Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.
Expressió Escrita Llengua Espanyola
Codi: 100019
Crèdits: 6
2025/2026
Titulació |
Tipus |
Curs |
Història de l'Art |
FB |
1 |
Musicologia |
FB |
1 |
Filosofia |
FB |
1 |
Història |
FB |
1 |
Humanitats |
FB |
1 |
Equip docent
- Eva Araceli Mejía Ugarte
- Josep Morera Fernandez
Idiomes dels grups
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Prerequisits
Aquesta assignatura requereix un domini oral i escrit de l'espanyol equiparable al que s'obté en finalitzar el batxillerat. Es considera, per tant, imprescindible una correcta expressió oral i escrita de l'idioma.
Objectius
L'objectiu d'aquesta assignatura és que l'alumnat adquireixi els fonaments metodològics necessaris per a la producció de texts en llengua espanyola. L'alumnat haurà de ser rigorós a l'hora d'esmentar i citar les fonts que fa servir en aquestes produccions i saber parafrasejar idees que hagi extret de les referències bibliogràfiques. També haurà de ser capaç de produir texts correctes, clars i coherents, tenint en compte totes les etapes del procés d'escriptura (planificació, producció i revisió).
Competències
Història de l'Art
- Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
- Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
- Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
- Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica
Musicologia
- Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
- Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
- Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
Filosofia
- Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d''aquell camp d'estudi.
- Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
- Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
Història
- Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d''aquell camp d'estudi.
- Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
- Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica
Humanitats
- Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d''aquell camp d'estudi.
- Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
- Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
Resultats d'aprenentatge
- Comunicar fent un ús no sexista ni discriminatori del llenguatge.
- Construir textos normatius correctes
- Construir textos normativament correctes
- Construir textos normativament correctes.
- Explicar les normes ortogràfiques
- Explicar les normes ortogràfiques.
- Expressar-se eficaçment aplicament els procediments argumentatius i textuals en els textos formals i científics
- Expressar-se eficaçment aplicant els procediments argumentatius i textuals en els textos formals i científics
- Expressar-se eficaçment aplicant els procediments argumentatius i textuals en els textos formals i científics.
- Fer servir la terminologia adequada en la construcció d'un text acadèmic.
- Identificar els errors normatius, estilístics o argumentatius d'un text
- Identificar els errors normatius, estilístics o argumentatius d'un text.
- Identificar les errades normatives, estilístiques o argumentatives d'un text
- Interpretar la informació normativa localitzada als webs d'institucions normatives a Internet
- Interpretar la informació normativa localitzada als webs d'institucions normatives a Internet.
- Presentar treballs en formats ajustats a les demandes i els estils personals, tant individuals com en grup petit.
- Redactar correctament un text no normatiu prèviament analitzat
- Redactar correctament un text no normatiu prèviament analitzat.
- Resumir característiques d'un text escrit en funció dels propòsits comunicatius.
- Resumir les característiques d'un text escrit en funció dels propòsits comunicatius
- Resumir les característiques d'un text escrit en funció dels propòsits comunicatius.
