Logo UAB

Estils de Vida i Salut

Codi: 43876 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
4316222 Recerca en Psicologia Clínica i de la Salut OT 0

Professor/a de contacte

Nom:
Joaquín Timoteo Limonero García
Correu electrònic:
joaquin.limonero@uab.cat

Equip docent

Antonio Font Guiteras
Joaquín Timoteo Limonero García
David Sanchez Carracedo
Maria Alvarez Moleiro
Juan Deus Yela
María José Gómez Romero
Albert Feliu Soler

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No en té, però estudiants provinents de titulacions diferents de psicologia poden haver de realitzar complements de formació. Necessari domini de l'espanyol.


Objectius

L'objectiu d'aquest mòdul és proporcionar als estudiants coneixement avançat sobre la recerca en els estils de vida i la seva relació amb la salut. L'estudiant podrà aprofundir en les metodologies de disseny de programes de prevenció i promoció de la salut i adquirir coneixement actualitzat sobre la relació entre els estils de vida saludables així i els factors individuals i contextuals que contribueixen a l'adopció i el manteniment de conductes saludables en àmbits com el càncer, la discapacitat adquirida, l'ús de tecnologia, el comportament alimentari, el dolor o la pràctica d'activitat física, entre d'altres


Competències

  • Analitzar de forma crítica les teories, models i mètodes més actuals d'investigació psicològica en l'àmbit de la psicologia clínica i de la salut.
  • Aplicar els principis ètics rellevants i actuar d'acord al codi deontològic de la professió en la pràctica de la recerca científica.
  • Buscar informació en la literatura científica utilitzant els canals apropiats i integrar aquesta informació per plantejar i contextualitzar un tema de recerca.
  • Dissenyar, planificar implementar projectes d'investigació psicològica aplicada en l'àmbit de la psicologia clínica i de la salut.
  • Plantejar qüestions de recerca en psicologia clínica i de la salut rellevants i noves en funció de la bibliografia consultada.
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  • Utilitzar terminologia científica per argumentar els resultats de la recerca en el context de la producció científica, per comprendre i interactuar eficaçment amb altres professionals.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar de manera crítica els mètodes i els dissenys per al desenvolupament de programes de prevenció i promoció de la salut.
  2. Analitzar de manera crítica les teories, els models i els mètodes en relació amb el comportament alimentari i l'obesitat.
  3. Analitzar de manera crítica les teories, els models i els mètodes en relació amb els estils de vida saludables i els factors de risc i protectors.
  4. Analitzar de manera crítica les teories, els models i els mètodes en relació amb l'equilibri entre la pràctica de l'activitat física i el seguiment d'una dieta saludable.
  5. Analitzar de manera crítica les teories, els models i els mètodes en relació amb la personalitat i la salut.
  6. Aplicar els principis ètics rellevants i actuar d'acord al codi deontològic de la professió en la pràctica de la recerca científica.
  7. Buscar informació en la literatura científica utilitzant els canals apropiats i integrar aquesta informació per plantejar i contextualitzar un tema de recerca.
  8. Dissenyar, planificar i implementar programes de prevenció i promoció de la salut.
  9. Dissenyar, planificar i implementar un projecte de recerca psicològica aplicada a l'equilibri entre la pràctica de l'activitat física i el seguiment d'una dieta saludable.
  10. Dissenyar, planificar i implementar un projecte de recerca psicològica aplicada a l'àmbit de la personalitat i la salut.
  11. Dissenyar, planificar i implementar un projecte de recerca psicològica aplicada al comportament alimentari i l'obesitat.
  12. Dissenyar, planificar i implentar un projecte de recerca psicològica aplicada a estils de vida saludables i els factors de risc i protectors.
  13. Plantejar preguntes de recerca relacionades amb el comportament alimentari i l'obesitat.
  14. Plantejar preguntes de recerca relacionades amb els estils de vida saludables i els factors protectors i de risc.
  15. Plantejar preguntes de recerca relacionades amb l'equilibri entre la pràctica de l'activitat física i el seguiment d'una dieta saludable.
  16. Plantejar preguntes de recerca relacionades amb la personalitat i la salut.
  17. Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  18. Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  19. Utilitzar terminologia científica per argumentar els resultats de la recerca en el context de la producció científica, per comprendre i interactuar eficaçment amb altres professionals.

Continguts

El contingut de l'assignatura s'estructura al voltant dels següents àrees temàtiques:

1. Estil de vida i promoció de la salut: Aspectes fonamentals i models teòrics dins de la Psicologia de la Salut.

2. Mindfulness, emocions positives i estils de vida saludable.

3. Planificació d'intervencions de prevenció i promoció de la salut

4. Processos d'adaptació i reaccions emocionals en la discapacitat adquirida.

5. Psicologia oncològica: estils de vida i càncer.

6. Dolor i estil de vida.

7. Comportament alimentari, obesitat i salut.

8. Processos d'adaptació i reaccions emocionals en la malaltia al final de vida: cures pal·liatives.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classe expositiva. 30 1,2 17, 1, 2, 3, 5, 4, 7, 19
Tipus: Supervisades      
Tutoria, resolució d'exercicis i activitats pràctiques 15 0,6 1, 2, 3, 5, 4, 12, 9, 11, 10, 8, 13, 14, 16, 15, 7
Tipus: Autònomes      
Elaboració de treballs escrits i lectura d'articles i informes d'interès, Estudi personal 105 4,2 6, 17, 18, 1, 2, 3, 5, 4, 12, 9, 11, 10, 8, 13, 14, 16, 15, 7, 19

Dirigides:
◊ Classe expositiva.
◊ Aprenentatge basat en problemes.
◊ Debat.

