Logo UAB

Dissenys i Anàlisis en la Recerca Aplicada

Codi: 44709 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
4313227 Mitjans, Comunicació i Cultura OB 0

Professor/a de contacte

Nom:
Maria del Carme Ferre Pavia
Correu electrònic:
carme.ferre@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

El prerequisit principal és haver cursat el mòdul anterior d'Epistemologia del màster, que es considera una base teòrica d'aquest. Aquest mòdul està lligat a l'aplicació dels conceptes de mètode per a casos pràctics del l'estudiantat i d'altres que puguin ser modèlics.


Objectius

Aprendre a aplicar els diferents mètodes i tècniques d'investigació. Iniciar-se en l'ús dels recursos i eines per a la documentació, la recollida, l'anàlisi, la presentació i difusió de treballs de recerca. Reflexionar sobre la crítica i l'ètica de la investigació.


Competències

  • Comprendre i tenir coneixements que aportin una base o una oportunitat per desenvolupar i/o aplicar idees de manera original, sovint en un context de recerca
  • Generar propostes innovadores i competitives
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, i els coneixements i les raons últimes que les sustenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  • Saber aplicar tècniques avançades de recerca quantitativa i qualitativa als processos de producció i recepció de la comunicació
  • Ser capaç de planificar i dirigir projectes de recerca bàsica i aplicada en comunicació mediàtica i cultura
  • Ser capaç de planificar, dirigir i avaluar estratègies comunicatives mediàtiques per construir temes informatius complexos.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar els procediments de recollida i d'anàlisi de dades.
  2. Comprendre i tenir coneixements que aportin una base o una oportunitat per desenvolupar i/o aplicar idees de manera original, sovint en un context de recerca
  3. Construir instruments per a la recollida i l'anàlisi de dades.
  4. Construir mostres de recerca.
  5. Dirigir i editar propostes de continguts socials per a mitjans de comunicació de masses
  6. Fer treballs de camp en els quals s'apliquin tècniques de recerca quantitatives i qualitatives.
  7. Formular enunciats hipotètics, preguntes de recerca i objectius.
  8. Generar propostes innovadores i competitives
  9. Produir discursos periodístics facilitadors de la resolució de conflictes i constructors de convivència.
  10. Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, i els coneixements i les raons últimes que les sustenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats
  11. Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  12. Valorar la idoneïtat en l'aplicació de tècniques de recerca en comunicació.

Continguts

1.- Estructura d'un treball de recerca i les seves parts

2.- Bases de dades per a la investigació

3.- Anàlisis quantitatives: revisió i crítica de casos

4.- Anàlisis qualitatives: revisió i crítica de casos

5.- Investigació a les xarxes socials: eines i anàlisi de casos

6.- El discurs científic. Redacció de resultats de recerca

7.- Sistemes de citació i referències

8.- Difusió de la investigació. Tipus de text acadèmic

9.- Ètica de la investigació. Recerca i innovació responsables (RRI)


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes 30 1,2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Tipus: Supervisades      
Tutories 15 0,6 2, 5, 7, 8, 10, 12
Tipus: Autònomes      
Treballs de seguiment i de curs 105 4,2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12

1. Classes magistrals

2. Estudi de casos

3. Lectures

4. Tutories

5. Tallers

6. Realització de treballs

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Participació a les classes 20% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Portfoli d'exercicis 50% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Proves de seguiment del curs 30% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12

Es podrà recuperar una part dels exercicis que confegeixen el 50% de la nota. La resta està exclosa de recuperació. Qualsevol plagi detectat durà al suspens del mòdul i se'n farà un informe a la coordinació del màster.


Bibliografia

Cómo se hace una tesis o un trabajo final de máster

 

Bell,  Judith y Stephen Waters. 2014. Doing your Research Project: A Guide for first-time Researchers. McGraw Hill.

Blaxter,  Loraine; Christina Hugues; Malcolm Tight. 2010. How to Research. McGraw Hill.

Codina, Lluís. 2019. Introducción y conclusiones en una tesis doctoral: componentes, estructura y relación.

Dunleavy,   Patrick. 2013. Authoring a PhD: How to plan, draft, write and finish a doctoral thesis or dissertation. Macmillan.

James, E. Alana y Tracesea H. Slater. 2014. Writing your Doctoral Dissertation or Thesis Faster. Sage.

Oliver,  Paul. 2014. Writing your Thesis. London. Sage.

Winstanley, Carrie. 2009. Writing a Dissertation for Dummies. Wiley.

 

Cómo se lleva a cabo una revisión sistemática

 

Boland, Angela; M. Gemma Cherry; Rumona Dickson. 2014. Doing a Systematic Review: A Student’s Guide. Sage.

Booth, Andrew; Diana Papaionnou; Anthea Sutton. 2012. Systematic Approaches to a Successful Literature Review. Sage.

Cooper, Harris. 2016. Research Synthesis and Meta-Analysis. Sage.

Fink, Arlene. 2014. Conducting Research Literature Review. Sage.

Gouch, David et al. 2012. An Introduction to Systematics Reviews. Sage.

