Logo UAB

Història del Cinema

Codi: 100079 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Humanitats OT 3
Humanitats OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Rosa Gutierrez Herranz
Correu electrònic:
mariarosa.gutierrez@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No es necessiten requisits previs


Objectius

- Conèixer les principals escoles cinematogràfiques i autors de la història del cinema 

- Comprendre el context cinematogràfic en el qual es desenvolupen aquets moviments 


Competències

    Humanitats
  • Analitzar críticament la cultura de l'actualitat i les circumstàncies històriques en què s'inscriu.
  • Analitzar les normatives legals sobre patrimoni cultural i natural.
  • Dissenyar, produir, difondre i comercialitzar un producte cultural.
  • Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  • Utilitzar adequadament els recursos i les metodologies que s'empren en l'estudi de la cultura contemporània.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar el marc legal dels drets d'autoria en cinematografia.
  2. Aplicar els coneixements sobre idees estètiques i teoria de l'art a l'anàlisi de la imatge cinematogràfica.
  3. Contrastar els diferents marcs jurídics aplicables al patrimoni artístic.
  4. Dissenyar programes museogràfics o de gestió del patrimoni artístic.
  5. Distingir les tècniques i el procés d'elaboració de l'objecte artístic de l'avantguarda i de les últimes tendències artístiques.
  6. Identificar les imatges artístiques situant-les en el seu context cultural.
  7. Preparar una proposta d'exposició a partir d'un material proporcionat.
  8. Reconstruir el panorama artístic del món contemporani.
  9. Relacionar les creacions artístiques de diferents èpoques amb altres fenòmens culturals.

Continguts

I. Cinema primitiu

1. Orígens del cinema: context històrico

2. Dispositius precinematogràfics: invents i imaginario mític

3. Els pioners del cinema: ciència, espectacle i indústria

4. Gèneres cinematogràfics: el cinema entre l'alta cultura i el espectacles populars

5. Cinema primitiu (M.R.P.) vs. cinema clàsic (M.R.I.)

II. Cinema clàssic americà

1. Hollywood: naixement i evolució

2. El cinema com indústria: Studio System i Star System

3. La gramàtica del cinema clàssic 

4. Els gèneres i els seus codis: principals autors

III. Cinema d'avantvanguarda

1. Impressionisme francès

2. Expressionisme alemany, Kammerspielfilm i Nova Objectivitat

3. Cinema de muntatge soviètic i cinema-ull

4. Cinema i avantguardes artístiques

IV. Realismes europeus

1. Realisme poètic francès

2. Neorealisme italià

V. Nous cinemes europeus i alternatives americanes

1. Nouvelle Vague

2. Cinema Nuovo

3. Free Cinema

4. Neue Deutscher Film

5. Altres cinemes europeus

6. New Hollywood i cinema independent americà

7. Cinema experimental i underground

VI. Cinematografies perifèriques

1. Iberoamèrica

2. Àsia

3. Àfrica

VII. Panoràmica del cinema contemporani 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
CLASSES TEÒRIQUES I PRÀCTIQUES 24 0,96 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Tipus: Supervisades      
VISIONAT I COMENTARI DE FILMS 58 2,32 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Tipus: Autònomes      
ESTUDI DELS CONTINGUTS 25 1 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
LECTURES I TREBALL PERSONAL 25 1 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9

- Classes teòriques y pràctiques dirigides pel professor.

- Vissionat i comentari de films.

- Estudi, lectures i treball personal.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
EXAMEN DELS CONTINGUTS I 35% 1,5 0,06 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
EXAMEN DELS CONTINGUTS II 35% 1,5 0,06 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
PRESENTACIÓ ORAL SOBRE UN DIRECTOR 20% 1 0,04 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
VISIONAT I COMENTARI DE FILMS 10% 14 0,56 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9

- Examen dels continguts teòrics I (35%)

- Examen dels continguts teòrics II (35%)

- Presentació oral sobre un/a director/a contemporani/a (20%)

- Visionat i comentari del films (10%)
 
Observacions:

- Avaluació única: treball sobre un/a director/a (30%), examen dels continguts teòrics I (35%) i II (35%).

- Revisió: en el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.

- Recuperació: per participar a la recuperació l’alumnat ha d’haver estat prèviament avaluat en un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total (avaluació continuada) o bé la totalitat de les proves (avaluació única). L'activitat de visionat i comentari de films i la presentació oral sobre un/a director/a no seran recuperables. La nota máxima que pot obtenir l'estudiant a la recuperació es 5.

- No evaluable: l'estudiant rebrà la qualificació de No avaluable sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.

- La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar (tret de casos excepcionals justificats). Els estudiants Erasmus que demanin avançar un examen han de presentar al professor/a un document escrit de la seva universitat d'origen que justifiqui la seva sol·licitud.

- Plagi: en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acted’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

- IA: en aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i comporta que l’activitat s’avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos de gravetat.


Bibliografia

Història del cinema

AA.VV., Historia General del Cine (12 vols.), Cátedra, Madrid, 1995-1998

Gubern, Romà, Historia del cine (2 vols.), Lumen, Barcelona, 1971

Sánchez Vidal, Agustín, Historia del cine, Historia 16, Madrid, 1997 

Cinema primitiu

Burch, Noël, El tragaluz del infinito, Cátedra, Madrid, 1995

Cinema clàssic americà

Altman, Rick, Los géneros cinematográficos, Paidos, Barcelona, 2000

Bordwell, David; Staiger, Janet; Thompson, Kristin, El cine clásico de Hollywood, Paidos, Barcelona, 1997

Gomery, Douglas., Hollywood: el sistema de estudios, Verdoux, Madrid, 1991

Realismes europeus

Quintana, Àngel, Fábulas de lo visible, El Acantilado, Barcelona, 2003

Nous cinemes

Torreiro, Casimiro; Riambau, Esteve; Monterde, José Enrique, Los “Nuevos Cines” europeos (1955-1970), Lerna, Barcelona, 1987

Avantguarda, underground i cinema experimental

Sánchez-Biosca, Vicente, Cine y vanguardias artísticas, Paidos, Barcelona, 2004

Tejeda, Carlos, Arte en fotogramas. Cine realizado por artistas, Cátedra, Madrid, 2008

Cinematografies perifèriques

Elena, Alberto, Los cines periféricos: África, Oriente Medio, India, Paidos, Barcelona, 1999

Cinema contemporani

Quintana, Àngel, Después del cine. Imagen y realidad en la era diglital, El Acantilado, Barcelona, 2011

Rosenbaum, Jonathan (coord.), Mutaciones del cine contemporáneo, Errata Naturae, Madrid, 2010


Programari

- Moodle

- Teams


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt