Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
4315985 Geoinformació | OB | 0 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
L'assignatura no té cap prerequisit a part d'un coneixement mínim d'eines informàtiques bàsiques (Windows, Office) a nivell d'usuari. En tot cas és aconsellable que l’alumne/a tingui nocions bàsiques de tecnologies de la informació.
1. Tractament sistemàtic de la tecnologia web per a la implementació d’infraestructures de dades espacials i dels diferents tipus de servidors de geoserveis web (servidors de mapes, de metadades, de geoprocessament, etc.) basats en els estàndards de serveis d'informació geoespacial d'OGC i ISO (WMS, WMTS, WFS, WPS, etc.).
2. Coneixement dels principals programes lliures i comercials per a la creació, publicació i gestió dels diferents tipus de geoserveis.
Infraestructures de dades espacials i estàndards de geoserveis
1. Introducció a les infraestructures de dades espacials (IDE).
Concepte d'IDE.
Antecedents.
Components humans.
Components tècnics.
IDEC.
IDEE.
INSPIRE.
Altres exemples d'IDE.
2. Estàndards de geoserveis d'Open Geospatial Consortium (OGC).
Presentació d'OGC.
Estàndard WMS.
Estàndard OGC API.
Altres estàndards d'OGC (WMTS, WFS, GML, SOS, SLD, etc).
Exemples d'implementació d'estàndards d'OGC.
3. Estàndards de metadades i de geoserveis del Comité Tècnic TC211 d'ISO.
Presentació del Comité Tècnic TC211 d'ISO.
Estàndard ISO 19115.
Estàndard ISO 19119.
Estàndard ISO 19139.
Exemples implementació d'estàndards d'ISO TC211.
4. Servidors de mapes.
Concepte de geoservei.
Concepte de servidor de mapes.
Servidors de mapes estàndard.
Plataformes de geoserveis al núvol (Google Maps, Instamaps, Carto, ArcGIS Online,...).
5. Clients de serveis de mapes.
Clients web.
Clients d'escriptori.
Consum de geoserveis a través de biblioteques de JavaScript.
Aplicacions per a mòbils a partir de geoserveis.
6. Preparació de la geoinformació per a crear serveis de mapes.
Serveis de mapes a partir de dades (bases de dades espacials, fitxers shape, fitxers GeoJSON).
Serveis de mapes tessel·lats amb cau (WMTS).
Eines per a la creació de tessel·les del servei de mapes (GeoServer, ArcGIS Online).
7. Creació i publicació de metadades.
Eines de creació de metadades (MetaD, ArcCatalog).
Eines de publicació de serveis de metadades estàndard (GeoNetwork).
Geoserveis per a smart cities
1. Introducció a les smart cities.
Conceptes d'Open data.
Utilització de serveis Open data.
Serveis realtime Open data.
Eines de visualització de serveis Open data.
Exemple de visualitzador de serveis Open data.
2. Introducció als sensors web.
Conceptes de sensors.
Serveis realtime de sensors.
Exemples de visualitzadors de serveis de sensors.
3. Introducció als geoserveis.
Conceptes bàsics de geoserveis.
Geoserveis realtime.
Eines de visualització de geoserveis.
Exemples de geoserveis.
4. Introducció a VectorTiles.
Conceptes bàsics de VectorTiles.
Exemple de visualitzador de VectorTiles.
5. Exemples d'aplicacions amb geoserveis
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Exposició de conceptes bàsics i realització d'exercicis | 36 | 1,44 | 11, 3, 6, 5, 7, 8, 1, 2, 13 |
Tipus: Supervisades | |||
Resolució supervisada d'exercicis en aula d'informàtica | 15 | 0,6 | 11, 12, 3, 4, 6, 5, 7, 8, 1, 2, 10, 13 |
Tipus: Autònomes | |||
Resolució autònoma d'exercicis | 69 | 2,76 | 12, 3, 4, 6, 5, 7, 8, 1, 2, 10, 14 |
El mòdul es desenvolupa mitjançant tres tipus d'activitats:
Activitats dirigides: Consisteixen en classes teòrico-pràctiques en aules informàtiques i inclouen la resolució de casos per mitjà d'exercicis pràctics guiats, aplicant com a metodologia principal l’aprenentatge basat en problemes. Les classes formen el fil conductor del mòdul. La seva funció és sistematitzar els continguts, presentar estats de la qüestió de les matèries, aportar mètodes i tècniques per a la resolució de tasques i recapitular els coneixements objecte d'aprenentatge. Així mateix, generen i organitzen les necessitats de treball autònom de l'alumne per a ampliar continguts bàsics o desenvolupar continguts complementaris.
Activitats supervisades: Comprenen la realització d'un projecte de quadrimestre, consistent en un cas d'aplicació real, mitjançant hores de taller, treball autònom i tutories, el qual permet aplicar conjuntament els coneixements i habilitats tècniques dels continguts de tots els mòduls del quadrimestre. El projecte de quadrimestre constitueix per a l'alumne/a una fita i la demostració material d'haver assolit els objectius de tots els mòduls del quadrimestre i és la peça fonamental de l'avaluació, ja que a més del seguiment continuat de la seva realització, haurà de lliurar una memoria de síntesi del projecte i exposar-lo oralment.
Activitats autònomes: El treball autònom de l'alumne inclou el temps per a estudiar materials teòrics (articles, manuals, informes d’interès, etc.), cercar documentació i dades, realitzar exercicis d'ampliació de continguts complementaris del mòdul i, en gran part, dur a terme el desenvolupament personal del projecte de quadrimestre.
Les activitats que no es puguin fer presencialment s’adaptaran a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els exercicis, projectes i classes teòriques es realitzaran a través d’eines virtulals, com tutorials, vídeos, sessions de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Defensa oral de treballs | 25 | 7,5 | 0,3 | 11, 9, 14 |
Entrega d'informes/treballs | 45 | 13,5 | 0,54 | 11, 12, 3, 4, 6, 5, 7, 8, 9, 1, 2, 10, 13, 14 |
Realització d'exercicis pràctics | 30 | 9 | 0,36 | 11, 12, 3, 4, 6, 5, 7, 8, 1, 2, 10, 13 |
En cas que les activitats d’avaluació no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
AVALUACIÓ CONTINUADA
a) Procés i activitats d’avaluació:
L'avaluació del mòdul es basa principalment en la realització del projecte de quadrimestre, el qual és objecte de dues activitats d'avaluació. D'una banda, l'elaboració i lliurament de la memòria de síntesi del projecte i d'altra banda la defensa oral del projecte realitzat. Atès el contingut altament tècnic del mòdul, s'atribueix un pes del 45% a la memòria del projecte, ja que és el mitjà més adequat per a exposar els detalls tècnics amb tota la seva complexitat, i un pes del 25% a la defensa oral. L'avaluació es complementa amb un 30% de realització d'exercicis pràctics.
Tret que s’indiqui el contrari, totes les activitats d’avaluació (memòria del projecte de quadrimestre, exposició oral del projecte de quadrimestre, exercicis pràctics del mòdul) són individuals.
Les hores atribuïdes a cada activitat d’avaluació inclouen el temps destinat a l'elaboració dels mitjans materials d'avaluació de cada activitat (memòria, presentació, etc.).
b) Programació d’activitats d’avaluació:
Memòria del projecte del 1er quadrimestre: Elaboració al llarg del quadrimestre. Lliurament al final del quadrimestre, el 31 de gener de 2025.
Defensa oral del projecte del 1er quadrimestre: Elaboració al llarg del quadrimestre. Exposició oral al final del quadrimestre, el 7 de febrer de 2025.
Exercicis pràctics del mòdul: Realització i lliurament setmanal o quinzenal, al llarg del quadrimestre.
c) Procediment de revisió de l’avaluació:
Un cop publicades les notes, els alumnes disposaran d’una setmana per a efectuar-ne la revisió sol·licitant cita amb els professors o professores corresponents.
d) Procés de recuperació:
Memòria del projecte del 1er quadrimestre: Recuperable en el termini màxim de 2 setmanes després de la data de lliurament programada. La recuperació consistirà en un nou lliurament de tota la memòria en cas d’avaluació negativa de la primera memòria lliurada.
Defensa oral del projecte del 1er quadrimestre: Recuperable en el termini màxim d’1 setmana després de la data de realització programada. La recuperació consistirà en efectuar de nou la defensa oral en cas d’avaluació negativa de la primera defensa oral realitzada.
Exercicis pràctics del mòdul: No recuperables.
Per a participar a la recuperació l'alumne/a haurà d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de l'avaluació totaldel mòdul. Per tant, haurà d'haver estat avaluat necessàriament en la data programada de la memòria (45%) i de la defensa oral (25%) del projecte de quadrimestre.
Només podrà participar en el procés de recuperació l’alumne/a que, no havent superat l’avaluació del mòdul (qualificació total mínima de 5,0), hagi obtingut una qualificació mínima total del mòdul superior a 3,5.
e) Condicions per a la qualificació ‘No avaluable’:
L’estudiant rebrà la qualificació de ‘No avaluable’ en lloc de ‘Suspens’ sempre que no hagi lliurat la Memòria del projecte del 1er quadrimestre ni realitzat la Defensa oral del projecte del 1er quadrimestre. És a dir, si només ha lliurat part o tots els exercicis pràctics del mòdul.
f) Normativa de la UAB relativa al plagi i altres irregularitats en el procés d’avaluació:
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Les activitats d’avaluació qualificades amb 0 per irregularitats comeses per l’estudiant no es podran recuperar.
Avaluació única
L'avaluació única suposa una única data d'avaluació, però no una única activitatd'avaluació:
a) Defensa oral del treball (25%)
b) Entrega informe final (45%)
c) Dossier exercicis pràctics (30%)
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
Fu, Pinde and Sun, Jiulin (2010). Web GIS: Principles and Applications. Redlands, California: ESRI Press. 450 pp. (ISBN-10: 978-1589482456)
Nogueras, Javier; Zarazaga, F.Javier and Muro, Pedro (2010) Geographic Information Metadata for Spatial Data Infrastructures: Resources, Interoperability and Information Retrieval. Springer.
Kopla, Bill (2009) Beginning MapServer: Open Source GIS Development. Apress.
YoungBlood, Brian and Iacovella, Stefano (2013) Geoserver Beginner's Guide. Packt Publishing.
Qgis Server
GeoNetwork
Editor de text. (VS Code per editar codi)
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLABm) Pràctiques de laboratori (màster) | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TEm) Teoria (màster) | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | tarda |