Continguts
1. Fonaments metodològics per a la producció de texts escrits
2. L'ètica de l'escriptura: citació i correcció política
3. Producció de texts acadèmics, professionals i divulgatius
4. Coneixements i recursos bàsics per a l'elaboració de texts
5. Presentació oral de texts
El programa de l'assignatura constarà dels apartats següents (el professorat podrà adaptar-lo i variar-lo):
1. LA NORMA LINGÜÍSTICA
1.1. Accentuació
1.2. Signes de puntuació
2. PROPIETATS TEXTULAS
2.1. Adequació
2.2. Coherència
2.3. Cohesió
3. TIPOLOGIES TEXTUALS
3.1. Els texts expositius
3.2. Els texts argumentatius
4. ELS GÈNERES ACADÈMICS
4.1. Estils de citació
4.2. La ressenya i el treball monogràfic
Activitats formatives i Metodologia
Títol |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus: Dirigides |
|
|
|
Controls |
6
|
0,24 |
6, 13
|
Realització i correcció d'exercicis a classe |
37
|
1,48 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21
|
Tipus: Supervisades |
|
|
|
Elaboració de texts segons unes pautes. Treball final |
10
|
0,4 |
3, 8, 10, 14, 16
|
Elaboració de texts segons unes pautes. Treball final |
12
|
0,48 |
8, 10, 11, 16
|
Tipus: Autònomes |
|
|
|
Preparació d'activitats supervisades |
25
|
1 |
3, 6, 9, 10, 11, 14, 16, 20
|
Redacció d'activitats supervisades |
25
|
1 |
3, 6, 11, 17, 20
|
La metodologia docent és principalment pràctica. Així, es combinaran les explicacions teòriques per part del professorat i la realització d'exercicis a l'aula, on es tindrà en compte la participació de l'alumnat, amb l'elaboració d'una sèrie d'activitats sobre els continguts concrets de l'assignatura (el professorat decidirà el seu nombre i el percentatge concret) i un treball final (que podrà ser en grup a criteri del professorat), en què es posaran en pràctica totes les qüestions tractades durant el curs.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Avaluació
Activitats d'avaluació continuada
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Assistència i participació a práctiques a classe |
20% |
20
|
0,8 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21
|
Examen parcial 1 |
30% |
1,5
|
0,06 |
1, 4, 5, 8, 10, 13, 14, 16, 18, 20
|
Examen parcial 2 |
30% |
1,5
|
0,06 |
1, 4, 5, 8, 10, 12, 14, 16, 18, 20
|
Treball final |
20% |
12
|
0,48 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21
|
- L'avaluació de l'assignatura s'efectuarà a partir de la realització d'una sèrie d'activitats en què es valoraran els aspectes següents:
- L'assimilació de continguts teòrics;
- l'aplicació pràctica dels continguts;
- l'adequació als requisits de l'activitat en qüestió; i
- l'assistència i la participació a classe.
- L'avaluació de l'assignatura es realitzarà a partir de les següents activitats:
- Dos exàmens parcials (30% + 30%).
- Assistència i participació a classe associades a la realització d'activitats pràctiques (20%).
- Un treball final (20%).
- El professorat de l'assignatura establirà uns requisits mínims a partir dels quals l'alumnat estarà en condicions de superar-la.
- AVALUACIÓ ÚNICA. Aquesta assignatura no preveu el sistema d'avaluació única.
- DATES DE REVISIÓ. En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
- RECUPERACIÓ. Tindrà dret a la recuperació l'alumnat que hagi realitzat prèviament un mínim de 2/3 parts de les activitats d'avaluació i que hagin obtingut una nota ponderada mínima de 3,5.
- QUALIFICACIÓ "NO AVALUABLE". L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.
- IRREGULARITATS. En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
- ÚS DE TECNOLOGIES D'INTELIGÈNCIA ARTIFICIAL. En aquesta assignatura no està permès l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases tret que el//la docent l'abordi com a tema a les classes i doni altres indicacions específiques per a la realització d'exercicis puntuals amb el seu ús. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA, si no és en un context de reflexió sobre la mateixa i per indicació del professor com els exercicis del tipus esmentat, donant explicacions i declarant-ne l'ús, serà considerat una manca d'honestedat acadèmica i comporta que l'activitat s'avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos de greu
Bibliografia
- AIJÓN OLIVA, M. Á., M. A. ENCINAS MANTEROLA, G. B. GARRIDO VÍLCHEZ y N. HERNÁNDEZ MUÑOZ, Yo eso no lo digo. Actividades y reflexiones sobre el español correcto, Club Universitario, Alicante, 2010.
- ALEZA, Milagros (coord.), Normas y usos correctos del español actual, Tirant lo Blanch, Valencia, 2010.
