al menys dues de les conferències se centren en la problemàtica de canvi climàtic i sostenibilitat.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Conferències 36 1,44
Seminaris 34 1,36
Tipus: Supervisades      
Portafolis 10 0,4
Treball final 30 1,2
Tipus: Autònomes      
Treball autònom 36 1,44

L'alumnat haurà de seguir les classes i fer les activitats d'avaluació corresponent. Detalls específics a la secció d'avaluació.

Per defecte, se suposa que l'alumnat de quart fa un seguiment no presencial de lassignatura sobre els aspectes que es detallen a l'apartat d'avaluació.

 

Activitats d'aprenentatge presencials

  • Conferències (classes magistrals). Normalment s’imparteixen a la Sala d’Actes de la facultat per part d'un especialista convidat amb els alumnes de primer que tenen la presencialitat obligatòria.  Les conferències són enregistrades en vídeo i estaran disponibles a l'aula Moodle de l'assignatura. Els materials de la conferència (fitxers PowerPoint, enllaços...) també es dipositaran al Moodle on podran ser consultats per tots els alumnes. Algunes conferencies poden tenir format virtual depenent de la disponibilitat de l'especialista.
  • Seminaris (sessions complementàries de discussió i preparació dels treballs). Són sessions obertes de discussió i debat que es faran la setmana següent a la conferència. El conferenciant hi presentarà, també, la bibliografia i les propostes de temes per la confecció del treball final. Lassistència als seminaris és molt recomanable, donat que facilitarà la confecció del portafolis de l’estudiant, sobre tot la sessió sobre la qual l’alumne hagi escollit el tema del treball final. Aquestes sessions també son enregistrades i disponibles al moodle per consultes.

 Activitats d'aprenentatge supervisades

  • Elaboració d'un portafolis. Al llarg del curs l'alumnat haurà de lliurar periòdicament via aula moodle de l'assignatura una sèrie d'activitats sobre els temes tractats a les conferències. Aquestes inclouen la realització de tests, preguntes al ponent, participació a les sessions complementàries i realització de lliuraments sobre temes escollits. Aquestes tasques constituiran el portafoli de l'estudiant, i suposen una recopilació de les evidències de l'aprenentatge de l'alumne. Les tasques podran ser diferents per als alumnes de primer i quart curs, adaptant-se al seu nivell de coneixements.
  • Treball final. S'haurà d'elaborar un treball final, confeccionat obligatòriament en grup (de 3 o 4 persones), sobre un dels temes proposats en les sessions de seminaris de les conferències. El treball serà supervisat pel conferenciant i els professors de l'assignatura. En el cas d'alumnes de quart curs, el treball no es podrà realitzar sobre els temes directament relacionats amb el grau que l’alumne estigui cursant i haurà d’estar redactat i presentat en anglès. Tots els treballs s’exposaran públicament davant d’un tribunal.  Per estudiants a l'estranger es considerarà l'opció de fer la presentació per videoconferència.  El treball final és obligatori per a tot l'alumnat de l'assignatura.

Activitats d'aprenentatge autònomes

L'alumne haurà de consultar bibliografia (llibres, revistes científiques) i fer recerques d'informació via internet per tal de poder fer les tasques que se li demanaran en el portafolis de l’estudiant i el treball final. Hi ha programades diverses tutories al llarg del curs per tal que els estudiants puguin  contactar amb els professors de l’assignatura per resoldre dubtes i fer un seguiment de la confecció del portafolis i del treball final. Els assistents també rebran formació i ajuda sobre recursos TIC per a la redacció de textos científics.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Portafolis 0,35 0 0 22, 36, 38, 41, 45
Proves objectives individuals 0,2 0 0 7, 22, 36, 38, 41, 45, 48
Treball final 0,45 4 0,16 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48

L'alumnat de cuart es considera no presencial per defecte i haurà de seguir les classes i fer les activitats d'avaluació corresponents.

Específicament:

  • Realitzar 10 tests a triar.
  • Realitzar 5 lliuraments dels proposats.
  • Escriure i presentar un treball en anglès en un  grup de 3-4 membres.

El detalls d'aquestes activitats es decriuen a continuació

Hi ha tres tipologies d’activitats d’avaluació:

A) Proves objectives curtes individuals (20% de la nota final). 

Són proves tipus test que valoraran el grau d’atenció i comprensió de la matèria.  Els/les alumnes no presencials  hauran de seguir les conferències via les gravacions i materials del Campus Virtual i realitzar un test específic sobre les mateixes per l’aula Moodle. L'alumnat haurà de respondre els tests corresponents.  La mitjana dels tests es calcularà sobre els 10 tests. Si se'n fan menys de 10, els tests no realitzats comptaran com a zero.

                                                             

B) Portafolis de l’estudiant (35% de la nota final).

L’estudiant haurà de portar actualitzat unportafolis virtual a l’aula Moodle, on s’hi recolliran els lliuraments dels exercicis i activitats obligatòries queli seran proposades al llarg del curs.  També s’hi recollirà  una selecció de materials que deixi constància de la seva implicació en les sessions de discussió de les conferències, on s’hi reflecteixin les seves opinions personals i recerques pròpies. Depenent del tipus d’exercici proposat, es valoraran competències transversals com ara el pensament crític, l’aprenentatge autònom, la capacitat d’anàlisi isíntesi, etc. i podran ser diferents per alumnes de primer i de quart curs, adaptant-se al seu nivell d’estudis.  La mitjana dels lliuramnts es calcularà sobre els 5 lliuraments. Si se'n fan menys de 5, els lliuraments no realitzats comptaran com a zero.


C) Treball final (45% de la nota final)

Cada estudiant haurà de participar en la confecció d’un treball final, elaborat obligatòriament en grups de entre tres i quatre estudiants, a escollir entre els que li seran proposats pels professors de les diferents sessions. Aquest treball s’haurà d’entregar per escrit (per via telemàtica) dins dels terminis marcats i haurà d’ajustar-se a les característiques formals i de contingut d’un treball científic, acomplint els criteris que s’exposaran a l’inici del curs en una sessió informativa específica. En el cas dels alumnes de quart, aquest treball haurà de ser redactat en anglès i no es podrà realitzar sobre els temes directament relacionats amb el grau que l’alumne estigui cursant.

A final del curs es faran diverses sessions públiques de presentacions, en datesque seran anunciades en el calendari de sessions. En cada presentació hi intervindran obligatòriament tots els membres del grup. L’avaluació la farà un comitè de professors on es valorarà la qualitat de lla presentació, la capacitat de comunicació i organització, etc.  En la mesura possible, els horaris de presentacions tindran en compte els lligams d'horaris per tal de que tots els alumnes (presencialsi no presencials) puguin fer la presentació, que és estrictament obligatòria. Per alumnes a l'estranger es considerarà la posibilitat de fer la seva part de la presentació per videoconferència.

En qualsevol cas, és obligació de l'alumnat reservar-se les dates de presentació, que seran conegudes a l'inici del curs, per a poder exposar el treball. En cas d'incomptabilitat s'haurà d'avisar a l'equip de l'assignatura amb suficient antelació per facilitar fer adjustaments.

La qualificació del treball final tindrà en compte tant el text lliurat com la presentació i la nota no podrà ser inferior a 4 per a poder superar el curs. En cas de no superar aquesta nota, es podrà suggerir (però no necessàriamente) una modificació del treball.

 

Avaluació única:

L'avaluació única per aquesta assignatura està en certa manera inclosa en la seva estructura, doncs totesles activitats (excepte la presentació del treball final) es poden fer de forma remota amb flexibilitat horària. En cas de incompatibilitat severa es podrà consultar amb l'equip de l'assignatura per tal d'adaptar els lliuraments.

 

IA

Ús permès: “En aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l'estudiant en l'anàlisi i la reflexió personal. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines partshan estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat. Si que es penalitzarà un ús excessiu de la IA, si hi ha errors greus o si per exemple el estil i lenguatge del treball escrit s'allunya molt del estil i lenguatge utilitazat en la presentació oral.

No avaluable

Es considera "no avaluable" tot l'alumnat que no presenti el treball final del curs.

 


Bibliografia

La bibliografia de cada tema concret es donarà a la sessió complementaria o de seminari de la conferència corresponent.

Les transparències de les conferencies es disposaran al campus Virtual.

Pel tema de la redacció d'articles científics veure (per exemple):Cargill, Margaret and O'Connior, Patrick. Writing scientific research articles: strategy ans steps. Wiley-Blackwell, 2009


Programari

No es necessita programari específic per a seguir l'assignatura. Ës convenient estar familiaritzat amb editors de texts avançats com LaTeX per a l'elaboració del treball final sobre alguns temes del curs.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEM) Seminaris 1 Català anual matí-mixt
(SEM) Seminaris 2 Català anual matí-mixt
(SEM) Seminaris 3 Català anual matí-mixt
(SEM) Seminaris 4 Català anual matí-mixt
(SEM) Seminaris 5 Català anual matí-mixt
(SEM) Seminaris 6 Català anual matí-mixt
(SEM) Seminaris 7 Català anual matí-mixt
(SEM) Seminaris 8 Català anual matí-mixt
(SEM) Seminaris 9 Català anual matí-mixt
(SEM) Seminaris 10 Català anual matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català anual matí-mixt
(TE) Teoria 2 Català anual matí-mixt