Logo UAB

Pràctiques Externes

Codi: 44530 Crèdits: 12
2024/2025
Titulació Tipus Curs
4315985 Geoinformació OB 0

Professor/a de contacte

Nom:
Pere Serra Ruiz
Correu electrònic:
pere.serra@uab.cat

Equip docent

Pere Serra Ruiz

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Les Pràctiques Externes es realitzen obligatòriament en el segon semestre, un cop finalitzats els mòduls de continguts formatius obligatoris i optatius de l'especialitat corresponent.

Per tal de poder matricular l’assignatura de Pràctiques Externes o Pràcticum, cal contactar amb la coordinació del Màster per tal que aquesta pugui avaluar el perfil de l’estudiant que sol·licita realitzar les pràctiques i la idoneïtat d’aquestes en relació a les competències i resultats d’aprenentatge del programa de màster.


Objectius

Les Pràctiques Externes tenen un paper fonamental en el Màster com a experiència formativa i primer contacte amb el món professional.


L'objectiu de les Pràctiques Externes és portar a terme un projecte professional concret, de principi a fi, amb objectius definits i resultats tangibles, a proposta d'una organització (empresa, administració pública o institució), amb la finalitat de posar a prova les capacitats de l'alumn@ adquirides en els mòduls de continguts formatius i completar la seva formació amb continguts específics avançats, afegits segons les necessitats de cada projecte i organització. Així mateix, tenen com a objectiu desenvolupar la capacitat de l'alumn@, com a professional en formació, per idear i implementar solucions metodològiques i tècniques quer permetin resoldre necessitats concretes d'una organització en el maneig i aplicació de la geoinformació.


Les Pràctiques Externes serveixen de base per a desenvolupar el Treball de Final de Màster.


Competències

  • Analitzar les necessitats dels usuaris i els requeriments funcionals i d'interfície per definir i dissenyar aplicacions geoespacials d'usuari final en entorns corporatius o oberts al públic.
  • Aplicar metodologies i procediments de programació i implantació d'aplicacions geoespacials per a diferents tipus de plataformes (escriptori, web, mòbil), utilitzant diferents paradigmes i entorns de programació.
  • Desenvolupar i aplicar metodologies d'anàlisi de la informació geoespacial i alfanumèrica per resoldre problemes de gestió urbana o territorial, generant informació útil per a la implementació de processos intel·ligents i per a la presa de decisions.
  • Dirigir i gestionar projectes de sistemes, serveis, productes o aplicacions d'informació geoespacial, des del vessant estratègic, tècnic, econòmic i de recursos humans i materials.
  • Dissenyar i administrar sistemes d'informació geoespacial, integrant bases de dades espacials i alfanumèriques, relacionals i orientades a objectes, en arquitectures distribuïdes client-servidor o orientades a serveis.
  • Dissenyar i elaborar documents cartogràfics i, en general, productes de geovisualització de dades geoespacials, i implementar els processos corresponents de producció i de publicació per mitjans analògics i digitals.
  • Dissenyar i gestionar productes o serveis d'aplicació de la informació geoespacial.
  • Integrar tecnologies, serveis i aplicacions de la informació geoespacial a fi de proporcionar la solució òptima a cada cas d'aplicació.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  • Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  • Utilitzar els coneixements de manera crítica, i comprendre i assumir la responsabilitat ètica, la legislació i les implicacions socials de l'ús i la difusió de la informació geoespacial i els seus productes derivats.

Resultats d'aprenentatge

  1. Definir solucions tecnològiques que permetin desenvolupar aplicacions geoespacials d'usuari final adaptades a situacions i requeriments específics.
  2. Dirigir i gestionar projectes de sistemes, serveis, productes o aplicacions d'informació geoespacial, des del vessant estratègic, tècnic, econòmic i de recursos humans i materials.
  3. Dissenyar i implementar bases de dades adaptades a les necessitats d'un cas real.
  4. Elaborar productes de visualització cartogràfica que responguin a necessitats específiques d'una organització.
  5. Generar i gestionar projectes organitzats segons criteris de contingut.
  6. Gestionar els recursos humans, tècnics i materials per a l'execució de projectes de producció i distribució de productes o serveis d'informació geoespacial.
  7. Integrar tecnologies, serveis i aplicacions de la informació geoespacial a fi de proporcionar la solució òptima a cada cas d'aplicació.
  8. Programar aplicacions web o mòbils, ubiqües i intel·ligents d'informació geoespacial que responguin a les necessitats d'una organització.
  9. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  10. Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  11. Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  12. Resoldre necessitats d'anàlisi espacial d'un domini d'aplicació específic.
  13. Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  14. Utilitzar els coneixements de manera crítica, i comprendre i assumir la responsabilitat ètica, la legislació i les implicacions socials de l'ús i la difusió de la informació geoespacial i els seus productes derivats.

Continguts

Les Pràctiques Externes consisteixen en una estada de pràctiques de 300 hores de durada en una organització externa (empresa, administració pública o institució) col·laboradora. Les pràctiques es desenvolupen segons un projecte definit d'objectius, calendari i resultats esperats, amb la finalitat que constitueixin de principi a fi un projecte concret en si mateix i no una simple acumulació de tasques parcials i inconnexes.


