Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Humanitats | OT | 3 |
Humanitats | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha requisits previs.
En el món audiovisual contemporani s' estan produint canvis profunds i apassionants, tant en els mitjans i plataformes d' exhibició com en les tècniques utilitzades per a la producció de continguts.
El primer objectiu és oferir coneixements sobre aquests mitjans i tècniques a partir del visionat i anàlisi de múltiples fragments d' obres audiovisuals actuals i de qualitat. Aquests visionats i anàlisis serviran també per a la reflexió humanística al voltant d'aspectes cabdals com: (a) la irrupció de la IA en l'audiovisual (b) la tecnologia democratitzadora en la producció d'imatges o (c) les noves formes de narració audiovisual.
El segon objectiu és facilitar que l' alumnat treballi creativament i desenvolupi els seus propis projectes en l' àmbit de la realització audiovisual o en l' àmbit de la recerca audiovisual. D' aquesta manera, es posaran en pràctica els coneixements adquirits en les sessions de teoria. La professora supervisarà el treball pràctic de l' alumnat en tutories de projecte.
El contingut de l’assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere
1.- ANÀLISI PANORAMA ACTUAL. GÈNERES I MITJANS DE COMUNICACIÓ AUDIOVISUAL.
Convergència mediàtica: Cinema, Series, Documental, Publicitat, Videoclips, Videojocs, Animació
Reformulació dels gèneres narratius
Noves visions: l'audiovisual liderat per dones
Plataformes de streaming i mitjans de programació lineal
Reflexions al voltant de la intel·ligència artificial com a eina de suport a la creació audiovisual
La realitat filmada i les imatges produïdes per ordinador (CGI)
2.- INTRODUCCIÓ A LES TÈCNIQUES PER A LA CREACIÓ DE CONTINGUTS
Introducció a la planificació, realització i muntatge d'un projecte audiovisual
Guió: construcció de personatges, trames i estructures narratives
Composició visual i enquadrament
Tècniques de càmera (moviments i angles)
Banda sonora i disseny sonor
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Seminari(desenvolupament de projectes audiovisuals: taller d'elecció de tema, d'escriptura guió, taller de presentació en públic, preparació al pitching) | 6 | 0,24 | 4, 5, 7 |
Teoria | 15 | 0,6 | 1, 4, 5, 6, 7 |
Tutories de projecte | 24 | 0,96 | 1, 5, 6, 7 |
Tipus: Supervisades | |||
Escriptura individual bitàcola d'aprenentatge | 35 | 1,4 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Sessions d'exposició de projecte audiovisual (pitching) | 3 | 0,12 | 1, 4, 5, 7 |
Visites docents a estudis, televisió, festival cinema, pitching professional, ... | 6 | 0,24 | |
Tipus: Autònomes | |||
Preparació del treball pràctic | 38 | 1,52 | 1, 5, 6, 7 |
Es proposa un model de treball organitzat en diferents tipus d'activitats:
- Desenvolupament en classe dels continguts del temari: classes de teoria, seminaris, exposicions de casos pràctics. Activitat dirigida.
- Exercicis teòrics: per a cada classe teòrica l'alumne/a escriurà un exercici amb reflexions sobre allò après i de quina manera aquesta teoria s'aplica al consum i producció d'audiovisuals. Cada exercici ocupa com a màxim dues pàgines. Els idiomes poden ser: català, castellà, francès, anglès. Activitat supervisada.
- Visionat i anàlisi de productes audiovisuals relacionats amb el contingut de la matèria. Activitat autònoma.
- Elaboració d'un Projecte Audiovisual (de recerca teòrica o de realització). Cada projecte tindrà un seguiment i correcció particular en les tutories amb la professora. Activitat supervisada.
Al principi de curs es definiran les línies del projecte i es donarà la data de lliurament de l'exposició i presentació escrita del mateix.
En aquesta assignatura es faran servir metodologies docents innovadores com l'aula invertida a la part teòrica: es proporcionaran productes audiovisuals seleccionats, films, capítols de sèries o documentals, que l'alumnat haurà de visionar fora de l'aula. Aquesta pràctica permetrà dedicar més temps a classe per analitzar el producte audiovisual, compartir idees, dubtes i debatre. Es dedicaran dues sessions a aquesta activitat.
