Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Introducció a la Paleontologia

Codi: 44790 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
4318288 Paleobiologia i Registre Fòssil / Paleobiology and Fossil Record OB 0

Professor/a de contacte

Nom:
Marcos Furio Bruno
Correu electrònic:
marc.furio@uab.cat

Equip docent

Josep Oriol Oms Llobet
Judit Marigo Cortes
Sara Tomas Lafaja
Ramon Mercedes Martin
Angel Hernandez Lujan

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Els específics per la titulació


Objectius

En referència a continguts:

- Identificar els conceptes fonamentals en paleontologia: conceptes d'espècie, taxonomia, sistemàtica i classificació, tafonomia, paleoecologia, paleobiogeografia, paleoclimatologia, teoria de l'evolució, conceptes en bioestratigrafia.

- Reconéixer els mètodes fonamentals utilitzats en paleontologia: mostreig a camp, principals mètodes de preparació al laboratori, mètodes d'identificació i descripció en gabinet, principals mètodes estadístics en paleontologia, mètodes en tafonomia i paleoecologia, mètodes bioestratigràfics.

En referència a habilitats:

- Integrar conceptes i mètodes per aplicar-los a la resolució dun cas destudi en paleontologia.

- Demostrar capacitat analítica i crítica cap a conceptes i mètodes contraposats o alternatius en un cas destudi en paleontologia.

- Saber cercar en bases de dades científiques i emprar els resultats de textos publicats a revistes científiques especialitzades per resoldre un cas d'estudi en paleontologia.


Resultats d'aprenentatge

  1. CA01 (Competència) Saber compartir coneixement sobre fòssils mitjançant el treball en un equip multicultural i en un context internacional.
  2. CA02 (Competència) Demostrar proactivitat i voluntat de millora per a continuar aprenent de forma autònoma a partir de textos sobre paleontologia.
  3. CA03 (Competència) Actuar èticament en l'estudi del registre fòssil en tant que patrimoni cultural i natural a preservar reduint les desigualtats per raó de sexe i gènere.
  4. CA03 (Competència) Actuar èticament en l'estudi del registre fòssil en tant que patrimoni cultural i natural a preservar reduint les desigualtats per raó de sexe i gènere.
  5. KA01 (Coneixement) Identificar els conceptes fonamentals en paleontologia (conceptes d'espècie, taxonomia, sistemàtica i classificació, tafonomia, paleoecologia, paleobiogeografia, paleoclimatologia, teoria de l'evolució) i en bioestratigrafia.
  6. KA02 (Coneixement) Reconèixer els mètodes fonamentals utilitzats en paleontologia: mostreig en el camp, mètodes principals de preparació al laboratori, mètodes d'identificació i descripció en gabinet, mètodes estadístics principals en paleontologia, mètodes en tafonomia i paleoecologia i mètodes bioestratigràfics.
  7. SA01 (Habilitat) Integrar conceptes i mètodes per a aplicar-los a la resolució d'un cas d'estudi en paleontologia.
  8. SA02 (Habilitat) Demostrar capacitat analítica i crítica cap a conceptes i mètodes contraposats o alternatius en un cas d'estudi en paleontologia.
  9. SA03 (Habilitat) Saber buscar en bases de dades científiques i emprar els resultats de textos publicats en revistes científiques especialitzades per a resoldre un cas d'estudi en paleontologia.

Continguts

1) Teoria Evolutiva. Explicació de les principals teories actuals i pretèrites sobre l'aparició i la desaparició d'espècies i la seva retroalimentació amb les evidències fòssils. Relació de la teoria evolutiva amb els mètodes de classificació d’organismes fòssils. Sistemàtica, taxonomia i filogènia.

2) Història de la vida i la Terra i principis fonamentals de les àrees temàtiques nuclears de la paleontologia (tafonomia, bioestratigrafia, paleoecologia, paleobiogeografia i paleoclimatologia) amb un èmfasi especial en el paper de la dona en el seu desenvolupament.

