Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
4317127 Humanitats i Patrimoni Digitals | OB | 0 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Coneixements propis del Màster en Humanitats i Patrimoni Digitals. En general, es demanen coneixements a nivell de grau en disciplines de Ciències Humanes i/o Socials. La formació també pot ser útil a professionals graduats / des en informàtica que es vulguin especialitzar en l'ús de tecnologies digitals en l'àmbit de les Humanitats i estudis culturals. Es demana familiaritat amb els ordinadors i de paquets ofimàtics més usuals. Tot i que no és obligatori, es recomana una formació prèvia, a nivell bàsic, en l'ús de bases de dades informatitzades, cartografia assistida per ordinador, fotografia digital i estadística.
La bibliografia fonamental i de referència està en anglès, així com el programari a utilitzar. Es recomana per tant, coneixement de l'anglès a nivell de lectura especialitzada.
Aquest mòdul pretén introduir a l'alumnat en el disseny de bases de dades i sistemes d'informació i en el processament de la informació cultural i documental. A més, s'introdueix la noció de "Big Data" i s'avaluen les possibilitats de les actuals aplicacions en intel·ligència artificial i "Deep Learning" per al processament de la informació. S'emfatitza l'aplicabilitat de les tècniques i les eines informàtiques, amb el propòsit que coneguin la seva diversitat i aprenguin a utilitzar algunes d'elles en la realització d'un projecte concret.
INTRODUCCIÓ A EL DISSENY DE BASES DE DADES. Conceptes bàsics. Evolució històrica. Avantatges i inconvenients d'un sistema de bases de dades.
INTRODUCCIÓ A LES BASES DE DADES I TIPOLOGIES EXISTENTS. Arquitectures de bases de dades. Arquitectures Client / Servidor. Tipologies de bases de dades: relacionals i no relacionals. Introducció a les eines de gestió de bases de dades: Oracle, MongoDB, etc..
BASES DE DADES RELACIONALS: EL MODEL ENTITAT-RELACIÓ. El model entitat-relació. Criteris de disseny d'un sistema d'entitat-relació. Fases de disseny d'una base de dades. Captació i anàlisi de requisits. Anàlisi de el disseny entitat-relació de diverses bases de dades documentals.
CONCEPTES BÀSICS DE BASES DE DADES RELACIONALS. Estructura de les dades. Regles d'integritat. Manipulació de les dades. Llenguatges de consulta. Introducció a l'SQL.
BASES DE DADES NO RELACIONALS. Introducció a les bases de dades no relacionals. Introducció a les bases de dades orientades a objectes.
PRESERVACIÓ ARXIUS I INTERNET. Preservació, durabilitat i seguretat d'arxius de la informació digitalitzada i la informació nascuda digital. Control d'accés i seguretat. Control de concurrència. Recuperació de bases de dades. Accedint a les dades en l'època d'Internet. Serveis "en el núvol"..
LA INTEL·LIGÈNCIA ARTIFICIAL I L'ANÀLISI DE DADES. El Big Data, la intel·ligència artificial i l'anàlisi de dades. Introducció a l'aprenentatge automàtic i "Deep learning".
BASES DE DADES EN HUMANITATS I CIÈNCIES SOCIALS: MODELS DE DADES I FONTS DE BIG DATA . Europeana, CIDOC-CRM, ARIADNE-EU, ODOCH (Open Data and Ontologies for Cultural Heritage). Exemples d'estructura d'una base de dades de ciencies socials.
BASE DE DADES ESPACIALS. Introducció als Sistemes d'Informació Geogràfics.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Sessions Teoria | 36 | 1,44 | 1, 2, 3, 4, 6, 22, 7, 8, 12, 5, 10, 20, 11, 9, 13, 18, 16, 19, 14, 17, 15, 21 |
Tipus: Supervisades | |||
Resolució d'exercicis | 25 | 1 | 1, 2, 3, 4, 6, 22, 7, 8, 12, 5, 10, 20, 11, 9, 13, 18, 16, 19, 14, 17, 15, 21 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura de bibliografia especialitzada i treballs de referencia | 40 | 1,6 | 1, 2, 3, 4, 6, 22, 7, 8, 12, 5, 10, 20, 11, 9, 13, 18, 16, 19, 14, 17, 15, 21 |
Mòdul de consultes SQL | 41 | 1,64 | 1, 2, 3, 4, 6, 22, 7, 8, 12, 5, 10, 20, 11, 9, 13, 18, 16, 19, 14, 17, 15, 21 |
Activitats dirigides: classes teòriques amb explicació de les tècniques informàtiques i dels seus fonaments teòrics i metodològics. Seminaris de discussió crítica de textos especialitzats.
