Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
4317545 Arqueologia Prehistòrica | OT | 0 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No en té.
L'arqueobotànica es centra en l'estudi de l'entorn vegetal i dels usos de les plantes en el passat. L'objectiu d'aquest mòdul és que l'estudiant sigui capaç d'analitzar les restes de naturalesa vegetal procedents dels jaciments arqueològics i gestionar correctament el seu estudi. Es durà a terme una presentació dels debats teòrics i metodològics actuals de la disciplina. S'abordaran les estratègies de mostreig, els mètodes de recuperació, la classificació, la quantificació i la interpretació de les restes arqueobotàniques. Si bé en el mòdul es tracten tot tipus de restes vegetals, el curs es centra principalment en la identificació de les macrorestes vegetals (llavors, fruits, fustes, carbons), dels fitòlits i del pol·len. El mòdul té un enfocament teoricopràctic en què es tindran en compte tant els procesos de formació dels conjunts arqueobotànics com les estratègies de camp i el treball de laboratori.
1. Introducció a les categories de restes arqueobotàniques.
2. Els processos de formació dels arxius sedimentaris i conjunts arqueobotànics.
3. Objectius i mètodes en antracologia i dendrologia.
4. Objectius i mètodes en paleocarpologia
5. Objectius i mètodes en arqueopalinologia
6. Noves tendències en arqueobotànica
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Clases introductorias sobre los planteamientos teóricos y metodológicos de la asignatura. | 10 | 0,4 | 2, 9, 10, 4 |
Pràctiques de laboratori | 20 | 0,8 | 7, 1, 5, 6 |
Tipus: Supervisades | |||
Aprenentatge bassat en problemes | 20 | 0,8 | 7, 3, 5, 8, 6, 10, 4 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi independent | 94 | 3,76 | 2, 9, 10, 4 |
Activitats dirigides:
- Classes introductòries sobre els plantejaments teòrics i metodològics de l'assignatura.
- Seminaris de discussió
- Pràctiques de laboratori
Activitats supervisades:
- Tutories i exercicis pautats d'aprenentatge (individuals o en grups reduïts)
Activitats autònomes:
- recerca de documentació, lectura de textos, redacció de treballs, estudi
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Entrega de treballs resultat de les pràctiques | 40% | 1,5 | 0,06 | 7, 2, 5, 4 |
Exercicis pràctics de laboratori | 20% | 1,5 | 0,06 | 7, 1, 9, 5, 6 |
Treball final | 40% | 3 | 0,12 | 7, 2, 3, 9, 8, 10, 4 |
Assistència i participació: participació en els debats i presentació pública de treballs i exercicis
Exercicis pràctics de laboratori: presentació per escrit dels resultats de les pràctiques de laboratori
Treball final: realització d'un treball de recerca bibliogràfica
Examen final: prova escrita
Manuals generals:
BUXÓ R., PIQUÉ, R. (eds.) 2003. La recogida de muestras en arqueobotánica: objetivos y propuestas metodológicas. Museu d'Arqueologia de Catalunya, Barcelona
HENRY, A. G. 2020 Handbook for the analysis of micro-particles in archaeological samples. Springer Nature, 318 p.
BUXO, R. 1998 Arqueología de las plantas Crítica, Barcelona.
BUXÓ, R., PIQUÉ, R. 2008. Arqueobotànica. Los usos de las plantas en la Península Ibèrica. Barcelona: Ariel
GALE, R., CUTLER, D. 2000. Plants in Archaeology. Identification manual of vegetative plantmaterials used in Europe and the southern Mediterranean to c. 1500. Kew: Westbury and Royal Botanic Gardens. 512 pp
HATHER, J.G. 2000. The Identification of the Northern European Woods. A guide for archaeologists and conservators, London: Archetype Publications.
DIMBLEBY, G.W. 1985 The palynology of archaeological sites. Academic Press, London.
PEARSALL, D. 2015. Paleoethnobotany: A Handbook of Procedures. Left Coast Press: Walnut Creek.
MOORE, P.D., WEBB, J.A. AND COLLINSON, M.E. 1991. Pollen Analysis. 2nd Edition, Blackwell, Oxford.
Atles de referència
REILLE, M. 1992. Pollen et spores d’europe et d’afrique du nord (Pollen and Spores of Europe and North Africa). Laboratoire de Botanique historique et Palynologie, Marseille.
SCHWEINGRUBER, F. H. 1978. Mikroskopische holzanatomie Zürcher A.G. Zug
SCHWEINGRUBER, F. H. 1990. Anatomie europäischer Hölzer. Bern und Stuttgart
SCHWEINGRUBER, F. H. 1996. Tree rings and environment dendroecology. Birmensdorf: SwissFederal Institute for Forest, Snow and Landscape Research- Berne: Haupt.
CAPPERS, R.T.J., BEKKER, R.M.,JANS, J.E.A. 2006. Digital Seed Atlas of the Netherlands. Barkhuis Publishing, Groningen
Recursos web
http://www.wsl.ch/land/products/dendro/
Vegetation History and Archaeobotany https://www.springer.com/journal/334/
Bibliografa complementària:
Al llarg del curs es proporcionarà bibliografia complementària dels temes tractats.
Cap
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TEm) Teoria (màster) | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | tarda |