Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
4317118 Estudis Globals d'Àsia Oriental | OB | 0 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Cap.
Part de la docència s'imparteix en espanyol i part en anglès.
Coordinació de l'assignatura: Ester Torres Simón
"Productes culturals, discursos representacionals i identitats transnacionals" és una assignatura obligatòria de 10 ECTS centrada en l'estudi de la circulació global dels productes culturals i les indústries creatives, els corrents identitaris i els discursos representacionals que emergeixen des de l'Àsia Oriental, entesa com a node d'influències creatives-culturals, processos polítics-identitaris i formacions discursives-representacionals que transcendeixen els seus límits regionals incidint a la resta del món. L'assignatura integra les aportacions teòriques i conceptuals de l'antropologia i la sociologia, els estudis culturals i literaris, i l'estudi dels mitjans i la cultura visual, amb l'objectiu darrer d'entendre la rellevància global de la cultura popular, les formulacions identitàries i les configuracions representacionals de l'Àsia Oriental en el món contemporani.
Els continguts de l'assignatura s'orienten a adquirir coneixements sobre la circulació global dels productes culturals i les indústries creatives, els corrents identitaris i els discursos representacionals que emergeixen des de l'Àsia Oriental. Els continguts específics de l'assignatura són:
1. Productes culturals i indústries creatives: a) Indústries i productes audiovisuals: musicals, literaris, artístics, electrònics i digitals; b) Convergència mediàtica: narratives crossmedia, relats transmèdia; c) Circulació i (re)producció cultural: adaptacions, apropiacions i pràctiques de comunicació social i consum cultural, ecosistema fandom i cultura fan.
2. Discursos representacionals i identitats transnacionals: a) Formacions discursives: imaginaris representacionals, occidentalismes i orientalismes, nacionalisme cultural; b) Recorreguts transnacionals: migració, diàspora, transnacionalisme, noves mobilitats, comunitats a l'exterior; c) Expressions identitàries: ètniques, (sub)culturals, referencials, de gènere, orientació, elecció, consum.
3. Aspectes lingüístic-culturals: a) Llengües d'Àsia Oriental (Xina, Japó, Corea): a) història i formació, sistemes d'escriptura, cultures lletrades, transvasaments lingüístics, llengua i ideologia; b) Pràctiques sociolingüístiques: transmissió familiar, ensenyament, llengües minoritàries i política lingüística; c) Literatura en contextos (trans)nacionals: literatures síniques, literatura japonesa, literatura coreana, cànon i traducció.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals, conferències | 62 | 2,48 | CA01, CA02, KA01, KA02, SA01, SA02, SA03, SA04, CA01 |
Tipus: Supervisades | |||
Defensa oral de treballs i debats | 25 | 1 | CA01, CA02, KA01, KA02, SA01, SA02, SA03, SA04, CA01 |
Tipus: Autònomes | |||
Elaboració de treballs, estudi personal, lectura d'articles/informes especialitzats, aprenentatge cooperatiu | 163 | 6,52 | CA01, CA02, KA01, KA02, SA01, SA02, SA03, SA04, CA01 |
- Classes magistrals
- Lectura d'articles/informes especialitzats
- Aprenentatge cooperatiu
- Debats
- Conferències
- Elaboració de treballs
- Presentació oral de treballs
- Estudi personal
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Defensa oral de treballs i participació activa en sessions presencials i activitats | 10% - 40% | 0 | 0 | CA01, CA02, KA01, KA02, SA01, SA02, SA03, SA04 |
Entrega de comentaris, informes i treballs | 20% - 70% | 0 | 0 | CA01, CA02, KA01, KA02, SA01, SA02, SA03, SA04 |
Proves escrites teòriques - pràctiques | 10% - 40% | 0 | 0 | CA01, CA02, KA01, KA02, SA01, SA02, SA03, SA04 |
La informació sobre l’avaluació, el tipus d’activitat d’avaluació i el seu pes sobre l'assignatura és a títol informatiu. El professorat responsable de l'assignatura la concretarà en començar-ne a impartir la docència.
L'avaluació en aquesta assignatura és avaluació continuada. Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.
Avaluació continuada
L’alumnat ha de demostrar el seu progrés fent diverses activitats d’avaluació. Aquestes activitats apareixen detallades a la taula del final d’aquesta secció de la Guia Docent.
Revisió i recuperació
En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta, el professorat comunicarà el procediment per a portar a terme la seva revisió i, un cop feta aquesta, el procediment de la recuperació en cas que sigui aplicable.
