Aplicacions Forenses: Procediments de Caràcter Civil, Familiar i Laboral
Codi: 44453
Crèdits: 9
2024/2025
Titulació |
Tipus |
Curs |
4317571 Psicologia Jurídica i Forense |
OB |
0 |
Equip docent
- Merce Jodar Vicente
- Noelia Igareda Gonzalez
- Andrea Riera Campillo
- Manuel Casado Gómez
- Rocío Pina Ríos
- Remedios Rubio García
- (Extern) Asunción Molina Bartomeus
- (Extern) Javier Torres Ailhaud
- (Extern) Àngel Cuquerella Fuentes
Idiomes dels grups
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Prerequisits
Aquest mòdul no té cap prerequisit
Objectius
Aquest mòdul pretén l'aproximació a l'àmbit judicial propi de la jurisdicció civil, familiar i laboral; tot aportant recursos per la intervenció des de la Psicologia Jurídica o a nivell psicològic pericial forense. Així, l'alumnat comprendrà les bases dels procediments de caràcter civil com són l'assetjament Laboral i seqüeles, assetjament escolar, Incapacitació Laboral, Incapacitació Civil o Capacitat testamentària. Alhora, es treballarà profundament en àmbit de Família, sent un dels àmbits més sol·licitats tant a nivell Pericial Forense com d'Intervenció en Psicologia Jurídica davant la conflictiva en relació als processos de Pàtria Potestat i Guarda i Custòdia, Conflictivitat en els processos de separació i divorci vers la relació amb els i les infants, així com coneixerem els processos associats a menors i adopció, Psicologia Evolutiva en àmbit forense i nul·litat matrimonial canònica.
Els objectius específics es centraran en:
- Conèixer la jurisdicció processal en la qual s'emet l'informe pericial d'àmbit civil, familiar o laboral
- Assolir competències per poder realitzar informes psicològics pericials (forenses) en procediments judicials relacionats amb assumptes de tipus civil (incapacitat, capacitat testamentària)
- Assolir competències per poder realitzar informes psicològics pericials (forenses) en procediments judicials relacionats amb assumptes de família (valoració de guarda i custòdia o pàtria potestat, valoració en casos de conflictes familiars)
- Assolir competències per poder realitzar informes psicològics pericials (forenses) en procediments judicials relacionats amb assumptes laborals (assetjaments, seqüeles)
- Assolir competències per poder realitzar intervencions posteriors als procediments judicials relacionats amb assumptes de família (suport familiar, acompanyament posterior, intervenció familiar i seguiment d’acolliments i adopcions).
Competències
- Aplicar les normatives jurídiques específiques i actuar amb responsabilitat ètica i professional en la pràctica forense de la psicologia.
- Contextualitzar les competències i els conceptes específics de la psicologia general en l’àmbit de la psicologia jurídica i forense.
- Identificar els àmbits d’aplicació del peritatge forense i l’assessorament psicològic i analitzar-ne el funcionament dins del marc judicial penal, civil, familiar i laboral.
- Organitzar i planificar les activitats pròpies per assolir els objectius professionals.
- Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
- Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
- Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
Resultats d'aprenentatge
- Contextualitzar les qüestions psicològiques més rellevants en els àmbits civil, familiar i laboral de la psicologia forense.
- Conèixer i saber interpretar les diferents normatives jurídiques que s'utilitzen en la pràctica forense de la psicologia en funció de si es tracta dels àmbits civil, familiar o laboral.
- Identificar les diferències en el peritatge forense i l'assessorament psicològic segons si s'aplica als àmbits penal, civil, familiar o laboral.
- Organitzar i planificar les activitats pròpies per assolir els objectius professionals.
- Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
- Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
- Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
Continguts
Continguts específics de l'àmbit de Familia:
- La família en context d'avaluació forense. Les relacions familiars i de parella en context de disputa familiar. El menor i el seu desenvolupament psico-afectiu. Aspectes psicològics associats a la ruptura familiar
- Infància, famílies i adopció. La idoneïtat familiar. L'adequació a les necessitats del menor.
- Pericials, custòdia i pàtria potestat. Custòdies disputades. La custòdia del menor. Règim de visites. Privació de la pàtria potestat. Processos de conflicte i manipulació. Afectació familiar davant la separació parental i davant la manipulació parental.
- Nul·litat matrimonial. Aspectes processals
Continguts específics de l'àmbit Laboral i Civil:
- Assetjament psicològic laboral. Assetjament per raó de gènere i de sexe. Conductes d'assetjament laboral.