Supervisades:
◊ Tutoria.
◊ Resolució d'exercicis
◊ Realització d'activitats pràctiques.

Autònomes:
◊ Elaboració de treballs escrits.
◊ Presentació oral de treballs.
◊ Lectura d'articles i informes d'interès.

Estudi personal.

El treball assignat a cada alumne consistirà en escollir una investigació (un únic article o una col·lecció d'articles relacionats) en un tema específic dins dels estudiants en relació als estils de vida i la salut, i realitzar una anàlisi crítica que abasti la pertinència i la rellevància del tema, l'anàlisi de background, la definició d'objectius i la formulació d'hipòtesis, la selecció i adequació de la mostra, l'adequació del disseny, la selecció dels instruments de mesura, el tipus d'anàlisi de dades i la profunditat de la discussió . Aquest treball es realitzarà al llarg de curs i es presentarà al portfoli.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
EV1: Entrega de treballs i/o informes. Resolució de casos i exercicis a l'aula. 40% 0 0 17, 1, 2, 3, 5, 4, 12, 9, 11, 10, 8, 13, 14, 16, 15
EV2: Porfoli de l'estudiant que recull les evidències d'aprenentatge autònom, resum de lectures. 30% 0 0 6, 18, 1, 2, 3, 5, 4, 8, 7, 19
EV3. Defensa oral de treballs/informes 30% 0 0 17, 1, 2, 3, 5, 4

La puntuació final estarà composta per.

40% corresponent a l'EV1: Entrega de treballs i/o informes. Resolució de casos i exercicis a l'aula

30% corresponent a l'EV2: Porfoli de l'estudiant que recull les evidències d'aprenentatge autònom, resum de lectures

30% corresponent a l'EV3: Defensa oral de treballs/informes

Es considerarà aprovat un alumne que hagi obtingut una qualificació final de 5 o superior.


Els alumnes que obtinguin entre 3,5 i 4,8  podran optar a reavaluació que consistirà en la realització de les activitats complementàries o de síntesi que li siguin assignades a cada alumne pel coordinador del mòdul.

 

L’alumnat que s’aculli a l’opció d’avaluació única renúncia a l’avaluació continuada i s’avaluarà de tots els continguts de l’assignatura en un sol acte d’avaluació, que es realitzarà en el mateix dia i lloc que la prova del segon període avaluatiu de l’assignatura.

 

Aquest acte d’avaluació única consistirà en el lliurament de les evidències 1 i 2, i de la defensa oral dels treballs/ informes (evidència 3) en un únic dia  i constaran dels mateixos continguts que l’avaluació continuada.

La durada total d’aquest únic acte presencial avaluatiu serà d’aproximadament 2 hores

El valor de les evidències és el mateix que el de l’avaluació continuada.

Les condicions de superació de l’assignatura, d’accés a la recuperació i de la prova de recuperació de l’alumnat que s’aculli a l’avaluació única seran les mateixes que per a l’alumnat que segueix l’avaluació continuada.

 

El document amb les pautes d'avaluació de la Facultat es troba en https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html

 

 

 


Bibliografia

 

El professorat indicarà la bibliografia específica de cada tema.

A nivell general es pot consultar com a Bibliografía Bàsica

Internet addiction : a handbook and guide to evaluation and treatment / edited by Kimberly S. Young, Cristiano Nabuco de Abreu

Brick by brick: The origins, development, and future of self-determination theory. Ryan, Richard M.;Deci, Edward L.;Elliot, Andrew J.

Positive Psychology in Practice: Promoting human flourishing in work, health, education, and everyday life / edited by Stephen Joseph

¿Que me duele cuando duele? https://www.rtve.es/alacarta/videos/el-cazador-de-cerebros/duele-cuando-duele/5892258/

Neuroimagen en fibromialgia. https://www.neurologia.com/articulo/2018050

Neuroimagen, personalidad y nuevas estratégias terapeúticas. https://afibrom.org/fibromialgia-neuroimagen-personalidad-y-nuevas-estrategia-terapeuticas/

The complexity and stigma of pediatric obesity. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8147499/

Weight bias and obesity stigma: Considerations for the WHO european region. https://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0017/351026/WeightBias.pdf


Programari

Per les sessions virtuals, en cas que sigui necessari s'utilitzarà el programa Teams


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEm) Teoria (màster) 1 Català/Espanyol primer quadrimestre tarda