Activitats supervisades: Presentació d’equipaments informàtics. Pràctiques amb aquests equipaments. Tutories individualitzades per tal de fer el seguiment de les activitats i treballs encomanats. i per aplicar els coneixements i competències adquirits en el treball final del mòdul.
Activitats autònomes: cerca de documentació, elaboració de bases de dades, exercicis d' aplicació de les tècniques d’anàlisi estudiades, lectura de textos, redacció de treballs. Pràctica amb el mòdul d'autoavaluació de consultes SQL.
Les activitats dirigides podran ser presencials o bé online.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exercici pràctic sobre metodologies treballades a classe (I) | 20 | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 6, 22, 7, 8, 12, 5, 10, 20, 11, 9, 13, 18, 16, 19, 14, 17, 15, 21 |
Exercici pràctic sobre metodologies treballades a classe (II) | 20 | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 6, 22, 7, 8, 12, 5, 10, 20, 11, 9, 13, 18, 16, 19, 14, 17, 15, 21 |
Exercici pràctic sobre metodologies treballades a classe (III) | 20 | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 6, 22, 7, 8, 12, 5, 10, 20, 11, 9, 13, 18, 16, 19, 14, 17, 15, 21 |
Participació activa a classe | 10 | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 6, 22, 7, 8, 12, 5, 10, 20, 11, 9, 13, 18, 16, 19, 14, 17, 15, 21 |
Qüestionari final sintetitzador sobre continguts desenvolupats durant les classes | 30 | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 6, 22, 7, 8, 12, 5, 10, 20, 11, 9, 13, 18, 16, 19, 14, 17, 15, 21 |
Aquesta assignatura no permet avaluació única.
- 3 exercicis pràctics -individuals i/o col.lectius- sobre metodologies treballades a classe (cada treball, 20% de la nota final)
- 1 qüestionari final sintetitzador sobre continguts desenvolupats durant les classes (30%).
- la participació activa a classe es podrà valorar fins un 10%.
En el moment de realització/lliurament de cada activitat avaluable, el professorat informarà (Moodle, SIA) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
L’estudiant rebrà la qualificació de No avaluable sempre que no hagi fet la prova final sobre els temes explicats a classe i no hagi lliurat més del 50 % dels exercicis.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Moodle, Teams, etc. El professorat vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
A. Silberschatz, H.F. Korth, S. Sudarshan, Fundamentos de Bases de Datos, 5a edición, McGraw-Hill, 2006.
C.J. Date, Introducción a los sistemas de Bases de Datos, Vol.1, 7a edición, Prentice Hall, 2001.
P.Rob, C. Coronel, Sistemas de Bases de datos. Diseño, implementación y administración, Thomson-Paraninfo, 2004.
M. Marqués, J.I. Aliaga, S. García, G. Quintana, SQL y desarrollo de aplicaciones en ORACLE 8, Col.lecció; "Treball d'Informàtica i Tecnologia, 9, Universitat Jaume I, 2001.
Bruseker, G., Carboni, N., & Guillem, A. (2017). Cultural heritage data management: the role of formal ontology and CIDOC CRM. In Heritage and Archaeology in the Digital Age (pp. 93-131). Springer, Cham.
da Silva, J. R. (2019). CIDOC-CRM. In Digital Libraries for Open Knowledge: 23rd International Conference on Theory and Practice of Digital Libraries, TPDL 2019, Oslo, Norway, September 9-12, 2019, Proceedings (Vol. 11799, p. 99). Springer Nature.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEMm) Seminaris (màster) | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | tarda |