Patrimoni, Tecnologia i Humanitats Digitals
Codi: 44248
Crèdits: 6
2024/2025
Titulació |
Tipus |
Curs |
4317127 Humanitats i Patrimoni Digitals |
OB |
0 |
Equip docent
- Juan Antonio Barceló Álvarez
- David Casacuberta Sevilla
- Jordi Roquer Gonzalez
- Jordi Vallverdú Segura
Idiomes dels grups
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Prerequisits
Coneixements propis del Màster en Humanitats i Patrimoni Digitals. En general, es demanen coneixements a nivell de grau en disciplines de Ciències Humanes i/o Socials. La formació també pot ser útil a professionals graduats / des en informàtica que es vulguin especialitzar en l'ús de tecnologies digitals en l'àmbit de les Humanitats i estudis culturals. Es demana familiaritat amb els ordinadors i de paquets ofimàtics més usuals. Tot i que no és obligatori, es recomana una formació prèvia, a nivell bàsic, en l'ús de bases de dades informatitzades, cartografia assistida per ordinador, fotografia digital i estadística.
La bibliografia fonamental i de referència està en anglès, així com el programari a utilitzar. Es recomana per tant, coneixement de l'anglès a nivell de lectura especialitzada.
Objectius
L'objectiu fonamental consisteix a formar l'alumnat en els usos de la tecnologia de l' informació i de computació en disciplines com la filosofia, la lingüística, l'art, la literatura, la història, l'antropologia i altres ciències socials. D'aquesta manera s'assenyalen els avantatges que s'obtenen a l'digitalitzar la informació històrica, humanística, i cultural i els requisits necessaris per poder aplicar amb èxit eines informàtiques en l'anàlisi, la gestió i transferència de continguts culturals i humanístics. Es discuteixen aspectes teòrics -com les teories, tècniques i tecnologies de la informació transformen l'activitat científica pròpia d'aquestes disciplines- i pràctics, -com la tecnologia informàtica possibilita noves formes de divulgar i investigar aquests coneixements i d'interactuar amb la societat. En aquest mòdul es porta a terme una introducció general a la temàtica del Màster i una presentació general de les diverses tecnologies aplicables a l'adquisició, processament, anàlisi i comunicació de dades humanístics i culturals, per tal que l'alumnat pugui comprendre la seva diversitat i les relacions entre totes elles. Es defineixen les Humanitats Digitals com a disciplina particular i s'analitza la seva història i els seus principis bàsics, així com es discuteixen i avaluen aspectes de desenvolupament professional que suposen les capacitats tecnològiques afegides a la formació humanística clàssica, sense perdre de vista aspectes ètics i deontològics .
Competències
- Actuar d'una manera creativa i original amb solidaritat i esperit de col·laboració científica.
- Analitzar críticament una problemàtica científica determinada basant-se en documentació específica.
- Analitzar i extreure informació científica rellevant dels documents i materials històrics, artístics i literaris digitalitzats.
- Avaluar les possibilitats de la tecnologia en l'elaboració de noves formes de creació i cocreació cultural, social i humanística.
- Dissenyar sistemes de realitat estesa per utilitzar-los en estudis socials i humanístics i projectes culturals.
- Incorporar la tecnologia informàtica a la comunicació i la transmissió de la cultura a públics especialitzats i no especialitzats, i avaluar-ne els resultats.
- Incorporar metodologies educatives per a la comunicació i l'aprenentatge dels continguts dels projectes relacionats amb les humanitats i el patrimoni digitals.
- Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
- Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
- Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
- Reconèixer els principals reptes de l'àmbit d'estudi de les humanitats i el patrimoni digitals.
- Reconèixer i utilitzar les eines informàtiques apropiades per a l'adquisició, la digitalització, la indexació i el processament de documents i materials històrics, artístics i literaris.
- Reconèixer i valorar les conseqüències socials del treball desenvolupat, tenint en compte la diversitat pròpia de les comunitats humanes en qüestions de gènere, identitat i multiculturalitat.
- Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
- Treballar en equips interdisciplinars.
- Valorar la qualitat, l'autoexigència, el rigor i la responsabilitat en el treball científic i divulgatiu.
Resultats d'aprenentatge
- Analitzar els fonaments generals de les tecnologies de digitalització de documents i elements patrimonials a través de casos d'estudi rellevants.
- Analitzar els fonaments generals de les tecnologies de gestió de dades a través de casos d'estudi rellevants.
- Aplicar criteris de rigor científic en l'elaboració de treballs acadèmics i professionals.
