Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
4318300 Estudis Teatrals | OT | 0 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Cap
L’objectiu general de l’assignatura és introduir l’alumnat sense coneixements o experiència previs en els conceptes i fonaments bàsics de l'escenificació i de la direcció d'actors
que serveixin per a la investigació i la creació en l'àmbit de la pràctica teatral.
Aquest mòdul està destinat a aquell alumnat interessat a cursar la matèria que no disposi de coneixements o experiència prèvia.
La dinàmica del laboratori és teòricopractica. En una primera part, s’introduiran aspectes teòrics relacionats amb l’escenificació i la direcció d’actors que s’aniran aplicant de manera pràctica al treball concret d’un text dramàtic. A la segona part, l'alumnat s'iniciarà en la preparació d’un projecte de direcció d’actors, que serà posat a prova en petits grups en diverses sessions pràctiques amb actors professionals.
L’objectiu és proporcionar a l’alumnat referents relatius a tècniques i metodologies amb les quals realitzar investigacions teòriques i treballs pràctics en el camp dels processos creatius lligats a l’espectacle teatral. Sobre aquesta base, el mòdul desenvoluparà un laboratori de direcció d’actors en el qual l’alumnat exercirà el rol tant d'intèrpret com de director/a, posant especial atenció en el treball actoral per a la definició de la posada en escena.
1. Nocions bàsiques de l’escenificació. Breu repàs de la figura del director d’escena. Escoles i tècniques d'interpretació. L’escenificació entesa com a convenció. La construcció del sentit de l’espectacle: instruments de significació. L’escenificació com a integració de llenguatges. La relació amb l'espectador.
2. Procés d'anàlisi del text. Conceptes bàsics de l’anàlisi del text dramàtic. Documentació i contextualització. Circumstàncies, situació, acció dramàtiques. Línia d'acció centrali tesi. Anàlisi i descomposició de l’acció: del general al particular. Aproximació a l’estudi del personatge en el text.
3. Passes cap a l’escenificació. Procediments: documentació i contextualització. Hipòtesi creativa: sentit i significat de la proposta. Ètica, tècnica i estètica. Llenguatge escènic: espai, llum, so, personatge i moviment com a elements constitutius del tempo-ritme i del sentit de l’escenificació.
4. Introducció al vocabulari de la direcció d’actors. Conceptes bàsics per a l’anàlisi de l’acció comunicativa elemental: circumstàncies, situació, estímul, afecte, objectiu, acció, psicofísica. Acció verbal, acció psicofísica, acció física. Elements d’anàlisi i construcció de l’acció: context, situació, esdeveniment, espai, temps, acció, objectius, conflictes.
5. L’intèrpret. Instruments expressius: la veu, el cos i la imatge. Plasticitat. Tempo-ritme.
Estètica de l’expressió actoral en relació a l’escenificació. La paraula, el gest i el moviment com a elements definidors de l’acció i de l’escenificació. L’expressió com a element constitutiu del sentit.
6. La direcció d'actors. Actors i directors: instruments comuns, objectius complementaris, procediments diferents. Procediments metodològics per dissenyar, plantejar i realitzar la direcció d’actors en artefactes escènics. La improvisació.
7. Experimentació pràctica. Del text a l’escena. Definició del projecte i preparació de la proposta escènica. Comel treball dels intèrprets altera el projecte i el sentit de l’escenificació: capacitat d’observació, discerniment i modificació del/ de la director/a d’escena.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals i expositives, resolució d'exercicis; pràctiques a l'aula | 30 | 1,2 | |
Tipus: Supervisades | |||
Aprenentage cooperatiu, individual i en grup | 60 | 2,4 | |
Tipus: Autònomes | |||
Preparació d'exercicis, lectures associades, visionat de referents | 60 | 2,4 |
La metodologia que planteja aquest laboratori és teoricopràctica. Es tracta d’anar aplicant la teoria en la pràctica i d’incorporar les eines i els principals coneixements compartits.
El curs s’estructura de la manera següent:
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació a classe | 30% | 0 | 0 | |
Presentacions a classe i lliurament d'informes i treballs | 40% | 0 | 0 | CA15, KA26, KA27, SA22, SA23 |
Tutories | 30% | 0 | 0 |
Aquesta assignatira no té avaluació única.
Avlauació continuada
A. Exercicis pràctics:
B. Es tindrà en compte:
L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.
Bibliografia bàsica:
ABELLAN, Joan. La representació teatral. Monogràfics de Teatre. Institut del Teatre. Barcelona: Edicions 62, 1983.
BOGART, Anne. La preparación del director. Siete ensayos sobre teatro y arte. Barcelona: Alba Editorial, 2008.
BROOK, Peter. El espacio vacío. Arte y técnica del teatro. Barcelona: Península, 1998.
CEBALLOS, Edgar. Principios de dirección escénica. México: Gaceta, 1992.
CHEJOV, Michael. Sobre la técnica de la actuación. Barcelona: Alba Editorial, 2011.
MELENDRES, Jaume. La direcció d’actors. Diccionari mínim. Barcelona: Institut del teatre, 2000.
MITCHELL Katie. L'ofici de dirigir. Barcelona: Institut del teatre, Angle. 2018.
STANISLAVSKY, Konstantin. El trabajo del actor sobre si mismo en el proceso creador de la vivencia. Barcelona: Alba Editorial, 2007.
Bibliografia complementària:
HOGHE, Raimund. Pina Bausch. Historias de teatro-danza. Ed. Ultramar, 1989.
RICHARDS, Thomas. Trabajar con Grotowsky sobre las acciones físicas. Barcelona: Alba Editorial, 2005.
SANCHEZ, A. José. Dramatúrgias de la imagen. Colección Monografías. Cuenca (La Mancha): Servicio de Publicaciones de la Universidad de Castilla, 1994.
Teams
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TEm) Teoria (màster) | 1 | Català | segon quadrimestre | tarda |