Logo UAB

Introducciķ a la Recerca en Educaciķ Científica i Educaciķ Matemātica

Codi: 45019 Crčdits: 6
2024/2025
Titulaciķ Tipus Curs
4313815 Recerca en Educaciķ OT 0

Professor/a de contacte

Nom:
Maria del Carme Grimalt Alvaro
Correu electrōnic:
carme.grimalt@uab.cat

Equip docent

Jordi Deulofeu Piquet
Edelmira Rosa Badillo Jimenez

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informaciķ al final del document.


Prerequisits

Sense prerequisits.


Objectius

Aquest mòdul constitueix una introducció a l'especialitat  de Recerca sopbre Innovació en Educació Científica i Educació Matemática. La finalitat del mòdul es construir les bases per entendre la didàctica de les ciències i la didàctica de la matemàtica com a disciplines científiques de referència en el camp de la innovació educativa. El mòdul planteja com a objectius aconseguir que l'estudiant:

  • Adquireixi un coneixement bàsic de l'especificitat de la recerca en Educació Científica i en Educació Matemàtica rellevant per a la innovació educativa.
  • Aprengui a parlar, llegir i escriure seguint els criteris propis de les àrees esmentades.
  • Identifiqui els criteris de rigor particulars de la recerca educativa en l'àmbit de matemàtiques i de ciències en contextos d’innovació educativa.

 

 


Resultats d'aprenentatge

  1. CA59 (Competčncia) Valorar una investigaciķ en didāctica de la matemātica i de les cičncies adoptant criteris de qualitat metodolōgica, coherčncia investigadora i rellevāncia innovadora.
  2. CA60 (Competčncia) Valorar les contribucions de la investigaciķ en didāctica de la matemātica i de les cičncies per a la millora del medi ambient.
  3. CA61 (Competčncia) Valorar les contribucions de la investigaciķ en didāctica de la matemātica i de les cičncies per a la superaciķ de les desigualtats per raķ de sexe/gčnere.
  4. KA58 (Coneixement) Descriure els paradigmes i els enfocaments en la investigaciķ en didāctica de les cičncies i de la matemātica des d'una visiķ histōrica.
  5. KA59 (Coneixement) Identificar els canvis més rellevants en les línies d'investigaciķ en didāctica de la matemātica i de les cičncies.
  6. KA60 (Coneixement) Identificar problemes actuals de l'educaciķ científica i de l'educaciķ matemātica per a orientar propostes d'innovaciķ.
  7. SA45 (Habilitat) Revisar les fonts més rellevants de la literatura científica en didāctica de la matemātica i de les cičncies.
  8. SA46 (Habilitat) Sintetitzar una investigaciķ expressada en una tipologia de comunicaciķ científica (informe, article, contribuciķ a congressos, monografia, pōster, etc.).

Continguts

Els continguts a treballar seran:

(a) Les caractístiques de les disciplines de la didàctica de les ciències i la didàctica de la matemàtica.

(b) La importància de la reflexió històrica i filosòfica de la recerca i la innovació en educació científica i educació matemàtica.

(c) Línies de recerca en educació científica i educació matemàtica.

(d) La comunicació de la investigació i la innovació en educació científica i educació matemàtica.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes expositives i prāctiques d'aula 36 1,44
Tipus: Supervisades      
Anālisi i discussiķ colˇlectiva de documents; presentaciķ de treballs; tutories 36 1,44
Tipus: Autōnomes      
Lectura d'articles 78 3,12

L'activitat formativa es desenvoluparà a partir de les dinàmiques següents:

  • Classes magistrals/expositives per part del professor
  • Lectura d'articles i fons documentals
  • Anàlisi i discussió col·lectiva d'articles i fonts documentals
  • Pràctiques d'aula: resolució de problemes / casos / exercicis
  • Presentació / exposició oral de treballs
  • Tutories

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulaciķ, per a la complementaciķ per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluaciķ de l'actuaciķ del professorat i d'avaluaciķ de l'assignatura/mōdul.