Jesson,  Jill K.; Lydia Matheson; Fiona M. Lacey. 2011. Doing your Literature Review: Traditional and Systematic Techniques. Sage.

Lawrence, Machi; Brenda T. McEvoy. 2012. The Literature Review: Six Steps to Success. Thousand Oaks.

Onwuegbuzie, Anthony; R. Frels. 2016. 7 Steps to a Comprehensive Literature Review: A Multimodel & Cultural Approach. Sage.

Ridley, Diana. 2012. The Literature Review. Sage.

Shkedi, Asher. 2014. Qualitative Data Analysis. Contento De Semrik.

 

Metodologías

 

Brhun Jensen, Klaus (Ed.). 2012. A Handbook of Media and Communication Research: Qualitative and Quantitative Methodologies.  Routledge.

Brinkmann, Sven.  2012. Qualitative Inquiry in Everyday Life. Sage.

Bryman, Alan. 2012. Social Research Methods. Oxford University Press.

Cavaller, Víctor et al. 2011. Audiencia y Visibilidad en los Medios de Comunicación (3 Vols.). UOC.

Creswell, John W. 2014. Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. Sage.

Creswell, John W.; Vicki L. Plano Clark. 2010. Designing and Conducting Mixed Methods Research. Sage.

Denzin, Norman K.; Yvonna S. Lincoln. 2011. The SAGE Handbook of Qualitative Research. Sage.

Flick, Uwe (ed). 2014. The Sage Handbook of Qualitative Data Analysis. Sage.

Flick, Uwe. 2015. Introducing Research Methodology. Sage.

Kara, Helen. 2015. Creative Research Methods in the Social Sciences: A Practical Guide. Policy Press.

Lapan, Stephen D. et al. 2012. Qualitative Research: An Introduction to Methods and Designs. Wiley.

Leavy, Patricia.  2016. Research Design: Quantitative, Qualitative, Mixed Methods, Arts-Based, and Community-Based Participatory Research Approches. Guilford Press.

Merriam, Sharan B.; Elizabeth J. Tisdell. 2014. Qualitative Research: A Guide to Design and Implementation. Wiley.

Meso; Koldobika; Irate Aguirreazkuenaga; Ainara Larrondo (Eds.). 2015. Active Audiences and Journalism. Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco.

Miles,  B.; A. Michael Huberman; Johnny Saldaña. 2014. Qualitative Data Analysis. A Methods Sourcebook. Sage.

Nagy Hesse-Biber, Sharlene (ed.). 2011.  Handbook of Emergent Technologies in Social Research. Oxford Univ. Press.

Ritchie, Jane et al. 2014. Qualitative Research Practice: A Guide for Social Science Students and researchers. Sage.

Schreider, Margrit. 2012. Qualitative Content Analysis in Practice. Sage.

Scott, Greg; Roberta Garner. 2013. Doing Qualitative Research: Design, Methods and Techniques. Pearson.

Silverman, David (Ed.). 2011. Qualitative Research. Sage.

Tracy, Sarah J. 2013. Qualitative Research Methods: Collecting Evidence, Crafting Analysis, Communicating Impact. Wiley-Blackwell.

Trochim, William M. K. 2006. Research Method Knowledge Base [sitio web]. Acceso: http://www.socialresearchmethods.net/kb/.

Williams, David. Consulta septiembre 2016. Qualitative Inquiry in Daily Life: Exploring Qualitative Thought [sitio web]. Acceso: https://qualitativeinquirydailylife.wordpress.com/

 

Estudios de caso

Coller, Xavier. 2005. Estudios de Caso. CSIC.

Thomas, Gary. 2011. How to do your Case Study. Sage.

Yin, Robert K. 2014.  Study Research. Design and Methods. Sage.

 

Análisis de datos cualitativos

Auerbach, Carl; Louise B. Silverstein. 2003. Qualitative Data: An Introduction to Coding and Analysis. NYU Press.

Bazeley, Patricia. 2013. Qualitative Data Analysis with NVivo. Sage.

Bazeley, Patricia. 2013. Qualitative Data Analysis: Practical Strategies. Sage.

Bernard, H. Russell; Amber Y. Wutich; Gery W. Ryan. 2016. Analyzing Qualitative Data: Systematic Approaches. Sage.

Cooper, Harris. 2016. Research Synthesis and Meta-Analysis. Sage.

Friese, Sussane. 2014. Qualitative Data Analysis with ATLAS.ti. Sage.

Grbich, Carol. 2012. Qualitative Data Analysis: An Introduction. Sage.

Harding, Jamie. 2013. Qualitative Data Analysis from Start to Finish. Sage.

Howell Major, Claire; Maggi Savin-Baden. 2012. An Introduction to Qualitative Research Synthesis: Managing the Information Explosion in Social Science Research. Routledge.

Saldaña, Johnny. 2015. The Coding Manual for Qualitative Researchers. Sage.


Programari

Normal ús de word, excel, motors de cerca i navegació en bases de dades.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEm) Teoria (màster) 40 Espanyol segon quadrimestre tarda