A la part pràctica s'aplicarà l'aprenentatge basat en projectes (ABP) i l'aprenentatge actiu (learning by doing) per adquirir coneixements i habilitats.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Projecte Audiovisual | 50% | 13,8 | 0,55 | 1, 2, 4, 5, 6, 7 |
Teoria exercici 1 | 10% | 1,84 | 0,07 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Teoria exercici 2 | 10% | 1,84 | 0,07 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Teoria exercici 3 | 10% | 1,84 | 0,07 | 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Teoria exercici 4 | 10% | 1,84 | 0,07 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Teoria exercici 5 | 0,60% | 1,84 | 0,07 | 1, 2, 3, 4, 6, 7 |
Aquesta assignatura NO preveu el sistema d’avaluació única
AVALUACIÓ CONTINUADA
Part teòrica:
5 exercicis escrits (1 per cada classe de teoria) on l’alumnat demostra la comprensió de les idees exposades així com la seva aplicació (cada exercici suposa el 10% de la nota )
Part Pràctica:
En aquesta assignatura hi ha dues modalitats d'avaluació de la part pràctica, depenent del tipus de treball escollit per l’alumnat, realització d'un producte audiovisual (A) o un treball de recerca (B)
(A) Realització Projecte Audiovisual:
- Exposició 10%
- Presentació escrita (dossier del projecte) 10%
- Vídeo: 30%
(B) Realització d'un Treball de Recerca sobre algun aspecte audiovisual dels tractats en el programa del curs
- Exposició 10%
- Treball Escrit 40%
La professora informarà l’alumnat (VIA Aula Moodle del Campus Virtual) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
PLAGI
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats o una irregularitat molt greu, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
RECUPERACIÓ
La recuperació no és un mitjà per apujar nota per a l'estudiant que hagi aprovat.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
L´alumnat serà considerat no avaluable quan hagi assistit a menys d´un 20% de les classes i hagi presentat una part inferior al 20% dels treballs pràctics.
Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d’Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos o les traduccions. L’alumnat haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
- Brown, Larry A (2018): How Films Tell Stories. The Narratology of Cinema. Creative Arts Press.
- Català, Josep Maria (2021): Posdocumental. La Condición Imaginaria del Cine Documental. Shangrila
- Cruz, Coral (2014): Imágenes narradas. Como hacer visible lo invisible en un guion de cine. Laertes Ediciones.
- Davis, Rib (2016) Creating Compelling Characters for Film, TV, Theatre and Radio. Bloomsbury Academic.
- Dunham, Lena (2018): Dueñas del Show. Las Mujeres que están revolucionando las series de television DUEÑAS DEL SHOW. Joy Press / Alpha Decay
- Jenkins, Henry (2008): Convergence Culture: La Cultura de la Convergencia de los Medios de Comunicación. Paidos Ibérica.
- Magro-Vela, Silvia; Navarro-Sierra, Nuria; Sánchez-López, Pablo (2024): The Revolution Will Be Artificial. An Analysis of AI-generated Audio-Visual Creation. Tripodos. Artificial Intelligence and Communication. Opportunities and challenges (55)
- McKee, Robert. (2002) El Guion: sustancia, estructura, estilo y principios de la escritura de guiones; traducción: Jessica Lockhart. Ed Alba, Barcelona
- McGonigal, Jane (2011): Reality Is Broken: Why Games Make Us Better and How They Can Change the World
- Mead, Rebecca Mead et Al. (2019) El cuento de la criada. Ensayos para una incursión en la república de Gilead. Errata Naturae.
- Piñol, Marta et Al. (2019) Imaginar Mundos. Tiempo y memoria en la ciencia ficción 2019. Sans Soleil ediciones
- Rabiger, Michael (2000), Dirección Cinematográfica. Técnica y Estética. 2 edición. 2000, IORTV, RTVE
- Reisz, Karel: Técnicas del montaje cinematográfico (2003). Ed. Plot Ediciones.
- Saló, Gloria (2005) Qué es eso del formato. Cómo nace y se desarrolla un programa de tv. Madrid: Editoral Gedisa.
Webs
www.upf.edu/web/rainfilmfest/
www.rtve.es/television/dias-cine/
http://www.uhu.es/cine.educacion/
http://www.uab.es/comunicacio/
http://www.documentalcreativo.edu.es/web/
hhttp://www.tv3.cat/documentals
http://www.tv3.cat/coproduccions/presentacio_projecte.htm
https://www.in-edit.org/webapp/programacion
http://www.cinemadautor.cat/es/
http://www.festivaldemalaga.com/index.php?seccion=secciones&cat=7
CONSELL DE L'AUDIOVISUAL DE CATALUNYA
L'alumnat que a la part pràctica esculli l'escriptura d'un guió o el treball de recerca sobre mitjans audiovisuals no necessitarà utilitzar cap programari específic.
Per a aquells alumnes que escullin el projecte audiovisual a la part pràctica de l'assignatura, es recomana treballar amb Davinci (versió gratuïta) o Adobe Premiere. Si això no és possible, qualsevol programa d'edició que els alumnes tinguin instal·lat als dispositius mòbils, servirà.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |