Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
4313815 Recerca en Educació | OT | 0 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerrequisits
En aquest mòdul s'estudiaran les epistemologies, metodologies i processos d'investigació sobre diversitat i valors en l'educació de les arts visuals i l'educació física a l'escola. Es considerarà els contextos escolars de les investigacions que abarquen els diferents nivells dels sistemes educatius i també la formació docent, plantejant la idea de comunitat i canvi social des de les nostres àrees en relació amb la diversitat de participants (nens, joves, adults, dones, persones migrades, amb capacitats diverses) i les oportunitats d'aprenentatge
Els objectius del mòdul són:
a) promoure la reflexió i el debat per a repensar les arts i l'activitat física en la societat actual i en l'educació;
b) analitzar críticament les desigualtats i formes d'exclusió en els discursos de l'escola i dels mitjans de comunicació; i
c) promoure projectes i models d'investigació que incorporin la diversitat social, cultural i de gènere, i es basin en la intervenció educativa a través i per a les arts i l'activitat física.
Tanmateix, l'escola no és una institució aïllada sinó que es troba immersa en la comunitat, per aquest raó, en aquest mòdul també s'abordarà la relació entre l'escola i les institucions artístiques, culturals, socials i esportives del seu entorn.
S'abordaran les següents temàtiques:
1. Innovació en la intervenció educativa a partir de l'art i l'activitat física
1.1. Mirades creatives a l’escola. Innovació i creativitat a partir de les arts
1.2. L’activitat física, l’esport i l’art com a eina d’inclusió social o educació en valors
1.2.1. Ensenyament i aprenentatge de valors: conceptes i estratègies d’intervenció
1.2.2. El rol de l’educador. L’educador/a com agent de canvi.
Currículum ocult, idees preconcebudes
1.2.3. Crítica dels mitjans de comunicació per a l'educació
2. Diversitat cultural, social i de gènere en educació artística i educació física
2.1.Perspectives teòriques i estratègies en la investigació narrativa de la diversitat en l’art i l’activitat física
2.2.Investigar la diversitat cultural, social i de gènere en educació artística
2.2.1. Gènere i cos en la investigació en educació artística
2.2.2. Interculturalitat i inclusió en la investigació en educació artística
Cinema i diversitats: experimentació amb la càmera, visualitat i corporeïtzació
2.3.Investigar la diversitat cultural, social i de gènere en educació física
2.3.1. Desigualtat cultural, social i de gènereen EF i l’Esport. Estudis i investigacions.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Sessions presencials | 36 | 1,44 | |
Tipus: Supervisades | |||
Presentacions i tutorització | 36 | 1,44 | |
Tipus: Autònomes | |||
Treballs | 78 | 3,12 |
L’activitat formativa es desenvoluparà a partir de les dinàmiques següents:
- Disseny d'estudis i projectes d'investigació;
- Exposició i discussió d’enfocaments conceptuals i d’investigació: fonamentació teòrica-metodològica de la recerca;
- Presentació, lectura i anàlisi d'articles, projectes d'investigació i innovació;
- Reflexió i debat sobre la interconnexió entre les dues àrees que conformen el mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitats durant el desenvolupament del mòdul | 40% | 0 | 0 | CA53, CA54, CA55, KA54, SA41 |
Assistència i participació | 20% | 0 | 0 | CA55, KA54, SA40 |
Memòria/treball individual | 40% | 0 | 0 | CA54, KA55, SA40, SA41 |
L'avaluació de l'assignatura es realitzarà mitjançant les activitats que s'assenyalen. Les dates d'avaluació seran durant el desenvolupament del mòdul i l'avaluació final serà en l'última sessió del mòdul. La data de recuperació serà dues setmanes després de finalitzar el mòdul. L'estudiant podrà optar a avaluació única, la data d'avaluació serà la darrera sessió del mòdul. La nota final serà la mitjana ponderada de les activitats previstes. Per poder aplicar aquest criteri serà necessari obtenir com a mínim un 4 a totes les activitats, les realitzades durant el desenvolupament del mòdul i a la memòria/treball final del mòdul. El procediment de revisió de les qualificaciones es realitzarà de forma individual. El plagi supondrà el no apte i es comunicarà a la coordinació de la titulació. Les classes es realitzen en castellà.
|
Achotegui, J. (2014). Doce características específicas del estrés i el duelo migratorio. Barcelona: Jose Achotegui Loizate.
Anderson, T.; Gussak, D.; Hallmark, K.K. & Paul, A. (Eds.). (2010). Art Education for Social Justice. Reston A.V: NAEA.
Atkinson, D. (2002). Art in Education: Identity and Practice. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
Bancfort,S.; Hay, P. & Fawcett,M. (2008) Researching Children Researching the World: 5X5X5=creativity. Bath: Trentham Books.http://www.5x5x5creativity.org.uk/
Camnitzer, L. (2015), “Thinking about Art Thinking”, e-flux Journal. http://supercommunity.e-flux.com/texts/thinking-about-art-thinking/
Cahnmann-Taylor, M. & Siegesmund, R. (Eds) (2008). Arts-Based Research in Education. New York: Routledge.
Carbonero, L. Soler, S. & Prat, M. (2011). Els estereotips de gènere a l’Educació Física i l’esport. Entre la reproducció i el canvi. Innovació en Educació Física. IN&EF.
Clandinin, J. (2007) (Ed.). Handbook of Narrative Inquiry. Londres, Thousand Oaks i Nova Delhi: Sage.
Csikszentmihalyi, M. (1998). Creatividad. El fluir y la psicología del descubrimiento y la invención. Barcelona: Paidós.
Chalmers,F.G.(2003). Arte, educación i diversidad cultural. Barcelona: Paidós.
Dalton, P. (2001). The Gendering of Art Education: Modernism, Identity and Critical Feminism. Buckingham: Open University Press.
Dowling, F.; Fitzgerald, H. & Flintoff, A. (2012). Equity and Difference in Physical Education, Touth Sport and Health. A Narrative approach. Routledge. London and New York.
Eisner, E. (2004): El arte y la creación de la mente. Barcelona, Paidós.
Empain, J. & Rifà-Valls, M. (2018). Juxtaposing professional identities and (re)telling pedagogical relations through experimental video-based research. Visual Inquiry, 7 (3), 227-241.
Freire, H. (2008): “Arte infantil y transformación social” a El rapto de Europa. Pensamiento y creación. 13, nov. 2008, 23-38.
Giroux, H. (1990), Los profesores como intelectuales: hacia una pedagogía crítica del aprendizaje. Barcelona: Paidós.
Greene, M. (2005). Liberar la imaginación. Ensayos sobre educación, arte y cambio social. Barcelona: Graó.
Gutiérrez SanMartín, M. (1995). Valores sociales y deporte. La actividad fisica y el deporte como transmisores de valores sociales y personales. Col. Monografias sobre Ciencias de la Actividad fisica y el deporte. Gymnos Editorial. Madrid
Heinemann, K. (2001). Els valors de l’esport. Una prespectiva sociològica. Revista Educacio Fisica i Esports, 64 (17:25). INEFC. Barcelona.
Iwai, K. (2002). «La contribución de la educación artística a la vida de los niños». Perspectivas. Vol. XXXII (4), diciembre.
Jollien, A. (2001). Elogio de la debilidad. Barcelona: RBA Libros S.A.
Logan, L. (1980): Estrategias para una enseñanza creativa. Barcelona: Oikos-Thau.
López Fernández Cao, M. (coord.) (2006) Creación y posibilidad. Aplicaciones del arte en la integración social. Madrid: Editorial Fundamentos.
Mason, R. & Buschkuehle, C.P. (eds.) (a premsa). Images and Identity: Educating Citizenship through Visual Arts. Bristol:Intellect.
Paris, G. (2010). Fotografia contemporània i valors a l'escola. Projecte pedagògoc premiat en el XXIX Premi Serra i Moret, Generalitat de Catalunya.
París, G. & Hay, P. (2019). 5x5x5=Creativity: Art as a Transformative Practice. International Journal of Art & Design Education, 39 (1): 69-83. DOI:10.1111/jade.12229
París, G. (2019). El artista residente en la escuela como agente de cambio en las estrategias de aprendizaje. Arte, Individuo y Sociedad 31(2): 445-462. https://doi.org/10.5209/aris.62384
París, G. (2019).El arte como espacio de reencuentro: influencias rizomáticas entre infancia y artistas residentes en la escuela, en Arteterapia. Papeles de arteterapia y educación para inclusión social, 14: 33-52.
Penney, Dawn (2002). Gender and Physical Education. Contemporany Issues and future editions. Routledge. Usa and Canada.
Platero R.L. (2014) Trans*exualidades. Acompañamiento, factores de salud y recursos educativos. Barcelona: Bellaterra.
Prat, M & Flintoff, A. (2012). Tomando el pulso a la perspectiva de género: un estudio de caso en la formación del profesorado de Educación Física. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado (REIFOP) 15,42 (3).
Prat, M. & Soler, S. (2003). Actitudes, valores y normas en la Educación Física y el deporte. Reflexiones y propuestas didácticas. INDE Publicaciones, Barcelona – 2003. 84-9729-031-3
Prat, M & Soler, S. (2009). El espectáculo deportivo, ¿un contexto educativo? Análisis de las actitudes de los adolescentes como espectadores. Revista Cultura y Educación, 21, 43-54.
Prat, M., Soler, S. & Carbonero, L. (2012 ). De las palabras a los hechos: Un proyecto para promover la participación femenina en el deporte universitario. El caso de la Universitat Autònoma de Barcelona. Revista Àgorapara la Educación Físicay el Deporte.
Prat, M.; Soler, S.; Tirado, M. A. & Ventura, C. (2006): “El deporte como instrumento para el desarrollo de la capacidad crítica de los adolescentes”. A Durán, J. & Jiménez, J. (Coord.): Valores en movimiento: la actividad física y deporte como medio de educación en valores. Consejo Superior de Deportes. Madrid.
Rifà-Valls, M. (2009). Deconstructing immigrant girls’ identities through the production of visual narratives in a Catalan urban primary school. Gender and Education, 21 (6), 671-688.
Rifà-Valls, M. (2017). Arquitecturas contemporáneas de la migración. TRansitando por espacios, subjetividades y educación en Reporting from the front. Revista Invisibilidades, 10, 25-37. https://www.apecv.pt/revista/invisibilidades/10/10.24981.16470508.10.5.pdf
Rifà-Valls, M. (2019). Pedagogies creatives per sobreviure a la <<via mercurial>> del canvi educatiu: currículums flexibles, diversitat d'aprenentatges i identitats ens transformació. Revista Catalana de Pedagogia, 16, 17-39. http://revistes.iec.cat/index.php/RCP/article/view/146015
Rifà-Valls, M. & Empain, J. (2020). In-betweenness in moving images: six experimental tactics of video-ethnography to narrate South Asian immigrant girls' subjectivities. Ethnography and education, 1 (2), 171-189.
Ríos, M. (2003). «Modelo de sensibilización en una escuela para todos». En I Congreso Nacional y Personas con Discapacidad. Pamplona: Gobierno de Navarra. Departamento de Educación y cultura. http://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=3507. [Última consulta el 1 de septiembre de 2010]
Rogers, C. (1978). Libertad y creatividad en la educación. Barcelona: Paidós Educador Contemporáneo
― (2002). El proceso de convertirse en persona. Barcelona: Paidós
Schalock,R. (2001). «Conducta adaptativa, competencia personal y calidad de vida». En Verdugo, A. y Borja, F. (coord.). Apoyos, autodeterminación y calidad de vida. IV Jornadas científicas de investigación sobre personas con discapacidad.(pp. 83-104) Salamanca: Amaru Ediciones
Roldan, J. & Marín, R. (eds.) (2012). Metodologías artísticas de investigación. Málaga: Aljibe Ediciones.
Root-Bernstein, R. & M. (2002). El secreto de la creatividad. Ed Kairós. Barcelona
Shohat, E. & Stam, R. (2002). Multiculturalismo, cine y medios de comunicación. Barcelona, Buenos Aires y México: Paidós comunicación.
Soler, S., Flores, G. & Prat, M. (2012). La educación física y el deporte como herramientas de inclusión de la poblacióninmigrante en Cataluña: el papel de la escuela y la administración local. Revista Pensar a pràctica, 1, 1-19. Goiânia. Brasil
Soler, S.; Prat, M.; Juncà. A. & Tirado, M. A. (amb la col·laboració de Calvo, J.; González, C.; Font, R. i Ventura, C.) (2007): Esport i societat: una mirada crítica. Eumo editorial. Vic.
VVAA (2005). Responsabilidad personal y social a traves de la E. Fisica y el deporte. Tandem 219. Monografia.
Revistes:
International Journal of Art and Design Education: http://eu.wiley.com/WileyCDA/WileyTitle/productCd-JADE.html
Studies in Art Education: http://www.arteducators.org/research/studies
Visual Culture & Gender: http://vcg.emitto.net/
Narrative Inquiry: http://benjamins.com/#catalog/journals/ni/main
Associacions i programes
Canadian Association for Community Living. Diversity includes: www.no-excuses.ca/
Comunidades creadoras para gente con NEE (R. Steiner): www.camphill.net
Creative et Handicap Mental: www.creahm.be
Creative Growth Art Center: http://creativegrowth.org/studio/
European outsider art association: www.outsiderartassociation.eu.
Editor de textos i imatges.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TEm) Teoria (màster) | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | tarda |