Els projectes de pràctiques els formulen les entitats col·laboradores per tal que siguin casos reals d'aplicació, siguin d'interès per a l'entitat col·laboradora i la impliquin en la seva realització, i reforcin el sentit de compromís professional de l'alumn@ en la seva realització, en tant que constitueixen a escala reduïda un encàrrec professional. La coordinació del Màster revisa i negocia amb cada entitat col·laboradora la proposta de projecte de pràctiques per assegurar la qualitat, viabilitat i proporcionalitat dels objectius i resultats proposats en relació amb el caràcter formatiu del mòdul de Pràctiques Externes.


A fi d'assegurar la pertinència, interès i qualitat de les Pràctiques Externes, la cerca i selecció d'entitats col·laboradores i de projectes de pràctiques en nombre suficient per a tot l'alumnat la duu a terme la coordinació del Màster, de manera que els/les alumnes no hagin de cercar pel seu compte on realitzar les Práctiques Externes. Això no exclou que puguin proposar a la coordinació del Màster altres entitats que siguin del seu interès per realitzar les pràctiques.

Les Pràctiques Externes es desenvolupen al final del segon semestre, a fi que no interfereixin amb la realització dels mòduls d'especialitat, i a fi que l'alumnat disposi ja d'una formació avançada suficient que garanteixi el desenvolupament de les pràctiques. Per a la realització de les pràctiques, cada alumn@ disposa d'una persona supervisora per part de l'entitat col·laboradora i d'una persona tutora acadèmica assignada entre els professors del Màster.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Tutories 8 0,32 10, 11, 1, 3, 4, 2, 5, 7, 6, 8, 12, 9, 13, 14
Tipus: Supervisades      
Revisió de resultats i control de qualitat 8 0,32 10, 11, 1, 3, 4, 2, 5, 7, 6, 8, 12, 9, 13, 14
Tipus: Autònomes      
Investigació i desenvolupament 224 8,96 10, 11, 1, 3, 4, 2, 5, 7, 6, 8, 12, 9, 13, 14

Les Pràctiques Externes consisteixen principalment en treball autònom de l'alumn@, que inclou la realització d'activitats pràctiques de desenvolupament i implementació; la investigació i cerca metodològica i documental; i la documentació, per mitjà d'informes, de les tasques realitzades.

El treball autònom es complementa amb activitats dirigides de tutoria i activitats supervisades de revisió i control de qualitat de l'aplicacó o producte desenvolupat, realitzades presencialment amb el professorat tutor del Treball de Fi de Màster o amb la persona supervisora per part de l'entitat col·laboradora.

Les activitats que no es puguin fer presencialment s'adaptaran a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els exercicis, projectes i classes teòriques es realitzaran a través d'eines virtuals, com tutorials, vídeos, sessions de Teams, etc. El professor o la professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Informe de l'alumne/a 25 25 1 10, 11, 1, 3, 4, 2, 5, 7, 6, 8, 12, 9, 13, 14
Informe del supervisor 45 5 0,2 10, 11, 1, 3, 4, 2, 5, 7, 6, 8, 12, 9, 13, 14
Resultats materials de les pràctiques (video) 30 30 1,2 10, 11, 1, 3, 4, 2, 5, 7, 6, 8, 12, 9, 13, 14

En cas que les activitats d'avaluació no es puguin fer presencialment s'adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d'exercicis a través de Teams, etc. El professor o la professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.

a) Procés i activitats d'avaluació:

L'avaluació de les Pràctiques Externes es basa en tres components: els resultats materials (video) de la realització de les pràctiques (30% de la qualificació), l'informe elaborat per l'alumne (25% de la qualificació) i l'informe de progrés elaborat per la persona supervisora de l'entitat col·laboradora (45% de la qualificació).

b) Programació d'activitats d'avaluació:

Les evidències d'avaluació (resultats materials de les pràctiques, informe de l'alumn@, informe de progrés elaborat per la persona supervisora) s'hauran de lliurar en finalitzar el 2on quadrimestre.

c) Procediment de revisió de l'avaluació:

Un cop publicades les notes, els/les alumnes disposaran d'una setmana per a efectuar-ne la revisió sol·licitant cita amb els professors o les professores corresponents.

d) Procés de recuperació:

Les Pràctiques Externes no són recuperables.

e) Condicions per a la qualificació 'No avaluable':

L'estudiant rebrà la qualificació de 'No avaluable' en lloc de 'Suspens' sempre que no hagi lliurat els resultats materials de les pràctiques i que l'informe de la persona supervisora no acrediti haver realitzat les 300 hores de pràctiques.

f) Normativa de la UAB relativa al plagi i altres irregularitats en el procés d'avaluació:

En cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0.


Les activitats d'avaluació qualificades amb 0 per irregularitats comeses per l'estudiant no es podran recuperar.

g) No s’atorga la qualificació de Matrícula d’Honor atès el caràcter potestatiu d’aquesta qualificació i l’heterogeneïtat d’aquesta assignatura en les diferents titulacions de la Facultat. L’assignatura de Pràctiques Externes no pot recuperar-se en cas que l’estudiant obtingui la qualificació de Suspens.

Aquesta assignatura/mòdul no preveu el sistema d'avaluació única.


Bibliografia

No aplica.


Programari

No aplicable.


Llista d'idiomes

La informació sobre els idiomes d’impartició de la docència es pot consultar a l’apartat de CONTINGUTS de la guia.