Logo UAB

Pràcticum

Codi: 44309 Crèdits: 14
2024/2025
Titulació Tipus Curs
4310486 Formació de Professorat d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyaments d'Idiomes OB 0

Professor/a de contacte

Nom:
Ana Maria Margallo Gonzalez
Correu electrònic:
anamaria.margallo@uab.cat

Equip docent

José María Sanahuja Gavaldà
Emilee Sarah Moore De Luca
Maria de las Neus Gonzalez Monfort
Silvia Blanch Gelabert
Anna Marba Tallada
Laia Viladot Vallverdu
Julia Llompart Esbert

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No es contemplen.


Objectius

L'estructura del mòdul és comuna a totes les especialitats, tot i que el coordinador/a de pràctiques de cada especialitat proporcionarà informació sobre les concrecions del mòdul a cada especialitat. La centralitat de les pràctiques al màster fa que els continguts i desenvolupament del mòdul de pràctiques es relacionin tant amb el mòdul comú (Formació psicopedagògica i social) con amb els mòduls específics de cada especialitat. 

El treball que l'estudiant realitzarà al llarg del mòdul ha de servir-li per tenir contacte amb la realitat de la professió, i per aquest motiu es desenvolupa, en gran part, en un centre d'educació secundària sota la supervisió d’un mentor o mentora  de pràctiques del centre i un/a tutor/a de pràctiques de la universitat.

L'assignació del centre de pràctiques la realitzarà la coordinació de cada especialitat seleccionant els centres formadors, establerts des del Departament. Es prioritzaran els centres que pertanyen al programa de centres formadors i es tindrà en compte l'afinitat dels centres amb les línies de renovació pedagògica impulsades pel màster, tot i que també es mirarà de tenir en compte, quan sigui possible, la procedència geogràfica dels/de les alumnes. 

En primer lloc, l'estudiant haurà de conèixer la realitat d'un centre educatiu, les seves funcions, estructura i organització, així com integrar-se en la vida i les activitats del centre de pràctiques en general i de les grups on imparteix classe  el seu mentor o mentora en particular. En segona instància haurà d'integrar-se en un grup classe i realitzar activitats d'intervenció tant amb acompanyament com de manera autònoma. En conjunt, la seva feina, tanten les fases de preparació a la universitat com en la seva estada en un centre de secundària, li ha de permetre posar en pràctica les competències necessàries per al seu desenvolupament professional, amb l'ajuda de la tutora o el tutor de la universitat, de la coordinació de pràctiques del centre i del mentor o mentor de pràctiques del centre.


Competències

  • "Concretar el currículum que s'implantarà en un centre docent participant en la planificació col·lectiva del mateix; desenvolupar i aplicar metodologies didàctiques tant grupals com personalitzades, adaptades a la diversitat dels estudiants."
  • "Dissenyar i realitzar activitats formals i no formals que contribueixin a fer del centre un lloc de participació i cultura en l'entorn on estigui ubicat; desenvolupar les funcions de tutoria i d'orientació dels estudiants de manera col·laborativa i coordinada; participar en l'avaluació, investigació i innovació dels processos d'ensenyament-aprenentatge."
  • Adoptar una actitud i un comportament ètic i actuar d'acord als principis deontològics de la professió.
  • Adquirir estratègies per a estimular l'esforç de l'estudiant i promoure la seva capacitat per a aprendre per sí mateix i amb altres, i desenvolupar habilitats de pensament i de decisió que facilitin l'autonomia, la confiança i la iniciativa personals.
  • Analitzar críticament el treball personal i utilitzar els recursos per al desenvolupament professional.
  • Analitzar i reconèixer les pròpies competències socioemocionals per a desenvolupar aquelles necessàries en el seu desenvolupament i la seva pràctica professional.
  • Buscar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la als processos d'ensenyament-aprenentatge en les matèries pròpies de la especialització cursada.
  • Comunicar-se de manera efectiva, tant de manera verbal com no verbal.
  • Conèixer els processos d'interacció i comunicació a l'aula, dominar destreses i habilitats socials necessàries per a fomentar l'aprenentatge i la convivència a l'aula, i abordar problemes de disciplina i resolució de conflictes.
  • Conèixer la normativa i organització institucional del sistema educatiu i models de millora de la qualitat amb aplicació als centres d'ensenyament.
  • Dissenyar i desenvolupar espais d'aprenentatge amb especial atenció a l'equitat, l'educació emocional i en valors, la igualtat de drets i oportunitats entre homes i dones, la formació ciutadana i el respecte dels drets humans que faciliten la vida en societat, la presa de decisions i la construcció d'un futur sostenible.
  • Fer un ús eficaç i integrat de les tecnologies de la informació i la comunicació.
  • Generar propostes innovadores i competitives en l'activitat professional i en la investigació.
  • Informar i assessorar a les famílies sobre el procés d'ensenyament-aprenentatge i sobre la orientació personal, acadèmica i professional dels seus fills.
  • Interpretar les diferents necessitats educatives dels alumnes amb la finalitat de proposar les accions educatives més adequades.
  • Organitzar un grup d'estudiants per a un bon desenvolupament de les activitats compartides.
  • Planificar, desenvolupar i avaluar el procés d'ensenyament-aprenentatge potenciant processos educatius que facilitin l'adquisició de les competències pròpies dels respectius ensenyaments, atenent al nivell i formació prèvia dels estudiants així com la orientació dels mateixos tant individualment com en col·laboració amb altres docents i professionals del centre.
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  • Treballar en i amb equips (del mateix àmbit o interdisciplinars) i desenvolupar actituds de participació i col·laboració com a membre actiu de la comunitat.