Normativa d’avaluació de la UAB: https://www.uab.cat/web/estudis/masters-i-postgraus/masters-universitaris/avaluacio/en-que-consisteix-l-avaluacio-1345664366581.html
Irregularitats en les activitats d’avaluació
En cas d’irregularitat (plagi, còpia, suplantació d’identitat, etc.) en una activitat d’avaluació, la qualificació d’aquesta activitat d’avaluació serà 0. En cas que es produeixin irregularitats en diverses activitats d’avaluació, la qualificació final de l’assignatura serà 0. S’exclouen de la recuperació les activitats d’avaluació en què s’hagin produït irregularitats (com ara plagi, còpia, suplantació d’identitat).
Ang, Ien, 2001, “On Not Speaking Chinese. Diasporic identifications and postmodern ethnicity,” On not Speaking Chinese: Living Between Asia and the West, Routledge.
Bernards, Brian, 2016, "Sinophone Literature," Kirk A. Denton, ed., The Columbia Companion to Modern Chinese Literature, Columbia University Press.
Cho, Hae-Joang, 2005, “Reading the Korean Wave as a Sign of Global Shift,” Korea Journal 45(4):147-182.
De Seta, Gabriele, 2020, “Sinofuturism as Inverse Orientalism: China’s Future and the Denial of Coevalness,” “The Alternative Sinofuturism Special Issue,” SFRA Review 50(2-3):86-94.
Denison, Rayna, 2015, Anime: A Critical Introduction, Bloomsbury.
Gottlieb, Nanette, 2005, Language and Society in Japan. Cambridge University Press.
Guarné, Blai, 2010, “The Japanese Oxymoron: A Historical Approach to the Orientalist Representation of Japan,” Ignacio Lopez-Calvo, ed., One World Periphery Reads the Other: Knowing the “Oriental” in the Americas and the Iberian Peninsula, Cambridge Scholars Publishing.
Guarné, Blai, ed., 2017, Antropología de Japón: Identidad, discurso y representación, Edicions Bellaterra.
Guarné, Blai and Paul Hansen, 2018, “Introduction: Escaping Japan Inside and Out," Escaping Japan: Reflections on Estrangement and Exile in the Twenty-First Century, Routledge.
Hendry, Joy, 2013, Understanding Japanese Society, Routledge. [Para entender la sociedad japonesa, Edicions Bellaterra, 2018]
Jung, Eun-Young, 2009, “Transnational Korea: A Critical Assessment of the Korean Wave in Asia and the United States,” Southeast Review of Asian Studies 31:69-80.
Kaltenegger, Sandra, 2023, “Modelling Chinese as a Pluricentric Language,” Journal of Multilingual and Multicultural Development.
Keene, Donald, 2020, “La literatura japonesa en el mundo,” Mirai. Estudios Japoneses 4:3-9.
Liu, Petrus and Lisa Rofel, eds., 2020, “The Wandering Earth: Gender, Sexuality, and Geopolitics,” Modern Chinese Literature and Culture. [https://u.osu.edu/mclc/online-series/the-wandering-earth/]
Loriguillo-López, Antonio, ed., 2021, Estudios sobre cultura visual japonesa: Videojuegos, manga y anime, Edicions Bellaterra.
Lozano-Méndez, Artur, ed., 2016, El Japón contemporáneo: Una aproximación desde los estudios culturales, Edicions Bellaterra.
Rovira Esteva, Sara, 2010, Lengua y escritura chinas: Mitos y realidades, Edicions Bellaterra.
Salazar, Noel B., 2011, “The Power of Imagination in Transnational Mobilities,” Identites: Global Studies in Culture and Power 18:1-23.
Shirane, Haruo, Tomi Suzuki, David Lurie, eds., 2015, The Cambridge History of Japanese Literature, Columbia University Press.
Storey, John, 2018, Cultural Theory and Popular Culture: An Introduction (Eighth Edition), Routledge.
Yang, Wei, 2013, “Voyage into an Unknown Future: A Genre Analysis of Chinese SF Film in the New Millennium,” Science Fiction Studies 40(1):133-147.
Yeh, Diana, 2014, “Contesting the ‘Model Minority’: Racialization, Youth Culture and ‘British Chinese’/‘Oriental’ Nights,” Ethnic and Racial Studies 37(7):1197–1210.
Yi, Jeong-Duk, 2003, “What is Korean Culture Anyway? A Critical Review,” Korean Journal 43(1):58-82.
No es preveu l'ús de programari específic.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TEm) Teoria (màster) | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | tarda |