Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
4318288 Paleobiologia i Registre Fòssil / Paleobiology and Fossil Record | OB | 0 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Els propis dels estudis.
Referits a coneixements
Reconèixer els mètodes d’estudi dels microfòssils, macrofòssils d’invertebrats i icnofòssils marins tant al camp com al laboratori i al gabinet.
Identificar les etapes principals de l’evolució de les biotes marines (i crisis biòtiques globals que les delimiten) a partir d’associacions fòssils determinades.
Reconèixer els paleoambients de dipòsit on es troben els principals grups d'organismes marins en funció de paràmetres paleoecològics.
Referits a habilitats, destreses
Aplicar els fòssils marins a resoldre problemes relacionats amb la interpretació del paleoambient, l’evolució de les biotes i la bioestratigrafia.
Integrar coneixements proporcionats en un entorn multidisciplinari en paleontología (geologia, geoquímica, estratigrafia, biologia) per a la resolució de problemas evolutius, paleoambientals i bioestratigràfics basats en microfòssils, macrofòssils d’invetebrats i icnofòssils marins.
Transmetre els coneixements adquirits sobre fòssils marins en un text/vídeo/presentació oral, tant per a una audiència especialitzada com no especialitzada.
1. Micropaleontologia i bioestratigrafia.
1.1. Descripció dels principals grups de microfòssils marins al registre geològic (algues calcàries, foraminífers, nanofòssils, etc.): morfologies,microestructures, paleoecologia i evolució.
1.2. Exemples de biozonacions i la seva utilitat per a la correlació de seqüènciessedimentàries marines.
1.3. Aplicació de determinats grups de microfòssils com a datadors de roquessedimentàries des del Paleozoic fins a l’actualitat.
2. Models paleoambientals marins.
2.1. Introducció a les ‘factories’ de carbonats marins: controls i paràmetres ambientals
2.2. Paleoecologia i paleoambients dominats per mol·luscs
2.3. Paleoecologia i paleoambients dominats per equinoderms
2.4. Paleoecologia i paleoambients dominats per carbonats microbians
2.5. Paleoecologia i paleoambients dominats per foraminífers planctònics,i el seu ús com a proxies climàtics
2.6. Paleoecologia i paleoambients dominats per foraminífers bentònics
2.7. Paleoecologia i paleoambients dominats per seagrasses, algues verdes i vermelles
2.8. Paleoecologia i paleoambients dominats per coralls
2.9. Paleoecologia i paleoambients dominats per esponges, braquiòpodes i briozous
2.10. Models sedimentaris en sistemes marins
3. Tafonomia, paleoecologia i icnologia.
3.1. Principals processos i etapes d’alteració tafonòmica; jaciments deconservació excepcional; concentracions fòssils; homogeneïtzació temporal;tafofacies.
3.2. Anàlisi paleoecològica; anàlisi de poblacions i de comunitats; relacionsentre organismes; parells de reciprocitat.
3.3. Bases i eines per a l’estudi de la interacció organisme-substrat; bioturbació, bioerosió i biodeposició; importància del registre icnològic en lainterpretació paleoecològica i paleoambiental; anàlisi d’icnofàbriques; Icnofacies.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classe Magistral | 75 | 3 | CA05, KA03, KA04, SA04, CA05 |
Exercicis a classe | 20 | 0,8 | CA04, CA05, CA06, SA04, SA05, SA06, CA04 |
Simulació de casos pràctics | 15 | 0,6 | CA04, CA05, CA06, SA05, CA04 |
El mòdul de "Paleobiologia marina" (9 ECTS) està format per tres blocs (dos impartits a la UB i un a la UAB):
• Micropaleontologia i bioestratigrafia (2,5 ECTS - UB)
• Models paleoambientals marins (3,5 ECTS - UAB)
• Tafonomia, paleoecologia i icnologia (3 ECTS - UB)
Cadascun dels blocs s’organitza en classes magistrals híbrides (que podran ser de caràcter tant presencial com en línia) generalment de 2 hores cadascuna. Durant el gruix d’aquestes classes s’impartiran els conceptes teòrics relacionats amb els tres blocs principals, però també es proposarà la realització d’exercicis més pràctics i/o aplicats (així com l’elaboració d’informes) per mirar de consolidar els conceptes explicats prèviament.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe dins del calendari establert pel centre o per la titulació perquè l'alumnat ompli les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura o mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Anàlisi d'articles científics | 20% | 10 | 0,4 | CA04, KA03, KA04, SA04 |
Assistència i participació | 10% | 75 | 3 | CA04, CA06, SA05 |
Exercicis online | 10% | 20 | 0,8 | CA04, CA05, SA04, SA05, SA06 |
Proves teòriques | 35% | 10 | 0,4 | CA04, KA03, SA05 |
Avaluació contínua:
30% a 40% Proves teòriques/síntesi.