- Aplicar els aspectes ètics en l'anàlisi de les necessitats culturals de diversos tipus de públic.
- Descriure l'ús de les tecnologies d'interacció persona-computadora a través de casos d'estudi rellevants en humanitats i estudis culturals.
- Descriure l'ús de les tecnologies multimèdia a través de casos d'estudi rellevants.
- Examinar les possibilitats que ofereixen les eines informàtiques que possibiliten la col·laboració en matèria de creativitat cultural.
- Identificar els àmbits d'aplicació de l'anàlisi de dades informatitzada en el camp de les humanitats i els estudis culturals.
- Identificar els àmbits d'aplicació de la digitalització i la visió per computador en el camp de les humanitats i els estudis culturals.
- Identificar els àmbits d'aplicació de la interacció persona-ordinador en el camp de les humanitats i els estudis culturals.
- Identificar l'estat actual del desenvolupament professional de les aplicacions informàtiques en humanitats i patrimoni.
- Implementar un enfocament educatiu en un projecte cultural digital.
- Incloure en les propostes i reflexions dels treballs realitzats aspectes vinculats a les perspectives de gènere, accessibilitat universal, multiculturalitat i intergeneracionalitat.
- Incorporar aspectes ètics als projectes culturals i el respecte a la diversitat d'opinions, de maneres de ser i de fer.
- Innovar incorporant la creativitat i l'originalitat en els estudis humanístics i culturals, amb un clar compromís de qualitat.
- Integrar-se en equips de treball multidisciplinaris en els quals les tecnologies de la informació i computació tinguin protagonisme.
- Interpretar els plantejaments basats en intel·ligència artificial en filosofia, art i ciències socials.
- Proposar idees innovadores i competitives basades en els coneixements adquirits en camps, a priori, no relacionats de manera directa.
- Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
- Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
- Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
- Revisar els fonaments generals de les tecnologies de realitat virtual, augmentada i mixta a través de casos d'estudi rellevants.
- Sintetitzar els coneixements avançats que hi ha en l'àrea.
- Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
- Valorar els enfocaments analítics basats en intel·ligència artificial des del punt de vista de la quantitat, novetat i utilitat de la informació que se'n pot obtenir.
- Valorar els resultats de l'ús de tecnologies informàtiques des del punt de vista de la quantitat, novetat i utilitat de la informació que se'n pot obtenir.
- Valorar les possibilitats reals d'incidir en la ciutadania mitjançant l'acció cultural.
Continguts
INTRODUCCIÓ A LES HUMANITATS DIGITALS
TEORIA, TÈCNICA I TECNOLOGIA EN L'ADQUISICIÓ DE DADES humanístics i culturals
TEORIA, TÈCNICA I TECNOLOGIA PER AL PROCESSAMENT DE LA INFORMACIÓ humanística i CULTURAL
TEORIA, TÈCNICA I TECNOLOGIA PER A l'ACCÉS A LA INFORMACIÓ I CONEIXEMENT HUMANÍSTIC I CULTURAL (Realitats Virtuals i Esteses).
TEXTUALITATS DIGITALS
CREACIÓ I DIGITALITZACIÓ. Tecnologies de la Informació en el món artístic. L'exemple de la música
INTEL·LIGÈNCIA ARTIFICIAL I HUMANITATS
TECNOLOGIES RESPONSABLES. ETICA I DEONTOLOGIA. CODIS DE BONES PRÀCTIQUES
HUMANISTES DIGITALS. PROFESSIONALITZACIÓ
- Debat sobre Humanitats i Ciència
- Cas d'estudi: Patrimoni Digital
- Cas d'estudi: Experiència d'Humanitats digitals "textuals"
Activitats formatives i Metodologia
Títol |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus: Dirigides |
|
|
|
Explicació tecnologies digitals |
36
|
1,44 |
1, 3, 4, 26, 27, 8, 11, 13, 25, 23, 21, 24, 19, 22
|
Tipus: Supervisades |
|
|
|
Pràctiques amb equipament informàtic |
25
|
1 |
6, 28, 27, 13, 25, 15, 18, 22, 20
|
Tipus: Autònomes |
|
|
|
Lectura de texts de l' especialitat |
81
|
3,24 |
2, 3, 4, 6, 5, 26, 28, 8, 12, 13, 17, 25, 23, 24, 19, 22
|
Aprenentatge basat en problemes
Aprenentatge basat en casos d'estudi
Pràctiques d'aula
seminaris
tallers
debats
Elaboració de treballs
Estudi personal
Les activitats dirigides podran ser presencials o bé online.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Avaluació
Activitats d'avaluació continuada
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Comentaris escrits de referències bibliogràfiques |
33% |
2
|
0,08 |
2, 1, 3, 4, 6, 5, 26, 28, 27, 7, 16, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 17, 25, 15, 18, 23, 21, 24, 19, 22, 20
|
Lliurament informes i treballs escrits |
34% |
4
|
0,16 |
2, 1, 3, 4, 6, 5, 26, 28, 27, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 17, 25, 15, 18, 23, 21, 24, 19, 22, 20
|
Resums de referències bibliogràfiques |
33% |
2
|
0,08 |
2, 1, 3, 4, 6, 5, 26, 28, 27, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 17, 25, 15, 18, 23, 21, 24, 19, 22, 20
|
L'avaluació del mòdul consistirà en la redacció d'entre dues i tres proves que poden ser: resums breus d'articles científics, ressenyes d'articles científics o també ressenyes o fitxes d'obres d'art digital, o fins i tot un treball de caràcter teòric o pràctic, tot això, segons els temes i bibliografia tractats i proposats a classe al mòdul pels diferents professors. El pes i el percentatge de cada prova d'avaluació es distribuirà proporcionalment d'acord amb el nombre de proves realitzades i la seva extensió. L'alumne pot triar i combinar diferents modalitats (resum, ressenya, fitxa, treball) fins a sumar un mínim de deu pàgines i un màxim de quinze, que corregiran diferents professors segons el tema, l'article o l'obra que abordi l'alumne.
La realització de faltes d'ortografia, lèxic i sintaxi tindrà una penalització de 0,25 sobre la nota final de cadascuna de les activitats.
DATES D'ENTREGA I REVISIÓ DE QUALIFICACIONS
Les dates d'entrega d'aquestes proves es pactarà entre professor i estudiants. En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o la professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions. Totes les activitats són recuperables.
AVALUACIÓ ÚNICA
L'avaluació única consistirà en la realització de les mateixes tasques de l'avaluació continuada i s'hauran de consignar en la data pactada entre professor i estudiants. S'aplicarà el mateix sistema que per a l'avaluació continuada. L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més de 1/3 de les activitats d’avaluació.
PLAGI i ALTRES IRREGULARITATS
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
NO AVALUABLE
L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més de 1/3 de les activitats d’avaluació.
Bibliografia
Terras y Vanhoutte. Defining Digital HUmanities: A Reader. 2013. Ashgate
Hai-Jew Data Analytics in Digital Humanities. Springer 2017
Barceló, J.A. Computational Intelligence in Archaeology (2009)
Nyhan y Flimm Computation and the Humanities. Springer 2018
Stanco y Battiato Digital Imaging for Cultural Heritage Preservation. CRC Press 2017
Ch’nh y Gaffney Visual Heritage in the Digital Age. Springer 2017
Giannini y Bowen, Museums and Digital Culture. Springer 2019
Berry y Fagerjord. Digital Humanities: Knowledge and Critique in a Digital Age (MIT Press)
Hossaini y Blankenberg, Manual of Digital Museum Planing (2017). Rowman y Littlefield
Mintz y Thomas The Virtual and the Real: Media in the Museum. 1998
Cameron y Kenderdine, Theorizing Digital Cultural Heritage: A critical Discourse (2004)
Bermúdez-Sabel y Gonzalez. Humanidades Digitales: Hacia la Edad Media. 2018, De Gruyter
Vinck, Humanidades Digitales. Gedisa (2018)
Romero Frias y Sanchez Gonzalez Ciencias Sociales y Humanidades Digitales. Sociedad Latina de comunicación. La Laguna (Tenerife). 2014
Cortina y Serra. Humanidad: desafíos éticos de las tecnologies emergentes. Eiunsa Ed.
Galina Russell. Humanidades Digitales: Recepción, Crítica e Institucionalización. Bonilla Artigas Editores
Galina Rusell et al. Humanidades Digitales: Lengua, Texto, Patrimonio y Datos. Bonilla Artigas Editores
Galina Rusell et al. Edición, Literatura y Arte. Bonilla Artigas Editores
Parry. Recoding the Museum. Digital Heritage and the Technologies of Change. 2007. Routledge
Benardou, Champion, Dallas, Hughes. Cultural Heritage Infrastructures in Digital Humanities. 2017. Routledge
Programari
No hi ha requisits específics de programari
Llista d'idiomes
Nom |
Grup |
Idioma |
Semestre |
Torn |
(SEMm) Seminaris (màster) |
1 |
Espanyol |
primer quadrimestre |
tarda |