- ÁLVAREZ, Alfredo Ignacio, Escribir en español, Ediciones Nobel, Oviedo, 2005.
- ÁLVAREZ, Miriam, Tipos de escrito I: Narración y descripción, Arco/Libros, Madrid, 1993.
- ÁLVAREZ, Miriam, Tipos de escrito II: Exposición y argumentación, Arco/Libros, Madrid, 1993.
- AMADEO, Imma, y Jordi SOLÉ, Curs pràctic de redacció, Educaula62, Barcelona, 2015 (3a. edición).
- BASULTO, Hilda, Curso de redacción dinámica, Trillas, Ciudad de México, 1982 (7a. edición).
- BONVÍN FAURA, Marcos A., Los errores lingüísticos. Pautas de corrección con ejercicios resueltos, Octaedro, Barcelona, 2011.
- CALSAMIGLIA, Helena, y Amparo TUSÓN, Las cosas del decir, Ariel, Barcelona, 1999.
- CASSANY, Daniel, Describir el escribir. Cómo se aprende a escribir, Paidós, Barcelona, 1991.
- CASSANY, Daniel, Taller de textos. Leer, escribir y comentar en el aula, Paidós, Barcelona, 2006.
- CASSANY, Daniel, Construir la escritura, Paidós, Barcelona, 2011 (7a. edición).
- CASSANY, Daniel, La cocina de la escritura, Anagrama, Barcelona, 2016 (24a. edición).
- GÓMEZ TORREGO, Leonardo, Hablar y escribir correctamente. Gramática normativa del español, Arco/Libros, Madrid, 2006, 2 vols.
- INSTITUTO CERVANTES, Saber escribir, Aguilar, Madrid, 2011.
- MARTÍN VIVALDI, Gonzalo, y Arsenio SÁNCHEZ PÉREZ, Curso de redacción. Teoría y práctica de la composición y del estilo, Paraninfo, Madrid, 2018 (34a. edición).
- MONTOLÍO, Estrella (coord.), Manual de escritura académica y profesional, Ariel, Barcelona, 2014, 2 vols.
- RAMONEDA, Luis, Manual de redacción, Rialp, Madrid, 2011.
- REAL ACADEMIA ESPAÑOLA, Diccionario panhispánico de dudas, Santillana, Madrid, 2005 [<www.rae.es>].
- REAL ACADEMIA ESPAÑOLA, Diccionario de la lengua española, Espasa, Madrid, 2014 [<www.rae.es>].
- REAL ACADEMIA ESPAÑOLA y ASOCIACIÓN ESPAÑOLA DE ACADEMIAS DE LA LENGUA, Ortografía de la lengua española, Espasa, Madrid, 2010.
- REGUEIRO, M. Luisa, y Daniel SÁEZ, El español académico, Arco/Libros, Madrid, 2015 (2a. edición).
- REYES, Graciela, Cómo escribir bien español, Arco/Libros, Madrid, 1998.
- SÁNCHEZ LOBATO, Jesús (coord.), Saber escribir, Aguilar, Madrid, 2006.
- SERAFINI, María Teresa, Cómo redactar un tema: Didáctica de la escritura, Paidós, Barcelona, 1989.
Grups i idiomes de l'assignatura
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom |
Grup |
Idioma |
Semestre |
Torn |
(PAUL) Pràctiques d'aula |
1 |
Espanyol |
primer quadrimestre |
matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula |
2 |
Espanyol |
primer quadrimestre |
matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula |
3 |
Espanyol |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula |
4 |
Espanyol |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(TE) Teoria |
1 |
Espanyol |
primer quadrimestre |
matí-mixt |
(TE) Teoria |
2 |
Espanyol |
primer quadrimestre |
matí-mixt |
(TE) Teoria |
3 |
Espanyol |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(TE) Teoria |
4 |
Espanyol |
segon quadrimestre |
matí-mixt |