- Incapacitació laboral i nou marc jurídic. Trastorns mentals i incapacitat per treballar
- Incapacitació civil. Afectació en les activitats de la vida quotidiana. Capacitat per a testar.
Activitats formatives i Metodologia
Títol |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus: Dirigides |
|
|
|
Avaluació |
7
|
0,28 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
|
Sessions teòriques |
63
|
2,52 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
|
Tipus: Supervisades |
|
|
|
Lectures i Anàlisi d'informació |
155
|
6,2 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
|
El Mòdul és de caràcter professionalitzador, el que implica la docència magistral per part d'experts/es en les matèries referides. Així, es planteja una metodologia en la qual es treballaran diferents continguts a cada sessió, impartits pels diferents especialistes. En el decurs de les sessions, es realitzaran activitats amb l'alumnat que poden esdevenir matèria avaluativa tal i com consta a l'apartat d'avaluació. Metodològicament aquestes activitats consistiran en resolució de casos, participació en debats i/o exposicions orals, etc. Finalment, de manera autònoma, l'alumnat haurà de fer els treballs de curs per a aconseguir la superació de l'assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Avaluació
Activitats d'avaluació continuada
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Defensa Oral de Treballs |
30% |
0
|
0 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
|
Exàmen |
40% |
0
|
0 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
|
Lliurament d'informes / Treballs |
30% |
0
|
0 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
|
El plantejament que proposem pretén reunir diferents puntuacions sobre la participació en l'assignatura que permeti procedir a l'avaluació continuada i definitiva de l'alumnat. Es durà a terme una avaluació continuada, mesurada a través de tres evidències d'avaluació.
La nota final del mòdul està situada entre 0 i 10. Es considerarà que un/una estudiant ha superat l'assignatura si en la mitjana ponderada de les diferents evidències obté una puntuació igual o superior a 5, sent la nota mínima per cada evidència d'un 4 a efectes de ponderació.
a) EXÀMEN (40% DE LA NOTA FINAL). Es realitzarà un examen tipus test (individual i escrit) sobre el contingut formatiu associat a l'àmbit de familia.
b) 1 TREBALL D'EMISSIÓ D'INFORME O ANÀLISI DE CASOS PRÀCTICS. En el decurs del Mòdul es sol·licitarà el lliurament d'un treball que podrà consistir en un informe pericial (per escrit virtualment i en parelles), un informe de seguiment o anàlisi de cas pràctic. La informació específica sobre el cas i/o tipus d'informe s'aportarà a l'inici del semestre via Moodle.
c) DEFENSA ORAL DE TREBALL. En el decurs del Mòdul es realitzarà una simulació o defensa de cas de tipus oral (presencial i per parelles). La informació específica sobre el cas i/o tipus d'exposició s'aportarà a l'inici del semestre via Moodle.
En cas de suspendre alguna de les 3 evidències, es podrà dur a terme la recuperació de la nota de cada evidència suspesa (de forma independent i amb una evidència d'avaluació que seguirà el mateix format avaluatiu quel'evidència suspesa). En cas de recuperació,la nota màxima assolible per cada evidència serà de 7.
QÜESTIONS ESSENCIALS DE L'AVALUACIÓ
- En cas que durant un examen es detecti la presència d'algun alumne/a copiant, quedarà automàticament suspès/a sense possibilitat d'accés la recuperació. En cas de plagi en la redacció de treballs, es considerarà l'opció de suspens directe.
- L'alumnat que NO presenti totes les evidències del Mòdul NO superarà l'assignatura. En cas de no realitzar-ne cap o només una es considerarà no avaluable.
- Una vegada superada l'assignatura (nota ≥ 5) NO es poden establir sistemes per a millorar la qualificació final.
- Per més informació disposeu de la Guia de les Pautes d’Avaluació de la Facultat de Psicologia https://www.uab.cat/doc/DOC_PautesAvaluacio_2023
AVALUACIÓ ÚNICA
No es realitza avaluació única en aquest mòdul ateses les seves característiques.
Bibliografia
En ésser una matèria de contingut divers, el professorat anirà proporcionant bibliografia específica i seleccionada per a cadascun dels diferents àmbits i temes tractats en aquesta assignatura.
Programari
Sistema Moodle
Llista d'idiomes
Nom |
Grup |
Idioma |
Semestre |
Torn |
(TEm) Teoria (màster) |
1 |
Català/Espanyol |
segon quadrimestre |
tarda |