Avaluaciķ

Activitats d'avaluaciķ continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Competčncies i resoluciķ de problemes en educaciķ científica i educaciķ matemātica 30 0 0 CA59, KA59, KA60, SA45, SA46
Lectura reflexiva d'un article de recerca en educaciķ científica o educaciķ matemātica 40 0 0 CA59, SA45, SA46
Representaciķ de l'estat de la recerca en educaciķ matemātica i en educaciķ científica 30 0 0 CA60, CA61, KA58, KA59, KA60

L’avaluació contínua i única dels aprenentatges dels estudiants es realitzarà a partir de 3 activitats. La qualificació final del mòdul consistirà en la mitjana ponderada de les qualificacions obtingudes en aquestes tres activitats sempre i quan cada una d’elles sigui igual o superior a 4. Les activitats d’avaluació són de naturalesa individual i seran avaluades pel professorat del mòdul. Les orientacions específiques per a la realització d’aquestes activitats es troben accessibles al Campus Virtual. Tots els lliuraments es realitzaran a través del Campus Virtual.

Avaluació continuada: 

L’avaluació dels aprenentatges dels estudiants es realitzarà a partir de 3 activitats:

  • Activitat d'avaluació 1: Lectura reflexiva d'un article de recerca en educació científica o educació matemàtica. Data de lliurament: 30-10-2024.
  • Activitat d'avaluació 2: Representació de l'estat de la recerca en educació matemàtica i en educació científica. Data de lliurament: 20-11-2024
  • Activitat d'avaluació 3: Competències i resolució de problemes en educació científica i educació matemàtica. Data de lliurament: 12-12-2024

El retorn per part del professorat es farà a 15 dies del lliurament.

Per recuperar les activitats d’avaluació suspeses en l'opció d'avaluació continuada, caldrà lliurar caldrà lliurar les activitats millorades i un informe justificatiu dels canvis incorporats a les activitats a partir de les aportacions proporcionades pel professorat. La nota màxima de les activitats recuperades és de 5. El termini de lliurament pel Campus Virtual serà el dia 09-01-2025.

 

Avaluació única:

Es lliurarà un sol document amb les tres activitats d’avaluació contínua del mòdul:

  • Activitat d’avaluació 1: Lectura reflexiva d’un article de recerca en educació científica o matemàtica.
  • Activitat d'avaluació 2: Representació de l’estat de la recerca en educació matemàtica i en educació científica.
  • Activitat d'avaluació 3: Competències i resolució de problemes en educació científica i matemàtica.

Les activitats es lliuraran a través del Campus Virtual i defensaran oralment el dia 09-01-2025 de 15h a 17.30h.

La recuperació de l'avaluació única consistirà en el lliurament de les activitats millorades i d'un informe justificatiu dels canvis incorporats a les activitats a partir de les aportacions proporcionades pel professorat durant la defensa oral. El termini de lliurament de la recuperació es farà a través del Campus Virtual i serà el dia 23-01-2025.

 

Aspectes generals de l'avaluació relatius al plagi o frau acadèmic:

La còpia o plagi en qualsevol tipus d’activitat d’avaluació constitueixen un delicte i es penalitzarà amb un 0 com a nota del mòdul, perdent la possibilitat de recuperar l’avaluació de l’activitat. Es considerarà que una activitat o treball està “copiat” quan reprodueix tot o una part significativa del treball d'un/a altre/a company/a. Es considerarà que un treball o activitat està “plagiat” quan es presenta com a propi una part d’un text d'un autor sense citar les fonts, independentment que les fonts originàries siguin en paper o en format digital.

El malús de la intel·ligència artificial per a la realització d’activitats d’avaluació constitueix un frau acadèmic i també es penalitzarà amb un 0 com a nota del mòdul, perdent la possibilitat de recuperar l’avaluació de l’activitat. Es considerarà que en una activitat d’avaluació s’ha fet un mal ús de la intel·ligència artificial quan s’inclogui un nombre significatiu d’afirmacions incorrectes o esbiaixades, no s’incloguin les fonts originàries, es citin treballs inexistents o de manera incorrecta, o bé s’evidenciïn incoherències d’estil en l’ús del llenguatge. En cas que hi hagi la sospita de plagi o de frau acadèmic l’activitat d’avaluació queda subjecta a una defensa oral per part de l’estudiant.


Bibliografia

LLIBRES I REVISTES DE COMPILACIÓ DE RECERQUES

School Science Review: http://www.ase.org.uk/journals/school-science-review

Science Education Review: http://www.scienceeducationreview.com/editorial.html

Abell, S.K. & Lederman, N.G. (Eds.) (2010). Handbook of research on Science Education Volume I. New York: Routledge.

Abell, S.K. & Lederman, N.G. (Eds.) (2014). Handbook of research on Science Education Volume II. New York: Routledge.