Resultats d'aprenentatge

  1. "Dissenyar i realitzar activitats formals i no formals que contribueixin a fer del centre un lloc de participació i cultura en l'entorn on estigui ubicat; desenvolupar les funcions de tutoria i d'orientació dels estudiants de manera col·laborativa i coordinada; participar en l'avaluació, investigació i innovació dels processos d'ensenyament i aprenentatge."
  2. Acreditar un bon domini de l'expressió oral i escrita a la pràctica docent.
  3. Adoptar una actitud i un comportament ètic i actuar d'acord als principis deontològics de la professió.
  4. Adquirir estratègies per a estimular l'esforç de l'estudiant i promoure la seva capacitat per a aprendre per sí mateix i amb altres, i desenvolupar habilitats de pensament i de decisió que faciliten l'autonomia, la confiança i iniciativa personals.
  5. Adquirir experiència en la planificació, la docència i l'avaluació de les matèries corresponents a l'especialitat.
  6. Analitzar críticament el treball personal i utilitzar els recursos pel desenvolupament professional.
  7. Analitzar i reconèixer les pròpies competències socioemocionals per a desenvolupar aquelles necessàries en el seu desenvolupament i la seva pràctica professional.
  8. Buscar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la en els processos d'ensenyamen-aprenentatge en les matèries pròpies de la especialització cursada.
  9. Concretar el currículum que es vagi a implantar en un centre docent participant en la planificació col·lectiva del mateix: desenvolupar i aplicar metodologies didàctiques tant grupals com personalitzades, adaptades a la diversitat dels estudiants.
  10. Conèixer la normativa i organització institucional del sistema educatiu i models de millora de la qualitat amb aplicació als centres d'ensenyament.
  11. Dissenyar i desenvolupar espais d'aprenentatge amb especial atenció a l'equitat, l'educació emocional i en valors, la igualtat de drets i oportunitats entre homes i dones, la formació ciutadana i el respecte dels drets humans que faciliten la vida en societat, la presa de decisions i la construcció d'un futur sostenible.
  12. Dominar les destreses i habilitats socials necessàries per a fomentar un clima que faciliti l'aprenentatge i la convivència.
  13. Elaborar propostes basades en l'adquisició de coneixements, destreses i aptituds intel·lectuals i emocionals.
  14. Fer un ús eficaç i integrat de les tecnologies de la informació i la comunicació.
  15. Informar i assessorar a les famílies al voltant del procés d'ensenyament i aprenentatge i sobre la orientació personal, acadèmica i professional dels seus fills.
  16. Organitzar un grup d'estudiants per a un bon desenvolupament de les activitats compartides.
  17. Participar en les propostes de millora en els diferents àmbits d'actuació a partir de la reflexió basada en la pràctica.
  18. Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  19. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  20. Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  21. Treballar en equips i amb equips (del mateix àmbit o interdisciplinars) i desenvolupar actituds de participació i col·laboració com a membre actiu de la comunitat.

Continguts

El mòdul s'estructura en els següents blocs:

BLOC 1. Tallers de formació complementària

Tant durant el curs com a la Jornada professionalitzadora de maig, s'oferiran tallers i conferències que completaran la formació inicial pràctica dels estudiants. Per exemple:   Què vol dir ser docent de secundària,  Com acompanyar la sexualitat dels adolescents, Sortides professionals després del màster, etc.

BLOC 2. Pràctiques d'observació en un centre d'Educació Secundària o Escola Oficial d’Idiomes (EOI)

Primera fase de les pràctiques en un centre d’Educació Secundària o EOI que ha de servir per conèixer el centre i el seu entorn, el seu projecte educatiu i les concrecions d'aquest; l'organització general, el funcionament del departament corresponent a l'especialitat, l'anàlisi dels recursos del centre per una educació de qualitat, el treball de la professora mentora o professor mentor de secundària i les diferents intervencions en què el mentor o la mentora actua com a docent. El/la practicant també ha de col·laborar amb la mentora o mentor en la planificació i execució d'activitats a l'aula.

El pràcticum d’observació (Fase II) tindrà una durada de 2 setmanes i 3 dies durant les quals l'estudiant haurà de complir l'horari sencer del seu mentor/a (aproximadament, 25 hores setmanals).

BLOC 3. Pràctiques d'intervenció en un centre d'Educació Secundària o Escola Oficial d’Idiomes (EOI)

Segona fase de les pràctiques en un centre d’Educació Secundària o EOI que ha de servir per completar les pràctiques d'observació i analitzar les característiques professionalitzadores del/de la professor/a de secundària. Així mateix, durant aquest període l'estudiant en pràctiques realitzarà actuacions d'intervenció acompanyada, acomodant-sea la planificació ordinària del mentor o mentora, i unaintervenció autònoma com a professor/a. Aquesta intervenció haurà de ser dissenyada, implementada i avaluada per l'estudiant sota la supervisió del tutor o la tutora de la universitat i amb el vistiplau de la mentora o mentor del centre.

El treball sobre aquesta segona estada es vincula al mòdul d'especialitat. 

 El pràcticum d’intervenció (Fase IV)  tindrà una durada de 7 setmanes durant les quals l'estudiant haurà de complir l'horari sencer del seu mentor/a (aproximadament, 25 hores setmanals).


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Tallers i seminaris de seguiment del pràcticum. Seguiment dels documentws del portfoli. Autoevaluació i coevaluació entre l'estudiant, el tutor del centre i el tutor de la universitat. 61 2,44 7, 11, 10, 16, 17, 13, 8, 21
Tipus: Supervisades      
Tutories presencials (col·lectives, individuals) i pràctiques d'observació i d'actuació en un centre de secundària. 236 9,44 7, 11, 14, 10, 16, 17, 13, 8, 21
Tipus: Autònomes      
Preparació d'activitats a realitzar en els períodes de pràctiques. Preparació i elaboració del portfoli del pràcticum. 53 2,12 7, 11, 14, 10, 16, 17, 13, 8, 21

Durant les diferents fases del pràcticum s'establiran activitats dirigides, com ara tallers o seguiment dels documents del portafoli, activitats supervisades, en forma de tutories individuals o col·lectives, i autònomes, on l'alumnat haurà de preparar les activitats a realitzar en els períodes de pràctiques al centre educatiu, els documents del portafoli i el treball de fi de màster. 

Durant les dues estades al centre, l'estudiant participarà activament en la preparació i implantació de les activitats requerides pel seu mentor o mentora de centre, a banda de la implantació de la seva intervenció i/o seqüència didàctica. També assistirà a les reunions, claustres i activitats programades pel centre i a les trobades setmanals amb el seu mentor/a.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Estada als centres 25% 0 0 1, 9, 4, 3, 2, 11, 14, 5, 15, 10, 12, 16, 17, 13, 8, 19, 21
Participació activa en els seminaris de pràctiques i en els tallers 25% 0 0 3, 7, 14, 5, 6
Portafoli 50% 0 0 1, 9, 4, 3, 7, 20, 2, 11, 14, 5, 15, 18, 10, 12, 16, 17, 13, 8, 19, 21, 6

Per a l'avaluació del pràcticum es tindrà en compte l'assistència i participació en els tallers i en els seminaris de seguiment del pràcticum (mínim 80%) i el compliment de l'horari complet del mentor/a al centre de pràctiques en un 100%. En casos excepcionals es contemplarà la possibilitat de recuperar les hores de no assistència al centre amb un pla personalitzat pactat amb tutor/a i mentor/a. El no compliment d'aquesta assistència suposa suspendre el mòdul. Així mateix es valoraran el conjunt d'actuacions en el centre de secundària i el contingut del portafoli. Per aprovar el pràcticum caldrà haver superat cadascuna d’aquestes tres activitats d’avaluació (assistència i participació en els seminaris, estada al centre i portafoli).  Això inclou lliurar en la data establerta i tenir aprovats cadascun dels documents del portafoli.

Seguint la normativa acadèmica, aquesta assignatura no contempla la possibilitat d'avaluació única. 

L’alumnat ha de mostrar una actitud compatible amb la professió docent.  Si no fos així, en qualsevol moment de l'estada, tant el centre de pràctiques com la universitat poden decidir que l’alumne/a ha d’aturar l’estada al centre. En aquests casos hi haurà un contacte entre la facultat i el centre, apartir del qual s'elaborarà un informe raonat d’interrupció de pràctiques on s'evidenciarà que l'estudiant no pot continuar fent les pràctiques. Si això passa, aquesta persona suspendrà automàticament el pràcticum (la nota numèrica que quedarà serà un 3). 
Es considera que un/una alumne/a te una actitud compatible amb la professió docent quant compleix el 100% del'horari de pràctiquesal centre, assisteix a totes les activitats programades i assumeix les responsabilitats assignades. També es requereix que hagi estat respectuós/a amb els membres de la comunitat educativa, d’acord amb els criteris ètics de la professió (relatius a aspectes com la igualtat, l’equitat, la coeducació o la inclusió), evitant conductes inadequades (xenòfobes, masclistes, homòfobes, etc.). També ha de complir amb la normativa del centre (puntualitat, seguiment dels horaris, ús del mòbil, vestimenta, etc.), i escriure i parlar correctament i adequadament d’acord amb la llengua vehicular i les directrius del centre. En la seva intervenció, ha mostrat un domini raonable del contingut que ensenya i les destreses bàsiques per ensenyar-lo. 

 

Participació activa en els seminari de seguiment del pràcticum i en els tallers.

En les sessions de seminari de seguiment del pràcticum el tutor o la tutora de la universitat orientarà l'estudiant sobre el contingut de cadascun dels documents que formaran el portafoli. S’espera que els estudiants participin activament en les activitats i debats que es plantegin. Es tindrà en compte la seva reflexió sobre el propi procés d'aprenentatge, les presentacions de les observacions realitzades a l'aula i l’intercanvi i discussió de les seves propostes d’activitats didàctiques i de les dels companys.

Portafoli

Durant les diverses fases del pràcticum l'estudiant elaborarà un recull documental o portafoli amb els següents documents:

Doc. 1: Expectatives  (5000 caràcters amb espais). Lliurament durant la tercera setmana des de l'inici de curs.

Doc. 2: Planificació docent (disseny d'una intervenció didàctica) (màxim 25000 caràcters amb espais +Annex). Lliurament abans de la segona estada al centre de pràctiques.

Doc. 3: Actuació docent, valoració personal i propostes de millora (màxim 15000 caràcters amb espais +Annex). Lliurament abans de la tercera setmana des de la tornada de la segona estada al centre de pràctiques.

 

Estada als centres

La mentora o mentor del centre orientarà l'estudiant especialment en la realització de la planificació i l'actuació docent. Per aprovar aquest mòdul cal mostrar una actitud compatible amb la professió educativa. Es valorarà l’escolta activa, el respecte, la participació, la col·laboració amb els docents del centre i amb altres practicants, i la puntualitat. També es tindrà en compte el compromís ètic amb els principis deontològics de la professió.

En cas que en el primer període de pràctiques hi hagués una valoració negativa per part del mentor o mentora de centre, les pràctiques quedaran suspeses (la nota numèrica que quedarà serà un 3) i no es podrà accedir al segon període de pràctiques al centre.

Durant les pràctiques l’alumnat ha de mostrar les competències, actituds i valors compatibles amb la professió. Si no és així, en qualsevol moment de l'estada de pràctiques, el centre i/o la universitat pot elaborar l’informe d’avaluació justificat on s'evidenciï que l'alumne no pot continuar fent les pràctiques. En aquests casos ha d’haver un contacte entre la persona mentora i tutora i s’envia l’informe de pràctiques justificat on s'evidenciï que l'alumne no pot continuar fent les pràctiques.Si això passa, aquest alumne/a suspendrà automàticament el pràcticum (la nota numèrica que quedarà serà un 3).

 

A tenir en compte

Atès que la llengua vehicular del màster i de l'ensenyament secundari és el català, les tasques orals i escrites relacionades amb aquest mòdul s'han de presentar en aquesta llengua en les especialitats que no siguin d'altres llengües. En les activitats lliurades per escrit (individuals o en grup) es tindrà en compte la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. Així mateix, cal expressar-se oralment amb fluïdesa i correcció i cal mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser no avaluada, retornada o suspesa si el professorat considera que no compleix els requisits esmentats anteriorment.

Sense perjudici que l'estudiant hagi presentat la documentació oportuna a l'oficina de preinscripció, per superar el mòdul de pràctiques els estudiants de les especialitats de llengües primeres i de llengües estrangeres han de demostrar un domini ple de la llengua d'especialització tant en el context acadèmic-universitari, com a l'aula de secundària, batxillerat o EOI. El nivell "domini" equival a un C2.

 

L’estudiant ha de complir amb el marc regulador de les pràctiques https://www.uab.cat/web/practicum/normativa-1345881466711.html  


Bibliografia

La bibliografia serà facilitada pels tutors de pràcticum de cada especialitat.


Programari

No es necessita cap programari especial per cursar aquesta assignatura.


Llista d'idiomes

La informació sobre els idiomes d’impartició de la docència es pot consultar a l’apartat de CONTINGUTS de la guia.