3) Principals tècniques d’estudi dels fòssils. Contextualització sedimentària. Models numèrics i tractament de dades. Mesuraments i tècniques actuals. Programari i maquinari a l'estudi de fòssils.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Anàlisi d'articles científics 10 0,4
Classe Magistral 35 1,4
Estudi de casos pràctics 8 0,32
Tipus: Autònomes      
Exercicis online 10 0,4

El mòdul “Introducció a la paleontologia” (6 ECTS) està format per tres blocs, tots impartits per professorat de la UAB:

• Teoria Evolutiva (2 ECTS)

• Història i Principis Fonamentals (2 ECTS)

• Tècniques d'estudi (2 ECTS)

Cadascun dels blocs s'organitza en classes magistrals híbrides (que podran ser de caràcter tant presencial com en línia) generalment en sessions de 2 o 3 hores cadascuna. Durant el gruix d’aquestes classes s’impartiran els conceptes teòrics relacionats amb els tres blocs principals. Això no obstant, també es proposarà la realització d'exercicis més pràctics i/o aplicats (així com l'elaboració d'informes) per mirar de consolidar els conceptes explicats prèviament.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Activitats i exercicis 20% 12 0,48 CA01, SA01, SA02, SA03
Assistència i participació 10% 35 1,4 CA01, KA02
Exercicis basats en conceptes teòrics 35% 20 0,8 CA02, CA03, KA01, KA02, SA01, SA02, SA03
Proves teòriques 35% 20 0,8 KA01, KA02, SA01

Avaluació contínua:

30% a 40% Proves teòriques/síntesi.

30% a 40% Exercicis basats en els conceptes teòrics.

20% Activitats i Exercicis.

10% Assistència i participació activa a classe.

Dins dels rangs indicats, els percentatges podrien variar per a cadascun dels tres blocs que conformen el mòdul.

 

Avaluació única:

100% Examen final en què s'inclouran preguntes teòriques i possibles exercicis lligats a la teoria. NOTA: La Facultat de Ciències de la UAB considera que la naturalesa dels programes oficials de postgrau és radicalment oposada al que significa lavaluació única i que la implantació daquesta avaluació va en detriment de la formació de lestudiant i del prestigi intrínsec del programa. Tot i això exposat anteriorment, la Junta Permanent aprova que aquest mòdul contempli la possibilitat d'avaluació única en compliment formal d'un acord previ del Consell de Govern.


Bibliografia

- Condie, K.C. 2011. Earth as an evolving Planetary System. Academic Press. 574 pp.

- Cowen, R. 2000. History of Life. Blackwell Science. Oxford. 432 p. ISBN0632 04444 6 (56 Cow)

- Dodd, R., Stanton. Jr. 1990. Paleoecology, concepts and applications. John Wiley and Sons.

- Donovan, S.K. (ed.) 1989. Mass Extinctions. Processes and Evidence. Belhaven Press. London. 265 p. ISBN 1 85293 059 4 (56.017.4 Mas)

- Doyle, P., Bennett, M.R., Baxter, A.N. 2001. The key to Earth History. Wiley. 293 p. ISBN 0 471 49215 9

- Dunbar, C.O. 1963. Geologia Histórica. Compañía Editorial Continental S.A. 556 p.

- Erwin, D.H. 2005. Extinction. How life on Earth Nearly Ended 250 Milion Years Ago. Princeton University Press. 296 pp.

- Levin, H. 2013. The earth through time. Wiley. 567 pp.

- Ogg, J.G., Ogg, G., Gradstein, F.M. 2008. The concise Geologic Time Scale. Cambridge University Press 177 p. ISNB 978 0 521 89849

- Walliser, O.H. (ed). 1996. Global Events and event stratigraphy in the Phanerozoic. Springer. 333 p. ISBN 3540590560

 


Programari

Software bàsic: Office (Word, Excel, Power Point) o equivalent

Software de dibuix: (Adobe Illustrator, Corel Draw, Inkskape)


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEm) Teoria (màster) 1 Espanyol primer quadrimestre tarda