30% a 40% Exercicis basats en els conceptes teòrics.
20% Activitats i Exercicis.
10% Assistència i participació activa a classe.
Dins dels rangs indicats, els percentatges podrien variar per a cadascun dels tres blocs que conformen el mòdul.
Avaluació única:
100% Examen final en què s’inclouran preguntes teòriques i possibles exercicis lligats a la Teoria
Allison, P.A. & Briggs, D.E.G. (Eds.) 1991. Taphonomy. Releasing the data locked in the fossil record. Topics in Geobiology 9, Plenum Press, 560 pp.
Armstrong, H.A. & Braiser, M.D. 2005. Microfossils (2nd Edition). Wiley-Blackwell Publishing, 296 pp.
Behrensmeyer, A.K. 2021. Taphonomy. In: Alderton, D. & Elias, S.A. (Eds.) Encyclopedia of Geology (2nd Edition), Vol. 3 / History of life, Academis Press, Elsevier, pp. 12-22.
Brett, C.E. & Speyer, S.E. 2005. Comparative taphonomy: Pattern and processes in fossil preservation. Oxford University Press, 208 pp.
Bottjer, D.J. 2016. Paleoecology. Past, Present and Future. John Wiley & Sons Ltd., UK, 222 pp.
Briggs, D.E.G. & Crowther, P.R. (Eds.) 1990. Palaeobiology. A synthesis. Blackwell Science, 583 pp.
Briggs, D.E.G. & Crowther, P.R. (Eds.) 2001. Palaeobiology II. Blackwell Publishing, 583 pp.
Buatois, L.A. & Mángano, M.G. 2011. Ichnology. Organism-substrate interactions in space and time. Cambridge University Press, New York, 358 pp.
Buatois, L.A., Mángano, M.G. & Aceñolaza, F. 2002. Trazas fósiles. Señales de comportamiento en el registro estratigráfico. MEF, Museo Paleontológico Egidio Feruglio, Argentina, 382 pp.
Hemminga, M. A., & Duarte, C. M. (2000). Seagrass ecology. Cambridge University Press.
James, N. P., & Jones, B. (2015). Origin of carbonate sedimentary rocks. John Wiley & Sons.
Kiessling, W., Flügel, E., & Golonka, J. (2002). Phanerozoic reef patterns. SEPM Society for Sedimentary Geology.
Knaust, D. & Bromley, R.G. (Eds.) 2012. Trace fossils as indicators of sedimentary environments. Elsevier, Developments in Sedimentology 64, 924 pp.
Mángano, M.G. & Buatois, L.A. (Eds.) 2016. The trace-fossil record of major evolutionary events. Vol. 1: Precambiran and Paleozoic & Vol. 2: Mesozoic and Cenozoic. Topics in Geobiology 39 & 40, Springer, 358 pp & 485 pp.
Molina, E. 2017. Micropaleontología (3ª Edición). Prensas de la Universidad de Zaragoza, 686 pp.
Reijmer, J. J. G. (2014). Carbonate factories. Encyclopedia of Marine Geosciences. doi 10.1007/978-94-007-6644-0_136-1.
Seilacher, A. 2007. Trace fossil analysis. Springer, 226 pp.
Selden, P.A. & Nudds, J.R. 2012. Evolution of Fossil Ecosystems (2nd Edition). Elsevier, 288 pp.
Tucker, M. E., & Wright, V. P. (2009). Carbonate sedimentology. John Wiley & Sons.
Software bàsic: Office (Word, Excel, Power Point) o similar
Software de dibuix: (Adobe Illustrator, Corel Draw, Inkskape)
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TEm) Teoria (màster) | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | tarda |