Bishop, A. J., Clements, M. K., Keitel, C., Kilpatrick, J., & Laborde, C. (Eds.). (1996). International handbook of mathematics education. Springer Science & Business Media.

Bishop, A., Clements, M.A.K., Keitel-Kreidt, C., Kilpatrick, J., Leung, F.K.-S. (Eds.) (2003). Second International Handbook of Mathematics Education. Springer International.

Clements, M.A., Bishop, A., Keitel-Kreidt, C., Kilpatrick, J., Leung, F.K.-S. (Eds.) (2013). Third International Handbook of Mathematics Education. Springer International.

English, L. D., & Kirshner, D. (Eds.). (2015). Handbook of international research in mathematics education. Routledge.

Fraser, B.J. & Tobin, K.G. (Eds.) (1998). International Handbook of Science Education. Dordrecht, The Netherlands: Kluwer Academic.

Fraser, B.J.,Tobin, K.G.& McRobbie, CJ (Eds.) (2012). Second International Handbook of Science Education. Dordrecht, The Netherlands: Springer.

Gunstone, R. (2015). Encyclopedia of science education. Dordrecht, The Netherlands: Springer.

Grouws, D. A. (Ed.). (1992). Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning: National Councilof Teachers of Mathematics. IAP.

Grouws, D. (Ed.). (2007). Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning: National Council of Teachers of Mathematics. IAP.

Gutiérrez, A., & Boero, P. (Eds.). (2006). Handbook of research on the psychology of mathematics education: Past, present and future. Sense Publishers.

Gutiérrez, A., Leder, G., & Boero, P. (Eds.). (2016). Second Handbook of research on the psychology of mathematics education: Past, present and future. Sense Publishers.

Johnson, C.C., Mohr-Schroeder, M.J., Moore, T.J., & English, L.D. (Eds.). (2020). Handbook of Research on STEM Education (1st ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780429021381

Kelly, A.E.,& Lesh, R.A. (Eds.). (2000). Handbook of research Design in Mathematics and Science Education. New York: Routledge.

Lerman, S. (Ed.). (2014). Encyclopedia of Mathematics Education. Springer.

Stevenson, R.B., Brody, M., Dillon, J., & Wals, A. (Eds.). (2013). International Handbook of research on Environmental Education. New York: Routledge.

 

REVISTES DE RECERCA EN EDUCACIÓ CIENTÍFICA

Enseñanza de las Ciencias: http://ensciencias.uab.es

Didáctica de las ciencias experimentales y sociales:  http://dialnet.unirioja.es/servlet/revista?codigo=418

Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias: http://www.saum.uvigo.es/reec

Revista EUREKA sobre enseñanza y divulgación de las ciències:  https://revistas.uca.es/index.php/eureka

Ciencia & Educação: http://www2.fc.unesp.br/cienciaeeducacao

Cultural Studies of Science Education: http://www.springer.com/education+%26+language/science+education/journal/11422

International Journal of Science Education: http://www.tandf.co.uk/journals/titles/09500693.asp

Journal of Research in Science Teaching: http://onlinelibrary.wiley.com/journal/10.1002

Science Education: http://onlinelibrary.wiley.com/journal/10.1002/(ISSN)1098-237X

 

REVISTES DE RECERCA EN EDUCACIÓ MATEMÀTICA

Avances de Investigación en Educación Matemática: http://www.aiem.es/index.php/aiem

Bolema: Boletim de Educação Matemática: www.scielo.br/bolema

Educational Studies in Mathematics: https://link.springer.com/journal/10649

For the Learning of Mathematics: http://flm-journal.org

Journal of Mathematical Behavior: https://www.journals.elsevier.com/the-journal-of-mathematical-behavior

Journal of Mathematics Teacher Education: http://www.springer.com/education+%26+language/mathematics+education/journal/10857

Journal for Research in Mathematics Education: http://www.nctm.org/publications/journal-for-research-in-mathematics-education

Mathematics Education Research Journal: http://www.springer.com/education+%26+language/mathematics+education/journal/13394

Mathematical Thinking and Learning: http://www.tandfonline.com/toc/hmtl20/current

PNA, Pensamiento numérico avanzado: http://revistaseug.ugr.es/index.php/pna/index

RELIME, Revista latinoamericana de investigación en matemática educativa: http://www.clame.org.mx/relime/relimee.html

 


Programari

No es necessita un programari específic en aquesta assignatura.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEm) Teoria (māster) 1 Catalā/Espanyol primer quadrimestre tarda